Kone vaihtoon!

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Kone vaihtoon!

Post by Artsi »

Tutustuin viikonloppuna eräillä messuilla Tapimerin osastolla erittäin edulliseen Nanni Faryman meridieseliin. Hinta 3300 sisältää merivaihteen ja asennuskehikon! Kone on tosin merivesijäähdytteinen, mutta niin kevyt ja pienikokoinen, että Danielassa saattaa kone mennä talven aikana vaihtoon. Jos konetta siirtäisi parikymmentä senttiä eteenpäin, voisi sitloodan alle rakentaa parivuoteen!

Tarkemmat tiedot täältä:

http://www.tapimer.fi/tarjoukset/

terv. Artsi/DANIELA






.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tosihyvä että saadaan kilpailua joka ajaa hintatason alaspäin.

Tuossa koneessa tosin ei ole laturia. En tiedä onko hihnapyörääkään, jotta voisi moisen asentaa. Latausteho vain 160W, eli luokkaa 15 A.

Hinta on tosiaan houkutteleva!

http://www.farymann.de/en/18WMarine.aspx
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Kas kas... Ei sitä "messuhuumassa" kaikkea huomaa. Laturin puute on tosiaan ongelma. Vaikka sen saisi asennettuakin, puhutaan hintaluokasta varmaankin yli 300 ekeä kaikkineen. Painoakin tulee lisää varmaan liki kymmenen kiloa joten tuotteen järkevyys alkaa kyseenalaistua. Samassa tarjouksessa oleva Nanni N 2.10 tuntuu sitten jo selvästi järkevämmältä (hinta 4100), mutta sitten voi unohtaa punkan rakentamisen. Taidetaan mennä vanhalla 1GM:llä edelleen...

terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja Nanni kun on 3000 rpm kone (jarrutettu isompi malli) se tarkoittaa sitä että potkurinkin pitää olla erilainen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Onkohan tuossa värkissä muuta Nannia kuin sininen väri. Ainakaan Nannidieselin sivuilla ei tommosta tunneta. Joko ranskalaiset päivittävät sivujaan hitaasti (taas), tai sitten ovat Keravalla tehneet tuosta itse Nannin 8)

Samaa konetta myydään Bukhina myös: http://www.bukh.dk/produkter/DV7_ME.pdf

Tolla ei ole mitään tekemistä niiden vanhojen Bukhien kanssa, joita on esim. X99:ssä.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eikös sen uuden N 210 kanssa ollut myös niin että Tapimerin sivuilla oli tietoa ennen kuin konsernin sivuilla oli edes mainintaa asiasta. Voihan se olla että se on Nanni, minun on vaikea uskoa että Tapimer käyttäisi Nannin sinistä ilman lupaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Artsi wrote: ...Taidetaan mennä vanhalla 1GM:llä edelleen...

terv. Artsi/DANIELA
Tervehdys

Haloo! En oikein jaksa ymmärtää tätä ihmeellistä hytinää moottorien parissa. Fene kulkee purjein ja moottori on vain apulaite. Nuo laturimodaukset ovat sitten asia erikseen. Ne palvelevat nykyaikaisen teknologian tarpeita veneessä ja parantavat jopa mahdollisesti "elämänlaatua" merellä.

Kunnolla ylläpidetty raakavesijäähdytteinen moottori, kuten Yanmar kestää hyvin melkein isältä pojalle. Sylinterinkannen saattaa joutua vaihtamaan 12 - 30 käyttövuoden haminoissa. En tuota pitäisi kuitenkaan kovin pahana asiana, kun nuo purjeet on retkipurjehtijakin vaihtanut tuohon mennessä kerran tai kaksi. Lisäksi tuon kannenvaihdon kustannukset ovat vain yhden uuden genoan hintaluokassa.

Kerrataan nyt vielä miten tuon koneen saa kestämään:
- vaihdetaan joka kaudeksi öljyt ja suodatin
- parin vuoden välein puhdistetaan moottorin vesitila kattilakivestä esim kemiallisesti kattilakivenpoistoaineella. Näin jäähdytystoimii ja koneen termiset rasitukset vähenevät.
- talveksi jäähdytysveden imuletku aseteaan siten, että pakkasnesteen pinta letkussa asettuu sylinterkannen yläpuolelle. Näin letkussa oleva neste ei valu "vuotavasta" pohjaventtiilistä pois jättäen sylinterikannen kuivaksi ja siten alttiiksi korroosiolle.

Eli ohjeen voisi kiteyttää "Pidetään puhtaat paikat märkänä". Tuo ohje voisi toimia hyvin jossain muussakin yhteydessä...Hmm :? :wink:
Ystävällisin veneily terveisin PR
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Oikeassa olet Panu. Moottori on kuitenkin tällaisessa veneessä tärkeä turvallisuusväline, vaikka FEne kulkeekin purjeilla mainiosti. Oletetaan nyt kuitenkin, että meikäläisen normituurilla masto tulee kannelle juuri pahimmassa mahdollisessa paikassa ja sitten konetta käynnistäessä kansi viimein pettää ja imaisee vedet sisään jolloin seuraavassa puristusvaiheessa kiertokanki menee vääräksi. Se on sitten valmis poijupaino ja vene tietysti kivillä jossain luojan hylkäämässä paikassa... Näin ei tietysti välttämättä käy, mutta jo veneen jälleenmyyntiarvonkin kannalta (joskus se kuitenkin on myytävä!) hieman tuoreempi moottori tekisi hyvää.

Näytti muuten tuon Bukhin esittestä selviävän laturin olemassaolo: "Charching alternator in flywheel housing". Ei siis aivan huoltoystävällisemmässä paikassa ja melko heikkotehoinen, mutta kuitenkin olemassa. Pistetäänpä hankinta uudelleen harkintaan.

terv. Artsi/DANIELA
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Artsi wrote:Näytti muuten tuon Bukhin esittestä selviävän laturin olemassaolo: "Charching alternator in flywheel housing". Ei siis aivan huoltoystävällisemmässä paikassa ja melko heikkotehoinen, mutta kuitenkin olemassa. Pistetäänpä hankinta uudelleen harkintaan.
En kyllä puhuisi laturista, jos tehot on 160W, latausteho ei ole paljon perämoottoria kummoisempi. Heikkotehoinen tavallinen laturi takoo 40A, eli melkein 500W. 70A laturi alkaa jo olla jostain kotoisin, mutta 7 hv koneella sen pyörittäminen voi jo vaikuttaa liikaa eteenpäin vievään voimaan.

Moottorin uusiminen toki vaikuttaa jälleenmyyntihintaan vähän, mutta omia siitä investoinnista ei rahallisesti saa ikinä pois. Jos koneen aikoo vaihtaa, niin vene on sitten kyllä pidettävä pitkään...
Olli Niemi
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Onkos kukaan tosissaan ajatellut vaihtavansa dieselistä bensakoneeseen?
Olikohan Lisbethissä syy Vire 7:n pois vaihtoon bensa vai joku muu?

Kone vaihtoehtoja listatessani törmäsin tähän (päivitetty versio Volvo Pentasta).
www.saildrive.se

Mitat on kohdillaan... ja ainakin yhteen Lohi 25:seen on tämän tyyppinen ratkaisu asennettu mutta ko. tapauksessa ulkotiloihin.
Laturihan tuosta uupuu mutta muuten varsin kompakti paketti.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuohan on sinänsä pieni, kevyt ja kaikkea. Siinä ei kuitenkaan ole kummoinen laturi, se on edelleen bensakone oheismietteineen ja alaosan muotoilu ei kyllä oikein vastaa käsitystäni solakkuudesta.

Vielä kun sen hinta on korkeampi kuin esim. uusi Yanmar 1GM10 kone niin valinnanvaikeutta ei pitäisi olla.

http://nf.broach.se/motorer/saildrive
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

asalovuo wrote:Olikohan Lisbethissä syy Vire 7:n pois vaihtoon bensa vai joku muu?
Ei ollut yhtä syytä, joka olisi vaihtoon ajanut, vaan useampi pieni syy:
- tulppa oli putsattava joka kerta kun johonkin lähti, muuten sammui aina pahimmalla hetkellä rantautuessa. Varsinkin pienillä kierroksilla ajaminen oli myrkkyä.
- vesipumppu vuoti, eikä sitä saanut tiiviiksi, kun akselissa oli naarmu.
- Myös öljyä vuoti vähän
- Bensan kanssa ei sinänsä ollut ongelmia, mutta 2-tahtiöljyn läträäminen oli kurjaa. Halusin myös uuden lämppärin, ja diesel oli siihenkin hyvä vaihtoehto
- Halusin isomman laturin
- Pakoputken uusinta olisi ollut joka tapauksessa välttämätöntä, nyt se hoitui samalla.
- Konehuone kaipasi ehostusta

Oli varmaan muitakin syitä, mutta en enää muista. Tosiaan ei tuo bensa sinänsä ollut päällimmäinen syy. Tietty olisi etua, jos kaikki vehkeet kävisivät samalla aineella. Nyt on jo dieselkone ja lämppäri, vielä kun löytyisi jostain dieselliesi, jonka merkki ei ole Wallas...
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olli wrote:Oli varmaan muitakin syitä, mutta en enää muista.
Tulvahti tässä mieleen ne pari muuta syytä:
- bensaa kului yli 3 litraa tunnissa, tankin koko oli 20 litraa, nyt menee löpöä alle litra tunnissa, ja tankkiin mahtuu 40 litraa. Jos tuulee, niin ei tarvii joka kesä olla tankkaamassa 8)
- savu oli kamala. Tyynellä säällä muodostui pyörre, joka imi pakokaasun sitloodaan, piti aina seistä riittävän korkealla, että sai raitista ilmaa sieraimiin...
Olli Niemi
Guest

Post by Guest »

Tämän läpyskän mukaan tässä farymanissa olisi integroitu generaattori 40A, ilmeisesti vauhtipyörässä niin kuin aikanaan pikku Lombardineissa.

http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=6 ... cbfca3ef88
Post Reply