Monivälitteinen ison skuutti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

En ainakaan helposti löytänyt plokihinnastoa tuolta americanriggi..., mutta Harkenin rullasysteemi 7410.10 maksaa 1653$ vs. ProSailorin 1390¤, joka on lähes täysin sama kun huomio nykyisen kurssin (1,464) ja veron (22%). Lisäksi tietysti rahti ja ehkä vielä tulli. Mistä tuli se 40% säästö?

Tullin ja veron voi varmasti maksaa monella tavalla. Oma kokemus on vain postiin tulleesta paketista, jonka noudin lentokentän lähellä olevasta "tullipostista". Piti täyttää pitkähkö paperi ja sitten maksaa paikanpäällä. Paketin olisi saanut myös pyytämällä keskustan pääpostiin, mutta ei lähipostiin/kotiin.

Ilmeisesti on myös kaupallisia toimijoita, jotka hoitavat palkkiota vastaan tullauksen. Kuulunee myös suoraan FedExin ja vastaavien palveluun, mutta se näkynee sitten myös rahtihinnoissa. Ainakin Suomesta on selvästi kalliimpaa lähettää tullattava tavara EU:n ulkopuolelle (vaikkapa Sveitsi) kuin sisäpuolelle.
Guest

Post by Guest »

Pyysin yksilöidyn tarjouksen tuotenumerojen kanssa sähköpostilla, ja tarjous tuli seuraavana yönä. Hinnat vertasin Prosailorin hintoihin ja sen jälkeen se ei ollut kuin prosenttilaskua. Toinen vene osti minun jälkeen katamaraanin levankisysteemin sieltä ja säästö oli samaa luokkaa.

Jos tavaraa tilaa USA:sta ja käyttää postia tai kuriirifirmoja, niin tulli ja alv menee aina. Postin toimittamat tavarat haetaan tullista ja kuriirifirmat tullaavat tavaran puolestasi.
Handy
Hallitus
Posts: 353
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Ainakin pienempien tavaroiden kohdalla, jotka tulliin jäävät, voi käyttää postin huolintapalvelua. Eli tällöin paketti tulee omaan kotipostiin asti.

Hinta tuolle oli vaan sikamainen ainakin ~100¤ ostokselle. Tulli+verot=~20¤ ja siihen huolintapalvelu olisi ollut jotain 22¤. Päätin asioida itse tullipostissa.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Nopeasti katsottuna tämä olisi halvemmasta päästä hintansa kertovista Harken-kaupoista: http://www.linehonors.com/

Hintaero ProSailoriin kuitenkin alle 20% ilman tullia ja lähetyskuluja, joten varmaankin kannattaa yrittää täällä tinkiä.

Täältä kannattaa myös katsoa: http://www.hjertmans.se/

Ilmeisesti tuo americanrigging on sitten vielä selvästi halvempi tai hintasuhteet muuttuneet. Olisikohan niin, että halpa dollari ei vielä ollut ehtinyt Suomen hintoihin 2008?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joskus voi olla säkä tullin kanssa, kamera tuli suoraan työpöydälle ilman mitään.

UK:sta kannattaisi katsoa tavaraa myös, niitten ALV on vain 15%, EU ja puntakin on halpa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Nopeasti katsottuna tämä olisi halvemmasta päästä hintansa kertovista Harken-kaupoista: http://www.linehonors.com/

Hintaero ProSailoriin kuitenkin alle 20% ilman tullia ja lähetyskuluja, joten varmaankin kannattaa yrittää täällä tinkiä.

Täältä kannattaa myös katsoa: http://www.hjertmans.se/

Ilmeisesti tuo americanrigging on sitten vielä selvästi halvempi tai hintasuhteet muuttuneet. Olisikohan niin, että halpa dollari ei vielä ollut ehtinyt Suomen hintoihin 2008?
Ootkohan sä nyt Joakim ollut ihan huolellinen? Mä katoin tuolta linehonorsista hinnan kaavailemalleni levankivaunulle, 300 dollaria. Sama euroina plus 25 % tullia ja alvia päälle, niin saadaan 256 eur. Prosailorin 2009 hinnastossa tuo osa maksaa 345 eur ja jos kuvitellaan että saa tingattua 10 % rabattia niin tulos on 310 eur. 256/310=0,83 eli verojen jälkeenkin ja tingittyyn suomihintaan verrattuna 17 % halvempaa.

Ainoa mikä laskelmasta puuttuu on postikulut, mutta mulla on sen verran paljon tavaraa tulossa että se ei ole merkittävä erä.

Ville

edit: briteissä virallinen retail price 2009 tuolle on 291 puntaa eli 320 eur eli ei kannata ellei jostain webshopista saa hyvää tarjousta.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

vvoltti wrote: Ootkohan sä nyt Joakim ollut ihan huolellinen?
Enpä katsonut levankia. Kyllä mä ainakin olen Suomesta saanut Harkenia yli 10% alennuksella. Sitten on se postikulu, joka tuolta on ilmeisesti vain 35$. Ja jonkinlainen pieni riski, joka on uskoakseni suurempi mennessä EU:n ulkopuolelle ja tietysti aina jonkinlainen, jos ei saa tavaraa maksun yhteydessä käteensä. Varsinkin nyt, kun konkurssit ovat aika arkipäiväisiä venealalla.

Sitten tietysti vielä voi ajatella hiukan suomalaisittain, että se Suomeen maksettu 22% on jotenkin meidän kaikkien eduksi, kuten myös suomalaisyritysten saama voitto.

Summa summarum minä en viitsi ulkomailta tilata muutaman kympin tai ~10% takia. Ne pari kertaa kun olen tilannut, olen säästänyt sitten sen ~40% ja yli 100 euroa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Loppukaneettina niin tuo malli:
Image
on ehdottomasti se "ainoa oikea" TM ja ehdottomasti hyvin toimiva.

Seuraavaksi hekin pariin, johon tulee samanlainen talja peräkannen alle. Siitä uusi topic kohtapuolin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply