Feneelle katos

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Handy
Hallitus
Posts: 353
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Feneelle katos

Post by Handy »

Hei,

Ajattelin että kunnollinen katos olisi mukavampi talvisäilytystä ajatellen. Varsinkin jos talvikaudella jotain pientä veneen sisustuksessa parantelisi.

Pienellä googlaamisella näyttäisi että aika helppo vaihtoehto olisi hakea jostain rauta/sekatavara-marketista valmiit kulmapalat ja puutavaraa sitten tarpeen mukaan. Pressun materiaalista on tullut vastaan jotain keskustelua mutta niin pitkälle en ole vielä pohdinnassa päässyt.
Onko kenelläkään tuollaisesta katoksesta kokemusta ja/tai vinkkejä?
Olisiko jotain hinta/laatu-suhteeltaan parempia vaihtoehtoja?

Entä löytyisikö keneltäkään mittoja veneestä? Kuinka korkealla kaidetolpat on kölin pohjasta (tai maasta)? Ja kuinka korkealle kansi nousee?
Tai vielä parempi jos jollain on jo tuollainen katos niin olisiko mittoja minkä pituista puutavaraa siihen on mennyt?

-Hannu
Guest

Post by Guest »

Pitää olla tosi suojanen paikka tai sitten pitää olla tosi heavy duty pressua jos meinaat että katos kestää koko talven. Kevytpeitteet yms voi ainakin unohtaa ja sitten rekennelman hinta alkaa jo nousta aika hyvin.

Expressille talonrakennus makso jotain 300¤ (puutavarat, kevytpeitteet, kulmaraudat) jossa tein pohjaremonttia about kuukauden. Mun rakennelma oli ihan hyvin tehty mutta ei olis millään kestäny kokotalvea, kevytpeite (vahvistettu sellanen) hajoaa tuulessa yllättävän helposti kun kuidut alkaa katkeilemaan taittokohdista.

Anssi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Pressu nyt kannattaa joka tapauksessa olla jykevää kamaa, oli teline millainen tahansa. Mulla on 600 g/m2 pressu ollut nyt viisi talvea, eikä vielä näytä hajoamisen merkkejä. Maksoihan se kyllä aikanaan jotain 300 ¤, mutta kestää kyllä pitkään. Olennaista kestävyyden kannalta on pehmustaa kaikki terävät kulmat telineestä.

Tuolla on jotain ohjetta talonrakennukseen: http://www.aarnio.org/lauri/vene/peiteteline/

Talon rakennus ja purku on ihan h*lvetillinen urakka joka kevät ja syksy, mutta silti se on mun mielestä ainoa oikea ratkaisu, koska siitä ei tule mitään tuulikuormaa veneeseen/pukkiin. Kannella seisova teline heiluttaa koko venettä talvimyrskyissä.

Mulla talo on pysynyt paikallaan ilman mitään lisäpainoja, kun sen vetää tiukasti kiinni pukkiin parista kohdasta alhaalta: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 022008_003

Kun telineessä on tarpeeksi vinotukia, se on niin jäykkä, että mikään reuna ei tuulessa nouse maasta.

Tossa kuvatus koko telineestä: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 28102007_G

Mittoja mulla ei valitettavasti ole missään tallessa. Tuo on kuitenkin ehkä vähän turhan korkea, jos viitsisi kaidetolpat irrottaa talveksi, voisi teline olla vähän matalampi. Kuten kuvasta näkyy, tossa on kulmat tehty vanerista, kun sattui olemaan muottivaneria nurkissa. On tukevampi kuin kaupallisilla raudoilla, mutta ehkä vähän hankalampi.
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Harjan pitääkin olla korkea, jotta pressunpäälle ei kerry lunta, joka sitten vesisateen ja pakkasen jälkeen on iso jääklimppi.

Pressun kestävyys riippuu varmasti paikastakin, mutta edelliseen veneeseen ostettiin 2001 reilulla 200 MARKALLA "erikoistukeva kevytpeite" Nobiliksesta ja se on edelleen käytössä.

Nykyisen veneen mukana tuli paljon tuhdimpi pressu, joka sitten on myös raskaampi laittaa päälle, mutta juuri ja juuri sen vielä yksin saa.

Tässä kuvia mun virityksestä (paikka sama kuin edellisellä veneellä): http://kotisivut.fonet.fi/~jmajande/pressuteline/

Filosofia on täysin eri kuin Ollilla eli pressu on kiinni veneessä ja pukissa sekä veneen perässä olevassa "portaassa".

Tässä kuvauksia minun ja muutaman muun pressutelineistä: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... essuteline
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Joakim wrote:Nykyisen veneen mukana tuli paljon tuhdimpi pressu, joka sitten on myös raskaampi laittaa päälle, mutta juuri ja juuri sen vielä yksin saa.
Mun pressu painaa 42 kiloa, eli ei sitä käsivoimin saa harjakorkeuteen, mutta kolme vinssiä apuun, plokit sopivasti varvaslistaan, ja köydet harjan yli, niin olen aina saanut pressun yksin päälle kohtuullisella vaivalla.
Olli Niemi
User avatar
MikaS
kokelas
Posts: 69
Joined: Tue Jun 03, 2008 09:39 am

Post by MikaS »

Teekkaripurjehtijoilla olisi ylimääräinen katoksen runko.
Ollut Elan33:n katoksen runkona, mutta pienentäminen FE:lle onnistuu sahalla.

Sopuhintaan saisi ostaa pois.

-Mika
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Olli wrote: Mun pressu painaa 42 kiloa, eli ei sitä käsivoimin saa harjakorkeuteen, mutta kolme vinssiä apuun, plokit sopivasti varvaslistaan, ja köydet harjan yli, niin olen aina saanut pressun yksin päälle kohtuullisella vaivalla.
En ole punninnut omaa pressua, mutta varmasti se on samaa luokkaa, ainakin 30 kg. Saan sen kyllä nostettua paikalleen yksin ilman köysiä tai vinssejä. Taika on viikkauksessa. Pressu on viikattu siten, että nostan sen harjan päälle täysleveänä n. 1 m levyisenä kaistaleena veneen keskelle. Tällöin ei tarvitse nostaa koko pressua vaan voi ujuttaa sitä hissukseen.

Tästä sitten taittelen pressua auki ensin eteenpäin ja sitten taaksepäin. Pressu on siis taiteltu niin, että se aukeaa keskeltä molempiin suuntiin.
239
alokas
Posts: 26
Joined: Tue May 20, 2008 23:41 pm

Post by 239 »

Anonymous wrote:Pitää olla tosi suojanen paikka tai sitten pitää olla tosi heavy duty pressua jos meinaat että katos kestää koko talven. Kevytpeitteet yms voi ainakin unohtaa ja sitten rekennelman hinta alkaa jo nousta aika hyvin.
Mulla oli pohjarempan takia yhden talven mökki H-veneen ympärillä. Pressuna käytin Bilteman kevytpeitettä. Hyvin kesti ainakin sen yhden talven. Oleellista on pehmustaa kulmat ja virittää pressu tiukaksi, ettei pääse hakkaamaan itseään rikki. Paikka oli Lauttasaaren rannassa sen liikenneympyrän vieressä. Ei siihen lounaismyrskyt pahasti osu, mutta tuulee siinäkin toisinaan.

Samanlaista Bilteman kevytpressua olen käyttänyt kannella seisovan telineen päällä nyt kai kolmatta vuotta täysin ehjänä. Edellinen hajosi pehmusteiden puuttuessa. Painoa tuolla on lienee viitisen kiloa ja valoa riittää, jos haluaa askarrella pressun alla. Mikä parasta, jos tuo sattuukin hajoamaan, saa uuden parilla kympillä.

-Johannes
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

MikaS wrote:Teekkaripurjehtijoilla olisi ylimääräinen katoksen runko.
Ollut Elan33:n katoksen runkona, mutta pienentäminen FE:lle onnistuu sahalla.

Sopuhintaan saisi ostaa pois.

-Mika
Hei, kuulostaa kiinnostavalta, laitatko tarkempia tietoja tänne tai suoraan kalevi.harkonen (at) elko.fi tai 050 596 7042
Handy
Hallitus
Posts: 353
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Löytyihän sitä aiempaakin keskustelua aiheesta ja niistä hyviä vinkkejä.
KaleviHarkonen wrote:
MikaS wrote:Teekkaripurjehtijoilla olisi ylimääräinen katoksen runko.
Hei, kuulostaa kiinnostavalta, laitatko tarkempia tietoja tänne tai suoraan kalevi.harkonen (at) elko.fi tai 050 596 7042
Nopeat syö näköjään. Mutta jos ei Kaleville kelpaa niin handy (at) iki.fi.
Handy
Hallitus
Posts: 353
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Nyt on Adioksellakin katos.

Image
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Jatketaanpa tästä aiheesta, vaikka vene onkin jo peitelty. Sanoisin viikonlopun kokemusten perusteella, että purjehdusharrastuksen fyysisesti vaativin osa on lautatavarasta kyhätyn peitetelineen kasaaminen paikoilleen.

Nykyisessä veneen päällä lojuvassa systeemissäni ne "kolmiot" ovat oikein hyvät, mutta sen räystäsreunan kasaaminen laudoista on vähintäänkin mielenkiintoista. Ensi talveksi suunnitteilla on viritys, jossa räystäät tulee taipuisasta putkesta ja siten, että kaikki pressua vasten tulevat nurkat jäävät pyöreiksi. Naapurilla on käytössä jotain n. 5 cm halkaisijaltaan olevaa sopivan taipuisaa keltaista putkea n. 3 metrin pätkissä (muhviliitokset). Tämmöinen olisi minun käyttöön oikein sopiva. Mutta mikä mahtaa ko tuotteen "oikea" käyttötarkoitus, mitä pitäisi rautakaupasta tms. kysyä. Viemäriputkea se ei ainakaan taida olla ja viemäriputki lienee vähän turhan paksua ja jäykkää. Mikähän materiaali/tuote tuollaiseen sopisi? Parasta olisi, jos vielä löytyisi valmiit "kulmapalat" 45 asteen mutkalle. Sillä saisi keulan ja perän hyvin, kun laittaisi kaksi 45 asteen kulmaa ja niiden välille taivuttaisi putken puoliympyräksi.

Ville
User avatar
MikaS
kokelas
Posts: 69
Joined: Tue Jun 03, 2008 09:39 am

Post by MikaS »

vvoltti wrote:Naapurilla on käytössä jotain n. 5 cm halkaisijaltaan olevaa sopivan taipuisaa keltaista putkea n. 3 metrin pätkissä (muhviliitokset). Tämmöinen olisi minun käyttöön oikein sopiva. Mutta mikä mahtaa ko tuotteen "oikea" käyttötarkoitus, mitä pitäisi rautakaupasta tms. kysyä. Viemäriputkea se ei ainakaan taida olla ja viemäriputki lienee vähän turhan paksua ja jäykkää. Mikähän materiaali/tuote tuollaiseen sopisi? Parasta olisi, jos vielä löytyisi valmiit "kulmapalat" 45 asteen mutkalle. Sillä saisi keulan ja perän hyvin, kun laittaisi kaksi 45 asteen kulmaa ja niiden välille taivuttaisi putken puoliympyräksi.
Ville
Olisiko taipuva sähköputki hyvä?
Guest

Post by Guest »

Onks sähköputkia olemassa semmosia, että niissä on valmiit liitosmuhvit päissä? Käsittääkseni ne on vaan putkea ja pitäis liitoksiin keksiä joku ratkaisu.

V.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Salaojitusputkea varmaan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply