Kannattaako limainen pohja pestä

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Kannattaako limainen pohja pestä

Post by KaleviHarkonen »

Palstalla on suositeltu limaisen pohjan pesua vaikka kesken kauden. Maalaisjärki (tai luontainen laiskuus) kuitenkin sanoo, että se liukas lima ei kovin paljoa voi jarruttaa. (Merirokko on oma juttunsa.)

No nyt sitä limaa halutaan tuottaa ihan keinotekoisesti.
"Virtauskokeet ovat paljastaneet, että limapintainen laiva kulkee vedessä jopa aavistuksen vähemmällä vastuksella kuin paljas metallialus."

http://www.tekniikkatalous.fi/tk/article331953.ece

Mikä mahtaa olla totuus limasta?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eiköhän tuossa ole kyse juuri siitä että irtoava lima estäisi eliöitten kinnittymisen ja tällaiseen merirokkojen valtaamaan pohjaan verrattuna limainen pohja on varmaan liukkaampi.

Yleensä se lima on koteloitumisen esi-aste, joten lima kannattaa kyllä pestä pois sillä kotilot lähtevät sitten pahimmassa tapauksessa vain hiomalla. Nimim: seurannut yhden uuden bavarian gelkkaripohjan hiomista kauttaaltaan vain parin kk vesilläolon jälkeen.

Tuosta uudesta tiedosta että limainen olisi paljasta pintaakin nopeampaa olisi kiva kuulla enemmän faktatietoa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

On olemassa kemikaaleja, joilla pystytään merkittävästi pienentämään virtausvastusta esimerkiksi putkivirtauksissa. Tarvittava pitoisuus on vain ppm-luokkaa ja virtausvastus saattaa jopa puolittua.

Olin mukana tällaista tutkivassa TEKES-projektissa muutama vuosi sitten. Aineet ovat pitkiä molekyyliketjuja, joiden vaikutusmekanismi on ilmeisesti turbulenssin alentaminen.

En tiedä onko tällä mitään yhteyttä tuohon laivajuttuun, jossa taisi kuitenkin olla se pääjuju kasvuston välttäminen.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:Yleensä se lima on koteloitumisen esi-aste, joten lima kannattaa kyllä pestä pois sillä kotilot lähtevät sitten pahimmassa tapauksessa vain hiomalla. Nimim: seurannut yhden uuden bavarian gelkkaripohjan hiomista kauttaaltaan vain parin kk vesilläolon jälkeen.
Merirokko kiinnitty veneeseen noin 0,5 mm pituisena toukkana. Uskoisin että se lima on ihan eri asia; lima voi päinvastoin estää toukan kiinnittymisen, koska se toukka tarvitsee kovan alustan. Ainakin meillä pohja on syksyisin ollut limainen mutta rokoton.

Artikkelin pääpaino toki oli eliönestossa yleensä, mutta huomioni kiinnittyi juuri tuohon mitä sanottiin kulkuvastuksesta limaisella vs. puhtaalla pohjalla. Valitettavasti artikkeli oli kovin suppea.

No pitänee aloittaa raivoisa googlaaminen. Mitä on 'lima' englanniksi? :D
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Espoonlahti on veneen pohjalle ystävällinen, meillä ei ole ollut rokkoa pohjassa koskaan, joskus vähän levää mutta useimmiten limaa. Tuo lima kuivuu sellaiseksi vihreänharmaaksi kerrokseksi, ja lähtee pesemällä suitsait pois vielä keväälläkin, jos syksyllä ei jokaista paikka ole huomannut. Mutta nyt tulee se masentava osuus: kyllä meillä ainakin FEneen aikana vauhti valitettavasti hiipui kauden mittaan. Eli Espoonlahden limasta ei saada laivateollisuuden uutta vientimenestystä.
-Erkka / Awasome
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Erkka wrote:Espoonlahti on veneen pohjalle ystävällinen, meillä ei ole ollut rokkoa pohjassa koskaan, joskus vähän levää mutta useimmiten limaa. Tuo lima kuivuu sellaiseksi vihreänharmaaksi kerrokseksi, ja lähtee pesemällä suitsait pois vielä keväälläkin, jos syksyllä ei jokaista paikka ole huomannut. Mutta nyt tulee se masentava osuus: kyllä meillä ainakin FEneen aikana vauhti valitettavasti hiipui kauden mittaan. Eli Espoonlahden limasta ei saada laivateollisuuden uutta vientimenestystä.
Minä en ole vauhdin hiipumista huomannut. Samanaikaisesti kauden kuluessa kun pohja limoittuu, perstuntuma purjehdukseen kehittyy, joten venevauhti paranee jo ihan miehistön takia. Tämä ainakin meidän tapauksessa varmaan kompensoi likaantumisen vaikutusta. Minä olen purjehtinut vielä niin vähän, että aina keväällä moni asia täytyy opetella uudestaan.

Nyt kulkuvastus olisi mahdollista mitata, kun pohja lienee limainen. Mittaus pitäisi sitten keväällä toistaa kun pohja on taas puhdas. Tosin miten mittauksesta saisi muut muuttujat vakioitua? Ajanko tyynellä säällä moottori tyhjäkäynnillä vaihde päällä ja mittaan nopeuden? Muita keinoja?
Post Reply