Yanmar 1 GM repair manual

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Arttu wrote: Se mihin tuon merivesiatmosfäärin perustan, on ihan se että vesikierron paluuputki tulee pakoputkeen alle kymmenen sentin päässä pakoventiilistä. Painovoima kyllä hoitaa hommansa, mutta periaattessa joitain roiskeita sinne saattaa tulla? En tiedä, kunhan veikkailen. Pitää nyt tuo vesilukko ainakin tarkistaa.
Ei vaan oikein ole normaalia, että noin uusi kone kärsii korroosio-ongelmista, kun useimmissa ei pakoventtiiliongelmia tule 30-vuotiainakaan.
Arttu

Post by Arttu »

Niin, siis tämä minun kone on 25 vuotta vanha! Kyllä siinä ajassa korroosio tekee tehtävänsä.

-Arttu-
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

1 GM 26v ja käy + kukkuu. Vesipumpun siipipyörä vaihdettu viimeviikonloppuna ja sitä ennen kansi noin 5 vuotta sitten kun oli pakoventtiilin juuresta puhki ruostunut. Muuten ei ole tarvinnut tehdä muuta kun vaihtaa öljyt kerran vuodessa, koneen sinkki kerran 2-3 vuodessa. 20v juhlan kunniaksi nostettiin kone ulos ja tyhjennettiin kaikki hiekka ja mausteet koneen vesitilasta. Vähän on lautauksesta tehoja lisätty uudella 40A laturilla ja Sterling säätimellä. Tämänkin kuorman kone on kunnialla selvittänyt - kunhan huomioi ettei tarvitse kaikkea seitsemää heppaa potkuriakselille heti koneen käynnistyttyä.
Joskus varmuudella tulee eteen koneen vaihto mutta en vielä tiedä millä vuosikymmenellä.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Arttu wrote:Niin, siis tämä minun kone on 25 vuotta vanha! Kyllä siinä ajassa korroosio tekee tehtävänsä.
Hups, sekoitin kaksi keskustelussa mainittua konetta, mutta kuitenkaan koneen "ei raakavesi" -tilat ei saisi kärsiä korroosiosta, jos kaikki on kunnossa.

Veden pääsy koneen seistessä pakoventtiiliin tai jopa sylinteriin saakka ei välttämättä näy öljyssä, sillä veden on päästävä männän ohi päästäkseen öljyihin.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Joakim wrote:
Arttu wrote: Se mihin tuon merivesiatmosfäärin perustan, on ihan se että vesikierron paluuputki tulee pakoputkeen alle kymmenen sentin päässä pakoventiilistä. Painovoima kyllä hoitaa hommansa, mutta periaattessa joitain roiskeita sinne saattaa tulla? En tiedä, kunhan veikkailen. Pitää nyt tuo vesilukko ainakin tarkistaa.
Ei vaan oikein ole normaalia, että noin uusi kone kärsii korroosio-ongelmista, kun useimmissa ei pakoventtiiliongelmia tule 30-vuotiainakaan.
Tervehdys

Joo kyllä varmasti tulee roisteita, mutta lämpöiset pakokasut ja sylinteri pitäisi kyllä hoitaa hommansa ja pitää paikat kuivina. Itse olisin taipuvainen uskomaan enemmän seuraavia mahdollisia syitä:

- Karsta tarttuu venttiiliin tiivistepintaan siten, ettei venttiili ole täysin tiivis.
- Koneen jäähdytyskanavistoon (varsinkin sylinterinkannessa) muodostonut kattilakivi haittaa koneen jäähdyttystä siten, että sylinterinkansi käy ylilämmollä ja venttiili / seeti termisesti väsyy ja vaurioituu (lue: termiset rasituksen ydintävät särön materiaaliin)
- Venttiilin välys on säädetty liian pienelle, jolloin koneen lämmetyä venttiili alkaa ns. kantaa

Edelliset alkusyyt aiheuttavat sitten tyypillisen venttiilin / seetin palamisen, kun työtahdin aikana osa kuumista palokaasuista pääsee vuotamaan tiivistepinnan läpi polttaen metallia.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onhan se mahdollista että pakosarjassa on vuoto niin, että raakavesipuolelta pääsee tihkumaan kosteutta pakoaukon lähistölle. Pakosarjahan on kaksi sisäkkäin olevaa putkea, joiden välitilaan pumpataan merivettä. Jos sisemmässä putkessa nyt on pieni reikä, pääsee merivesi liian lähelle pakoaukkoa sylinterinkannessa, pakoventtiiliä ja sen seettiä.

Ei taida olla ollenkaan tavatonta että sisempi putki ruostuu puhki?

Ensin tarkastaisin kuitenkin laponestoventtiilin, että se tosiaan hulauttaa ilmat sisään niin, että se raakavesi valuu suoraan vesilukkoon, eikä jää tiputtelemaan pakosarjaan vettä pikkuhiljaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arttu

Post by Arttu »

harald wrote:Onhan se mahdollista että pakosarjassa on vuoto niin, että raakavesipuolelta pääsee tihkumaan kosteutta pakoaukon lähistölle. Pakosarjahan on kaksi sisäkkäin olevaa putkea, joiden välitilaan pumpataan merivettä. Jos sisemmässä putkessa nyt on pieni reikä, pääsee merivesi liian lähelle pakoaukkoa sylinterinkannessa, pakoventtiiliä ja sen seettiä.
Onko tuo 1GM:n "pakosarja" ihan noin sivistyneesti tehty? Jos sitä nyt sarjaksi voi sanoa. Olen ymmärtänyt että se vesi nyt pyörii kannen sisällä ihan vaan itse valussa olevien kanavien sisällä. Vai puhutaanko me jotenkin samasta jutusta, ja minä en vaan tajua. :roll:

Ja nyt kun tässä on jutun juureen päästy, niin yksi kysymys. Tuossa manuskissa GM-HM Workshop manual pdf:n sivulla 166 on räjäytyskuva jäähdytys järjestelmästä. Siinä suoraan menee termostaatilta suoraan "mixing elbow":hun poistoletku, mutta mulla siinä välissä onkin jonkin sortin "laponestoventtiili", joka on kiinnitetty koneen yläpuolelle. Samanlaisia oon nähny muuallakin, mutten oikein tajunnut sen ideaa.

Vai onko tämä nyt se puhuttu laponestoventtiili? Kun moottori sammutetaan, paine vesijärjestelmässä putoaa ja venttiili menee kiinni eikä "lappoa" vesitilaa tyhjäksi pakoputkeen? Vai puhutaanko pakoputken vesilukosta?

Vähän käsitteet hukassa?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pakosarjalla tarkoitin nimenomaan tuota "Mixing elbowia". Jäähdytysvedet tulee koneesta ulos jossain termarin kohdalla etureunassa, josta letku menee laponestoventiilin kautta tuohon "pakosarjaan / mixing elbowiin".

Mixing tulee siitä että siinä laitteessa sekoittuvat käytetty merivesi ja pakokaasut.

Lappohan toimiin ulosjuoksevan veden imun avulla. Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin ko. laponestoventtiili on yksinkertainen takaiskuventtiili, joka paineen laskettua järjestelmässä aukeaa ja päästää ilmaa siihen letkuun estäen näin lapon syntymisen. Ja jos olen ymmärtänyt syyn oikein, niin sillä estetään sitä että meriveden tulo jatkuisi pikkuhiljaa täyttäen pakoputkiston (ja moottorin). FEneessä tuota ongelmaa ei *pitäisi* olla, sillä pakosarjan / mixing elbowin korkein kohta on parikymmentä senttiä tjms vedenpinnan yläpuolella, jolloin ei lappoa pitäisi syntyä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Arttu wrote: Onko tuo 1GM:n "pakosarja" ihan noin sivistyneesti tehty? Jos sitä nyt sarjaksi voi sanoa. Olen ymmärtänyt että se vesi nyt pyörii kannen sisällä ihan vaan itse valussa olevien kanavien sisällä. Vai puhutaanko me jotenkin samasta jutusta, ja minä en vaan tajua. :roll:

Ja nyt kun tässä on jutun juureen päästy, niin yksi kysymys. Tuossa manuskissa GM-HM Workshop manual pdf:n sivulla 166 on räjäytyskuva jäähdytys järjestelmästä. Siinä suoraan menee termostaatilta suoraan "mixing elbow":hun poistoletku, mutta mulla siinä välissä onkin jonkin sortin "laponestoventtiili", joka on kiinnitetty koneen yläpuolelle. Samanlaisia oon nähny muuallakin, mutten oikein tajunnut sen ideaa.
Laponestoventtiili pitää olla merivesioton ja pakoputken välissä jossain kohtaa estämässä lappoilmiötä eli päästämässä ilmaa putkistoon, kun vesipumppu ei enää pyöri. Käytännössä tuon pitää olla vasta pumpun jälkeen, jotta pumppu ei ime ilmaa. Laponestoventtiilin pitää sijaita selvästi vesilinjan yläpuolella, jotta se toimisi.


Vesikierto menee termostaatin ohjaamana joko sylinterilohkon ja kannen kautta pakoputkeen tai suoraan pakoputkeen. Pakoputkeen se ohjataan aina tuon mixing elbown (se metallinen pakoputken "alukukäyrä") kautta ulkoisella kumiletkulla.

Jos mixing elbow on selkeästi vesilinjaa korkeammalla, laponestoventtiiliä ei tarvita.


Pakoputken alussa on sitten tuo "vesilukko/äänenvaimennin", johon siis jäähdytysvettä kerääntyy ja purskautuu ulos pakokaasun mukana. Sitten ennen pakoputken poistohelaa on vielä joutsenkaula, joka voi olla vain sopivasti mutkalla oleva pakoputki tai sitten muovinen tuohon tarkoitettu "pönttö".

Kun koneen sammuttaa, tuon vesilukon jälkeisessä ylämäessä on vettä, joka valuu takaisin ja pitää mahtua vesilukkoon ilman ylivuotoa koneeseen veneen kallistuksesta huolimatta.

Hyvät kuvat ja selitykset löytyy Vetuksen kuvastosta (sivu 168) http://www.vetus.nl/fi/index.php
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja jos olen ymmärtänyt termarin toiminnan oikein, niin se päästää vettä pumpusta kiertämään lohkon kautta, tai sitten ei. Lopputulemana se, että kaikki ulostuleva vesi tuleekin siitä samasta letkusta joka menee pakoputkeen / mixing elbowiin, riippumatta siitä että onko termari auki vaiko ei.

Toisin sanoen, kannessa ei ole sellaista kanavaa, josta ulostuleva merivesi menisi suoraan pakosarjaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Toisin sanoen, kannessa ei ole sellaista kanavaa, josta ulostuleva merivesi menisi suoraan pakosarjaan.
Juuri näin yritin edellä kertoa. Kaikki vesi menee lopulta pakoputkeen ja ainoastaan sen kumiletkun kautta, joka menee siihin mixin elbowhin.

Syksyllä ajan koneen lämpimäksi ja glykolit sisään siten, että irroitan laponestoventtiilistä letkun ja pistän sen merivesisuodattimeen, jonka olen kaatanut täyteen ensin vettä ja sitten koneen lämmettyä glykolia. Konetta ei vaan saa käyttää niin kauaa, että pakoputki alkaa kuumentua, koska sinne ei nyt mene vettä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Samalla lailla itsekin, paitsi että minulla on sanko jossa lämmintä/haaleaa vettä ja pakkasnestettä sekoitettuna. Mixing elbowista letku sankoon, ja merivesipumpun ottoputki mös. Näin ajan tyhjäkäyntiä kunnes ulostuleva vesi alkaa olemaan lämmintä, näin varmistun siitä että seos todellakin käy lohkossa eikä vain pumpussa.

Lämmintä/haaleaa (lähtiessä seuran rakennuksesta sanko on kuumaa vettä täynnä) sen takia että tämän kun teen on yleensä ulkona vain yksinumeroisia lämpöasteita, jos sitäkään. Joskus on lumikolaa tarvittu jotta veneeseen ollaan päästy tekemään pakkasnesteen imuttamista, tai edes löydetty starttiavainta.

Image Image
Onpahan joskus tarvittu spriikeitintä, sillä pakoputken päässä majaillut vesi oli jäätynyt tulpaksi, josta syystä pakoletku irtosi vesilukosta ison poksahduksen, hienon mustanokisen veden roiskauksen kera. Konetila ei ollut upea... Spriikeittimellä kahvipannu päälle, ja kuumaa vettä pakoputken läpiviennistä sisään niin aukesi hyvin. Samaa menetelmää voisi käyttää esilämmittämään sangon vettä jotta kone lämpiäisi siitä +0°C lämpötilasta nopeammin, tarkoitus on ajaa ne pakkasnesteet todellakin lohkoon ja ennenkaikkea kanteen, sillä pakkasnesteessä on anti-korroosioaineita jotka suojaavat konetta syöpymistä vastaan sen puolen vuoden ajan mitä vene on kuivilla.

Peitän mixing elbowin reiän teipinpalalla jotta pakokaasut eivät tule veneeseen sisään, ja toisekseen puhalluspainetta on vesilukkoa tyhjentämään talveksi. Tyhjäkäynnillä tuo ei tuota juuri minkäänlaista lämpöä, joten uskon että vaaraa pakoputken sulamisesta ei ole. Meillä ei ainakaan ole ollut tällaista ongelmaa ikinä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Tyhjäkäynnillä tuo ei tuota juuri minkäänlaista lämpöä, joten uskon että vaaraa pakoputken sulamisesta ei ole. Meillä ei ainakaan ole ollut tällaista ongelmaa ikinä.
Kyllä se pakoputki mulla tulee aika kuumaksi kohtuu nopeasti. Varmaan osin kiinni tuosta vesimäärästä, joka mulla on siis koneen kanavat + letkut + alle litran merivesisuodatin eli yhteensä muistaakseeni alle 3 litraa.

Muutamassa minuutissa alkaa ylikuumenemissummeri soida, mikä on vaan hyvä juttu, sillä makeavesijäähdytetyssä tuo hälytys on paljon korkeammalla ja varmaankin huuhtoutuu paikat paremmin. Kunhan vesi ei ala kiehua ei oikeaa ylikuumenemista tapahdu vaan ainoastaan pakoputki on riskinä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Teetkö tuon homman vesillä vai kuivilla, ja ajatko ihan tyhjäkäyntiä vain?

Meillä pakokäyrän päällä voi pitää kättä ilman ongelmaa, vaikka 10-15 min tyhjäkäyntiajon jälkeenkin. Tämä tosin loka-marraskuun kieppeillä, eli ulkona on kylmää.

Tuo 1GM10 ja 1GM erot voi möys tehdä sen että pakoputki lämpenee nopeammin sinulla. Päästömääräykset tuovat korkeampia pakopuolen lämpöjä?

Meillä ei onneksi mitkään summerit enää soi, joten voidaan purjehtia huolettomasti monta vuotta vielä, ignorance is bliss :) Mistä tuo häly ottaa muuten lämpötilansa, suoraan vedestä kai?

Alle 3l ei varmaan vaikuta yhtään mitään siihen että sinulla on lämmitettävänä noin 70 kg patarautaa ennen kuin termari aukeaa.

Uskon myös että tyhjäkäynnillä ja vapaalla (etenkin jos laturi ei lataa tyhjiä akkuja) ei sellaisia lämpöjä saada aikaiseksi että vahinkoakaan syntyisi vaikka ajaisi summerinkin soidessa. Jos kone kuorman alla vie alle litran tunnissa, niin se vie varmaan ilman kuormaa murto-osan siitä. Ei sillä lämmitetä 70 kg patarautaa nollasta asteesta minuuteissa?

Kun nyt avaudutaan niin kerrotaan vielä että diesel ei tykkää siitä että sitä ajetaan ilman kuormaa, mm. männänrenkaat eivät saa tarpeeksi vastapainetta ja eivät tiivistä kunnolla, jolloin kaasuja ja palamisjätteitä menee kampikammioon jne. Tästä syystä olisi ehkä syytä ajaa kone yli puolella kaasulla vaihde päällä vaikka sitten laiturissa jotta kone lämpiäisi varmasti sen verran että termari aukeaa. Toinen merkki koneen lämmöstä on öljynsuodatin, meillä se on yleensä hyytävän kylmä vielä 5 min ajon jälkeen. Itse pyrin aina siihen että ennen sanko-sulkeisia ajankin konetta puolella kaasulla vaihde päällä laiturissa jotta se on läpensä lämmennyt ennen kuin alan uhraamaan pakkasnestettä sille.a
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Raudan ominaislämpökapasiteetti on vain n. 10% veden vastaavasta eli 450 kJ/kg/K. 70 kg rautaa lämpenee 50 astetta (summeri reilussa 60 asteessa) 36 g dieselillä. Ehkä 1/3 tuosta energiasta tosin menee pakoputkeen.

10 l vettä enemmän kuin tuplaa tuon!

En ole käyttänyt tyhjäkäynnillä vaan hiukan kovemmilla kierroksilla. Kulutus kuitenkin varmaan selkeästi alle 0,5 l/h: http://www.maronier.nl/1GM10_TechData.pdf

Summerin anturi on sylinterin kyljessä. Varmaankin koneen alaosa ja vaihteisto/vetolaite ei ehdi tuossa ajassa kuumeta noin paljon, joten ei ehkä tarvitse 70 kg lämmittää puhumattakaan 104 kg (1G10+SD).

Olen tehnyt homman kuivilla.
Post Reply