Joakim wrote:
En tiedä noin yksityiskohtaisesti miten testi on tehty. Eikös kuitenkin ole tarkoitus, että plokia voi säätää, kun siinä on se nimelliskuorma vetoa sakkelin päässä?
Joo, juuri niin. Mutta jos köyden säätäminen kuormittaa alkujaan maksimiin kuormitettua plokia entisestään, ollaan ylitetty nimelliskuorma. Eli kuormaa on tuolloin ollut lähtötilanteessa liikaa.
Joakim wrote:Isoissa plokeissa oli jo todella huonoja. OH High Performance vaatii lähes 100 kg jo 200 kg kuormalla! Toisin sanoen 1:2 talja olisi yhtä raskas kuin 1:1!
Kaipa nuo ovat tehneet mittausjärjestelyt siten, että maksimikuorma ei mittausvedon aikana ylitetty. Tuo OH plokin esimerkki vain kuulosti siltä, että kuorma sakkelissa on täytynyt olla enemmän kuin 200kg. Tuohon tulokseenhan varmaan pääsee kun pujottaa köyden suoraan sakkelien läpi...
mihor wrote:
Tuohon tulokseenhan varmaan pääsee kun pujottaa köyden suoraan sakkelien läpi...
Sitähän se onkin! Testissä juuri mainittiin, että useat plokit juuttuivat täysin selvästi alle nimelliskuormansa. Toisin sanoen valimistajat liioittelevat nimelliskuormia ja muovinen kuulalaakeriploki ei ehkä ole paras valinta paikkoihin, joihin tulee oikeasti suuria kuormia.
Ostin pari pientä ~25 mm:istä hintaan ~9,50¤. Harkenin carbot ovat listahinnaltaan 12 ¤ /kpl ProSailorista joten eipä nyt hirveästi kannata lähteä näitä Bauhausista hakemaan elleivät sitten todella ole paremmat. Nuo 29 mm carbot ovat mielestäni aivan loistavat eikä meillä niitten kanssa ole ollut ongelmia. Tarttui haaviin vielä 8 mm U-pultti sekä 5 mm trimmiköyttä jolla rakennetaan se monivälitteinen isonskuutti.
15 Modelle von zwölf Herstellern getestet, allesamt kugelgelagerte Blöcke mit Scheibendurchmessern von 50 bis 60 Millimetern. Einzige Ausnahme: der PBB 60 von Seldén. Dieses jüngste Modell am Markt sollte stellvertretend als Referenz für die einfacher und meist günstiger konstruierten Gleitlagerblöcke dienen.
Kyllä ne kaikki taisi olla kuulalaakeroituja, paitsi Seldénin PBB 60 joka on referenssinä mukana.