Onko kilpapurjehdus kuolemassa lamaan?

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:Väitän että lainatalous on osasyyllinen katoon. Ostetaan vene, jota vastaan saadaan vakuuskin lainalle. Millä sitten kustannetaan purjehankinnat, heloitusmuutokset, pohjatyöt jne jne ad infinitum jota vaaditaan jotta veneestä tulisi hyvä?
Toi on varmasti totta. Normiostaja hankkii suurimman mahdollisen veneen mihin rahat ja pankin suosio nippa nappa riittää, jolloin ensimmäisten vuosien aikana perusparannuksiin ei liikene mitään.

Kun noista myyntiajoista puhuttiin, jäi kyllä ihan oleellinen asia huomioimatta. Nimittäin se, että jotku osaa myydä ja toiset ei. Itsekin ole joskus jotain käytettyä tavaraa ostaessani turhautunut kun ei myyjää tavoita millään. Tai sitten myyjän kanssa kemiat ei synkkaa. Tämä ei tarkoita sitä että kumpikaan toimisi väärin, mutta lopputuloksena on se, että luottamusta ei synny ja kauppa jää tekemättä.

(edit: en viittaa mihinkään myynnissä olevaan tai olleeseen veneeseen tahi muuhun kulkuneuvoon :) )

Kaupankäyntiin vaikuttaa paljon muut asiat kuin myytävä tavara ja siitä pyydettävä hinta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Pointtini oli siinä että silmissäni "cruisingvene" on sisustukseltaan yleensä toimiva, mutta kansivarustus, riki ja purjesetti uusimisen tarpeessa. Minä en näe eroa kisaan sopivan rikin ja kansivarustelun toimivuuden ja cruisingkäytössä toimivuuden välillä. Jos merellä ollaan pitää kansivarustuksen olla kunnossa, ja etenkin toimiva. Tämä oli se pointtini.
Tämäkin on mielestäni enemmänkin taas tapauskohtaista, ei retkipurjehtijalle välttämättä purjeitten kunto merkitse mitään, tai jos kansivarustus toimii niin miksi sitä pitäisi uusia.

Ihan noin omakohtaisen kokemuksen puolesta mä en muista että faija olisi ikinä ostanut uusia purjeita vanhaan veneeseensä, vaikka sillä purjehdittiin 15+ vuotta, eikä varmasti yhtäkään Harkenin hiilariplokiakaan ilmestynyt kannelle missään vaiheessa. Sen sijaan sisustuksellisiin yms. asioihin kyllä satsattiin asioitten kuluessa luontaisesti ja uutta venettä ostaessa nämä olivat olennaisia asioita (kunnon ohessa).
Välillä argumenteistasi huomaa kyllä että et itse ole 100%:sesti ollut veneenomistaja. En tarkoita pahaa, enkä hyökkäyksenä tai minään muunakaan mutta nyt 10 vuoden kokemuksella veneenomistajana voin kertoa että mustaa tai valkoista ei ole olemassakaan.
En nähdäkseni kyllä yritäkään väittää että asiat ovat vain mustavalkoisia, oikeastaan tätä asiaa voi ihan hyvin verrata myös asunnon ostoon, jollaiseen olen itse sortunut, eli kokemusta siltä osin on :)
Asuntojenkin omistajia on erilaisia, toiset tahtovat viritellä asuntojaan remonteilla hamaan loppuun saakka, toiset taas vain asuvat.
Jakautuvatko purjehtijat samalla lailla, kenties.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Mä oon vähän Petrin linjoilla tässä asiassa. Mulla ei ole mitään suurta intohimoa kisaamiseen, vaan juurikin cruisailuun ja saaressa köllöttelyyn. Nämä asiat painoi vaakakupissa kun paattia hankittiin, niin FE:tä kuin seuraavaakin. Keulassa siis rulla jne. En hanki veneeseen parasta mahdollista heloitusta, vaan sopivan kompromissin kustannuksen, hyödyn ja laadun väliltä. Säästyneellä omaisuudella kun saa sitten sisälle jotain asumismukavuutta lisäävää, esim. tv:n. Kyllä, älkää pilkatko. :lol:

Tässä näkemyserossa on ehkä myös se pointti, että intohimoisemmat kilpailijat ovat jo saaneet veneensä kisakuntoon tai hankkineet sen sellaisena, jolloin ei tule ajatelleeksi venettään missään muussa kunnossa tai varustuksessa.
-Erkka / Awasome
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Harald katsot asiaa liikaa kilpapurjehtijan näkökulmasta. Harvaa cruisingpurjehtijaa kiinnostaa heloituksen toimivuus jne., mutta sen sijaan patjojen ja puuosien kunto, toimiva sisustus ja matkamukavuudet ovat tärkeitä, samoin moottori.

Sekä kilpa-, että cruisingveneitä on kovin erilaisia. Pahimmillaan racingvene on täynnä vanhojen helojen reikiä ja sisustuksen huolenpito on jäänyt toissijaiseksi, mahdollisesti myös runko ja kansi on täynnä "kilpailunjälkiä", jotka eivät haittaa vauhtia. Tällainen vene ei varmasti puhuttele matkaveneilijää, vaikka vene olisi kilpakäyttöön täydellinen. Tällaisella ei yleensä ole juuri arvoa, ellei sillä pärjää erinomaisesti aktiivisessa kilpaluokassa.

Tietysti myös toisinpäin eli cruisingvene voi olla todella siisti ja hyvin pidetty, mutta vaatii paljon työtä, jotta siitä tulisi hyvä vene kilpakäyttöön. Tällainen on sikäli turvallinen ostos kilpaveneilijälle, että se pitää arvonsa, jos vain pitää sitä hyvin.

Sitten on tietysti se täydellinen vene, joka on noiden risteytys. Tuskin kuitenkaan hinnaltaan enempää kuin edellisellä.

Hyviä esimerkkejä näistä ovat useiden 1/2-tonnareiden eri versiot. Esim. Maestro 31 ja FF31.

Kisaversiossa voi olla jopa epoksirunko Kevlar-vahvikkein, kisamasto barduunoilla, usein aivan toimiva sisustus, mutta myös kevyempi ja huonommin viimeistelty. Kisaveneenä tällainen on paljon parempi kuin se cruisingversio ja matkaveneenäkin aivan toimiva. Silti tuollaisen hintataso on jotain 15 ke luokkaa todella siistinäkin, kun taas puhtaan cruiserin on helposti 35 ke.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meitä purjehtijoita on monenlaisia. Toisille purjevene on vain asuntovaunu jota siirretään seuraavaan saareen ja toisille se on nimenomaan purjevene jota purjehditaan paikasta toiseen ja siinä välissä mennään sisälle nukkumaan. Yleensä jälkimmäinen kasti on myös kilpapurjehtijoita, mutta ei välttämättä. Tiedän monia purje-connoisseur:eja jotka eivät kilpaile. Me taidamme kuulua siihen jälkimmäiseen kastiin.

Harvassa ovat tosiaan ne veneet joissa on sekä heloitus, purjekerta, sisusta, moottori ja kaikki tasavertaisessa kunnossa. Meidänkin veneessä pitäisi vähän listoja puunata ja kosmeettisiin asioihin vähän paneutua...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply