Vanttien kiinnityksestä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

pasi
alokas
Posts: 41
Joined: Mon Apr 12, 2004 18:55 pm
Location: Turku

Vanttien kiinnityksestä

Post by pasi »

Huh! Tuli vaihdettua ylävanttien ruuvit, kun toinen vanhoista oli leikannut kiinni. Homma sujui suunnitelmien mukaan, kunnes huomasin (vasta nyt!!!), että stryyran puolen takimmaisen vantin kiinnityslevyn sisäreuna irvisteli millin pari irti kannesta! Siispä äkkiä vanttiruuvia auki ja katsomaan sisälle kiinnityspultteja. Eli katon "sisustusmateriaaliin" pari terävää viiltoa ja mutterit esiin. Tuon sisempi mutteri olikin melkoisen löysä, mutta en uskaltanut sitä kovin suurella raivolla kiristää (pari kierrosta kuitenkin meni), ettei synny enää enempiä vahinkoja.
Mistä siis on kyse? Ovatko ylävantit olleet liian kireällä? Vai onko kiinnitys jotenkin päässyt löystymään ajan myötä? Mikä on rustirautojen rooli tässä tapauksessa? Olisiko järkevää kiristää kiinnikkeitä terveen järjen rajoissa, ja tiivistää levyn sekä kannen välinen rako siististi - ja sen jälkeen unohtaa koko juttu?
Kyselin vanttien kireydestä eräältä kokeneeltä FE-purjehtijalta. Hän tuli veneelleni, tunnusteli vantteja, mutisi hieman ja sanoi, että alavantit voisi ehkä olla hieman löysemmällä, mutta ylävantit ovat kai ihan OK. Salaperäistä hommaa, sanoisin!