Mistä vauhtia

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
Tarjoudun mukaan ensi keskiviikkona jos kutsun vain saan :)
Jooh yksi miehistöstämme lankesi ison veneen viettelyksiin ja nyt se luopio kilpailee samaisessa kisassa Isossa luokassa, eli jos tahdot:
- Kilpailla tokavikasta sijasta veneellä, jossa mikään ei toimi kunnolla
- Toimia epäpätevän ja kilpailun liian kevyesti ottavan miehistön kanssa
- Todeta 15 minuutin kuluttua tahtovasi äkkiä pakoon, mutta merivesi on vielä hieman liian kylmää uimiseen. 25 minuutin kuluttua päätät jokatapauksessa valita uimisen

Niin mukaan mahtuu jos kiinnostaa. Luultavasti meitä on ainakin 2 muutakin ja sitten ehkä otamme muutaman pienemmän vartiolaisen mukaan tutustumaan kisaan ja toimimaan painolastina.
Yleensä ollaan lähdetty aivan liian myöhään eli n. 1730 maissa Westendistä (johtuen siitä, ettei boheemi arkkitehtikaveri tunne kelloa ja on miltei aina myöhässä). Ehkä joku 1720 voisi olla parempi, pitää vain hakea vene poijusta.
Paikka on siis Westendin Lyökkiniemi.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:
harald wrote:
Tarjoudun mukaan ensi keskiviikkona jos kutsun vain saan :)
Jooh yksi miehistöstämme lankesi ison veneen viettelyksiin ja nyt se luopio kilpailee samaisessa kisassa Isossa luokassa, eli jos tahdot:
- Kilpailla tokavikasta sijasta veneellä, jossa mikään ei toimi kunnolla
- Toimia epäpätevän ja kilpailun liian kevyesti ottavan miehistön kanssa
- Todeta 15 minuutin kuluttua tahtovasi äkkiä pakoon, mutta merivesi on vielä hieman liian kylmää uimiseen. 25 minuutin kuluttua päätät jokatapauksessa valita uimisen
Tervehdys

Muista, että meidän jokaisen veneet ovat vanhoja, kukkarot ja ajan käyttö rajallisia. Luonnollinen seuraus on juuri se mistä mainitsitkin. Joten on huojentavaa huomata, että toisillakin on releet ns. levällään ja hieman "huolimattomassa" kunnossa. Älä siitä turhaan murhetta kanna. Ei välineiden kunto ja kiilto venettä vie eteenpän vaan se miten niitä käyttää!
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:välineiden kunto ja kiilto venettä vie eteenpän vaan se miten niitä käyttää!
Ei niin, mutta asenne ei maksa mitään :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

jooh kisa muistutti kuin mitä tahansa suunnistuskisaa, välillä tosi hyvin, mutta sitten pari jättipummia+ison luokan veneitten vittuilu tuulenviemisen muodossa...

Eipä siitä muuta, sen kyllä huomasi, että vene kulki huomattavasti paremmin kun sijoitti tuon painolastin siihen keskiveneen kohdille.

Kuitenkin sellainen juttu tuli mieleen kun ajoimme sitten parit välit spinnulla ilman puomia, eli siis mikä on puomin vaikutus nopeuteen prosentuaalisesti. Spinnu kyllä pullistui täydellisesti ja sitä sai aika hyvin vedettyä sivullekin. Joten aloin sitten miettiä jaksaisiko sitä käyttää ollenkaan puomia, kun jiippien teko nykymiehistöllä on aika utopiaa.
Kyllähän se puomi vie purjeen kulmaa sivummalle ja purje pysyy leveämpänä, mutta minkälainen ero siinä loppujenlopuksi on.
Tokihan siis eroa on jos vertaa tuollaiseen hardcore-asenteella spinnun ajamiseen siihen erikoistuneen gastin kanssa, mutta toistaiseksi resursseja ei ole ollut spinnun ajamiseen muutenkaan kovinkaan hyvin.
Pitänee tehdä vaikkapa viikonloppuna jotain tuolle lokille niin saisi jonkinlaista vertailudataa nopeuksista.

Pääsyy puomittomuuteen oli toki kansimiehistön alle 160 cm pituus, joka vähän rajoitti manöövereitä.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:jooh kisa muistutti kuin mitä tahansa suunnistuskisaa, välillä tosi hyvin, mutta sitten pari jättipummia+ison luokan veneitten vittuilu tuulenviemisen muodossa...

Eipä siitä muuta, sen kyllä huomasi, että vene kulki huomattavasti paremmin kun sijoitti tuon painolastin siihen keskiveneen kohdille.

Kuitenkin sellainen juttu tuli mieleen kun ajoimme sitten parit välit spinnulla ilman puomia, eli siis mikä on puomin vaikutus nopeuteen prosentuaalisesti. Spinnu kyllä pullistui täydellisesti ja sitä sai aika hyvin vedettyä sivullekin. Joten aloin sitten miettiä jaksaisiko sitä käyttää ollenkaan puomia, kun jiippien teko nykymiehistöllä on aika utopiaa.
Kyllähän se puomi vie purjeen kulmaa sivummalle ja purje pysyy leveämpänä, mutta minkälainen ero siinä loppujenlopuksi on.
Tokihan siis eroa on jos vertaa tuollaiseen hardcore-asenteella spinnun ajamiseen siihen erikoistuneen gastin kanssa, mutta toistaiseksi resursseja ei ole ollut spinnun ajamiseen muutenkaan kovinkaan hyvin.
Pitänee tehdä vaikkapa viikonloppuna jotain tuolle lokille niin saisi jonkinlaista vertailudataa nopeuksista.

Pääsyy puomittomuuteen oli toki kansimiehistön alle 160 cm pituus, joka vähän rajoitti manöövereitä.
Tervehdys

Hyvä, että painon keskittäminen auttoi tai tuntui auttavan :lol:. Tuohon puomittomaan spinnun ajoon on vaikea heittää vaikutuskerrointa, koska se haitta mikä syntyy lienee arviotava kullekin tuulensuunnalle erikseen. Tämä siksi, että täysmyötäisellä tarvitaan varmasti puomia, jotta saadaan spinnu esiin pois isopurjeen "varjosta". Vastaavasti mitä ylemmäksi tuuleen spinnulla yrität, sitä enemmän puomiton spinnu nousee ylöspän lisäten painetta pinnassa ja kallistavaa momenttia. Yhtä kaikki kulku häiriintyy. Tuo isopurjeen varjostaminen on se syy miksi asymmetrisellä spinnulla tulee välttää täysmyötäistä. Sillä siis pitää leikata huomattavasti enemmän kuin normaalilla spinnulla.

Huomasit kaiketi, kun olimme vierailulla Haraldin Charlotalla Kopun tiistai kisassa, niin ei se purjehtiminen ollut sen ihmeellisempää kuin omalla veneellä. Toki eri veneissä on köysisoppa hoidettu erilailla ja jotkin manööverit tehdään eri tavalla, mutta tuo peruspurjehdus on sitä samaa. Itselleni jäin mieleen se tarkkuus, jolla Harald keskittyi mittarilenttoon ja mittartiedon vertaamiseen veeneen polaarikäyriin. Toki trimmitkin oli varmasti harkittu, mutta viimekädessä se aina varmistui mittaritiedon avulla. Tämä on varmasti helpoin tapa "löytää" oikeat trimmit kulloiseenkin keliin, mutta uskon kokemuksen karttuessa mittarien jäävän pienemmälle huomiolle ja tilalle kasvaa ns. hyvä perstuntuma.

Vakuutuin itse (taas) hyvän startin merkityksestä :!:. On siis oltava oikeassa paikassa lähtölinjaa ja oikeaan aikaan. Voi niitä ressuja, jotka jäivät toisten taakse huonoon tuuleen. Sieltä oli tosi paha nousta tai tulla ohi, niin kuin huomasit sen Dehler 34 kanssa. Vaikka veneiden koko- ja vauhtiero on valtava, niin ohittaminen otti heiltä silti paljon aikaa 8) .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Juuri ilmestyneessä Vene-lehdessä (6/04 sivu 84) on Kari Wilénin artikkeli, jossa annetaan matkapurjehtijalle ohjeita kevyessä kelissä purjehdukseen. Korostus lienee tuolla matkapurjehduksen puolella, joten kaikkea ei voi siten rinnastaa kilpailutilanteeseen, missä "keinoja kaihtamatta" haetaa veneestä potentiaalit irti. Esim. artikkeli ei puhu maston trimmin muuttamisesta mitään. No eihän matkapurjehtijakaan normaalisti vantteihin kauden aikana koske kuin kahdesti, mastoa nostettaessa ja laskettaessa. Koko kesähän menee yleensä samoilla säädöillä.

Mielenkiintoinen on tuo ajatus kevyen tuulen erikoiskeulapurjeesta eli, wind seeker / drifter purjeesta :idea: . Tämä purjehan vastaa kooltaan noin 110% fokkaa, mutta se on tehty todella ohuesta kankaasta. Siinä missä Fe:n st. fokka lienee 6 unssin kangasta, niin tämä "tuulen haistaja" olisi selkeästi ohuempaa, ehkäpä vain 2 unssin luokkaa tai jopa alle. Purje siis pullistuu jo pienimmästäkin tuulen vireestä ja halssin vaihto (yleisiä kevyessä kelissä) käy todella helposti. Purjeen profiili on optimoitu aivan kevyitä tuulia varten.

Artikkeli painottaa sileää pohjaa, veneen pitämistä liikkeellä, rauhallisia liikkeitä sekä myötätuuleen leikkaamista yms. seikkoja, jotka jotenkin kuulostavat tutuilta 8) . Joten kaikki nyt joukolla artikkelia lukemaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:
Petri wrote:
Esim ranskalaiset tekivät testin kahdella identtisellä puolitonnarilla, joista toinen valmistettiin lasikuidusta ja toinen paino-optimoituna hiilikuidusta. Kryssivauhdissa n. 8m/s kelissä oli yli 0,5 solmua eroa, mikä on PALJON
Nojoo, jos erinäisellä hiilikuitukikkailulla saa tuossa kelissä vain 0,5 solmun eron niin ei voi kyllä sanoa, että sillä olisi merkitystä. Eritoten kun olettaisin, että noitten veneitten matkanopeudet ovat olleet tuossa tuulessa lähemmäs tai yli 10 solmua.
Siis kun puolitonnarilla on kryssillä vastusta jotain 30kg ja vauhtia jotain
6 kn paikkeilla niin tuo 0.5kn on hirveän paljon!!! Onko sinulla
Panu mitään enemmän infoa noista tuloksista? Tuo puoli solmua
kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta!

Jos niin, minä tilaan kohta hiilikuidusta uuden keulan ja perän Charlottaan :)
Tervehdys

Enpä vieläkään löytänyt juttua siitä ranskalaisesta 1/2 tonnari testistä, mutta löysinpä muuta samaan aiheeseen liittyen. Eli hitausvoimien vaikutuksesta. Seuraava lainaus on WB-sails news 3/91 sivulla 10 jutussa maailmanmestarin anatomia (keskiaukeama) :" Hitausmomenttien vaikutuksesta voidaan esittää nyrkkisääntö: 1% painon siirto veneen keskeltä kumpaan päähän lisää kulkuvastusta aallokossa 1%. Puolitonnarissa miehen meno keulaan esim. purjeen vaihdon yhteydessä lisää kulkuvastusta n. 3%."

Eli jos 1/2 tonnari veneen runko tehtynä lasikuidusta verrattuna hiilikuidulla paino-optimoituun rakenteeseen voidaan em. lainauksen perusteella pitää tuota harmaata muistikuvaani 0,5 solmun erosta kryssi vauhdissa kutakuin oikean suuntaisena 8).
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

harald wrote: Luettavaa on sitten vielä North Sails Fast Course materiaali,
Linkki tuossa:

http://www.northsails.co.uk/media/fast/ ... efault.htm
http://www.northsails.co.uk/media/fast/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Tein kulttuuri teon ja kävin läpin vanhoja WB-Sails newssejä joista skannasin joukon artikkeleja, joiden luulen kiinnostavan tämänkin foorumin lukijoita. Artikkelit löytyvät seuraavasta osoitteesta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album119

Antoisia lukuhetkiä ja muistakaa kiittää WB-sailsin porukkaa iltarukouksissanne hyvästä lehdestä ja ammattitaitoisista artikkeleista 8) .
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Noi on erittäin hyviä artikkeleita. Kaikki nuo muuten löytyvät materiaalista
"WB Vauhtiseminaari". Tuo vendajuttu sivulla http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/venda/ on suora käännös Mikon
teksteistä. Kiitos kerran vielä Mikolle että sain kopioida/kääntää ne tänne.

Suosittelen jokaiselle em Vauhtiseminaarimateriaalin läpilukemista. Tämän
vuoden (?) WB-News oli elektroonisessa muodossa ja mukana tuli tuo
materiaali. Uskon että Mikko ei tuosta pahastu jos pistän tuon Vauhtiseminaarin
meidän sivustolle...Se on niin laajalle levitetty jo että voidaan melkein pitää sitä
"public domain" aineistona. Palaan vielä näitten tiimoilta..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tänään sitten vika kevätkauden kisa ja saas nähdä minkälaisen miehistön saa kasaan.

Ovat kuitenkin lupailleet kovan tuulen (vaiko myrskyn) varoitusta tuonne merelle, eli >12m/s tuulta.
Tämä sitten pisti miettimään, että onkos tuollaisessa kelissä nopeuden ja nousemisen kannalta parempi:
1. Reivata hyvää isoa ja pitää edessä löysä ja veltto ykkösgenua
2. Pitää iso tapissa ja pistää eteen nenäliinan kokoinen fokka.

Sen tiedän varmasti, että jos isken genuan eteen niin vene kulkee vakiona siinä 25-30 asteen kallistuksessa (kun ei miehistöä kuitenkaan ole luultavasti tarpeeksi), mutta vauhtia toki on.
Fokka on luultavasti aika käyttämätön ja sen saisi vieläpä itseskuuttaavaksi, mutta onko sen käyttö kannattavaa kun pitäisi yrittää repiä veneestä viimeisetkin vauhtipisarat irti?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos tosiaan oikeasti tuulee tasaisesti ja koko ajan yli 6-8m/s
(ennusteet on aivan eri asia kuin tilanne siinä kohtaa missä on
veneellään) niin ehdottomasti ST-fokka peliin. Kyllä se vene
sillä kryssii ihan ok, korkeutta saa ainakin paremmin kuin kevyellä
dacron-ykkösellä.

Ei kannata rikkoa mitään tai ketään.

Jos sitten tuleekin sivutuuliosuuksia ja tuulta on alle 8m/s niin
ykkönen ylös sille legille jos tulee sopivasti kryssi-spinnu-sivutuuli ja
pääsee rauhassa vaihtamaan purjetta.

Se ST-fokka on oikeasti ihan ok purje. Sillä vain ei pärjää tyyntyvässä
tuulessa. Tai jos puuskat on 8m/s mutta tavallisesti on vain 5m/s niin
pitää vain pärjätä jollain tavalla puuskissa (skuuttia ulos genuassa,
levanki leehen, piinaa mutta älä tiputa vauhtia alle 5kn). ST-fokka jos
on kryssiä ja tuulta, se on ihan ok.

Tällä hetkellä on Harmajalla 6m/s länsiluoteesta. Venelehden
sääpalvelun mukaan on illaksi luvattu 6m/s lännestä. Tuolla Espoon
puolella tuo on maatuulta joten todnäk tulette näkemään jotain 4m/s
tuulta, vähemmänkin jos olette toisten veneitten leen puolella :)
illaksi on luvattu 6m/s
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Tänään sitten vika kevätkauden kisa ja saas nähdä minkälaisen miehistön saa kasaan.

Ovat kuitenkin lupailleet kovan tuulen (vaiko myrskyn) varoitusta tuonne merelle, eli >12m/s tuulta.
Tämä sitten pisti miettimään, että onkos tuollaisessa kelissä nopeuden ja nousemisen kannalta parempi:
1. Reivata hyvää isoa ja pitää edessä löysä ja veltto ykkösgenua
2. Pitää iso tapissa ja pistää eteen nenäliinan kokoinen fokka.

Sen tiedän varmasti, että jos isken genuan eteen niin vene kulkee vakiona siinä 25-30 asteen kallistuksessa (kun ei miehistöä kuitenkaan ole luultavasti tarpeeksi), mutta vauhtia toki on.
Fokka on luultavasti aika käyttämätön ja sen saisi vieläpä itseskuuttaavaksi, mutta onko sen käyttö kannattavaa kun pitäisi yrittää repiä veneestä viimeisetkin vauhtipisarat irti?
Tervehdys

Jos sinulla on vajaa miehisto, niin suosittelen lämpimästi fokalla ajoa tuohon tuuleen, vaikka genoasi oliskin hieman terveempikin. Fokan skuuttauskulman voit säätää skuuttikiskon stoppareilla, jolloin saat veneen nousemaan hyvin tuuleen, jos purje trimmi on muuten kohdallaan. Esim meillä on stopparit vakiona toisimmaksi uloimmassa reiässä... Muista, että jo on ikävää (lue jarruttavaa) vasta-aallokkoa niin ei kannata piinata ihan ylös. Vene hidatuu jokaiseen aaltoon ja se ei kerkiä kiihtyä uudelleen. Varsinkin, kuin litteillä purjeilla, joilla pyrit saavuttamaan nousukulmaa ei tarjoa voimaa aaltojen läpi puskemiseen. Ohjaamisessa kannattaa olla tarkka. Kun tulee puuska niin nosta. Saat korkeutta ilman turhia kallistuksia nopeuden kärsimättä. Kun puuska lakkaa, niin vastaavasti laske takaisin.

Muista, että Fe on leveä ja rungonmuodoltaan laakea, jolloin sitä ei kannata ajaa ihan siipi maassa, vaan vähentää purjeita ajoissa. Kun vene kulkee 15-25 asteen kallistuksella se varmasti nousee paremmin tuuleen kuin 35 asteen kallistuksella. Suurilla kallistuksilla peräsin nousee vain ylös vedestä ja vene kampeaa itseään tuuleen. Pakottamalla peräsimellä väkisin vastaan jarruttaa peräsin jo menoa selkeästi. Jos pinna painaa vastaisilla, niin rohkeasti levangista ulos, niin ei paina enää.

Avotuulet ovatkin jo toinen luku. Niissä genoasta on jo selkeästi hyötyä.

Tuohon sinun krooniseen miehistöpulaan totean, että kilauta kaverille taikka laita messu tuonne gastipörssiin. Laita puhelin numero mukaan niin sinut jopa saadaan kiinni. Meikäläinen nimittäin saattaisi jopa joskus lähteäkin mukaan. Kuten muistat Haraldin veneellä vieraitaessamme olen parhaimmillani istumassa laidalla... :roll:
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Niin joo, muistui eräs asia mitä tulee tiimi-rakenteluun;

pitää laiturilla jo, tai ehkä jo ennen laiturille menoa kysellä miehistöltä
mitä heidän odotukset ovat. Jos joillakin on tavoitteena nauttia hiukan
purjehduksesta helsingin/espoon saaristossa ja nähdä muita veneitä
mutta kipparilla on tavoitteena voitto, vain ja ainoastaan voitto niin on
selvää että kitkaa tulee sitten viimeistään kun spinnun piti olla
ylhäällä jo startissa.

Siinä vaiheessa kun kaikilla alkaa olemaan tavoitteena sijoittumiset tai
jopa peräti voitto alkaa keskittyminen ja kaikki efforti veneessä
suuntautua itse purjehtimiseen ja taktiikkaan. Kukaan ei ole
matkustaja tällaisessa pienessä veneessä ja laji on mitä parhaimmin
joukkuelaji!

Näin kävi meillekin, ekoissa kisoissa kryssillä kuului partaalta erinäistä
pulinaa viikonloppujutuista, leffoista, tytöistä ja ties mistä.

Eilen kisassa kuului minuutin kahden välein kompassisuuntia kryssillä
(jotta tietää laskeeko vai nouseeko) toiselta kaverilta ja trimmarilta
kuului aika ajoin narinaa vinssiltä sekä toteama
"päästin hiukan, voidaanko nostaa takaisin" koska tuuli kääntyi
nopeammin kuin minä ehdin korjaamaan. Keulagasti sanoo joskus
että tuolla puuska, ehdimme ennen tuota styyran venettä jne.

Silloin kun meininki veneessä alkaa olemaan tuollaista, jatkuvaa
säätämistä ja hereillä olemista alkaa tulemaan tuloksia. Mutta tähän
tilaan pääseminen jokaisella vaatii keskusteluja aiheesta ja motivointia.
Ei sillai että "saatte turpiin kipparilta jos ei voiteta" :) Sen on tultava
luonnostaan jokaiselta miehistön jäseneltä.

Joten prioriteetit ja tavoitteet molemmin puoleisesti selviksi jo kutsun
yhteydessä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri, muualla

Post by Petri, muualla »

Panu&Harald:

Krooninen miehistönpula johtuu lähinnä siitä, että suurimmalla osalla veneen käyttäjiä on jonkinsortin elämä ja kaikenlaisia kiireitä.
Meitä on oikeastaan kaksi "aikuista" (jos nyt 22 on aikuisen ikä), jotka ovat menossa mukana miltei aina ja vain toinen meistä (minä) osaa purjehtiakin, kaveri on oikeastaan opetellut purjehtimaan tämän veneen hankinnan myötä l. noin 3 vuotta. Nyt mukaan pitäisi tulla painolastiksi pari 13v vartiolaista, mutta lähinnä tosiaan he toimivat painolastina.
"Koulutusvelvollisuudet" tavallaan vähän haittaavat kilpailua, mutta toisaalta takaavat jatkuvuuden veneen käytössä. Tämä, ja myös se, että kyse on yhteisveneestä (tai voisi sanoa yhteisöveneestä) takaavat sen, ettei koskaan kisaan voi lähteä kovinkaan tosissaan.
Eli satamassa kysymykset ovat lähinnä "milloin ollaan kotona".

Nyt keli näyttää taas hyvältä, mutta pitää katsoa miten keli kehittyy.
Pitänee roudata fokka silti esille varastosta.

Numerohan on 040-7217933, jos älytöntä kiinnostusta on tänäänkin lähteä enemmänkin harjoittelemaan kilpailua (ja ihan vain purjehtimaan muitten veneitten joukossa), kuin varsinaisesti kilpailemaan.
Pitänee syksymmällä palata asiaa, jos joskus saataisiin oikeasti kilpailumiehistöäkin kasaan.
Post Reply