FEnettä ostamassa

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

mko
alokas
Posts: 33
Joined: Thu Dec 05, 2002 16:21 pm
Location: Helsinki, Lauttasaari

Post by mko »

Anonymous wrote:
mko wrote: + perämoottorin avulla venettä voi hallita hyvinkin ahtaissa satamissa
+ tankkaus ei ole sidottu satamien jakelupisteisiin
Näistä olen eri mieltä, tosin aiemmassa veneessäni oli vain 4 hv perämoottori ilman kaukahallintalaitetta ja nykyisessä purjevenevetolaite, joka on ehkä hiukan erilainen kuin akselivetoinen vinolla akselilla.
Hyviä pointteja. Ilman kaukohallintalaitetta perämoottorilla varustetun feneen käsiteltävyys on toki toinen... suorastaan surkea. Näin etenkin jos moottori on vielä alitehoinen. Satamamanööverejä seuraavalle yleisölle voi olla tarjolla hupaisia hetkiä.

Jotta totuus ei unohtuisi: sisäkone on aina sisäkone.

Kun olin uusimassa moottoria muutama vuosi sitten, selvittelin myös sisämoottorin kustannuksia. Päätyminen perämoottorin uusimiseen oli kuitenkin tuolloin helppoa; kustannusero oli siinä määrin tuntuva.

t:Mikko
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

Moi.

Mä olen eri mieltä Joakimin kanssa ainoastaan tuosta potkurin pidosta. Väitän, että 8 hv:n perämoottori oikein asennettuna pysäyttää FE:n kokoisen veneen nopeammin kuin yammu taittolavoilla.
Perämoottorilla on myös mahdollista saada perä liikkeeseen ja/tai liike pysähtymään ilman, että on vauhtia eteen tai taakse. Tätä ei tehdä taas yammulla. Eli jos kaukohallintalaite on näppärä käsitellä, niin ei se varmaan huono yhdistelmä ole.

Itsellä on tuo yammu/suora akseli/taittolapa -yhdistelmä ja sillä kyllä pärjää ihan hyvin - en tosiaan tarkoita sitä. Pakko oli vaan kommentoida kun on itsellä positiivisia kokemuksia myös siitä perämoottorivaihtoehdosta. Jos olisin sinä katsoisin näistä muiden kertomista eduista huolimatta sisäkoneellista. On se vaan käytössä helpompi.

Tervetuloa joukkoon! Tämä palsta on jeesannut mua jo useaan kertaan FE:n knoppeja opetellessa.
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Tässä hieman humoristinen tsekkilista venettä ostaessa ;-) Veneenostajalle muistilista kysymyksille ja asioille jotka olisi hyvä saada selville.


Kiitos veneesi kiinnostaa ja kysymykseni ovat alla olevassa listassa! Vastaatko niihin niin voimme jatkaa keskustelua aiheesta vaikkapa kaupallisesta näkökulmasta!

Olen innoissani kohteesta!
* onko ruiskuvalumuotilla tehty
* vai käsin laminoitu, missä,kuka teki ja onko kuori tasapaksu
* millä pinta on pinnoitettu
* onko ajettu meressä, jos on niin kuinka puhdistettiin järjestelmä suolasta
* onko jäähdytys ns raakavesi vai onko lämmönvaihdin välissä jolloin koneen varsinainen jäähdytys on suojattu. Jos on niin miten.
* puu vai nahkaratti, miksi ja millaiset käyttökokemukset, kuvia + tarina
* jääkapin alkuperämaa, freoniasia
* sisätilojen lämmitys, rakennekuvat ja käyttökokemukset tarinamuodossa
* onko suihkua? Kylmä vai kuuma vesi ja miten tehdään
* septitankkien koko, materiaali ja käyttökokemukset, kuvia ja tarinoita
* onko kuljettajan/ kipparin penkissä ns istumajälkiä havaittavissa, millaisia, kuvia ja tarinoita
* miten auringon kimmellys vaikuttaa ajamiseen
* onko ilmastointia, millainen, merkki, huollot
* onko tummennoksia ikkunoissa, kalvot,lasit vai muutoin
* onko ajetu kiville ja jos on niin milloin, onko kuvia
* kuinka paikattiin ja kenen toimesta, missä, kuvat ja työselosteet mukaan
* minkä verran on ajettu ja missä olosuhteissa, kuvia, reittiselostuksia
* millainen on huoltohistoria, huoltokirja ja huoltajan yhteystiedot
* kuka huollot teki, entistä tarkemmin, onko kuvia
* mitä öljyjä on käytetty? Koko historia
* syökö kone öljyä, eri kierrosalueet ja keliolosuhteet
* polttoaineen kulutus eri keleillä ja vaihtelevilla kuormilla?
* valokuvia reissuista ja veneen käyttäytymisestä
* keinuuko vene kun sisällä liikkuu? 1 henkilö tai useampi? Liikkeessä. Ja paikallaan?
* jos ns harrastaa aviollisia toimenpiteitä takahytissä niin huomaako etuhytissä olijat toiminnan ja päinvastoin
* jääkaapin koko ja saako jääpaloja, kuinka nopeasti, voiko pakastaa ja mitä
* minkä väriset tekstiilit on, materiaalit ja onko vaihdettu tai pesty
* saanko ensi kesäksi koeajoon omakustanne periaatteella
* kuinka potkuriakseli rasvataan ja millä rasvalla, kuinka usein, ympäristöystävällisyys
* mennäänkö vessaan peruuttamalla kyyryssä vai voiko olla selkä suorana etuperin
* kuinka pitkä kaiku on?
* onko Belan runko luotettava ja millä perusteella
* missä vene on talvehtinut ja onko koneessa mahdollisia pakkasen puremia ja sivuääniä
* voiko kuljettajan paikalta ajaa seisaaltaan ja näkyvyys on 360 astetta ja sama asia istualtaan
* tarvitaanko rannikkolaivurin kortti vai riittäkö C-kortti maantielikenteeseen
* millainen ajoasento on matkavauhdissa ja täyskaasulla? Nostaako keulaa tai painaako perä? Kuvat ja selvitykset kiitos!
* kaasulieden kaasunkulutus tietoja? Pullon koko ja riittävyys? Turvallisuus sijoituspaikkaa ajatellen.
* minkä ikäinen akku on? Minkä merkkinen? Onko ns hyytelöveneakku? Jos ei niin miksi?
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

anssi wrote:Mä olen eri mieltä Joakimin kanssa ainoastaan tuosta potkurin pidosta. Väitän, että 8 hv:n perämoottori oikein asennettuna pysäyttää FE:n kokoisen veneen nopeammin kuin yammu taittolavoilla.
En tiedä onko muilla sama ongelma, mutta ainakin mun 1GM + suora akseli + taitolapa -yhdistelmä jarruttaa pakilla erittäin hyvin juuri niin kauan, kunnes potkuri imee ilmaa sitloodan tyhjennysputkien kautta. Tämän jälkeen potkuri sitten pyöri ilmakuplissa ja pito katoaa täysin.

-mikko
s/y Mariko, FIN-2380
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

mihor wrote:En tiedä onko muilla sama ongelma, mutta ainakin mun 1GM + suora akseli + taitolapa -yhdistelmä jarruttaa pakilla erittäin hyvin juuri niin kauan, kunnes potkuri imee ilmaa sitloodan tyhjennysputkien kautta. Tämän jälkeen potkuri sitten pyöri ilmakuplissa ja pito katoaa täysin.

-mikko
Tuo on tuttu ilmiö. Minä en ole sitä ongelmaksi mieltänyt ellei nyt sitten laituria lähesty ihan liian suurella nopeudella. Puhutaan mielummin ominaisuudesta 8)
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

Samat on tuntemukset Kalevin kanssa. Siinä vaiheessa kun laituri näkyy niin vapaalle ja sitten 500 metriä ennen pakille... no ei nyt ehkä ihan noin paljon? Ominaisuushan tuo on joka pitää vaan muistaa. Joskus oikeasti pistin 100 metriä ennen laituria jo pakille kun vauhtia oli kone vapaalla - pelkällä mastolla- kepsin mukaan 3,2 kn! Oli vähän reilumpi myötis.

Tuo jammu ja taittolapa-setin kanssa oon itse huomannut, että riittävän aikaisin vaan kytkee pakille nostamatta kierroksia. Se on minusta ylivoimaisesti paras tapa omasta mielestä. Kun on eteenpäin vauhtia niin kierrosten lisäys pakilla yleensä vaan lisää kavitointia eikä juurikaan anna "järkevästi" lisää pysäyttävää voimaa.

Sori taas tapani mukaan OT.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Itse kun harrastan purjein tulemista laituriin olen huomannut että kääntämällä vene poikittain +- 20-30° laittamalla pinna poikittain jarruttaa veneen vaikka neljästä solmusta ehkä runsaaseen solmuun noin 50 metrissä, eli alle muutaman veneenmitan sisällä.

Sama kikka toimii kyllä jos koneen jarrutusteho ei riitä, peräsinlapa poikittain vedessä on tehokas jarru. Mitä nyt laiturissa olijoita ehkä hirvittää kun joku vetää siksakkia siinä hullun lailla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

Juu näin on. Minulle kerrottiin parin siksakin kokeilun jälkeen varustamon johtajan toimesta, että lopeta se kiemurtelu jne.
Toi on lähinnä viimeinen konsti koneella rantautuessa, mutta purjeilla varmaan ihan käypä. Itse en ole tuota purjeilla rantautumista feneellä kokeillut kuin kerran ja se oli hyvin kevyessä sivutuulessa helppoon paikkaan.

Näin tuossa kerran Gullkronassa kun Ruåtsalainen venekunta rantautui purjeilla ja tuli ihan liikaa vauhtia, jolloin kaveri heitti vähäeleisesti pienen laahusankkurin veteen jossain poijun tasalla. Lopputuloksena "like a glove". Aika hauska, että oli ihan perusjärjestelynä sellainen laahus valmiina ja se vielä toimi! En ajatellut itse kokeilla.

Mutta sen verran aiheesta vielä, että se perämoottori on varmaan ihan soiva ratkaisu pl. toi isompaan vasta-aaltoon ajaminen ja bensan kanssa säätäminen. Joskus tuli kokeiltua tota perämoottoria (ei fe:llä)ja kivasti sillä tuli toimeen kun vaan tottui siihen.
Post Reply