Ensimmäinen Voitto!!!

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Ensimmäinen Voitto!!!

Post by harald »

No niin,

tulihan se sieltä! Tänään oli tiistaikisassa tuulta koko matkan, 7-9m/s
pohjoiskoillisesta. Tämä tarkoitti riittävästi voimaa sekä suht sileää
vetää. Ei tosin ollut ongelmaa tuolla ulkonakaan, 5.5kn ja 33° tosituulta!
(pitäisi kalibroida mittarit??).

Tämä oli myötätuulilähtö ja olimme kahden isomman veneen perässä
veneen puolella, vain noin 5s myöhässä, jos sitäkään. Ratana oli F-rata
joka kiertää neliskulmaista rataa rysäkarin ympäri. Olimme ainoita jotka
piti spinnu ylhäällä länteen käännyttäessä ja saimme purjehtia pitkän
matkaa ennen kun s/y Aniara (Finn Flyer 31) ajoi ohi tuulen puolelta.

Sitten Rysäkarin jälkeen kryssiä Melkin eteläpuolella olevaa jääpoijua
kiertämään ja tässä vene kulki aika tasan, ehkä hiukan korkeampaa kuin
Finn Flyer 31:nen. Niillä Genua 3 ja reivi. FE kulkee tässä 7-8m/s kryssillä
hyvin vielä ykkösellä ja latistetulla isolla.

Merkin kierron jälkeen yhtä kryssihalssia kohti maalia ja totesimme että
Alfa Romeo (Dehler 36:nen, LYS 1.29) oli maalissa jotain 1:24 purjehduksen
jälkeen. Tässä piti jo alkaa laskemaan ja tuntui jo siltä että ellei oltaisi
kolmen parhaan joukossa niin olisimme pettyneitä.

Riemu oli suuri kun tulokset tulivat ja olimme piikkipaikalla!

Suurkiitokset miehistölle (Pone, Alx, Peik) joka jaksoi säätää jatkuvasti
koko kierroksen ajan! Skuutit ei tainnut olla lukossa kertaakaan..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Täytyy onnitella voitosta :D . Voitto ei yleensä tule sattumalla, vaan pitkän määrätietoisen työn tuloksena 8) . Jatkakaa hyvällä mallilla.

Mikä oli mielestäsi voiton avain? Mihin kisa ratkesi?

Onko vastaus jatkuva säätäminen, onnistunut lähtö ja reitinvalinta sekä Fe:lle oivallinen keli (kohtuu kovaa tuulta ja pieni aallokko)?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos Panu.

Sanoisin että tuuri siinä että veneitä ei tänään ollut niin paljon että oli
kohtuullisen helppoa saada sellainen ura että sai ajaa vapaissa tuulissa,
sekä se että mukana oli pari muuta isoa venettä pitämässä Alfa Romeoa
kurissa startin jälkeen. Alfa Romeo kärsi näistä todella pitkään kun
oli tuollainen lenssi-strekki-lenssi alku radalla. Ehkä Alfan olisi
kannattanut lähteä sieltä mistä me lähdettiin? ;)

Kuten Villekin tuossa kertoi, on vain yksi strategia tuollaisessa fleetissä
missä on paljon isompia veneitä, vapaisiin tuuliin ja sitten purjehtii. Tämä
oli vissiin ensimmäinen kerta kun näin saimme tehdä melkein koko radan
verran.

Onhan sillä veneen vauhdillakin merkitystä, mutta kunhan se on edes
jotenkuten kohdallaan (yli 95%) alkaa juuri näillä starteilla (joka meillä
säkällä onnistui tänään) sekä ensimmäisen legin reittivalinnoilla vrt
muihin veneiden reittivalintoihin olla suurtakin merkitystä. Nytkin oli
onnea siinä että iso (se nopea) osa fleetistä lähti (ehkä styyran edun
toivossa merkille tultaessa) lippupäästä vaikka minun mielestäni
venepää oli sekä lähempänä, sisäradalla merkille tultaessa, että
riittävän korkealla jotta sai kunnon leikkaria aikaiseksi spinnulla.

Vanha totuus on kuulemma että palkintosijat annetaan niille jotka
kiertävät ensimmäisen kääntömerkin keulilla. Näin taisi tälläkin kertaa
käydä. Alfa Romeo kiersi ensimmäisen(?), Tiira toisena, Zoe (x362)
sekä 24-Housin (Mean Marine) rinnan sekä me Zoen tuulen puolella
mutta selvästi hitaampana hiukan takana kuitenkin neljäntenä.

Tässä kohtaa oli jo niin paljon kaulaa että takana tulevat Albin Expressit
sekä em Aniara eivät päässeet häiritsemään pitkään aikaan. Albinit
taisivat sitten ottaa toisiaan ulos kaakkoon käännyttäessä nostoskabassa.

Eli, kiteytettynä; hyvä startti, hyvä reittivalinta ekalle merkille jotta saa
purjehtia vapaissa tuulissa sekä tämän jälkeen vapaiden tuulien
säilyttäminen. Ja se on siinä :)

Osuutensa oli myös kelillä, siten että tuulia riitti meidän purjeisiin ja
taitoihin. Kyllä se siitä...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, selvisi sekin miksi oli noin vähän veneitä eilen. Espoo Suursaari Race
palkintojenjako oli samaan aikaan ja bisseäkin tarjoiltiin. Selittänee paljon :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:No, selvisi sekin miksi oli noin vähän veneitä eilen. Espoo Suursaari Race
palkintojenjako oli samaan aikaan ja bisseäkin tarjoiltiin. Selittänee paljon :)
Tervehdys

Selittäneen paljon. Joku sanoin minulle, että mitä enemmän purjehtii sitä enemmän juo olutta. Siitä on kuitenkin seurauksena kupla otsassa ja että saa soutaa tyhjät pullot rantaan :lol: .

Mutta voitto on silti VOITTO 8) ...
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

Panu wrote:Mutta voitto on silti VOITTO 8) ...
Voitto on aina voitto, ja oli mukana kuitenkin Alfa Romeo joten makea
voitto vielä.

Harald, internetjuottolassa.
Post Reply