GPS dataloggeri
Sanotaan että työn alla, trackit siis tallessa ja GPSAR:ää käyteltiin ahkerasti retken aikana (tosin voin sanoa että on aika mielenkiintoinen sotku saada asioita toimimaan jos kaksi käytössä olevaa konetta on Macci ja sitten taas miniläppäri, jossa ei ole cd-asemaa ts. BT:tä piti käyttää trackien ottamiseen, kun usb-ajureita ei pystytty asentamaan mitenkään mun koneeseen ja gpsbabelin mac-versio taas ei tunne noita vekottimia). Tein muuten myös tarkkuustestejä suorittamalla itsekseni preussilaista sulkeisohjesääntöä pihalla ja aika hyvin sellaiset 10 metrin kävelyt, 90 asteen käännös vasempaan yms. setit näkyivät
Ei sitten lopulta käytetty ollenkaan sitä sun laitettasi, koska epäilin että BT:n yli tiedonsiirto voisi kestää ikuisuuden ja toisaalta koska en saanut aikafiltteröintiä toimimaan loggereita luettaessa, vasta sitten kun gpx-tiedosto oli luettu, sitä pystyi filtteröimään.
Meidän webbi-ihminen tutkiskelee miten helposti tuota GPSAR:ää saisi käytettyä applettina, kun eivät nyt pienet suunnistuslenkit oikein sovi h-vene.netin systeemiin
Ja toisaalta se karttamateriaali mitä me käytettiin karttapohjana ei välttämättä ole julkisesti levitettävissä.
Ei sitten lopulta käytetty ollenkaan sitä sun laitettasi, koska epäilin että BT:n yli tiedonsiirto voisi kestää ikuisuuden ja toisaalta koska en saanut aikafiltteröintiä toimimaan loggereita luettaessa, vasta sitten kun gpx-tiedosto oli luettu, sitä pystyi filtteröimään.
Meidän webbi-ihminen tutkiskelee miten helposti tuota GPSAR:ää saisi käytettyä applettina, kun eivät nyt pienet suunnistuslenkit oikein sovi h-vene.netin systeemiin
Ja toisaalta se karttamateriaali mitä me käytettiin karttapohjana ei välttämättä ole julkisesti levitettävissä.
Niin, tuollaista jälkeä sitä saatiin aikaanharald wrote:Träckejä missä?
http://koti.welho.com/jvaittin/keva/luu ... gpsar.html
Karttaa voisi vielä kalibroida vähän tarkemmin, nyt siinä on selvää systemaattista virhettä n. 20 metriä jossain paikoissa. Mutta jos katsoo kohtia missä on selvästi kävelty jotain ulkoilureittiä pitkin edestakaisin, laitteesta johtuva epätarkkuus on luokkaa 5-10 metriä max.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Joillakin on ilmeisesti ollut haasteellista löytää rasti, löytämisestä nyt
noin ylipäätänsä puhumattakaan
Saitteko suunnistajina noista jotain irti? Höjdiä ja vendojen paikkoja
tuosta nyt ei saa irti...
Laji on mulle tuntematon, eikö tuossa lähdetä yhteislähdössä ja samoja
rasteja (mutta eri järjestyksessä?) pitäisi käydä kuittaamassa? Nyt
näyttää siltä että jotkut hakivat pisimmänkin matkan takaa, ja
jotkut kävelivät lähimmälle ja suoraan takaisin? Junnuja ja vähemmän
junnuja?
noin ylipäätänsä puhumattakaan
Saitteko suunnistajina noista jotain irti? Höjdiä ja vendojen paikkoja
tuosta nyt ei saa irti...
Laji on mulle tuntematon, eikö tuossa lähdetä yhteislähdössä ja samoja
rasteja (mutta eri järjestyksessä?) pitäisi käydä kuittaamassa? Nyt
näyttää siltä että jotkut hakivat pisimmänkin matkan takaa, ja
jotkut kävelivät lähimmälle ja suoraan takaisin? Junnuja ja vähemmän
junnuja?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joo, mutta nytten ei voi selitellä että rastia ei ollut siellä, vaan karu totuus sekoiluista paljastuu jälkikäteenharald wrote:Joillakin on ilmeisesti ollut haasteellista löytää rasti, löytämisestä nyt
noin ylipäätänsä puhumattakaan
No siis näin "pro":na (nojoo...aktiiviharrastajana ehkä enemmänkin) ei tuolla silleen suurta merkitystä ole, kun kyllä kaikki vähänkin enemmän suunnistaneet tietävät missä olivat suunnistuksen aikana.Saitteko suunnistajina noista jotain irti? Höjdiä ja vendojen paikkoja
tuosta nyt ei saa irti...
Mutta vastaavat palvelut ovat kyllä olleet arkipäivää jo vuosia suunnistuspiireissä (www.routegadget.net, jossa voi siis joko piirtää reitin itse tai uploadata suoraan gps-laitteesta) ja vertailtaessa omia reitinvalintoja muihin ja mikä tärkeintä kuluneeseen aikaan, voi toki tehdä jälkianalyysiä siitä oliko joku valinta hyvä, huono vaiko merkityksetön. Kaupalliset laitteet ovat jo olleet markkinoilla tovin, mutta suolaisiin hintoihin.
Nythän siis tosiaan käytettiin maastossa olleita rasteja hyväksi ihan harjoitteluun, ei tuolla kukaan juossut (mikä selviää vauhdeistakin).
Aloittelijoille tuo taas on aika iso juttu, etenkin jos on ihan aidosti vielä ollut teillä tietämättömillä ja rastia ei ole löytynyt ollenkaan.
Ainakin kaikki skidit pitivät trackien katsomista todella hienona ja ehkä oppivatkin sitten jotain kun yritin läppärin ruudulla selitellä miten virhe olisi vältetty.
Yhteislähdöt on lähinnä viestien juttu, muuten mennään aikaerolla.Laji on mulle tuntematon, eikö tuossa lähdetä yhteislähdössä ja samoja
rasteja (mutta eri järjestyksessä?) pitäisi käydä kuittaamassa? Nyt
näyttää siltä että jotkut hakivat pisimmänkin matkan takaa, ja
jotkut kävelivät lähimmälle ja suoraan takaisin? Junnuja ja vähemmän
junnuja?
Ja tässä tapauksessa siis nuoremmat lapset kulkivat mukana kulkeneen johtajan valitsemia rasteja kun taas vanhemmat heittivät pidempiä lenkkejä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuossa ihan varteenotettava vaihtoehtoohjelma dataloggeria varten, jossa siis kartat ja kaikki:
http://bt747.sf.net/
Easy install
Lataa ja talleta jnlp tiedosto. Sen voi käynnistää komennolla 'javaws BT747_J2SE_Install.jnlp' tai sitten suoraan netistä: javaws 'http://st.free.fr/phpmyvisites.php?url= ... 47_J2SE.jn
lp&id=132865&pagename=FILE:BT747_J2SE.jnlp'
http://bt747.sf.net/
Easy install
Lataa ja talleta jnlp tiedosto. Sen voi käynnistää komennolla 'javaws BT747_J2SE_Install.jnlp' tai sitten suoraan netistä: javaws 'http://st.free.fr/phpmyvisites.php?url= ... 47_J2SE.jn
lp&id=132865&pagename=FILE:BT747_J2SE.jnlp'
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Niin, tossa sisällä pitämisessä on se hyvä puoli, että laite voi olla pitkässä kisassa laturissa vaikka koko ajan.
Testailin vehjettä kotona, ja toimi ainakin meidän yläkerrassa katon läpi ihan mainiosti. Tässä on kuitenkin puuta, villaa ja kattohuopaa päällä aika paljon paksumpi kerros kuin FE:ssä. Kaiken lisäksi värkki oli n. 3 cm paksun pöydän alla missä tietokonekin.
Melko paljon on tekniikka kehittynyt mun 12 vuotta vanhasta garminista, jolle märkä sprayhood on liikaa.
Testailin vehjettä kotona, ja toimi ainakin meidän yläkerrassa katon läpi ihan mainiosti. Tässä on kuitenkin puuta, villaa ja kattohuopaa päällä aika paljon paksumpi kerros kuin FE:ssä. Kaiken lisäksi värkki oli n. 3 cm paksun pöydän alla missä tietokonekin.
Melko paljon on tekniikka kehittynyt mun 12 vuotta vanhasta garminista, jolle märkä sprayhood on liikaa.
Olli Niemi
Jahas, johan löytyi trackien talteen ottamiseen ratkaisu joka ei vaadi hieltähaisevia komentorivijonoja yms.
Noksun kännyköihin saa ohjelman nimeltä Trekbuddy, joka osaa tallentaa GPS-trackia suoraan GPX:ksi ja trackin poisto tapahtuu ihan vain kopipeistaamalla tiedosto pois muistikortilta...periaatteessa sen voisi uppia lennossa kisan jälkeen h-trackipalveluun jos tahtoisi hifistellä
En tiedä miten hyvin akku kestää tota pelkkää GPS-logittamista vaikka näyttö sammutettuna, mutta vähintään kyllä jonkun WHC:n hoitaa tuolla tavalla.
Pitää vaan vielä ihmetellä tota näytteenottotiheyttä, 2s oli ilmeisesti liikaa GPSAR:lle, mutta kun GPSbabelilla yksinkertaisti trackia niin homma pelitti.
OT: Pesin pohjan, oli ihan sikana smäidää ja ei Olgan pohja kyllä ole muutenkaan missään kisakunnossa Köliremppaa ei oikein enää voi kauheasti vältellä kun on se köli vaan niin kauheassa kunnossa.
Noksun kännyköihin saa ohjelman nimeltä Trekbuddy, joka osaa tallentaa GPS-trackia suoraan GPX:ksi ja trackin poisto tapahtuu ihan vain kopipeistaamalla tiedosto pois muistikortilta...periaatteessa sen voisi uppia lennossa kisan jälkeen h-trackipalveluun jos tahtoisi hifistellä
En tiedä miten hyvin akku kestää tota pelkkää GPS-logittamista vaikka näyttö sammutettuna, mutta vähintään kyllä jonkun WHC:n hoitaa tuolla tavalla.
Pitää vaan vielä ihmetellä tota näytteenottotiheyttä, 2s oli ilmeisesti liikaa GPSAR:lle, mutta kun GPSbabelilla yksinkertaisti trackia niin homma pelitti.
OT: Pesin pohjan, oli ihan sikana smäidää ja ei Olgan pohja kyllä ole muutenkaan missään kisakunnossa Köliremppaa ei oikein enää voi kauheasti vältellä kun on se köli vaan niin kauheassa kunnossa.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Etkö olisi voinut käyttää vain puhelimen mukana tulevaa Nokian Sportstracker:ia?
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Kisa ... rtstracker
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Kisa ... rtstracker
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sportstracker on S60-only tuote eli ei toimi mulla, joten en ja tolla on muitakin sovelluksia esim. periaatteessa ihan käy plotterista jos pistää vain kartaksi merikarttapohjan...tänäänkin "navigoin" huvikseni karttapaikan karttapohjilla, missä noita lähivesiäkin on esillä aika tarkkana esim.harald wrote:Etkö olisi voinut käyttää vain puhelimen mukana tulevaa Nokian Sportstracker:ia?
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Kisa ... rtstracker
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 41&lang=FI
Ja Trekbuddyn GPX näyttäisi olevan kuitenkin suoraan GPSAR-yhteensopivaa, eikä mitään kikkailuita tarvita.
http://www.trekbuddy.net/harald wrote:Onko tuohon treckbuddy:iin jotain linkkiä?
Ja wiki
http://wiki.trekbuddy.net/index.php/Main_Page
Ei se varmasti täydellinen oo, mutta toistaiseksi ihan pätevältä vaikuttanut
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Nyt löytyy First 31.7 piireistä kehkeytynyt suomalainen vaihtoehto trackien talteenottamiseen, eli SailingTracker. Kyseessä on siis asiakasohjelma joka asennetaan puhelimeen, joka sitten (jossain vaiheessa?) ottaa yhteyttä erääseen palvelimeen jossa GPX-tiedosto luodaan.
Itse tykkään trekbuddysta kun siinä on se karttapohja, mutta mielipiteitä on monenlaisia.Ohjeet on
hyvin yksinkertaiset:
1. asenna softa puhelimeen osoitteesta http://sailingtracker.com/st.jar
2. trackit ilmestyy http://sailingtracker/tracks hakemistoon GPX:inä, mistä
ne saa sitten siirtää minne haluaa (tai erkan kanssa koodataan joku
integraatio htrackiin).
GPX muodostuu vasta serverillä, siksi ei ole mitään järkeä pistää clienttiä
uploadaamaan sitä suoraan muualle kuin mun serverille. Jatkossakin homma
tulee olemaan avoin, eli sekä trackeja voi uploadata kuka tahansa, että
niitä voi hakea palvelimelta GPX muodossa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020