Suosituksia käyttöakusta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuollainen tuli sitten tilattua:

http://www.eusolarsystems.com/high-effi ... -p-30.html

Image

200¤ kotiin kuljetettuna. Ei taida kuitenkaan olla oikeasti 35W, mutta 1A
riittäisi jo pidentämään satamassaoloa huomattavasti.

Selvisikö Seppo laturin luovuttajakulkuneuvon merkki, malli ja vuosi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Harri
kokelas
Posts: 63
Joined: Thu Apr 22, 2004 07:28 am
Location: Sipoo

Merielaan Myös Sterling-lataussäädin

Post by Harri »

Lomapurjehduksella kun satamamanöövereissä piti käynnistää moottori, niin kuului vain naps-naps. Tilanne, josta selvisimme nokkeluudella, mutta viisas ei olisi koskaan joutunut siihen. Tämän takia piti Merialan sähköjärjestelmää päivittää:
- vanha PAL-kuorma-autopäävirtakatkaisija (kosketuspinnat olivat pahasti hapettuneet, osasyyllinen jännitehäviöhin) roskiin ja BEP-katkaisijat tilalle.
- startin puhdistus ja samalla helojen vaihto (ostin Adista, kannattaa tarkistaa startin tyyppi, niin helat löytyvät helpommin)
- 1-akku- -> 2-akkkujärjestelmäksi. Lisäksi jakodiodi ja Sterling-lataussäädin Sepon kehujen perusteella laturin oman säätimen rinnalle.

Sterling-lataussäätimen mukana tulleet asennusohjeet eivät "auenneet" ihan ensimmäisellä lukemisella, mutta netistä onneksi löytyi myös oheiset täydentävät ohjeet:

http://german.sterling-power.com/downlo ... achi_G.pdf

Ei muuta kuin laturi (Hitachi LR135-105) irti ja auki.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... en-asennus
- ohjeiden mukaisesti juotin 2. oikealta liittimeen 2,5 mm2 valkoisen johdon ja testasin, että yleismittarilla että juotos on ok.
- kannattaa ehkä käyttää notkeampaa 1,5 mm2 johdinta, niin kasatessa ei tarvitse "änkeä" niin paljon.
- esim. hitsauslangan avulla hiilet "sisään". Muista pyöristää pää esim. viilalla/hiomapaperilla, niin ei tule turhaan naarmuja.
- Laturi kasaan ja valkoiselle johdolle oma läpivientikumi, niin ei ole pelkoa hankaumista
- Laturi moottoriin kiinni moottoriin
- Sterling-säätimen johdot kiinni laturiin ja jakodiodiin ohjeiden mukaan.

Merielassa Sterling-säädin tuli siis laturin oman säätimen rinnalle, jolloin latauksen merkkivalo toimii ja jos Sterling-säädin jostain syystä "poksahtaa", niin laturin oma säädin toimii normaalisti.

Lyhyen kokemuksen jälkeen Sterling-säädin toimii erinomaisesti; latausjännite hupiakulla on 14,5 V (jakodiodin kautta).

Aikaa laturin ja säätimen kanssa (irrotus, juottaminen, kasaus & kiinnitys) meni yhden illan verran.

Todennäköisesti nyt pitäisi sähkön riittää. Aurinkopaneeli back-up järjestelmää pitää miettiä ensi budjetti-/purjehduskaudelle.
Harri
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oliko Seppo se 40A laturi Toyotan trukin laturi?

Seuraavan sivun alalaidassa:
http://www.autosahko.net/tuotteet.php?tyyppi=laturit

58¤.

Image

hihnapyörää tuossa ei ole, siirtynee vanhasta?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, kokemuksia?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Tuo Sterling lataussäädin on toiminut hyvin ja tässä lyhyesti plussat ja miinukset käyttökokemuksista tältä kesältä myös uuden 40A XXXXX laturin kanssa:
+ käynnistettyä lataa välittömästi akkua n. 35+A
+ pudottaa lataustehoa n. 30-25A 15min - 60min ajon jälkeen - edelleen maksimia mitä akku pystyy vastaanottamaan - nopeus kasvaa normaaliksi 5,5 - 5,7 solmua
+ lataa akun tehokkaasti ja nopeasti - ei sähköongelmia tänä kesänä
+ pitää latausjännitteen siinä 14,4V tasaisesti koko latauksen ajan
+ vanha hupiakku 105A on pysynyt edelleen kunnossa ja pitänyt vastaanottamansa latauksen - virtaa riittänyt!

ja

- 1GM tehot loppuu kun lataus huitelee maksimi lukemissa eli täytyy ottaa huomioon luonnonsatamasta lähtiessä - 15-60min nopeus n. 4 solmua tasaisella vedellä --> eli jos tuulta ja aallokoa ja päästävä koneella pois niin käytettävä ennen lähtöä n.30-60min

Projektina oli myös C-Tek M200 laturi (OK!) ja hieman sähkön säästöä - Bilteman ledilukuvalot keulaan ja yleisvaloksi kattolistaan keulaan ja salonkiin ledinauhaa - tosi kätevää liimanauhaa ja lämmin valkoinen valosävy ( ei ollut Bilteman lukulampuissa). Tulossa vielä punaiset led yövalot punkkien reunaan - saman tyyppistä liimanauha lediä tms.
Viimevuonna uusitut keulan ja perän kulkuvalojen led-polttimot toimineet moitteetta - virran kulutus minimaalista - kuitenkin valoa riittää - vaikkakin perästä vähän sinertävän sävyistä.

t
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Guest

Ratkaisu???

Post by Guest »

Eikö tuohon olisi ratkaisuna se, että laittaisi Sterlingin valkoiseen johtoon katkaisimen, jolloin Sterlingin voisi kytkeä "pois päältä" satamapelleilyjen tai pahan vastatuulen ajaksi ja laittaisi takaisin päälle satamasta päästyä tai tuulen hellitettyä. Kytkintä voi käyttää koneen ollessa päällä.
Arkki wrote: - 1GM tehot loppuu kun lataus huitelee maksimi lukemissa eli täytyy ottaa huomioon luonnonsatamasta lähtiessä - 15-60min nopeus n. 4 solmua tasaisella vedellä --> eli jos tuulta ja aallokoa ja päästävä koneella pois niin käytettävä ennen lähtöä n.30-60min
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sepon tapauksessa ei varmaan toimi kun hänellä on sellainen laturi missä
ei ole sisäistä säädintä. Mutta muuten kyllä varmaan? Erittäin hyvä vinkki!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuli nyt sitten tilattua tuollainen Sterling Digital lataussäädin svb.de:ltä. 109,90¤ näytti olevan päivän hinta + rahdit.

Edelleen on hakusessa Sepon mainitseman Hitachi korvaavan laturin alkuperä tai tyyppikoodi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Torstaina olivat sitten olleet kolkuttelemassa ovea, SVB oli vielä ovelasti osannut yhdistää kattoluukku-tilaukseni tähän ja tulivat samalla rahalla molemmat.

Laite on oletettua pienempi, vain hiukan tupakki-askia isompi. Paksuus noin kahden tupakkiaskin verran. Otin kuvan sisälmyksistä myös, mahd. tulevaa wiki-sivua varten.

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Harrin erinomaisessa viestissä mainittu xDAR-Hitachi_G.pdf löytyy nyt myös tuolta:

http://www.fe83.org/files/xDAR-Hitachi_G.pdf

Eihän sitä koskaan tiedä koska tiedosto häviää.

Asennusohjeissa mainitaan että laturin kenttään juotettava valkoinen johto voidaan asentaa kytkimen kautta, ja näin saa konetehoa tarvittaessa laturin normaali säädin toimimaan katkaisemalla valkoisen johtimen yhteys säätimeen. Seppo on kertonut että tyhjillä akuilla voi olla jopa 3,5 knotsin saavuttaminen koneella tuskallista. Tämähän on juuri sitä mitä itse haen ja toivon :)

mode-edit, taisi mennä feneilijä väärin P
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Siellä se nyt nököttää. Noin 5 tuntia kesti, josta pari tuntia hukkui abico-pihtien etsimiseen (olivat veneessä sittenkin, koti on käännetty ylösalaisin). Otin Open Lead Acid asetuksen käyttöön, joka siis lataa 14,9V jännitteellä. Vaikka akusto on (nollatun) battery-monitorin mukaan 80% C latauksessa, nousee virrat 22 A tasolle, ja jännite 14,9. Akun kohdalla tuo on sitten 14,75V. Asensin käämi-johtoon vipukytkimen, kun kerran sellainen oli kytkinpaneelissa vapaana. Jos tuntuu hurjalta jännite, voi aina vipata normi-säätimelle takaisin. Sillä nyt ei ainakaan keitä :)

Pitää vielä googlata mitä Exide suosittelee 80 Ah Nautilukselle bulk-vaiheen latausjännitteeksi.
Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa on sinänsä hyvää perustietoa akuista, latauksesta jne, mutta suoraa teknistä informaatiota Exiden akuista ei löydy:

http://www.exide.nu/pdf/Exide_Tekniska_data.pdf

Ja UKI:n www-sivuilta Exide-haastattelu:

www.uusikaupunki.fi/~ups/.../Akku%20haa ... 202008.pdf

edit: Ja itse Sterling AR12VD manuaali/asennusohje on ihan hyvää luettavaa. Skippaatte sivulle 8 ja siitä eteenpäin.
http://www.sterling-power.com/images/do ... uction.pdf

Ja jos pähkäilee mitä akkuja kannattaa ostaa, ehdottaisin FAQ:n lukemista ensin:

http://sterling-power.com/support-faq-2.htm

Ja tuossa lukemista miksi ja miten lataus paranee fiksulla säätimellä:

http://sterling-power.com/support-faq-1.htm
Last edited by harald on Tue Jun 23, 2009 13:05 pm, edited 3 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hyvin nihkeästi on faktatietoa netissä Exiden akuista. Leinonen / exide.fi puhelimitse toimi paljon paremmin. Nautilus Marine, se sinikantinen, on siis avattavissa ja vettä voi täyttää. Keskipalkki-kansi on tiukasti kiinni, mutta on siis avattavissa.

Kun kysyin latausjännitteitä tuli ensin vakiovastaukset 13,9 - 14,4V mutta kun ehdotin että säädin tarjoaa 14,9V vaihtoehdoksi bulk-vaiheessa tuli sellainen iloinen "no niin, tämä kuullostaa erittäin hyvältä". Kannattaa tarkastaa neste-tasot aika ajoin, mutta hän ei millään pitänyt tällaista latausjännitettä bulkki-vaiheessa huonona, päinvastoin. Kun mainitsin että säätimessä on akkujen lämpötilavalvonta niin hän suositteli tämän asetuksen käyttämistä nautilus-marine akkujen kanssa. Sillä varauksella että käyttäjä tietää tarkastaa nestetasot aika-ajoin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Laitetaan vielä ristilinkki tuohon vanhaan parantamaan latausta-ketjuun.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Post by topi »

Vielä tätä akkuaihetta jatkaen, menin ostamaan vielä kolmannen akun paattiin, Vartan 75 Ah lyijyakku. Voinko kytkeä sen rinnakkain Bilteman 64 Ah akun kaa, vaikka ovat varmaankin sekä erikuntoisia että erikapasiteettisia? Vai oisko vaan pitänyt ostaa toinen Bilteman 64 Ah akku rinnan kytkettäväksi? Mulla on samaisesta akkuliikkeestä ostettu 30 euron akkulaturi, joka kytketään 230 volttiin.

Onko kaikilla akut sijoitettu sinne sitlooran paapurinpuoleisesta luukusta lähtevän käytävän päähän? Hankala paikka huoltaa, eikä ole tarpeeksi lähellä vesilinjaa että se auttaisi veneen vakauttamisessa.
s/y Lorelei, FIN-2740
Post Reply