Kausi on alkanut

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Kausi on alkanut

Post by Petri »

Unohdetaan jäärajat yms. nyt on purjehduksen aika (noooh, masto saa odottaa nostoaan vielä jonkin aikaa).

Otaniemi-Westend-välillä oli siinä Hanasaaren kohdalla jopa lämmin, kun tuuli katosi niemien taakse.

Jostain syystä vain loki päätti olla toimimatta, eikä sukeltaminen ihan heti houkuta. Kenties se käytön myötä alkaisi pyörimään.
Syy on selvä, erään nimeltämainitsemattoman idea myrkkymaalata pylpyrä eilen :evil:
Noh eipä tuosta nyt niin kauheasti ole haittaa.

Mites muut, kuuleeko lauttasaari?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kaiku vastaa vain :)

Ei tässä vielä vesillä pääse. Valitettavasti, vaikka hinku on suuri.

Tuossa on vielä viimesyksyisen jäljet korjaamatta. Samalla ajattelin ottaa
tuossa viikon lomaa ja tehdä kölin hiukan parempaan kuntoon.

Me teimme tuon virheen että maalasimme tuon vauhtipyörän. Välykset
ovat aika pienet tuossa ja tippakin maalia pyöirjän siiven kärjessä riitti
jumitttamaan lokin. Saahan sen sisään kuitenkin puhdistusta varten,
tällainen on melkein ehdoton koska tuo on vähän väliä näkissä tai
muuten vain herkistelyä vailla. Joten sisään vain ja puhdistusta, kyllä se
siitä.

Onnittelen kuitenkin!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

...joo, onnittelut! Aika hyvin et jo huhtikuussa! Mut tosta lokin vauhtipyörästä. Syksyn noston yhteydessä en silloin aamuhämärissä ..tana muistanut ottaa lokin anturia sisälle -tonokki kun olen- ja laittaa sitä "sokeaa" tulppaa tilalle. Niinpä Mr. Murphy tuli käymään ja nostoliina oli tietty just sen lokin anturin kohdalla ja se pieni muovinen vauhtipyörä tietysti murtui kappaleiksi :evil: . Onkos kellään kokemusta vastaavasta - saako noita pelkkiä vauhtipyöriä vai pitääkö uusia koko systeemi tai jotain?
p.s. uusi hupiakku hommattu 75Ah, Exide nautilus, 50 €. Mielestäni halpa, vai oliko :?:
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Asiaa auttaisi jos kertoisi minkä merkkisestä ja mallisesta lokista on
kyse. Muuten meneen aivan arvailun puolelle.

Akku on kai ihan ok. Vene-lehti teki ison akkutestin vuonna 2000, tiedä
jos tulokset ovat enää verrattavissa ollenkaan tämän päivän akkuihin.

Noista Exiden akuista on äsken ollut puhetta newsseissä;

http://groups.google.com/groups?hl=en&l ... 8&oe=UTF-8&
threadm=9%25ugc.2287%24KC5.33%40reader1.news.jippii.net&rnum=1&
prev=/groups%3Fhl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%2
6q%3Dexide%26btnG%3DSearch%26meta%3Dgroup%253D
sfnet.harrastus.veneet

(tuota pitää parsia yhdelle riville. Oli pakko muokata sitä kun sivusta
tuli liian leveä muuten.

Tiivistettyna Exidet ei välttämättä ole kapasiteelitään parhaita luokassaan.
Mutta tunnettu ja suuri valmistaja on kyseessä joten et ole varmaan
huonoa ostosta tehnyt.
Last edited by harald on Tue Apr 27, 2004 10:47 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

No loki on se tanskalainen mikä-hitto-se-ny-oli joku Danavigate kai, diginäytöllä. Samassa vempeleessä on siis nopeus, racetimer, kokonaismatka, osamatka, trimmiä ym. ominaisuuksia
Mut onko sillä siis väliä, et mikä se näyttö/itse laite on, jotenkin luulin et se vempele, joka tulee sinne veneen pohjaan kiinni ja siis antaa sen datan ite näyttöön olisi ees suurinpiirtein standardi. Taisin luulla väärin :(
Mut ei se mitään, mä oon usein väärässä. Kysy vaikka vaimolta :wink: ...
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Kaiku vastaa vain :)
Saahan sen sisään kuitenkin puhdistusta varten,
tällainen on melkein ehdoton koska tuo on vähän väliä näkissä tai
muuten vain herkistelyä vailla. Joten sisään vain ja puhdistusta, kyllä se
siitä.

Onnittelen kuitenkin!
Tuota, olisikos tuosta jonkinlaista ohjeistusta tms. koska minulla ei heti sytytä miten lokipyörän saisi vaihdettua sisäkautta ja toisaalta jos jostain joku aukko löytyisikin niin miten estää Itämerta syöksymästä sisään.
Mielestäni nostohihnat eivät menneet lokipyörän päältä, joten se tuskin hajosi siinä yhteydessä. Toki tuokin on mahdollista.

Huomenna pitäisi sittenkin nostaa masto, joten ehkä sitä vielä pääsisi purjehtimaan huhtikuun aikana!
Tosin tänään kävin veneellä kun piti siirtää se laiturista poijuun, homma jäi tekemättä älyttömän kovan tuulen takia...kylmäähän siellä on, pää meinasi jäätyä kun pipo jäi kotiin.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:
harald wrote:Kaiku vastaa vain :)
Saahan sen sisään kuitenkin puhdistusta varten,
tällainen on melkein ehdoton koska tuo on vähän väliä näkissä tai
muuten vain herkistelyä vailla. Joten sisään vain ja puhdistusta, kyllä se
siitä.

Onnittelen kuitenkin!
Tuota, olisikos tuosta jonkinlaista ohjeistusta tms. koska minulla ei heti sytytä miten lokipyörän saisi vaihdettua sisäkautta ja toisaalta jos jostain joku aukko löytyisikin niin miten estää Itämerta syöksymästä sisään.
Mielestäni nostohihnat eivät menneet lokipyörän päältä, joten se tuskin hajosi siinä yhteydessä. Toki tuokin on mahdollista.
Tervehdys

Lokianturi on "patruunan" tapainen pulikka, mikä yleensä asennettu rungon läpi menevään muoviseen tai pronssiseen läpivientiholkkiin. Tämä lokianturi patruuna on tiivistetty O-renkailla yleensä 2 kpl. Riippuen lokin mallista on anturipatruunan yläpäässä joko kierrettävä nuppi joka lukitseen anturin läpivientiinsä tai anturin kyljissä on jokin paikoitusnasta joka anturia asennettaessa lukittuu läpiviennissä olevaan koloonsa :!: .

Eli miten sitten loki puhdistetaan. :?:

Jokaisen lokin mukana on aikoinaan toimitettu tulppa, jolla läpivientiholkin reikä voidaan tulpata silloin kun loki ei ole paikallaan. Tämä tulppa on kooltaan ja malliltaan itse anturin kaltainen ilman siipipyöriä ja johtoja :!: .

Eli varaa tulppa valmiiksi käden ulottuville. Avaa anturin nuppi / lukitusnasta nuppia taikka anturia kiertämällä vastapäivään (tarkista suunta). Voimakkain ottein vedä anturia (älä johdoista, on yleensä varsin tiukka) ylöspäin kunnes se on kokonaan irti. Sulje läpivienti tulpalla :idea: .

Puhdista anturin siipipyörä esim kapeakärkistä ruuvimeisseliä käyttäen. Joskus on hyvä irroittaa koko siipipyörä, jos sitä ei muutoin saa puhdistettua. Lokin merkistä ja mallista riippuen siipipöyrän voi irroittaa anturista yleensä kärkipihdeillä vetämällä sen akselia sivusta pois kunnes pyörä irtoaa. Joskus taas pyörän akseli on kiinni vain painamalla urassa olevien kynsien alla. Tällöin pyörä irroitetaan vääntämällä akselia pois urastaan sopivalla työkalulla (ruuvimeisseli?). Kun siipipyörä on irroitettu on se ja anturin pää helppo puhdistaa esim raaputtamalla :idea: .

Kokoaminen yleensä menee sitten käänteisessä järjestyksessä. On syytä muistaa, että muutama litra vettä veneessä poistuu helposti pilssipumpulla. Sen takia ei puhdistusta kannata jättää tekemättä :) .

Itse yleensä maalaan ko. siipipyörän hyvin varovasti vain etu ja taka pinnoiltaan. Päälle ja sivuille ei maalia kannata sutata, koska lokianturin päässä on varsin tiukat sovitteet ja näille pinnoille jäänyt töhnä / maali saattaa estää anturia pyörimästä. Olen myös havainnut, että jotkut maalit turpoavat hieman vedessä. Maalattu anturi, joka kuivana pyöri vaivatta on parin päivän liuotuksen jälkeen jumissa :!:.

Ja ei kun tekemisen iloa :D .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

no mastokin tuli nostettua ja huomenna pitäisi mennä laittamaan purjeet kuntoon.
Loki on saattanut hajota täysin, mutta itse en rupea availemaan aukkoja itämerelle ja toisaalta nosto on aika kallis projekti. Pitää katsoa mitä tuon kanssa nyt tekisi.

Parit kuvat reissulta, oli jo ihan kesäinen fiilis (tuulettomissa) paikoissa.
Jokainen voi virtuaalipurjehtia (noh moottorillahan tuon ajoin) reitin mielessään
http://www.physics.helsinki.fi/~sane/vene/

Muutama kyssäri:
Kuvan 20 pylpyröitä pitäisi vaihtaa, mutta emme tiedä miten, koska missään ei myydä sopivia pylpyröitä.

Masto, kuvat 46 ja 47.
Onkos tuo masto "oikeassa" kohdassa. Jotenkin tuntui, ettei se loksahtanut paikoilleen, mutta en kyllä muista pitäisikö sen erityisesti "loksahtaa".
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Kuvan 20 pylpyröitä pitäisi vaihtaa, mutta emme tiedä miten, koska missään ei myydä sopivia pylpyröitä.
Käy Prosailorissa hakemassa Harkenin Bulletblock tjms. Kuulalaakeroidut
ja jos samalla ostat prikan tai pari haponkestävästä (harkenin pylpyrä
on hiukan kapeampi) niin johan sujuu purjeiden laskut ja nostot
kuin unelma.

En muista hintaa mutta huomattavan halvemmat kuin vaihtaisi koko
kiskon johonkin samanlaiseen laakeroimattomaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote: Muutama kyssäri:
Kuvan 20 pylpyröitä pitäisi vaihtaa, mutta emme tiedä miten, koska missään ei myydä sopivia pylpyröitä.
Tervehdys

Joo nuo Fe alkuperäiset taitoplokien pylpyrät ovat kelvottomat. Ne ovat liian paksut ja rupeavat ahdistamaan ja jumittuvat, kun helojen väliin rupeaa kasvamaan levää. Joo tiedän, että jos pitää säännöllisesti puhtaana ei sitä levää tule, mutta vene saattaa seistä loppulaudesta pitkäänkin eikä sitä vähäistä peliaikaa tule käytettyä jyssäämiseen :oops: .

No takaisin asiaan. Itse olen tarvittaessa korvannut nämä muoviset helat kaupan uusilla muoviheloilla. Uudet ovat vain millin pari ohuemmat, jolloin leväkään ei saa niitä jumiin. Pari milliä on niin vähän, ettei fallit ole jymähtäneet ainakaan vielä väliin (jo neljä kautta). Eli homma TOIMII. Nämä standardi helat taisin ostaa Maritimilta aikanaan.

Olen joskus jopa harkinnut sorvata alumiinista kunnolliset helat, mutta kiire (lue laiskuus) on tullut esteeksi. Niille jotka ovat ajatelleet tätä samaa mainittakoot, että alkuperäinen sisempi (pultin ympärillä) olevaa muovipuslaa kannattaa käyttää alumiinin kanssa "laakerina" (alkuperäisessä kontruktiossahan oli kaksi päällekkäistä muovihelaa, joista toinen oli kaponen lierio toisen sisällä). Nämä estävät kalvaanista korroosiota ja jumiutumista :!: .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri..

Post by Petri.. »

Noniin tänään sitten pitäisi purjehtiakin ensimmäistä kertaa, koska kukaan ei ole kommentoinut maston paikkaa niin toivon sen tarkoittavan sitä, että masto on kuten sen pitäisi ollakin.

btw. Harald, onkos teidän veneenne nykyään Suomenojalla talvet?
Joku Charlotta Espoo siellä oli, kun satuin ohi ajamaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä tuo mastonjalka näyttää olevan oikeassa paikassa, ainakin kun
vertaa meidän jalkaan tuossa;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0990

Lumi haittaa hiukan jalan näkymistä tosin :lol:

Charlotta ei ole suomenojalla. Seuran rekisterissä on tosin ollut toinen
FE83 Charlotta nimellä joskus. Olisiko tämä se?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply