Veneen ja maston nostoon vinkkejä?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

Veneen ja maston nostoon vinkkejä?

Post by Guest »

Hei,

Ostin FE:n tänä kesänä, ja kohta on aika nostaa se ylös, ensimmäistä kertaa minulle. Onko mitään erityistä, mitä tarvitsee ottaa huomioon?

Foorumista löytyi vain pari viestiä aiheesta. Niissä suositeltiin nostoa laipioiden kohdalta, ja tietysti pitää varoa lokin anturia, ja potkurin akselia.

Voiko maston nostaa ihan normaalisti saalingeista? Saalingit ovat niin alhaalla, että herää epäilys onkohan maston painopiste niiden yläpuolella (vai onko mastonjalka niin raskas, että painopiste jää alemmaksi)?

t. Harri Ojanen
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Masto kokonaisuudessaan painaa vähän päälle 40kg, joten vaikkakin paino-
piste on hiukan saalinkien yläpuolella en ole kokenut suurta pelkoa maston
tyvestä kiinni pitäessäni.

Johdot, fallit, puomi ja trimmiköydet irti. Hekki irti, ylävantit todella löysälle,
alavantit irti. Sokat valmiiksi esille. Ajo kraanalle ja lenkki saalinkien alle.
Kaveri pitää mastoputken alaosasta kiinni. Ylävantit löysälle, ja keulaharus
irti. yläharukset irti ja nostetaan masto pois (pidetään edelleen mastoputken
alaosasta kiinni). Poistutaan kraanan alta.

Vältä juoksemista kannella ja yritä astua veneeseen suoraan ruffikatolle. Näin
vene ei keikahda maston alla. Eipä siinä muuta ihmeellistä ole.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Post by alma »

Ollaan nostettu masto spinnufallilla. Silloin ei pääse vahingossakaan masto kaatumaan ,painopiste pysyy alhaalla
antti
s/y Alma,FIN-2754
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Sama meillä. Olen varmistellut vielä fokan fallilla. Toki ne kumpikin erikseen kestäisi, mutta kun aina epäilyttää... Huomattavasti helpommalla pääsee, kuin nostamalla saalinkien alta ja koko homman voi tehdä vaikka yksin.

terv. Artsi
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

Raision veneseuran sivulla on käypä vinkki joka pätee kaikenlaisiin mastoihin, ja toimii hyvin vähän matalimmissakin mastonostureissa.
Kannattaa ehdottomasti tutustua, eikä tarvitse enää jännittää itse nostoa/laskua.

http://www.kolumbus.fi/skaar/mastonnosto.htm

Itse nostin FE:n maston aina toppihelasta (edellytyksenä tietenkin on että nosturi on riittävän korkea). Ja olen myös nähnyt moneen FE:n mastoon tehdyn erillisen nostolenkin toppihelaan.



Esa
Guest

Post by Guest »

käypä vinkki joka pätee kaikenlaisiin mastoihin
Vähän kyllä mietityttää, että mihin sen spinnufallin lukitsee. Meillä kun ei ole mastossa knaapia tms. Spinnupuomin helaan luultavasti pitäisi sitoa solmulla. Olen vähän sitä mieltä, että yksin ei onnistu (järkevästi, turvallisesti tms.) kuitenkaan ja kahdestaan tuollaista viritystä ei tarvitse FE:n kokoisessa mastossa. Tuplasaalinkien tai isomman maston kanssa varmaan ihan pätevä viritys.

Ville
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Sen fallin saa näppärästi solmittua puomihelaan. Olen sekä laittanut paikalleen Albin Expressin maston, että irroittanut FE:n maston käytännössä itse (vaimo käyttänyt vinssiä, ettei tarvitse hyppiä veneestä laiturille, tai kääntäen) ilman mitään murheita, tai "riskejä", sen enempää, kuin noissa välillä huvittavan näköisissä saalinkivirityksissäkään, päinvastoin. Lisäksi molempien veneiden mastot on sekä laskettu, että nostettu myös "apujoukkojen" saattelemana aivan samalla tavalla joka kerta. Toki nosturin on oltava selvästi korkeampi, kuin maston, mutta yleensä näin on tämänkokoisista veneistä puhuttaessa.
K.I.S.S. (keep it simple, stup..!)

terv. Artsi
mko
alokas
Posts: 33
Joined: Thu Dec 05, 2002 16:21 pm
Location: Helsinki, Lauttasaari

Post by mko »

Moi,

Meillä seuran nosturin vieressä lojuu tavan takaa useampia nostoliinoja (siis niitä sellaisia, joissa on lenkki molemmissa päissä). Itse olen nostanut ja laskenut maston siten, että olen tehnyt kahdesta liinasta kaksi lenkkiä, jotka tavallaan siirtävät nostopisteen maston tasapainopisteen yläpuolelle (siis sen alemman lenkin pituuden verran). Vähän aikaa kun miettii, niin homma kirkastuu kyllä.

Vaativin rasti on saada ylempi lenkki paikoilleen mastoa kaadettaessa. Siinä olen käyttänyt tikkaita.

Sitten vaan lenkit tukemaan mastoa, vaijerit ja rensselit irti ja masto roikkuu nosturista pystyasennossa. Masto lasketaan siitä sitten suoraan laiturille. On jopa teoreettisia mahdollisuuksia olla rikkomatta windexiä.

Olennaista oikeastaan on, että miettii homman mielessään valmiiksi ennen kuin ryhtyy puuhaan. Samaten, kuten aiemmin huomautettiin, turha hosuminen ja juoksentelu kannattaa jättää väliin.

Niin tai näin, homman luonteeseen kuuluu, että maston nostot ja laskut ovat ilmaista ja viihdyttävää tilannekomiikkaa laituriparlamentille.

t:Mikko
Guest

Post by Guest »

Meidän viritelmä on ollut sellainen, että keulastaagi irroitetaan/kiinnitetään maston ollessa laiturilla. Toiminnan edellytyksenä on, että masto seisoo kannella ja keulassa ei ole ainakaan jäykkää profiilia. Erityisen raskas masto varmasti tuottaisi myös vaikeuksia, mutta on kokeiltu 36-jalkaisellakin.

Tuon ideana on se, että näin onnistuu, ainakin meidän nosturilla, hyvin suojaamaan tuulimittarin ja windexin, jotka minä mielummin irrotan/kiinnitän laiturilla seisten kuin korkealla kiikkuen. No homma alkoi siitä, etten saanut ostamastani veneestä millään ilveellä Windex-kopiota irti syksyllä pari vuotta sitten, joten piti keksiä tapa saada se ehjänä alas. Mastonosturimme on tunnettu Windex- ja tuulimittarisyöppö, joten peruskeinoilla tuho olisi aika varmaa.

Vene ajetaan sen verran paljon nosturin etupuolelle, ettei maston toppi roinineen voi osua nosturiin veneen tai maston keikkuessa. Vene kiinnitetään siten, ettei se pääse liikkumaan juurikaan eteen-taakse -suunnassa. Nostoliina laitetaan saalinkien alle, masto lukitaan mastonjalkaan (esim. fallin pää mastonjalan plokin kautta spinnupuomin helaan) ja nostoliina kiristetään. Nyt voi rauhassa ottaa vantit pois ja masto pysyy riittävästi paikallaan kenenkään sitä pitämättä. Etustaagi pitää maston huipun irti nostoliinasta ja nosturista.

Sitten löysätään mastonjalan lukitusköyttä samalla maston alaosaa tukien, jotta se ei pääse kiertymään, jolloin tuulimittari voisi osua nostoliinaan. Hiukan nostetaan mastoa ja viedään maston alapää laiturille sivusuunnassa ja lasketaan mastoa kunnes se on vaakatasossa.

Joakim
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote: Vähän kyllä mietityttää, että mihin sen spinnufallin lukitsee. Meillä kun ei ole mastossa knaapia tms. Spinnupuomin helaan luultavasti pitäisi sitoa solmulla. Olen vähän sitä mieltä, että yksin ei onnistu (järkevästi, turvallisesti tms.) kuitenkaan ja kahdestaan tuollaista viritystä ei tarvitse FE:n kokoisessa mastossa. Tuplasaalinkien tai isomman maston kanssa varmaan ihan pätevä viritys.

Ville
Mä heitin eilen spinnufalliin vetosolmun mastoplokin kohdalla, koska ainakin FE:ssä se maston alaosan aukko on niin pieni, ettei siitä mikään solmu mene läpi ja hyvin toimi.

Ongelma olikin sitten se, että toinen ylävanttiruuveista ei suostunut aukeamaan ollenkaan tiettyä pistettä enempää ja samainen vantti näytti vapaana ollessaan hieman taipuneelta (vekki)...syytä huolestua?
No, vanttiruuvit oli tarkoitus pistää ylävanttien osalta vaihtoon enivei, mutta näyttää että toisen vantin kohdalla pitää uusia myös se itse vaijerissa kiinni oleva pala, kun ei sitä vanhaa ruuvia saa irtikään siitä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mikä se sellainen "pala" on? Vaijeripääte?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Mikä se sellainen "pala" on? Vaijeripääte?
Ei vaijeripääte, vaan siis periaatteessa se ylempi vanttiruuvi, mä vaan olen tottunut kutsumaan vanttiruuviksi sitä osaa kokonaisuudessa jota väännetään, vaikka ruuvikierteet on toki niissä ala- ja yläpäissä.
Mikäköhän lienee oikea termi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä se vanttiruuvi mielestäni koostuu keskiosan putkimaisesta
kappaleesta, ja molemmista kierretangoista haarukoineen sokkineen.
Ei niitä kierretanko-haarukkapää osia voi edes vaihtaa. Koko ruuvi
vaihtoon vaan. Hasselforsia suosittelen. Panu kohta komppaa pronssi-
ruuvien hyvyydestä mutta me ruuvataan niitä niin harvoin ja pidämme
ne puhtaina emmekä raahaa niitä pitkin asvalttia niin eipä noista
tavallisista mitään riesaa ole ollut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hasselforssia onkin ollut ja ollaan kyllä jo kertaalleen vaihdettu yksi "pyöritettävä osa"...ehkä juuri se vaihdettu osa sitten nyt prakasi :)

Panun mahdollinen hehkutus pronssiruuveista on siinä määrin heikoilla jäillä, että niillä tuntuu olevan taipumus avautua itsestään :)
jarmos
alokas
Posts: 24
Joined: Tue Sep 30, 2008 23:47 pm
Location: Espoo/Mankkaa

Post by jarmos »

Nostin myös ensi kertaa FEn maston eilen pojan kanssa ja kaikki meni muuten hyvin, paitsi mun mielestä masto on liikaa takakenossa. Nosto tapahtui n. puolen yön maissa ja oli jo aika hämärää, joten voi olla, että joku meni pieleen. Mun mielestä masto pitäisi olla alaosastaan suorana ja taipuu sitten ylösmentäessä taaksepäin. Nyt näyttäisi siltä, että koko masto on hieman kallellaan taakse tai ainakin siltä hämärässä (ja selvinpäin) näytti. Käyn tarkistamassa sen vielä tänään päivänvalossa.
Mastoahan ei periaatteessa voi asentaa väärin, koska se loksahtaa mastonjalassa olevaan koloonsa, kun masto on suorassa. Mua mietityttää tuo etustaagin kiristys. Syksyllä merkattiin kyllä vanttien paikat, mutta keula unohtui. Onko olemassa jotain neuvoa, missä asennossa tuo masto pitää olla? Riittääkö, kun silmämääräiseti toteaa laiturilta, että aika suorassa näyttää olevan?
s/y Elli, FIN-2063
Post Reply