Kaitpa tämä sopisi parhaiten tänne.
Elikä tämän kesän "pitkä" projekti on Tallinna (muuten, sori Harald, mutta Emäsalo jää väliin miehistöpulan takia...ei oikein viitsi vetäistä sitä yksin).
HTR ei oikein kiinnosta, koska lähtöhän on yöllä tms. joten jäljelle jää omatoiminen seikkailu (onko kukaan laskenut montako litraa...hmmm...polttoainetta fe83 pystyy kantamaan).
Virosta tuli EU-maa, mutta Schengenin jäseneksi se ei vielä mennyt, eli passia ilmeisesti tarvitaan.
Sellaisen käsityksen olen kuitenkin saanut, että nykyään riittää kun käväisee tullilla ilmoittamassa menemisistään ja sitten suuntaa kohti etelää. Eli se muodollisuuksista, vastapäässä pitänee sitten jossain satamassa ilmoittautua jonnekin.
Suunnitelma olisi alustavasti sellainen, että perjantai-iltana purjehtisi botskin Porkkalan viereen ja sinne pääsisi lisämiehistö autoillakin yms.
Porkkalasta sitten la-aamuna suuntana Tallinna (onko Piritta yhä se suotavin).
Paljonkos tuo matka sinne kestää (jos oletetaan, että matkanopeus olisi se 5 solmua) ts. ehtiikö Tallinnassa tuolla mallilla edes tehdä mitään (lähinnä nyt raflassa käynti olisi ideana). Sunnuntaina sitten aamulla lähtö pois ja illaksi Helsinkiin, ilmeisesti sitä pitäisi taas käydä kääntymässä rajavartioasemalla tms.
Joku kesäkuun viikonloppu tuo olisi tarkoitus toteuttaa, joten vinkkejä/neuvoja otetaan vastaan. Vene-lehdessä oli ilmeisesti joku juttu asiasta ja pitäisikin mennä pöllimään se vanhemmilta tarkastelua varten.
Reissun teema olisi kuitenkin aika "low-budget" eli satamaksikin riittäisi paikka, jonne uskaltaa jättää veneen kamoineen hetkeksi aikaa, eikä maksaisi silti useita kymmeniä euroja/yö...muuten pitää turvautua ansoituksiin ( joku Faradin konkka kytkettynä ovenpieliin :twisted:I).
Merikorttejakin ilmeisesti tarvitsisi, luultavasti tosin jostain löytynevät valmiit GPS-waypointit matkaa varten aivan Tallinnaan asti.
Tallinna
Tallinnaan...
Moi,
rajamuodollisuuksista, alla ote Rajavartiolaitoksen seurallemme lähettämästä tiedotteesta:
--
t. Jukka
rajamuodollisuuksista, alla ote Rajavartiolaitoksen seurallemme lähettämästä tiedotteesta:
Porkkalasta matkaa Pirittan satamaan ilman isompia luoveja on reilut 30 mailia. Eli ei pitäisi mennä yömyöhään..."Viron EU-jäsenyys ei muuttanut Suomen ja Viron välisen huvialusliikenteen rajamuodollisuuksia millään tavalla. Veneilijän lähtiessä Suomesta Viroon tai hänen palatessaan Virosta tulee hänen käydä merivartioasemalla rajatarkastuksessa.
Pääkaupunkiseudulla toimivat: Suomenlinnan merivartioasema Suomenlinnassa (p. 0204106900), Porkkalan merivartioasema Porkkalanniemessä Kirkkonummella (p. 0204106980) sekä Pirttisaaren merivartioasema Pirttisaaressa Sipoon edustalla (p. 0204106970).
Veneilijällä tulee olla mukanaan passi, miehistöluettelo kolmena kappaleena, aluksen paperit sekä mahdolliset eläinten rokotustodistukset. Lisätietoja tarvittavista asiapapereista sekä muista rajatarkastuspaikoista löytyy mm internetistä www.raja.fi, www.merivartiosto.fi tai www.tulli.fi."
--
t. Jukka
tallinnaan
itse tuli ravattua tallinnassa viimekesänä jokusen kerran (fe83:lla).
suomenojalta tuli matkaa +50 mailia (ajaa sitten suomenlinnan tai porkkalan kautta). useimmiten tuli lähdettyä iltapäivällä/illalla ajamaan kohti piritaa. tulli on muistaakseni auki klo 7-23, mutta tämähän ei aiheuta ongelmaa kun yöpyy tullilaiturissa ja tullaa köörin sisään aamulla (säästääpähän samalla yhden yön satamamaksun, joka viimevuonna oli 230EEK). tällä järjestelyllä aikaa on aina jäänyt riittäville yöunille. tulli ei aina suhtaudu kovin tiukkapipoisesti aukioloaikoihin. sisään ollaan tullattu joskus klo 3:lta yölläkin.
suurin kohtaamamme häiriö piritassa on ollut suomalaiset kanssaveneilijät, joilta on "mopo karannut käsistä". häriö ei kuitenkaan mielestäni ole niin vakava, että sen vuoksi yöunet menettäisi. kyllä kovimmat juhlahalut omaavat porukat poistuvat satamasta jossain vaiheessa tallinnan yöelämään. kerran olen kuullut, että joku on yrittänyt varastaa peräkaiteeseen kiinnitettyä perämoottoria, sekin jäi kuulemma yritykseksi.
satamassa on ihan asialliset palvelut ja ravintola toppia oikein suosittelen. olusenkaa -annos on juuri sitä, mitä nimikin kertoo - loistavia suupaloja seurustelun lomaan.
sataman lähellä, kävelymatkan päässä kaupunkiinpäin, on selver -niminen kauppa. selverin hyllyillä notkuu mallikelpoinen valikoima tarvittavia muona yms. tarpeita. lapsiperheenä täytyy oikein korostaa loistavaa lastenruokavalikoimaa.
kartaksi sopii esim. virolainen rannikkokartta 610 (wgs84). ko kartan saa varmasti venetarvikeliikkeestä, mutta itse ostin sen muistaakseni akateemisesta n. 25 euron hintaan.
piritaan ajaessa (etenkään porkkalasta) ei juurikaan sisälly ihmeellisyyksiä. helsingistä tullessa kasuunilta kasuunille ja sitten taitetaan kohti piritaa. ainoa selkeästi varottava kohde taitaa olla aegnan länsipuolella oleva matala (merkitty länsipoijulla). satamaan tulo voi vaikuttaa etenkin pimeällä hieman hämäävältä. ranta on täynnä valoja, mutta kun laittaa esim 610 kartan perusteella reittipisteen lähelle satamaansuuta, ei voi paljoa mennä pieleen. aallonmurtajasta sisään ajo voi yllättää kokeneemmankin, yht äkkiä sitä vaan ollaan punaisen ja vihreän valon välissä
tallinnan on kiva kaupunki ja liian usein me suomalaiset suhtaudumme turhan varauksella kaupungin antimiiin.
ei muutakuin purjeet ylös ja matkalle. mikäli kyseessä on ensimmäinen "avomeripurjehdus" jää se taatusti mieleen.
jari
ps. helsinki-tallinna race on sävähdyttävä tapahtuma purjehduksena. usein ilotulituksen sm-kilpailut osuvat samalle päivälle, joten jos kyllästyy katselemaan satojen muiden veneiden valoja voi pohjoisesta taivaanrannasta löytyä muutakin katseltavaa.
suomenojalta tuli matkaa +50 mailia (ajaa sitten suomenlinnan tai porkkalan kautta). useimmiten tuli lähdettyä iltapäivällä/illalla ajamaan kohti piritaa. tulli on muistaakseni auki klo 7-23, mutta tämähän ei aiheuta ongelmaa kun yöpyy tullilaiturissa ja tullaa köörin sisään aamulla (säästääpähän samalla yhden yön satamamaksun, joka viimevuonna oli 230EEK). tällä järjestelyllä aikaa on aina jäänyt riittäville yöunille. tulli ei aina suhtaudu kovin tiukkapipoisesti aukioloaikoihin. sisään ollaan tullattu joskus klo 3:lta yölläkin.
suurin kohtaamamme häiriö piritassa on ollut suomalaiset kanssaveneilijät, joilta on "mopo karannut käsistä". häriö ei kuitenkaan mielestäni ole niin vakava, että sen vuoksi yöunet menettäisi. kyllä kovimmat juhlahalut omaavat porukat poistuvat satamasta jossain vaiheessa tallinnan yöelämään. kerran olen kuullut, että joku on yrittänyt varastaa peräkaiteeseen kiinnitettyä perämoottoria, sekin jäi kuulemma yritykseksi.
satamassa on ihan asialliset palvelut ja ravintola toppia oikein suosittelen. olusenkaa -annos on juuri sitä, mitä nimikin kertoo - loistavia suupaloja seurustelun lomaan.
sataman lähellä, kävelymatkan päässä kaupunkiinpäin, on selver -niminen kauppa. selverin hyllyillä notkuu mallikelpoinen valikoima tarvittavia muona yms. tarpeita. lapsiperheenä täytyy oikein korostaa loistavaa lastenruokavalikoimaa.
kartaksi sopii esim. virolainen rannikkokartta 610 (wgs84). ko kartan saa varmasti venetarvikeliikkeestä, mutta itse ostin sen muistaakseni akateemisesta n. 25 euron hintaan.
piritaan ajaessa (etenkään porkkalasta) ei juurikaan sisälly ihmeellisyyksiä. helsingistä tullessa kasuunilta kasuunille ja sitten taitetaan kohti piritaa. ainoa selkeästi varottava kohde taitaa olla aegnan länsipuolella oleva matala (merkitty länsipoijulla). satamaan tulo voi vaikuttaa etenkin pimeällä hieman hämäävältä. ranta on täynnä valoja, mutta kun laittaa esim 610 kartan perusteella reittipisteen lähelle satamaansuuta, ei voi paljoa mennä pieleen. aallonmurtajasta sisään ajo voi yllättää kokeneemmankin, yht äkkiä sitä vaan ollaan punaisen ja vihreän valon välissä
tallinnan on kiva kaupunki ja liian usein me suomalaiset suhtaudumme turhan varauksella kaupungin antimiiin.
ei muutakuin purjeet ylös ja matkalle. mikäli kyseessä on ensimmäinen "avomeripurjehdus" jää se taatusti mieleen.
jari
ps. helsinki-tallinna race on sävähdyttävä tapahtuma purjehduksena. usein ilotulituksen sm-kilpailut osuvat samalle päivälle, joten jos kyllästyy katselemaan satojen muiden veneiden valoja voi pohjoisesta taivaanrannasta löytyä muutakin katseltavaa.
loistavaa, lisäkysymyksiä.
Mistä on lyhin matka, maailmankarttaa tutkittuani Porkkalasta, mutta sataman valinta kait vaikuttaa asiaan.
Voiko Porkkalassa tosiaan yöpyä ihan ilman ongelmia?
Suunnittelin itse lähinnä jotain Stora Svartö:ä tai Stora Treskön pohjoispoukamaa.
Ainakin tällä hetkellä tarkoitus olisi nauttia purjehtimisesta, eikä tuollainen yösiirtyminen oikein houkuta.
Itselleni kyseessä ei varsinaisesti ole ensimmäinen avomeripurjehdus, perheen kanssa skidinä tuli käytyä Utössä ja Jurmossa, jotka taitavat olla aikalailla keskellä ei mitään.
Tosin hommahan on aina erilaista kun pitäisi itse leikkiä kapteenia (ei pidä kertoa kenellekään, etten omaa minkäänlaista virallista pätevyyttä...vain 15v purjehdusta vanhempien mukana ja nyt parin vuoden aikana Olgalla kymmenkunta kisaa+ ~tuhat merimailia...tähän liittyen, pitäisikö olla?)
Mistä on lyhin matka, maailmankarttaa tutkittuani Porkkalasta, mutta sataman valinta kait vaikuttaa asiaan.
Voiko Porkkalassa tosiaan yöpyä ihan ilman ongelmia?
Suunnittelin itse lähinnä jotain Stora Svartö:ä tai Stora Treskön pohjoispoukamaa.
Ainakin tällä hetkellä tarkoitus olisi nauttia purjehtimisesta, eikä tuollainen yösiirtyminen oikein houkuta.
Itselleni kyseessä ei varsinaisesti ole ensimmäinen avomeripurjehdus, perheen kanssa skidinä tuli käytyä Utössä ja Jurmossa, jotka taitavat olla aikalailla keskellä ei mitään.
Tosin hommahan on aina erilaista kun pitäisi itse leikkiä kapteenia (ei pidä kertoa kenellekään, etten omaa minkäänlaista virallista pätevyyttä...vain 15v purjehdusta vanhempien mukana ja nyt parin vuoden aikana Olgalla kymmenkunta kisaa+ ~tuhat merimailia...tähän liittyen, pitäisikö olla?)
matkoista
porkkalasta on lyhin matka (n. +30mailia piritaan), helsingistä n. 45m.
porkkala on myös mielyttävämpi sen johdosta, että täältä ajaessa ei ole tallinna katamaraanien jaloissa. itse olen kuitenkin tehnyt valinnan suomenlinnan ja porkkalan merivartiostojen välillä vallitesevien tuulien perusteella (ajetaan sitäkautta, josta oletettavasti mukavampi purjehdus tiedossa).
porkkala on myös mielyttävämpi sen johdosta, että täältä ajaessa ei ole tallinna katamaraanien jaloissa. itse olen kuitenkin tehnyt valinnan suomenlinnan ja porkkalan merivartiostojen välillä vallitesevien tuulien perusteella (ajetaan sitäkautta, josta oletettavasti mukavampi purjehdus tiedossa).
sarjassamme tyhmiä kysymyksiä jatkuu:
Nyt tarkoitus olisi lähteä 9.7 joten kannattaa varautua Hangossakin lumisateeseen tai vähintään rankkasateeseen ja suunnaltaan vaihtevaan
pläkään.
Piritan satama on ilmeisesti tuo Tallinnan olympiapurjehdusmesta, josta on kuitenkin matkaa keskustaan:
a) ilmeisesti lähempänä ei ole satamia/niihin ei kannata mennä
b) onko tuo 5km todellinen matka, vai onko kyse jostain matkasta keskustan reunamille ts. itse keskustaan on 10 km.
c) paljos virossa maksaa taksit. Varsovassa 5 km matka maksoi about 2¤, mutta tietääkseni Viro ei ole niin Itä-Eurooppaa kuin Puola. Toki atleettinuoret kävelevät matkan vaikka käsillään, mutta vähän turhauttavalta tuo matka tuntuu, joukkoliikennekin on toki pop.
d) Satamaan tulo ei vaatine mitään erityistoimenpiteitä?
- vene vapaaseen paikkaan ja miehistö satamatoimistoon maksamaan ja tulliin tullaamaan itsemme maahan?
Nyt tarkoitus olisi lähteä 9.7 joten kannattaa varautua Hangossakin lumisateeseen tai vähintään rankkasateeseen ja suunnaltaan vaihtevaan
pläkään.
Piritan satama on ilmeisesti tuo Tallinnan olympiapurjehdusmesta, josta on kuitenkin matkaa keskustaan:
a) ilmeisesti lähempänä ei ole satamia/niihin ei kannata mennä
b) onko tuo 5km todellinen matka, vai onko kyse jostain matkasta keskustan reunamille ts. itse keskustaan on 10 km.
c) paljos virossa maksaa taksit. Varsovassa 5 km matka maksoi about 2¤, mutta tietääkseni Viro ei ole niin Itä-Eurooppaa kuin Puola. Toki atleettinuoret kävelevät matkan vaikka käsillään, mutta vähän turhauttavalta tuo matka tuntuu, joukkoliikennekin on toki pop.
d) Satamaan tulo ei vaatine mitään erityistoimenpiteitä?
- vene vapaaseen paikkaan ja miehistö satamatoimistoon maksamaan ja tulliin tullaamaan itsemme maahan?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ei ole ei. Eli PIritaan vain.Petri wrote: a) ilmeisesti lähempänä ei ole satamia/niihin ei kannata mennä
Kyllä se on siinä 5 ja 10 välissä raatihuoneen torille.b) onko tuo 5km todellinen matka, vai onko kyse jostain matkasta keskustan reunamille ts. itse keskustaan on 10 km.
Ei muistikuvaa Ei paljoa kuitenkaan jos jakaa neljään pekkaan.c) paljos virossa maksaa taksit.
Ratikka kulkee vissiin siitä läheltä. Ja bussit tietenkin. Näitä varten onjoukkoliikennekin on toki pop.
hyvä hakea paikallista valuuttaa Piritan satamassa olevasta kylpyl-
hotellin VISA-automaatista. Toivottovasti teillä on jollain ainakin VISA
kortti mukana. Ja tarkista että kaikilla on passit mukana ennen
lähtöä kotisatamasta.
Ja hae rajavartiolaitoksen nettisivuilta sellainen kaavake (miehistö-
luettelo) jota täytetään ennen tullausta ulos. Voi sen täyttää suomen-
linnan tai porkkalan laiturissakin mutta sutjakkaammin käy jos sen
tekee vaikka kopiokoneella neljä kappaletta.
No ensin kun saavutte Piritan allonmurtajien sisäpuolelle niin vastaand) Satamaan tulo ei vaatine mitään erityistoimenpiteitä?
- vene vapaaseen paikkaan ja miehistö satamatoimistoon maksamaan ja tulliin tullaamaan itsemme maahan?
tulee T-muotoinen laituri jossa T:n risteyksessä punainen koppi on
tulli. Siihen kiinnitytään ja tullataan sisään näyttämällä passit ja
miehistöluettelot. Lähtiessä pitää vielä lisäksi näyttää kuitti maksetusta
satamamaksusta.
Tullauksen jälkeen sitten ajetaan satamaan ja vapaaseen paikkaan.
Poks, päivän ensimmäinen olut aukeaa.
Onnea matkaan! "Break a leg" kuten engelsmannit sanovat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
tallinnaan
tänäänhän näihin kysymyksiin vastataan nopeasti
taitaa olla "tilausta" purjehdusaiheisille keskusteluille!
ei muuta kuin suotuisia tuulia tallinnan matkaan.
taitaa olla "tilausta" purjehdusaiheisille keskusteluille!
ei muuta kuin suotuisia tuulia tallinnan matkaan.