Kansi herkkua
Kansi herkkua
Taisin joskus vuosi sitten epäillä, että onko kenelläkään oikeasti Jammun kuuluisa kansi koskaan hajonnut? No nyt voin kertoa tuntevani ainakin yhden kaverin ihan henkilökohtaisesti.
Lähdin irroittamaan kantta, koska olin kesän aikana huomannut glygolipiiriin kerääntyvän painetta. Kannen irroitettuani totesin kannentiivisteen vuotaneen - ainakin vähän . Vein kannen ponnistettavaksi Tammer-dieseliin, kun sen nyt kerran olin irroittanut. No paljon ei tarvinnut ponnistella, kun suuttimen irroituksen jälkeen jälki oli tämännäköinen.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m11&page=3
Suuttimen pesän ja vesikanavan seinämä oli syöpynyt puhki kahdesta kohtaa. Suutin on tiivistänyt reiät osittain, mutta osa paineesta on karannut aiemmin pakoputkeen ja nyt myöhemmin makeavesipiiriin.
Eikä se liiemmin lohduttanut, että TD:n työnjohtaja kertoi yhdeksän kymmenestä 1GM:n kannesta näyttävän tuolta. Tätä tilastoa tosin todennäköisesti himmentää se tosiasia, että eihän kukaan hullu (minua lukuunottamatta) vie "ehjää" kantta testattavaksi. Tämä oli hänen mukaansa yleisin paikka, mistä kansi hajoaa. Hyvänä kakkosena tulee pakoventtiilin kohta, mistä Harald onkin jo aiemmin maininnut.
No osasin odottaa syöpymistä, kun olin viime viikolla kaivanut koneen lohkon sisästä n. 1,5 dl mustaa ruostemössöä, vähän niinkuin karkeaa hiekkaa. TD:n kaveri vahvisti, että lohkot on yleensä täynnä sitä. Tämän voi tarkistaa irroittamalla kokonaan lohkon tyhjennyshanan ja työntämällä ruuvarin reiästä "hiekkaan". Nyt ymmärrän myös miksi hanan avaamalla mitään nestettä ei tule ulos.
Kannen purku koeponnistus ja oikaisu maksaa TD:llä Helsingissä 80 eskoa, pelkkä ponnailu 50 eskoa. Mielipiteet on mielipiteitä, mutta suosittelen jokaista ajamaan myllyllä niin kauan kuin se kestää. Merivesijäähdytteisenä ylimääräiset paineet katovat pakoputkeen, eivätkä aiheuta harmia niin kauan kun paineet riittävät, eikä liikaa merivettä valu männän päälle. Luullakseni tuokin kansi olisi vienyt eteenpäin vielä muutaman kesän ilman omaa ambitiotani purkaa kaikki mahdollinen, jotta uskon että se toimii.
No, mikä on seuraava askel? Vaihdatko uuden kannen vai koko koneen?
Aloin myös purkamaan omaa jammuani. Telakalle lähtö oli tosi tuskainen, kone ei meinannut käynnistyä millään ja sitten kun vaivoin kävi, niin tyhjäkäynnistä ei ollut tietoakaan. Kone ei ottanut kierroksia alkoi vain savuttaa, kun antoi kaasua. Telakalla kone pyöri helposti kammella ilman puolipuristuksen käyttöä, eli jostain paineet vuotaa mäkeen. Taitaa olla mullakin kansi sökö.
Hyvät joulut kaikille
t. Vemppa
Aloin myös purkamaan omaa jammuani. Telakalle lähtö oli tosi tuskainen, kone ei meinannut käynnistyä millään ja sitten kun vaivoin kävi, niin tyhjäkäynnistä ei ollut tietoakaan. Kone ei ottanut kierroksia alkoi vain savuttaa, kun antoi kaasua. Telakalla kone pyöri helposti kammella ilman puolipuristuksen käyttöä, eli jostain paineet vuotaa mäkeen. Taitaa olla mullakin kansi sökö.
Hyvät joulut kaikille
t. Vemppa
Pohdinta on vielä kesken, mutta todennäköisin vaihtoehto on uusi kymppiheppainen Nanni-Kubota. Sen pitäisi asettua paikalleen ilman suurempia muutoksia. Investointihan se on, mutta jotenkin mielessäni heräili kysymys nykyisen moottorin muusta kunnosta. Jos kerran syöpyminen kannessa on mennynt noin pitkälle, niin kuinka kauan voin olettaa lohkon kestävän, 2 vuottta, 5 vuotta?
Muuten, jos irroitat kannen itse, niin muista keinuvipujen poistamisen jälkeen irroittaa semmoiset pienet kupit vennttiilien päältä. Semmoista on inhottava etsiä esim. maasta. Älä kysy mistä tiedän?
Venttiilit ja ruiskusuutin kannattaa irroitaa itse, koska kannen painestus tehdään ilman niitä. Irroittamalla ne voi jo ehkä silmillä havaita kannattaako kantta viedä paineistettavaksi.
Muuten, jos irroitat kannen itse, niin muista keinuvipujen poistamisen jälkeen irroittaa semmoiset pienet kupit vennttiilien päältä. Semmoista on inhottava etsiä esim. maasta. Älä kysy mistä tiedän?
Venttiilit ja ruiskusuutin kannattaa irroitaa itse, koska kannen painestus tehdään ilman niitä. Irroittamalla ne voi jo ehkä silmillä havaita kannattaako kantta viedä paineistettavaksi.
Kuka moisia Nanneja myy? Tapimer on maahantuoja, mutta heidän sivuiltaan ei käy ilmi hintoja, asennuksia tms.
Mitenköhän Sole Mini 11 hv istuu FEhen? Ainakin mainostavat, että on helppoasenteinen, ja hinta ainakin Yanmariin verrattuna edullinen. Eri asia on, kuinka paljon tarvitsee ostaa muuta tilpehööriä saadakseen koneen istumaan.
Mitenköhän Sole Mini 11 hv istuu FEhen? Ainakin mainostavat, että on helppoasenteinen, ja hinta ainakin Yanmariin verrattuna edullinen. Eri asia on, kuinka paljon tarvitsee ostaa muuta tilpehööriä saadakseen koneen istumaan.
Yanmar on halvin (4,1k€), Sole kallein (4,4k€) ja Nanni siltä väliltä (4,2k€). Erot on tosin aika pieniä. Rempan määräkin menee samassa järjestyksessä. Yanmar ei mitään, Nanni ihan vähän ja Sole vähän enemmin. Sole voi itseasiassa olla jopa vaikea sovittaa ilman konepellin siirtoa. Näistä Yanmar on merivesipeli, muissa on lämmönvaihdin.
Itse meinasin askarreilla. Asennukset (siis jos joku firma asentaa) on noin 1 k€ lähteestä riippumatta.
Itse meinasin askarreilla. Asennukset (siis jos joku firma asentaa) on noin 1 k€ lähteestä riippumatta.
No eihän Volvo toki ole poissuljettu. Periaatteessa Volvossa ja Yanmarissa (varmaan Solessakin?) nätisti sanottuna nyppii se tosiasia, että kun tarvit niihin jotain varaosia, niin mitäs teet?
Soitat sinne tasan yhteen paikkaan missä niitä vermeitä siihen kyseiseen merkkiin myydään ja maksat niistä tasan sen hinnan mitä ne siitä nippelistä haluaa - ja yleensähän ne ei ihan vähän halua.
Se mikä on positiivista Nannissa on se, että Kubota on maailman suurin teollisuusmoottoreiden valmistaja ja niitä löytyy monista muistakin vehkeistä mainittakoon vaikka kaikkien tuntemat Bobcat:it. Tämän takia ei tarvitsisi aina olla yhden kortin varassa ja maksaa sikahintaa "kahden markan" osista.
No katellaa...
Soitat sinne tasan yhteen paikkaan missä niitä vermeitä siihen kyseiseen merkkiin myydään ja maksat niistä tasan sen hinnan mitä ne siitä nippelistä haluaa - ja yleensähän ne ei ihan vähän halua.
Se mikä on positiivista Nannissa on se, että Kubota on maailman suurin teollisuusmoottoreiden valmistaja ja niitä löytyy monista muistakin vehkeistä mainittakoon vaikka kaikkien tuntemat Bobcat:it. Tämän takia ei tarvitsisi aina olla yhden kortin varassa ja maksaa sikahintaa "kahden markan" osista.
No katellaa...
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Pläräsin tuota uusinta Venelehti möhkälettä ja siinä oli lista koneista. Tuo
Kubota Beta näyttää olevan ihan jees vaihtoehto sekin. Aika tavalla samanlainen
Kubota Nannin kanssa mutta kymmenisen kiloa kevyempi (83 kg tuon sivun mukaan
http://www.betamarine.co.uk/Small/TEN.htm).Hinta jotain 4200k€
Ja se on punainen!!
Noissa on kai vielä messinkinen pumppu öljynvaihtoja varten?
http://www.veneakselisto.com/moottorit.html
http://www.betamarinenc.com/beta10.htm
Kubota Beta näyttää olevan ihan jees vaihtoehto sekin. Aika tavalla samanlainen
Kubota Nannin kanssa mutta kymmenisen kiloa kevyempi (83 kg tuon sivun mukaan
http://www.betamarine.co.uk/Small/TEN.htm).Hinta jotain 4200k€
Ja se on punainen!!
Noissa on kai vielä messinkinen pumppu öljynvaihtoja varten?
http://www.veneakselisto.com/moottorit.html
http://www.betamarinenc.com/beta10.htm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kävin sitten messuilla katsomassa vähän koneita(kin). Veneakseliston
osastolla oli sitten tuollainen Kubota Beta 10 kone. Näppärä laite, sama
peruskone kuin Kubota Nanni mutta marinointi on Betan toimesta.
Messutarjous jossa oli (kai) lisänä pehmeä nivel sekä tuo ö-pumppu
oli 4050€.
Yhteistä koneille Lombardini, Solé, Kubota (Nanni, ßeta) oli että kaikissa
oli syylariveden sekä öljyn täyttö koneen päältä. Tämä tarkoittaa
käytännössä että istuinkaukalon pohjaan on tehtävä jonkinlainen luukku.
Mutta tämänhän tiesitte jo
osastolla oli sitten tuollainen Kubota Beta 10 kone. Näppärä laite, sama
peruskone kuin Kubota Nanni mutta marinointi on Betan toimesta.
Messutarjous jossa oli (kai) lisänä pehmeä nivel sekä tuo ö-pumppu
oli 4050€.
Yhteistä koneille Lombardini, Solé, Kubota (Nanni, ßeta) oli että kaikissa
oli syylariveden sekä öljyn täyttö koneen päältä. Tämä tarkoittaa
käytännössä että istuinkaukalon pohjaan on tehtävä jonkinlainen luukku.
Mutta tämänhän tiesitte jo
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Aika tyyris, 4200k€harald wrote: Kubota Nannin kanssa mutta kymmenisen kiloa kevyempi (83 kg tuon sivun mukaan
http://www.betamarine.co.uk/Small/TEN.htm).Hinta jotain 4200k€
--
Pone
Pone (s/y Charlotta, FIN-2674)
Lisäsin albumiin muutaman kuvan uudesta 1GM:n kannesta, johon lopulta kuitenkin päädyin uuden koneen sijaan. Käykää katsomassa, sillä asia voi olla jossain vaiheessa ajankohtainen. Kannen kustannukset olivat 750€.
Testautin myös suuttimen avautumispaineen TD:ssä Hki:ssä. Avautumispaine oli 65 baaria, eli n. 110 baaria liian matala. Uusi suuttimen kärki on n.80€ plus parikymppiä työtä päälle. Suosittelen suuttimen huoltoa, sillä se vaikuttaa niin tehoon kuin koneen ikäänkin.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m11&page=3
Testautin myös suuttimen avautumispaineen TD:ssä Hki:ssä. Avautumispaine oli 65 baaria, eli n. 110 baaria liian matala. Uusi suuttimen kärki on n.80€ plus parikymppiä työtä päälle. Suosittelen suuttimen huoltoa, sillä se vaikuttaa niin tehoon kuin koneen ikäänkin.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m11&page=3
Meitsi pani sitten pläjäyttäen uuden koneen messuilta. Eli kohta pitää alkaa sovitella uuden karheeta Kubota Beta Teniä Yammun tilalle. Hinta 3990 erkkiä + akselisovite n. 50 rahaa. Hiukka kirpasee, mutta kai tolla uudella koneella pääsee eläkkeelle saakka (27 vuotta, jos ei nouse).
Sitlooran pohjaan pitää sitten tosiaan tehdä huoltoluukku jäähdytysnesteiden ja öljyn lisäämiseen.
Sitlooran pohjaan pitää sitten tosiaan tehdä huoltoluukku jäähdytysnesteiden ja öljyn lisäämiseen.