Yanmar ja vaihteistoöljyn laatu
Posted: Sat Nov 11, 2023 01:29 am
Yanmarin 1GM10-koneen KM2P-vaihteiston öljyn laatu askaruttaa. Oma lukunsa, miten pääsen jotakin kautta luikertelemaan koneen taakse vaihdelaatikolle, joka omassa veneessä on hyvin hankalasti saavutettavissa. Juuri tämän takia arvelen, että öljynvaihto on laiminlyöty pitkän aikaa ja täytyy ehdottomasti hoitaa ennen kevään vesillelaskua.
Vaan mitä ihmeen öljyä vaihteistoon kuuluu hommata? Manuaalissa lukee, että "käytä öljyä, joka vastaa tai ylittää seuraavat suositukset tai laatuluokat". Sen alla on listauksessa "API-huoltoluokitus: CD tai korkeampi" ja "SAE-viskositeetti 20 tai 30".
Mistä tuollaisia lukemia sisältäviä ja nimenomaan vaihteistolle tarkoitettua öljyjä oikein voi ostaa? Itse en ole löytänyt mistään yhtään tuotetta nimikkeellä vaihteistoöljy, jonka lukemat vastaavat kerrottuja sinne päinkään. SAE-luvut ovat järjestään vähintään 75. Jos sellaista käyttää, seuraako siitä jonkinlainen riski, jopa vaihteiston vahingoittuminen, joko siksi, että öljy on liian ohutta tai liian kankeaa? Olisiko varminta hankkia ns. pienkoneöljyä, joita näkyy hyvin löytyvän SAE-luvulla 30?
Vaan mitä ihmeen öljyä vaihteistoon kuuluu hommata? Manuaalissa lukee, että "käytä öljyä, joka vastaa tai ylittää seuraavat suositukset tai laatuluokat". Sen alla on listauksessa "API-huoltoluokitus: CD tai korkeampi" ja "SAE-viskositeetti 20 tai 30".
Mistä tuollaisia lukemia sisältäviä ja nimenomaan vaihteistolle tarkoitettua öljyjä oikein voi ostaa? Itse en ole löytänyt mistään yhtään tuotetta nimikkeellä vaihteistoöljy, jonka lukemat vastaavat kerrottuja sinne päinkään. SAE-luvut ovat järjestään vähintään 75. Jos sellaista käyttää, seuraako siitä jonkinlainen riski, jopa vaihteiston vahingoittuminen, joko siksi, että öljy on liian ohutta tai liian kankeaa? Olisiko varminta hankkia ns. pienkoneöljyä, joita näkyy hyvin löytyvän SAE-luvulla 30?