Page 1 of 4

Tuli ostettua FE83 ja nyt pari vinkkiä olisi paikallaan

Posted: Fri Oct 21, 2005 14:12 pm
by KaleviHarkonen
No niin, tulin joku aika sitten sanoneeksi että jo näin hyvien sivujen olemassaolo on riittävä syy hankkia FE83. No pikkuisen siihen vaikutti muutkin tekijät, mutta yhtä kaikki, kaupat on tehty oikein siististä yksilöstä ja nyt lasketaan päiviä vesillelaskuun...

Parissa asiassa kysyisin kokeneempien näkemystä: veneen peräsin lienee alkuperäinen, siinä on oikealla puolella melko keskellä jollain kitillä tukittu reikä josta tihkuu vettä vesiltänoston jäljiltä. Peräsin on muuten täysin ehjä ja siisti, eikä veden seassa ole nähdäkseni lainkaan ruostetta. Lueskeltuani keskusteluja tässä forumissa ymmärrän että jossain vaiheessa peräsimen aukaisu tullee eteen, mutta koska kapistus on muuten terveen näköinen, ajattelin että kiirettä ei vielä olisi. Jotku ovat suositelleet reikien poraamista peräsimeen mutta vähän tietysti hirvittää ehjän näköistä lasikuitua lähteä puhkomaan. Mikä olisi oikea paikka noille rei'ille (jos mikään) ja miten ne olisi parasta keväällä tukkia (jos tukitaan)?

Toinen juttu on kölin ja rungon näköinen sauma, joka näyttää siltä, että sinne voisi lisätä pari nokaretta materiaalia. Mitä saumaus/tiivistysainetta siinä on käytetty?

Posted: Fri Oct 21, 2005 14:35 pm
by harald
Tervetuloa Kalevi!

Noin irvistelleen, älä pahastu. Mielestäni peräsin ei voi olla ehjä jos
siitä tihkuu vettä. Ensinäkemällä se voi olla kyllä "ehjän näköinen". Reikien
poraus tehtiin meillä 10mm poralla alaosassa, ja yksi tai kaksi ilmareikää
mutta en ole varma jos tuo tekee mitään, kostea mikä kostea eikä
kuivu ilman aukaisua. Reikiä voi laminoida (epoksilla) tai tilkitä epoksi-
kitillä.

Kölisaumasta niin minä kokeilin kittiä, silikoina, sikaa ja vaikka mitä. Vasta
lasikuitu näyttää olevan monivuotinen. Olethan tarkistanut tai -ttunanut
kölipulttien kireyden, niitten pitäisi olla 170Nm jos muistan oikein. Kaikissa
veneissä on melkein liian löysät pultit ja sen takia sauma elää liikaa.
Edellytys onnistuneelle saumarempalle on kireät pultit.

Minkä veneen ostit? Laita mailia harald@fe83.org niin laitetaan sinulle
albumia, ehkä haluat jäseneksikin?

Posted: Fri Oct 21, 2005 18:58 pm
by Panu
Tervehdys

Onneksi olkoon uudelle veneelle. Näin yhdistyksen puolivirallisena "vierihoitajana" kysynkin heti kuinka tuttua tuo purjehdus oikein on ja olisiko pienestä selventävästä sessiosta apua tulevalla kaudella?

Tuon peräsinen koskteudesta on näkynyt monta erilaista korjausversiota. Yhteistä niille kaikille on, että peräsin on keinolla tai toisella avattu ja kuivatettu. Helpoin lienee avata peräsimen kylkiin rälläkällä luukut, josta kosteus saa poistua taikka kostean materiaalin saa poistettua. Harald taisi postata tästä toimenpiteestä jonkun linkinkin tänne foorumiin.

Meillä käytettiin vaihtelevalla menestyksellä kaikenlaisia kittejä yms kölisaumassa, kunne viime keväänä laminoin sauman umpeen. Venettä ei ole vielä nostettu ylös, mutta muiden hyvät kokemuksen kys. menetelmästä antavat uskoa.

PS. Tällä viestillä tuli kokonaista 400 viestiä täyteen :).

Posted: Fri Oct 28, 2005 16:05 pm
by erkataja
Jos peräsin on sisältä märkä, pakkanen tekee siellä talvella tuhojaan. Muutaman vuoden takaisen peräsinremontin jälkeen olen kantanut peräsimen aina talveksi sisään lämpimään. Eipähän sitten ole halkeillut.

Posted: Fri Oct 28, 2005 16:12 pm
by harald
Yksi tapa huomata jos peräsinlavassa on kosteutta on seurata sen
ulkonäköä kun ulklämpötila heiluu 0°C molemmin puolin. Märän
peräsimen pintaan tulee herkemmin huurretta. Ei kovin tarkka menetelmä
kosteuden mittaamiseen, tiedän...

Posted: Sun Oct 30, 2005 22:03 pm
by Guest
Kiitos vinkeistä. On kai se peräsin sitten irti otettava. Käykö se niin, että kun irroittelee ruuveja pinnan juuresta jossain vaiheessa akseli tipahtaa pohjan läpi, vai onko siinä jotain juttua joka olisi hyvä tietää etukäteen?

Posted: Sun Oct 30, 2005 22:39 pm
by Erkka
Tee näin:

Ota pinna irti, tämä jälkeen ota mötti, jossa pinna on kiinni, irti. Tämän jälkeen vedä henkeä ja kokeile irrottaa "kaulusta", jolla peräsin pysyy ylhäällä. Tämä kaulus on kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni, eikä ainakaan Awan tapauksessa mitenkään kovin helpolla tulleet. Onneksi veneet ovat yksilöitä. Muista kaivaa kuoppaa perän alle, johon peräsin mahtuu. Akselia oli muistaakseni arviolta 80 cm, eli tämän verran tarvitsee tilaa peräsimen alle.

-Erkka / Awa

Posted: Sat Oct 14, 2006 23:34 pm
by mepitkan
Awa wrote:Tee näin:

... ja kokeile irrottaa "kaulusta", jolla peräsin pysyy ylhäällä. Tämä kaulus on kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni, eikä ainakaan Awan tapauksessa mitenkään kovin helpolla tulleet ...
Meillä menossa tämä samainen projekti, eli peräsimen irrotus ja klapin korjaus. Itse pinna ja "mötikkä" irtosivat helposti, samoin saimme irti "teräskauluksen/renkaan" kuusiokolo/pidätinruuvit. Mutta tästä emme sitten eteenpäin enää päässeetkään.

Kaulus/rengas on todella lujasti kiinni akselissa - aivan kuin se olisi vielä jollain ruuvilla tai vastaavalla kiinni. Varovasti yritimme kaulusta puukapulalla naputella, mutta ilman vaikutusta.

Olisiko kellään ajatusta tai ideaa, miten kauluksen saa irti - vai onko niin, että meillä on vielä jokin ruuvi tai mutteri avaamatta?!

Kaikesta avusta ja vinkistä etukäteen kiittäen,

MeMa

Posted: Sun Oct 15, 2006 20:34 pm
by Olli
Kun ne kaksi pidätinruuvia on irroitettu, ei pitäisi olla enää mitään esteitä irrottaa koko akseli. Noille pidätinruuveille on akseliin porattu kuopat, joiden reunoissa voi olla vähän jäystettä, jonka ruuvit ovat kalvaneet siihen, ja siksi kaulus ei irtoa.

En keksi tähän muuta keinoa kuin raaka voima. Toinen pitämään lavasta kiinni, ja toinen vääntää varovasti putkipihdeillä kaulusta. Toinen keino voisi olla hellä napautus lekalla akselin päähän, ja toinen pitää vastaan, ettei lapa putoa. Tässä on kuitenkin enemmän riskiä...

Tässä vielä sitten pieni varoitus erään Sunwind 27:n erittäin hyviltä sivuilta poimittuna:

http://www.saunalahti.fi/harrihoo/perasin.html

Peräsimen kiinnitys FE:ssä on vastaava kuin Sunwindissa. Tuota kuvissa näkyvää laippaa ei ole mitään tarvetta irrottaa! Laakerit irtoavat naputtelemalla sopivalla putkella/tangolla.

Posted: Tue Oct 17, 2006 10:58 am
by pjtuomaa
Jos ja kun käyt peräsintä ropaamaan niin samalla kannattanee vaihtaa puslat (2kpl). Filiassa vm. 1983 oli toinen pusla ennen uusimista kulunut n. 4-5mm paksuiseksi ohuimmalta kohdalta.

Peräsimen irroitus ja huolto

Posted: Fri Oct 20, 2006 21:37 pm
by mepitkan
Ja niinpä, Ollin antamien ohjeiden mukaisesti (putkipihdeillä kaulus paikallaan ja toinen peräsinlapaa kääntäen) kaulus irtosi itse asiassa melkoisen helposti, muutamassa sekunnissa ilman suurempaa voimankäyttöä. Oleellista oli saada kaulus lukittua, että kiertoa sen ja akselin väliin sai.

Ja kyllä, seuraavaksi PJTuomaan ohjeen mukaisesti puslien kimppuun. Niitä ei olla vielä ehditty irrottamaan iltapimeiden aikana, ja kun eivät ihan helposti käsin tuntuneet irtoavan. No, toivottavasti irtoavat yhtä näppärästi kuin akselin kaulus.

Suurkiitokset taas - kyllä meidän Effisläisten kelpaa!

Syyshuoltojen merkeissä,

MeMa

Posted: Sat Oct 21, 2006 00:42 am
by Erkka
Kuuma vinkki puslien vaihtoon: VTT:ltä saa viimeisen päälle hyviä Selvitän tarkemmin että mitä mistä häh ja kerron sitten. Awa saa (taas) uudet puslat, vanhat oli kakkaa materiaalia kun kesti tämän pari-kolme vuotta.

Posted: Sun Oct 22, 2006 19:34 pm
by Olli
Olli wrote: Tässä vielä sitten pieni varoitus erään Sunwind 27:n erittäin hyviltä sivuilta poimittuna:

http://www.saunalahti.fi/harrihoo/perasin.html

Peräsimen kiinnitys FE:ssä on vastaava kuin Sunwindissa. Tuota kuvissa näkyvää laippaa ei ole mitään tarvetta irrottaa! Laakerit irtoavat naputtelemalla sopivalla putkella/tangolla.
Lisään vielä tähän aihepiiriin liittyen toisen huomautuksen: FE:ssä Tuon em. laipan kiinnitysruuveista kaksi on kohotettu holkeilla, ja toimivat stoppareina, eli estävät lapaa kääntymästä liikaa. Ruuvit tuppaavat löystymään, ja mikäs silloin toimiikaan stopparina :?: Kun tuo laippa on löysällä, peräsimen vannasputken laminointi ottaa kaiken kiertoliikkeen voiman vastaan, ja siitähän ei seuraa mitään hyvää.

Taidan vaihtaa omaan veneeseen takapuolelle nylock-mutterit, ja yläpuolelle uraruuvin tilalle kuusiokolon tms, jonka pystyy kiristämään riittävän tiukalle...

Posted: Fri Dec 08, 2006 21:38 pm
by mepitkan
Hei!

Onko Erkka / Awa saanut pusla-projektiaan eteenpäin?! Täällä jo odotellaan malttamattomina vinkkiä oikeasta materiaalista ja mistä sitä voisi hankkia. Ja tietty vinkki hyvästä sorvaamostakin otetaan kiitollisuudella vastaan.

Talven lumia odotellessa,

MeMa

Posted: Sat Dec 09, 2006 20:39 pm
by Erkka
Protopaja on se nimi. Awan pökäleet on jo kotona eli odottaa vientiä. Www.protoshop.fi