mepitkan wrote:Jep jep, ylät ja alat menevät tässä ihan sekaisin

Alahela tosiaankin siinä piirroksessa oli ilman kaulusta.
No, toivotaan, että se alapusla kauluksensa kanssa menee veneeseemme - vanhassa puslassa kun sellainen oli. Vielä ei tosiaankaan olla ehditty veneen äärelle mallaamaan.
Voisikohan tuo olla veneen "vuosikerrasta" kiinni, mahtuuko sinne alas kauluksellinen vai ei ...?!
MeMa
Tervehdys
Olen nähnyt alapuslia sekä kauluksella, että ilman. Esim S/Y Helmessä kaulus on, mutta meidän S/Y Annelissa taas ei.
Yläkaulus tulee olla suurinpiirtein oikeissa mitoissa, muuten ei pinnan kääntösektorin rajoitin tapit vastaa pinnahelan nastaan. Alapuslan kauluksella sitten saadaan pienennettyä akselin päittäisvälystä. Eli sitä määrää minkä akseli nousee ylös pinnasta ylöspäin repiessä. Tuo päittäisvälys ei ole mitenkään merkitsevä, koska painovoima pitää huolen että peräsin on aina ala-asennossaan.
Vuosimallilla en ole nähnyt laippojen olemassoloon vaikutusta. Itse asiassa S/Y Helmessä näinkin alalaipan ensikerran. Helmeen tehtiinkin puslat (kiitos Ipe) Wikissä löytyvän kuvan mukaan lisäten alapuslaan samanlainen kaulus, kuin vanhassa puslassa oli. Kalevi kertoi, ettei puslien asentamisessa ollut mitään ongelmaa. Mitään sovittamista ei siis tarvittu. Itse tulkitsen asian siten, että kuvat olivat siis kohtuullisen hyvin onnistuneet

.
On hienoa, että puslien kuvat ovat löytäneet hyötykäyttöä. Sellaiseen ne tarkoitinkin. Haluaisin vielä kuvista palautetta, eli kuinka asennukset yms. ovat onnistuneet. Jos vaikka kuvin toleransseja pitäisi vielä muuttaa...
Ai niin. Jos jollain on homma vielä kesken, niin ottakaa ihmeessä laakerin vaihdon eri vaiheista digikuvia, niin tehdään niiden kanssa wikiin laakerien vaihto-ohje

.