Tässä on varmaan sattunut mokaRiksi wrote:Olen pari kertaa lähetellyt hakemuksen ohjeiden mukaan, mutta mitään ei ole tapahtunut. Missä on mennyt vikaan?

Tässä on varmaan sattunut mokaRiksi wrote:Olen pari kertaa lähetellyt hakemuksen ohjeiden mukaan, mutta mitään ei ole tapahtunut. Missä on mennyt vikaan?
TervehdysRiksi wrote:Viime kesänä tuli köli hiekkapuhallettua ja sen päälle pistin muutaman kerroksen primeria. Hiukka jännitti, lähteekö köli uudestaan ruostumaan, mutta ilokseni huomasin, että köli on vieläkin siistin näköinen.
Itse käytin Bilteman lasikuitunauhaa. Sen speksit on mainittu tuolla kölihomma ohjeessa FE wikissä. Samasta kaupasta saat laminointiepoksia, joka on aivan käypää kamaa tuon kölisaumanauhan laminointiin. Kölin profiloinnin voi sitten tehdä monellakin erimateriaalilla. Toiset parempia kuin toiset ja toiset kalliimpia kuin toiset. Kannattaa huomata, että jos käytät kovin tahmeaa / paksua pakkelia ei ohuiden pintakerrosten teko oikein onnistu, kun uusi kerros vain kuoriutuu pois sitä lastalla muotoillessa. Lopullisen pinnan tekoon autopuolen polyesterifillerit ns "hienopakkelit" ovat poikaa. Ne kovettuvat vartissa hiottaviksi ja soveltuvat uhuiden kerrosten tekoon.Riksi wrote: Tänä kesänä olisi tarkoitus laminoida kölisauma ja profiloida köli. Mistäpäin kannattaa hankkia lasikuitumaton ja hartsin? Kuinka paksu matto on ok, grammaa per /neliö? Hartsejakin taitaa olla erityyppisiä. Sauma menee veneen etuosassa lähellä pohjaa, kuinka leveä matto on ok? Tämän jälkeen olisi työn alla kölin profilointi. Ymmärsin, ettei profiilikaaria voi lainata, jos ei ole yhdistyksen jäsen.
Laita mailia sihteeri(at)fe83.org , jossa (at)=@, niin pitäisi selvitä onko hakemus tullut perille, vai onko se ns. työjonossaRiksi wrote: Olen pari kertaa lähetellyt hakemuksen ohjeiden mukaan, mutta mitään ei ole tapahtunut. Missä on mennyt vikaan?
Kevra Oy Vantaan Ylästössä myy kaikkea mitä laminointiin voi tarvita. Myös Bilteman laminointiepoksi on toimivaksi todettu. Biltemasta saa myös 10 cm leveää lasikuitunauhaa 165 g/m2.Riksi wrote:Mistäpäin kannattaa hankkia lasikuitumaton ja hartsin? Kuinka paksu matto on ok, grammaa per /neliö? Hartsejakin taitaa olla erityyppisiä. Sauma menee veneen etuosassa lähellä pohjaa, kuinka leveä matto on ok?
Jo, erinäiset saamattomuudet ja tekniset ongelmat johtivat tähän soppaan. Ari on nyt jäsen, ja pyydänkin tässä näin julkisesti anteeksi aiheuttamaani soppaa.Olli wrote:Tässä on varmaan sattunut mokaRiksi wrote:Olen pari kertaa lähetellyt hakemuksen ohjeiden mukaan, mutta mitään ei ole tapahtunut. Missä on mennyt vikaan?Hallitus on jo kahteenkin kertaan hyväksynyt sut jäseneksi, mutta jostain syystä toimenpiteet sen jälkeen ovat jääneet suorittamatta... Sihteeri hoitanee sulle oikeudet jäsenpalstalle, ja nimen rekisteriin.
Varmuuden vuoksi kyllä hapottaisin, se on aika pikku homma kuitenkin.Riksi wrote:Pitäisikö tässä vaiheessa köli taas happokäsitellä vai riittääkö nopea laminointi estämään kölin uudelleen ruostumisen?
Kannattaa varmaan käyttää epoksipohjaisia pakkeleita, pysyvät varmemmin kiinni kuin polyesteri. Varsinkin, jos joskus jatkaa kölin profilointia, niin pohjatyöt on hyvä tehdä kunnolla. Eri merkkisiä epoksipakkeleita voi varmaan käyttää aika huoletta ristiin.Riksi wrote:Mikä olisi sopiva pakkeli melko ohuiden kerrosten vetämiseen? Kyselin Tremcolta NM 206 Lättiä, mutta heillä on sitä varastossa vain 2 kiloa, joka ei taida riittää koko kölipinnan käsittelyyn?
Voiko näitä aineita sekoittaa eli käyttäisi aluksi NM 206 ja sitten jatkaisi jollain muulla, millä? Olisiko esimerkiksi Kevralla sopivaa pakkelia?
TervehdysRiksi wrote: Kannattaa varmaan käyttää epoksipohjaisia pakkeleita, pysyvät varmemmin kiinni kuin polyesteri.
Paksu pakkeli rullaa irti ohutta kerrosta levittaessä. Ei onnistu. Hienotäytteellä homma toimiinRiksi wrote: Kevytpakkelit ovat helpompia levittää ja hioa.
Ehkei ihan kemistiä, mutta "puistokemistiä". Ei tuo kuitenkaan ollut teknisesti niin kovin haastava homma.Riksi wrote: Kevra ei ainakaan ennen ole myynyt valmiita epoksipakkeleita, mutta sieltä saa kyllä piituhkaa ja mikropalloja, joita voi läträtä laminointiepoksin sekaan, jos haluaa leikkiä kemistiä. Itse olen saanut aikaiseksi vaihtelevanlaatuisia tököttejä, joiden levitysominaisuudet ovat yleensä heikompia kuin valmiilla pakkeleilla.
TervehdysRiksi wrote:Veneprojekti on on edennyt hämäläiseen tahtiin, hitaasti mutta varmasti.
Gelkkarille hiominen on tietysti varma keino, mutta miksi hyväkuntoista primeria pitäisi poistaa? Eiköhän tarkoitus ole saada pohjasta tasainen ja pinnasta terveen ilman lohkeilevia ja irtoavia vanhoja maaleja. Tuo homma kannatta ehdottomasti aloittaa hyvälaatuisella mieluiten kovametallisella kaapimella. Se puree tehokkaasti irtoavaan maaliin. Loput pitää kyllä sitten hioa.Riksi wrote:....No, aloittelin pohjan hiontaa vesihionnalla(P80-100) ja työni eteni tuskastuttavan hitaasti.4-5 tunnin jälkeen olin saanut vasta osan myrkkymaaleista hiottua pois. Siinä venettä hiotessa tuli mieleen, kannattaisiko vanhat primerit jättää pohjaan ja hiota vain myrkyt pois.
Kyllä pitää. Miten riippuu taysin tapauksesta ja pukin rakenteesta.Riksi wrote: Mites muuten hionta venepukin tukien kohdalta? Pitääkö siihen viritellä väliaikaista tukea, kun maalaa tuen kohdalta?
Jokainen FE, jonka olen nähnyt on rikattu eritavalla. Tätä taustaa vasten en oikein osaa sanoa mikä niistä on "oikea". Kilpapurjehtijalla voisi olla joitain preferenssejä, jos oikein saivarrellaan. Uskon että löydät köysillekin oikeat paikkat.Riksi wrote: Löytyykö forumilta ohjeita, miten veneessä menee köysistöt ja harukset?
Jossakin välissä tulee eteen päivä, kun vene lasketaan vesille, näillä näkymin Iso-sarvastoon. Jottei siellä olisi sormi suussa, olisi hyvä etukäteen tutustua tähän aiheeseen.
Just näin. Sanoisin, että primerin poiston tarve ratkeaa noin yhdellä kaapaisulla kovametalliskraballa. Jos vetäisy tuntuu kevyeltä, kuuluu "rousk", ja primeri irtoaa gelkkariin asti hilseinä, niin kaikki pois vaan. Jos taas kuuluu "niiiirsk", ja primeri irtoaa nihkeästi höylänlastua muistuttavana kiehkurana, ja tarvitsee vetää useamman kerran ennen kuin gelkkari tulee vastaan, niin primeri on luultavasti säilyttänyt elastisuutensa, ja sen voi jättää alle.Panu wrote:Gelkkarille hiominen on tietysti varma keino, mutta miksi hyväkuntoista primeria pitäisi poistaa? Eiköhän tarkoitus ole saada pohjasta tasainen ja pinnasta terveen ilman lohkeilevia ja irtoavia vanhoja maaleja. Tuo homma kannatta ehdottomasti aloittaa hyvälaatuisella mieluiten kovametallisella kaapimella. Se puree tehokkaasti irtoavaan maaliin. Loput pitää kyllä sitten hioa.
Sarvaston kokoisesta satamasta löytynee muutama FE. Käsiä pystyyn jäsenet joilla on vene siellä? Kannattanee vilkuilla FEneitä laiturissa, ja nykiä omistajia hihasta, niin selviää aika äkkiä miten FE rikataan purjehdittavaan kuntoon. Sitten jos haluaa nähdä miten FE viritetään kisakuntoon, niin kannattaa saapua kameran kanssa elokuun viimeisenä viikonloppuna Pentalaan. Siellä on silloin vähintään kaikki PK-seudun kilpaa purjehtivat FEneet kerralla vakoiltavissa. Samalla tulee naamat tutuiksi.Riksi wrote:Löytyykö forumilta ohjeita, miten veneessä menee köysistöt ja harukset?
Jossakin välissä tulee eteen päivä, kun vene lasketaan vesille, näillä näkymin Iso-sarvastoon. Jottei siellä olisi sormi suussa, olisi hyvä etukäteen tutustua tähän aiheeseen.
If old primer is of unknown/uncertain type and the new primer is epoxy - applying epoxy on top of one-component primer is not recommended.Panu wrote:...mutta miksi hyväkuntoista primeria pitäisi poistaa?