Miten saada piparia?

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Miten saada piparia?

Post by harald »

Tässä on newsseistä napattu aika hyvä juttu.
From: Mika Vanhala <mika.vanhala@alpha.fi>
Newsgroups: sfnet.harrastus.veneet
Subject: miten saada piparia... ;)
Date: Wed, 13 Nov 2002 16:09:38 +0200

Moikka

Näin joulun alla...

Löytyi jostain vanhoista tiedostoista aikoinaan sirkus.comissa (nykyinen
suomi24) käytyä keskustelua ko aiheesta. Pistämpä tähän huvitukseksi kun
muuten aika hiljaista tuntuu olevan.

Mika

http://mikavanhala.com



Kopioitu Sirkus.com:in veneilypalstalta parhaita paloja keskustelusta
Miten saada piparia, välillä 19.7.-26.7.- 99

Miten saada piparia

Minua on jo pitkään askarruttanut sellainen kysymys,
että millä veneellä/venetyypillä saa parhaiten piparia.
Kiinnostaako vapaamielisiä naisia moottoritilassa
uhkuva voima ja nopeasti vaihtuvat maisemat, vaiko
romanttinen ja perinteinen tuulivoiman käyttö ja
laineiden liplatus? Pitäisikö ostaa Sea Ray vaiko Swan,
vai onko jollakin parempia ideoita? Moottoriveneellä
toki pääsee nopeammin vaihtamaan maisemaa
tarjonnan perässä, mutta purjeveneilijä ehkä
pidemmän pinnansa avulla pystyy käyttämään
väsyttelytaktiikkaa paremmin hyväkseen. Vai onko asia
sittenkään näin yksiselitteinen? Kommentoikaa
ihmeessä. Kokemuksen tuomaa syvää rintaääntä
kaivataan. Tietenkin myös naisnäkökulma on tärkeä,
ennenkuin päätän veneen hankinnasta.

????????

Jos et saa "piparia" ilman venettä, et saa sitä
veneenkään kanssa.
Ja jos edellämainittu asia on ainoa syy ostaa vene,
niin suosittelen teidän kaltaisille laivamatkaa. Esim.
23 tunnin risteilyjä kutsutaan yleisesti
"porauslautoiksi".Tai lennä vaikka helikopterilla
Tallinnaan ja taksikuski kyllä vie sinut paikalliseen
piparitehtaaseen.

Vastaa kysymykseen!

Kyse ei ole siitä, ettenkö saisi piparia ilman venettä,
mutta tarkoituksena on saada selville
vene/venetyyppi, jolla mahdollisuudet sen saannin
määrän lisäämiseen
satamakaupungeissamme/satamissamme ovat
parhaimmat. Tallinnan tavara ei kiinnosta, eikä
muukaan maksullinen.
Eikä tämä ole todellakaan ainoa syy ostaa venettä,
mutta miksei samalla katsoisi asiaa tämänkin asian
kannalta. Toivon asiallisia vastauksia asiallisesti
esitettyyn kysymykseen!

Hyvä Epätietoinen

Olet aivan oikeilla linjoilla kun otat sen tärkeimmän
veneenhankintakriteerin huomioon.
Mielestäni piparin hankintaa voidaan verrata
kalastukseen, jonka vuoksi itse mieluummin käytän
termiä "sillinkalastus".

Kalastushan on mukavampaa isossa porukassa.
Suuresta porukasta on mielestäni myös hyötyä
yksittäiselle kalastajalle. Ensinnäkin suuremmassa
porukassa on todennäköisempää, että joku saa. Tällöin
nähdään missä on paras kalastuspaikka ja millä
metodilla kannattaa sillä hetkellä yrittää. Eli kopioinnilla
pärjää aina. Lisäksi jostain kumman syystä suurempi
kalastusporukka houkuttelee kaloja useimmiten
paremmin kuin yksinäinen kalastaja.

Suuresta veneestä on myös etua jos satut saamaan
kalan. Itse haluan suomustaa ja nauttia kalastani
omassa rauhassa ilman ylimääräisiä katseita. Tällöin
veneestä pitää löytyä riittävästi tilaa.

Veneen nopeudella ei mielestäni ole suurta merkitystä
kalastustulokseen. Kalat ovat usein melko varovaisia ja
vaativat usein melko pitkää "härnäystä". Nopealla
veneellä voi matka loppua kesken ennenkuin kala on
tarttunut pyydykseen.

Tältä pohjalta ehdotukseni on: n. 8-10 metrinen vene,
matkanopeus n. 5-10 solmua.

Tallinna puheisiin sanoisin seuraavaa: Eihän
kalastusvälineisiin uhrattua hintaa saa koskaan
kokonaan takaisin saaliin muodossa. Toki helpommin ja
halvemmalla saa kalaa niihin kalakaupoista ja -toreilta.
Kalastus on kivaa
ja koskaan ei tiedä saako juuri sillä reissulla kalaa.
Juuri tämä epävarmuus tekee kalastuksesta
nautinnollisen harrastuksen ja itse kalastettu kala on
varmasti parempaa kuin ostettu. En tosin ole aivan
varma sillä olen vielä toistaiseksi jättänyt torilla
käynnin väliin.
Ei muuta kuin ison veneen hankintaan.

Sillilaivan kapteeni

Kiitos ehdotuksesta!

Kiitokset tyhjentävästä ja varsin asianmukaisesta
neuvostasi! Tällaisia ehdotuksia/ohjeita olen tältä
keskustelufoorumilta hakemassa. Onko kellään
mahdollisesti heittää ilmaan venetyyppiä/merkkiä, joka
on hyväksi havaittu kyseisillä sillinkalastusretkillä vai
onko niin, ettei merkillä ole juurikaan väliä, kunhan on
vain oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Epätietoinen

ei ainakaan...

Niin että ei ainakaan Busterilla mitään saanu ku
vieressä oli sellanen Princess mallia Rytsölä. Ei auttanu
vaikka oli ihan uusi nelitahtikonekin. Eli avovene ei
vissiin sitten taida tepsiä kaikkein parhaiten... ja
pahoin pelkään, että tämä ongelma ei millään
ht-katteella tule ratkaistuksi

hiljaa nopealla

Naiset arvostavat esteettisyyttä eli nopeaa, kaunista,
urheilullista autoa/venettä. Uuden näköinen Ferrari,
Porsche tai joku avoauto, jolla ajetaan hiljaa esim.
Kaivarissa on sellainen. Veneissä pätee sama. Ferrarin
punaisiahan kauniita veneitä on jo saatavilla. Mutta se
pitää olla uusi tai ainakin hyväkuntoinen, jotta näyttää
uudelta. Merkeistä tulee mieleen Formula, Mariah,
Baja, Cigarette, Fountain.
Sellaisella veneellä sitten sellaista hiljaista kruisailua
ilta-auringossa. Itse sanoisin, että vene pitäisi olla
mieluiten ferrarin punainen tai rytsölän lambon
keltainen.
Kun ostaa veneen yhdellä moottorilla niin
polttoainekulutkin pysyy hallinnassa, harva nainen
nimittäin kiinnittää huomiota siihen, montako moottoria
veneessä on.

Piparipurjeet


Nimenomaan purjeilla irtoaa parhaiten, miel.
urheilullisen herkällä n. 10m purrella.

Piparin geeneihin on kirjoitettu, että kumppaniksi
kelpaa ainoastaan TosiMies, joka sulavan käytöksen ja
etiketin hallinnan lisäksi voi myös fyysisesti suojella
häntä.

Piparin täytyy joutua vaaralliseen tilanteeseen, josta
TosiMies hänet pelastaa. Vaara ei saa olla
suoranaisesti kipparin itsensä aiheuttama eikä liian
yllättävä, esim nopea viime hetken väistöliike
moottoriveneellä jonkun juniorin e-jollan ympäri niin
että pipari putoaa syliin. Eijei, vaaran tunteen tulee
hiipiä hitaasti piparin sisuksiin.

Purjeveneellä tämä onnistuu aina, lähes kelillä kuin
kelillä:

Ajetaan ensin ilman spinua myötäiseen. Katsellaan
asiantuntevasti taivaalle ja mutistaan jotain
arvaamattomasta koillistuulesta. Tarjoillaan
alkushampanjat ja esivalmistellut pikkueväät.
Käännytään hiljakseen sivutuuleen ja kerätään
vauhtia.
Tässä vaiheessa pipari alkaa hymyilemään kuin Hangon
Keksi(tm) ja homma on vielä hauskaa. Pikkuhiljaa
skuutataan purjeet tiukemmalle ja ajetaan ylöspäin
niin, että maksimikallistus saavutetaan n. 30 minuutin
kuluessa.

Mikäli tuuli on vain kohtalainen, pitää ennen lähtöä
säätää vantit kevyelle kelille, jotta puuskassa hekki
löysällä isoa päästäessä saa takilan hetkeksi
ryskyttämään kunnioitusta herättävällä tavalla .

Omaa fysiikkaansa voi tarvittaessa esitellä roikkumalla
tuulen puolella aivan kuin pitäisi veneen pystyssä ihan
omalla fysiikallaan (Muista päästää oikea-aikaisesti
hieman skuuttia efektin tehostamiseksi).
Psykologisesti oikea tekniikka on hymyillä, mutta välillä
trimmata hieman (kallistaa lisää) ja vetää naama
vakavaksi. Näin jopa valkosuklaakuorrutettu pipari
tajuaa että nyt kannattaa vähän jännittää.

Kun riittävä kallistus on pikkuhiljaa saavutettu, pitäisi
pelon olla aistittavissa. Sopivasti trimmatuilla purjeilla
oikein ajamalla saa veneen heilahtelemaan
havaitsemattoman pienillä pinnan liikkeillä. Parin
minuutin jälkeen todetaan, että tästä selviäisi kun
vaihtaisi keulapurjeen, mutta kun veneessä on vain
yksi purjehdustaitoinen eikä turvavaljaitakaan ole
mukana... Minuutin päästä suoritetaan uskottavan
teatraalinen keulapurjeen vaihto-operaatio, jonka
jälkeen trimmataan purjeet vetämään oikein ja
purjehditaan kohti taukopaikkaa.

Pipari tuntee olonsa pelastetuksi, kokee kipparin
sankariksi ja heittäytyy hänen käsivarsilleen.
Ankkuroidaan luonnonsatamaan, uidaan (viimeinen
mahdollisuus varmistua piparin muodollisesta
pätevyydestä), kuivatellaan kannella ja... ****

Toisella purjehduskaudella voi kokeilla haastavampaa
mallia.
Täysin ventovierasta tasokasta piparia voi olla
hankalampi houkutella vesille ilman edeltävää rahaa
vievää deittailua, joten tässä tapauksessa voi pyytää
häntä tuomaan piparikaverinsa mukaan.

Tällöin tilataan P. Poudalta iltaa kohti voimistuvaa
lounaanpuoleista tuulta. Toistetaan aiemmin esitetyt
manööverit ja jäädään lopulta yhteisellä päätöksellä
sään takia yöksi saareen aamun kevyempiä tuulia
odottelemaan.

Pelastetut piparit lähes tappelevat kipparin huomiosta,
joka sulavana seuramiehenä pelastaa kärjistyvän
tilanteen tarjoamalla jokaiselle jotakin-sopuratkaisua.

My boat - Love boat

Entä hienokuntoiset puuveneet?

Miten on tyylikkäiden ja loistavassa kunnossa olevien
nopeiden ja valkoisella tms. nahalla verhoiltujen
puisten moottoriveneiden laita? Herättääkö intohimoja
lainkaan sellaiset merkit kuten Riva ja Chris-Craft?
Näiden daycruisereiden sisätilat ovat kyllä ahtaat,
mikäli niitä ollenkaan on, mutta ne soveltuvat mitä
mainioimmin aurinkoisella päivällä cruisailuun. Saako
mahonkityylillä piparia?

Epätietoinen

Mukava havaita...

...että näinkin oleellinen veneilyyn kuuluva aihe on
saanut näin laajaa huomiota osakseen. Kuluneet
aiheet, kuten mootoriveneilijäsiat vastaan
purjehtijahinttarit, keräävät aina tulikiven katkuisia
vastauksia ja asiatonta keskustelua mielin määrin.
Vaihtelu virkistää tälläkin alueella ja toivottavasti lisää
ehdotuksia ja asiallisia vastauksia tulee vielä paljon
lisää.
Itse olen kyllä purjeveneiden kannalla naisten
houkuttelemiseen, mutta toisaalta uskon sekä
klassisten, että nykyaikaisten nopeiden
moottoriveneiden tehoon. Jos halvalla haluat päästä,
kannattaa ostaa purjevene, tyypiltään My.
Viidellätoistatonnin sijoituksella irtoaa kyllä piparia ja
muuta huvia, mikäli purjehdustaidot ja muut sosiaaliset
taidot on kunnossa. My tosin vetoaa ainoastaan
nuorempiin naisiin ja piparin hyödyntämiseksi on
mukaan syytä varata teltta tms, sillä keulakannen
alapuolinen tila on melko ahdas. My:n vetovoima
perustuu yleensä täysin ns. säälipipariin, jonka takia
se onkin satamissa syytä puikauttaa mahdollisimman
suurten veneiden väliin, jolloin sen pieni koko korostuu.

Pikku Myy


Voi voi...

...kai sen nyt jokainen tietää että purjehtijamiehet ja
-naiset nauttivat pipareita joka satamassa ja välillä
jopa reissun aikana. Siinä porukassa on nimittäin
sellaista vetovoimaa josta rytsöläveneillä tai
vastaavilla ajelevat eivät voi edes uneksia.
Purjehtiessa samoin kuin piparien nauttimisessa joutuu
tekemään vähän monimutkaisempia liikesarjoja kuin
kahva eteen ja taakse...;)

Pepparkaka
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020