Väistämissäännöistä

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Väistämissäännöistä

Post by Petri »

Tällaiseen juttuun törmäsin http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm#id944817 ja rupesin ihmettelemään, rahtilaiva väistämisvelvollinen?

En tiedä onko vain arkikäytäntöä, mutta itse olen aina luullut että kauppamerenkulku on etuajo-oikeutettu merellä (ts. huvivene väistää ammattiliikennettä, eritoten noita isompia jollia).

Jos näin ei olekaan niin vaatii tuo toki suuremman luokan lahjakkuutta ja välinpitämättömyyttä, no Siperia opettaa ja kenties ko. purjehtijakin seuraavaksi muistaa kumpaa sattuu enemmän törmätessä, lasikuitupurkkaria vai teräksistä rahtilaivaa.
Guest

Post by Guest »

Kauppamerenkulku ei ole mitenkään etuajo-oikeutettu muihin nähden, vaikka esim. vene-lehtikin onnistui hiljattain näin väittämään. Tämä on kaikkien yleisten harhaluulojen äiti, koska varmaan 99 % veneilijöistä luulee että kauppamerenkulun aluksia pitää väistää. Luepa vaikka meriteiden säännöt ja yritä etsiä sieltä jotain kauppalaivoja erikseen koskevaa.

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 7/19770030

Käytännössä kauppalaivoja pitää väistää, mutta se ei johdu siitä, että ne ovat kauppalaivoja, vaan mm. yhdeksännen pykälän kohdista b ja d.

b) Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.

d) Alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Jälkimmäinen alus voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin, jos se on epävarma ylittävän aluksen aikeista.

Sisävesisäännöissä on vielä jotain tarkennuksia, joilla käytännössä todetaan että kaikki siellä liikkuvat kauppa-alukset eivät voi turvallisesti navigoida muualla kuin itse kulkuväylässä, joten niitä pitää väistää. (Tästä väärinkäsitys lienee lähtöisin.) En liiku sisävesillä enkä ole noita sääntöjä lukenut, kuulopuheita siis.

Elikkä loppujen lopuksi vaikka säännöt ovat tuollaista lakitekstiä, niin ne ovat täysin yks yhteen terveen maalaisjärjen kanssa. Ei se Vinking Line kustaanmiekassa (tai millään rannikkoväylällä) pysty väistämään yhtään mihinkään ja pienempien pitää pysyä poissa tieltä. Mutta avomerellä missä on tilaa, siellä sen viikingin pitää väistää purjealusta ihan normaalisti.

Ainahan on sitten tämä rajanvetoasia. Otetaan vaikka koku isohko vesibussi ja kapeahko paikka, jos siitä haluaa virallisen tulkinnan niin se pitää varmaan hakea raastuvasta. Tuntuu että varsinkin nuo sightseeing vesibussien kuskit on kyllä välillä aika kusipäitä, ei kannata purjeveneellä kovin innokkaasti pitää kiinni oikeuksistaan.

Mutta tuohon uutiseen vielä, eiköhän ole aika itsestään selvää, että kyseinen kippari (eikä se tankkerikaan) ei ole suoriutunut meriteiden sääntöjen edellyttämästä riittävästä tähystyksestä. Senhän on pitänyt olla sisällä ja sikeässä unessa, jos ei huomaa kun rahtilaiva ajaa päälle. Hups, en huomannut.

Ehkä se tuli genuan takaa;-)

Ville

PS. Suomenlinnan lautta ei pysty navigoimaan turvallisesti missään, joten sitä varmaan väistävät kaikki!
Guest

Hupsista

Post by Guest »

Huomasimpa tuossa yllätyksekseni, että sisävesisäännöthän ovat voimassa merelläkin, kunhan ollaan 2 mpk sisäisten aluevesien sisäpuolella. (Nyt kun sen luin niin muistan kyllä joskus tämän tietäneeni, mutta myönnetään että ei ollut hanskassa tämä asia.)

Heti innokkaana lukemaan. Ensimmäisenä ihmetyttää kuinka pirun vaikea niitä sisävesisääntöjä on löytää netistä (ilmaiseksi). En löytänyt muuta kuin sekalaista oppimateriaalia, missä noihin viitataan. Finlexkään ei auta, kun on niin vanha säännös tai sitten en osaa käyttää sitä.

Mutta tämä on hauska:
SISÄVESISÄÄNNÖT
5§ Pienet alukset
alle 7m alukset, jonka suurin nopeus on alle 7 solmua, soutuveneen ja alle 7m purjeveneen tulee merkityillä väylillä, mikäli mahdollista pysyä poissa yli 12m alusten tieltä

Mites jos Finn Express 64 kohtaa IMX 40 veneen, joka tulee paaralla ja käskee painua... mielenkiintoista.

Entäpä syksyn viimeisessä tiistaikisassa pimeän tultua, kun meriteiden säännöt korvaavat purjehduksen kilpailusäännöt...

T.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Toinen hyvä pointti asiassa on pyytää niitä jotka väittävät että kauppa-
merenkulun aluksia pitää väistää esittämään sellaista merkkiä jota
kauppamerenkulun alukset pitävät mastossa tai muussa sellaisessa
paikassa silloin kun he ovat kauppamerenkulussa.

Niinpä niin, sellaista merkki ei vain ole. Joten miten niitä sitten väistämään
tai edes tiedostamaan että ollaan yhtäkkiä väistämisvelvollisia.

Periaatteessa Albin Express melkin selällä on myös "kauppamerenkulun"
alus jos se sattuu oleman paikallisen purjehduskoulun vene jota käytetään
purjehduskoulussa. Pitäisiköhän sitäkin väistää? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Toinen hyvä pointti asiassa on pyytää niitä jotka väittävät että kauppa-
merenkulun aluksia pitää väistää esittämään sellaista merkkiä jota
kauppamerenkulun alukset pitävät mastossa tai muussa sellaisessa
paikassa silloin kun he ovat kauppamerenkulussa.
No itselleni riittää se kolmesataametrinen teräsmuuri siinä veden päällä.

Ehkä toisaalta tässä "miksi tarvitsisi väistää"-argumentoinnissa näkyy se ylimielisyys, jota useammassa paikassa on asian tiimoilta purjehtijoilla väitetty olevan.

Lähtökohtaisesti kyse taitaa olla yleensäkin purjevene/moottorivene-erossa kääntösäteessä ja ohjailtavuudesta. Koska isohko rahtialus ei takuulla käänny yhtä helposti kuin purjevene, olisi itsestäänselvää, että purjevene väistää isompaa alusta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: No itselleni riittää se kolmesataametrinen teräsmuuri siinä veden päällä.
Käytännössähän tuo menee niin että jokainen tietää että kolmesataa-
metrinen alus ei käänny sillä alueella missä ollaan. Mutta mitä jos alus
onkin vain satametrinen (joka on paljon yleisempi koko meidän vesillä),
tai sitten vain 70m, vai vain 40 metrinen. Missä vedetään tämä raja?
Koko sinänsä kertoo paljon enemmän kuin termi "kauppamerenkulussa
oleva alus", joka lakitekstien perusteella ei tarkoita yhtään mitään.
Ehkä toisaalta tässä "miksi tarvitsisi väistää"-argumentoinnissa näkyy se
ylimielisyys, jota useammassa paikassa on asian tiimoilta purjehtijoilla
väitetty olevan.
No no, ei nyt tässä ylimielisiä olla. Ehkä on niin että purjehtijat ja kilpa-
sellaiset etenkin ovat tottuneita lukemaan sääntöjä prikulleen niin kuin
ne on.

Ja tällaisissa keskusteluissa kannattaa kyllä pitäytyä asioissa. Sääntöjä
on olemassa ja ellen muista väärin niin nämä säännöt sitovat sekä
väistävää että väistettävää. Tämän takia on mielestäni oikein että näitä
sääntöjä tässä keskustelussa tulkitaan juuri niin kuin ne on kirjoitettu.

Et uskoisikaan kuinka monta riskitilannetta syntyy liikenteessäkin vain
siitä että väistettävä haluaa olla "ystävällinen" ja väistääkin vaikka kaikki
olettavat että väistettävän pitäisi "pitää suuntansa ja nopeutensa".

Tervettä järkeähän saa kuitenkin käyttää mutta jos joku forumissa kysyy
miten sääntöjä tulkitaan niin siinä tapauksessa on vaikea mennä
neuvomaan maalaisjärjen perusteella vaan silloin puhutaan juuri nimen-
omaan siitä miten sääntöjä pitäisi tulkita.
Lähtökohtaisesti kyse taitaa olla yleensäkin
purjevene/moottorivene-erossa kääntösäteessä ja ohjailtavuudesta.
Koska isohko rahtialus ei takuulla käänny yhtä helposti kuin purjevene,
olisi itsestäänselvää, että purjevene väistää isompaa alusta.
Olet väärässä :)

Esimerkkitapauksessasi kyseessä on, sääntöjen mukaan siis, että
isomman aluksen ohjailukyky on rajoitettu kulkusyvyytensä johdosta.
Ei sen takia että se kääntyy huonosti (tämän sen kipparin pitää osata
huomioida).

Syy, minkä takia moottoriveneen tulee väistää purjevenettä on lähtö-
kohtaisesti siinä että moottoriveneellä on enemmän vapauksia mitä
väistämissuuntaan tulee. Tänä päivänä tämä ero on paljon pienempi
kuin ennen, silloin purjelaivojen nousukulma oli luokkaan 80° ja
vendoja ei osattu tehdä. Silloin oli mentävä jiipin kautta ympäri ja
jiipin teko kesti 30min -1h verran. Joten tässä oli kohtuullista vaatia
moottorivenettä väistämään.

Asiahan on toinen jos aluksella on merkki rajoitettu ohjailukyky
nostettuna. Tämä muistaakseni ei kylläkään poista väistämis-
velvollisuutta vaan on enemmänkin varoitus muille. Tässä minä saatan
tosin olla väärässä vuorostani.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

kyseessä on, sääntöjen mukaan siis, että
isomman aluksen ohjailukyky on rajoitettu kulkusyvyytensä johdosta.
Minä en kyllä löydä meriteiden säännöistä tuota syväys-kohtaa, vaikka "muistan" asian juuri noilla sanoilla itsekin oppineeni. Olisiko sääntöä jossian vaiheessa muutettu tai jotain. Asia on käytännössä sama, mutta aluksen turvallisen navigoinnin voi periaatteessa estää muukin kuin ominaisuus kuin syväys. Kts. aiemmat lainaukseni meriteiden säännöistä.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote: Minä en kyllä löydä meriteiden säännöistä tuota syväys-kohtaa, vaikka "muistan" asian juuri noilla sanoilla itsekin oppineeni. Olisiko sääntöä
jossian vaiheessa muutettu tai jotain. Asia on käytännössä sama, mutta
aluksen turvallisen navigoinnin voi periaatteessa estää muukin kuin
ominaisuus kuin syväys. Kts. aiemmat lainaukseni meriteiden säännöistä.
Seison korjattuna :)

Asiahan on kuten säännöissä sanotaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Anonymous wrote:
kyseessä on, sääntöjen mukaan siis, että
isomman aluksen ohjailukyky on rajoitettu kulkusyvyytensä johdosta.
Minä en kyllä löydä meriteiden säännöistä tuota syväys-kohtaa, vaikka "muistan" asian juuri noilla sanoilla itsekin oppineeni. Olisiko sääntöä jossian vaiheessa muutettu tai jotain. Asia on käytännössä sama, mutta aluksen turvallisen navigoinnin voi periaatteessa estää muukin kuin ominaisuus kuin syväys. Kts. aiemmat lainaukseni meriteiden säännöistä.

Ville
Sääntö 3 kohta
h) Alus, jonka liikkumista rajoittaa sen syväys, tarkoittaa konealusta, jonka syväys käytettävään kulkuveden syvyyteen nähden tuntuvasti rajoittaa sen kykyä poiketa ohjaamastaan suunnasta.

Tosin väistämissäännöissä ei sitten löydy tälläisestä aluksesta mainintaa?

Antti
Post Reply