Tuli taas käytyä. Päällimmäisenä jäi mieleen 18¤ pääsymaksu, joka on merirosvoutta.
Tuotepuolella mielenkiintoisin oli tämä suomalainen anturiputiikki:
http://baltic-instruments.com/
Mittaavat kolmen akselin kiihtyvyysantureilla veneen tilan keulasta ja perästä. Tähän oli sitten kehitetty analysointisoftaa. Vaikuttivat oikein päteviltä ja innostuneilta asiasta.
Venemessut 2017
Venemessut 2017
Olli Niemi
Joo, tuo on mielenkiintoinen juttu. Christer kävi puhumassa järjestelmästä MPn kilpakoulussa jokunen vuosi sitten.
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/k ... aalit.html
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/u ... nelund.pdf
Minulle mittausten analyyseistä ehkä yllättävin havainto oli, että veneen liikekeskus (Center of Motion) saattaa olla hyvinkin kaukana veneen ulkopuolella.
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/k ... aalit.html
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/u ... nelund.pdf
Minulle mittausten analyyseistä ehkä yllättävin havainto oli, että veneen liikekeskus (Center of Motion) saattaa olla hyvinkin kaukana veneen ulkopuolella.
s/y Mariko, FIN-2380
Samainen Christer oli tuollakin esittelemässä. Oli hauska kuunnella tarinaa, kuinka olivat joutuneet itse kehittämään anturit, kun markkinoilla ei ollut riittävän tarkkoja.
Meillä tehdään duunissa trimmin optimointisovelluksia laivoihin, ja juurikin samasta syystä meillä on omat anturit. Konsepti muistuttaa muutenkin tuota, anturit molemmissa päissä jne. Vendojen hintaa ei sentään tarvitse nykylaivoissa laskea, mutta purjeiden paluuhan on ihan kulman takana...
Meillä tehdään duunissa trimmin optimointisovelluksia laivoihin, ja juurikin samasta syystä meillä on omat anturit. Konsepti muistuttaa muutenkin tuota, anturit molemmissa päissä jne. Vendojen hintaa ei sentään tarvitse nykylaivoissa laskea, mutta purjeiden paluuhan on ihan kulman takana...
Olli Niemi
Laivojen trimmioptimoinnissa tarkkuusvaatimus on aivan eri luokkaa. Puhutaan asteen sadasosista eikä asteista, kuten veneissä.
Kyllähän noita kaikkia löytyy valmiina, mutta hinta voi olla kiusallinen ja ominaisuudet ehkä optimoitu muuhun käyttöön.
Valmistan laivojen ja veneiden vakavuusmittauksissa käytettäviä anturiteita sekä myös laivojen trimmioptimointiin käytettäviä antureita, joten kohtuu tuttua tavaraa. Molempia olisi ollut myös kaupallisesti saatavina, mutta ei juuri ko. käyttöön optimoituja eikä järkevään hintaan riittävällä tarkkuudella.
Kyllähän noita kaikkia löytyy valmiina, mutta hinta voi olla kiusallinen ja ominaisuudet ehkä optimoitu muuhun käyttöön.
Valmistan laivojen ja veneiden vakavuusmittauksissa käytettäviä anturiteita sekä myös laivojen trimmioptimointiin käytettäviä antureita, joten kohtuu tuttua tavaraa. Molempia olisi ollut myös kaupallisesti saatavina, mutta ei juuri ko. käyttöön optimoituja eikä järkevään hintaan riittävällä tarkkuudella.