Bongauksia netistä

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Bongauksia netistä

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuulimittari kännykkään

https://vaavud.com/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hyviä tapoja merelllä

http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijan+ko ... via+tapoja

Vesillä liikkujatkin tarvitsevat hyviä tapoja
Kirjoittajavieras | Turun Sanomat | 4:30 | 0
Jaa artikkeli:
LUKIJAN

KOLUMNI

Mikael Miikkola

Maapallosta on kolme neljäsosaa vettä, ja vain yksi neljäsosa maata. Sekin vain siksi, että alukset voidaan kiinnittää, opetti esimieheni ja jatkoi: Merellä pitää liikkua arvokkaasti, kunnioittaa luontoa ja olla Gentleman!

Vaikka aluksen nimi olisi miehekäs, se on sukupuoleltaan nainen. Hyvät tavat edellyttävät, että iäkäskin lady pidetään fiinissä kunnossa. Siistinä ja puhtaana. Köydet koilattuina ja niiden päät joko pleissattuina tai rihmattuina.

Heti vesiltä palattua on ”tyttö” tankattava. Silloin se ei aiheuta yllätyksiä tai muutu vikuraksi ohjailla.

Asiantuntija tulkitsee kipparin taitoja aluksen kunnossapidosta ja solmuista eikä pätevyysviireistä. Äänetön taitaminen on osa hyviä tapoja. Mitä vähemmällä melskeellä irrotus ja kiinnitys tapahtuvat, sitä fiksumpi on miehistökin. Liian usein rouva Aaltosesta laiturilla tulee ”hyppää saatana”.
Reelingin eli kaiteen yli ei nousta alukseen. Eikä pissitä mereen! Satama ei ole kuin liiteri. Hyvä merimiestapa edellyttää, että laiturissa alukset kiinnittävät keulat samaan suuntaan.

Komentosillalla ei saa häiritä ohjailijaa, hiplata laitteita tai pimeällä sytytellä valoja. Hyvä tapa vaatii, etteivät matkustajat kiinnityksen ja irrotuksen aikana ole ohjaamossa tai keula- ja peräkannella häiritsemässä työskentelyä.

Ikivanhoja aluksella vallinneita käytäntöjä ovat, että aamulla ensimmäistä kertaa tavatessa tervehditään ja kannella esiinnytään täysin pukeutuneena. Aluksella ei saa viheltää, pitää käsiä taskuissa eikä veteen heittää roskia. Reelingin yli saa oksentaa, mutta ei vastatuuleen. Ehdoton tapa on nostaa lepuuttajat kannelle aluksen irrotettua. Kulussa roikkuvat ovat kuin turvavyö auton oven välissä.
Lippu on merenkulkijalle pyhä. Ulkomailla on syytä käyttää omaa kansallislippua. On huolimattomuutta käyttää rikkinäistä tai likaista lippua ja jättää se yöksi liehumaan tai nyyttinä tankoon.

Liikenteessä peruskohteliaisuus on, että niitä väistetään, jotka harjoittavat merellä ammattiaan. Huonolla näkyvyydellä osoittaa merimiestaitoa hiljentää vauhtia. Tarvittaessa jopa pysähtyä ja antaa vaadittavia valo- ja äänimerkkejä.

Herrasmiesveneilijä ei ankkuroi liki vedenalaista kaapelia tai vesijohtoa. Eikä häiritse saaristossa asuvien rauhaa – ihmisten tai otusten. Jos tärvelee toisen omaisuutta, on siitä reilusti ilmoitettava omistajalle.

On hyvissä ajoin ennen laituria kokeiltava, ”ottaako kone taakse”. Tosi harkitsematonta on aiheuttaa satamassa olijoille aallokkoa ja joutua kiinnitysvaiheessa jopa omien perälaineiden ryskyteltäväksi.
Meistä enin osa ei lue käyttöohjeita. Vesillä liikuttaessa se voi osoittautua kohtalokkaaksi. Veneessäkin on päällikkö. Hänen tärkeimpiä avujaan ovat maltti, osaaminen sekä vastuu aluksesta ja sen henkilöstöstä.

Vesille lähdettäessä muista ”kytkeä aivot”! Sanoohan varsinaissuomalainen sananparsi: ”Nekko meril seilava, ne mertte vaarat tietävä”.

Kirjoittaja on Paattisten
pursiseuran varakommodori.
Oksentaa siis saa!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

...ja kannella esiinnytään täysin pukeutuneena
Mitäs tämä nyt on? Olen kyllä oman veneen kannella uikkareissa, jos siltä tuntuu :mrgreen:
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Eipä taida kannattaa ottaa kovin vakavasti tämän kaverin juttuja :lol: . Ei taida olla ihan kaikki muumit kotona. Valitetavasti vaan on ilmeisesti meillä Turussa niin valtuustossa, kuin monissa muissakin luottamustehtävissä. :( . (ainakin nimi, ja osa jutun sisällöstä viittaa siihen)
Olihan tuossa tietysti ripaus asiaakin, mutta meidän kannalta tärkein unohtui: moottoriveneilijän ( vaikka kuuluisikin olemattomaan paattisten pursiseuraan!) pitää kulussa ollessaan väistää purjehtivaa venettä! Se näyttää nykyveneilijöiltä unohtuneen :twisted: !
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

SVB:lä tuollainen Bimini-top hintaan 79¤ (normi 299,95¤). Tuli tilattua

https://www.svb24.com/?t=timedselloff&u ... 016_05_ENG

Image

edit: tarjous oli voimassa vain muutaman tunnin näköjään. Valitan ja lälllällää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Paketti tuotiin ilmeisesti kotiin jo. Aika ripeetä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hjertmansin spämmeistä poimittua. Mittaristo, jonka näyttö on silmälasin sangassa. Vähän kuten taistelu-heko-lentäjillä. Laituriuskottavuutta nyt ainakin.

http://www.hjertmans.se/produkter/elekt ... ew-display

http://www.hjertmans.se/image?path=Arti ... 95_002.jpg
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Tässä olisi kanssa melko mukava "elvistelyväline". Vaimokin voisi tykätä.
http://www.winchrite.co.uk/
terv. Artsi/DANIELA
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Hjertmansin spämmeistä poimittua. Mittaristo, jonka näyttö on silmälasin sangassa. Vähän kuten taistelu-heko-lentäjillä. Laituriuskottavuutta nyt ainakin.
Augmented Realityn todellista esiinmarssia myös harrastusten pariin odotellessa. Merikortti plotattuna edessä näkyvän maiseman päälle projisoituna, AIS-datan näyttäminen "horisontissa" muista veneistä jne.
Toisaalta olisihan sitten ihan kiva saada vielä joku purjetrimmi-ohjelma analysoimaan purjeiden muotoa ja antamaan palautetta trimmiin.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Bongauksia netistä

Post by Olli »

harald wrote:How to dock like a PRO
https://www.youtube.com/watch?v=9qHdPhkSSNQ
Jatko-osa, how to launch like a boss:

http://youtu.be/FPeetFWRVxo
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tarinan opetus: Juo aina olut tölkistä veneessä?
Olli Niemi
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

s/y Mariko, FIN-2380
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Vähän tämänkaltaista värkkiä tuli joskus suunniteltua. Joku on näköjään jo ehtinyt...

https://youtu.be/7ME0YNawb8U
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11017
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.mbari.org/the-challenges-of- ... =hootsuite
"spring-loaded paddles that use wave energy for motion"
RSS
42 PROPULSION
42.1 Basic Rule
Except when permitted in rule 42.3 or 45, a boat shall compete by
using only the wind and water to increase, maintain or decrease her
speed. Her crew may adjust the trim of sails and hull, and perform
other acts of seamanship, but shall not otherwise move their bodies
to propel the boat.
Edellemainittu laite kulkee siis pari knotsia pelkkien aaltojen voimalla.
Hmm... :-k
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply