Clix-maasähköjärjestelmä

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 952
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Clix-maasähköjärjestelmä

Post by Cage »

Onko kenelläkään kokemuksia Clix-maasähköjärjestelmästä?

Kyseistä itseasennettavaa järjestelmää myy Marinea. Harkitsen kyseisen järjestelmän hankkimista, koska valitettavasti Ctek:in maasähköjärjestelmää ei enää ole saatavilla (valmistus ilmeisesti lopetettu). Harmi, taisi olla paras markkinoilla.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Eikös Bilipalitemalla ollut myös maasähköjärjestelmä? Oletko sitä katsonut? Muistaakseni se oli hinnoiteltu aika kilpailukykyiseksi. En nyt löytänyt Bilikan katalogia, josta asian tarkistaa. Muistelen noita Feneissäkin nähneeni.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Taitaa olla poistunut Bilteman valikoimista se pieni sähkökeskus vikavirtasuojalla ja 16A sulakkeella. Mutta eihän se lailliseen itseasennukseen soveltunutkaan. Saahan Biltemasta edelleen ostettua kaikki tarvittavat osat eli kaapin, DIN-kiskon, maakiskon, vikavirtasuojan ja automaattisulakkeen (tai useamman), mutta ei nuo itseasennukseen tarkoitettua ole, vaan sähkömieskamaa.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Tuon Clix etu ilmiselvästi on valmiit johtosarjat ja liittimet, jolloin sen voi maallikkokin asentaa turvallisesti. Veneiden maasähköjärjestelmissä on aika hurjia virityksiä raportoitu. Mm. yleinen tee-se-itse miehen ratkaisu on korvata 'kallis' pistokytkin veneen päässä tavallisella pistorasialla ja askarrella veneen ja rannan välille liitosjohto jonka molemmissa päissä on pistotulpat.

Maasähköjärjestelmä kannattaa tarkastuttaa vaikka sähkömiestuttavalla jos sellaisen saa käytetyn veneen mukana.
nikkem
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Feb 27, 2013 22:33 pm
Location: Turku

Post by nikkem »

Marinean sivuilta kun katsoin näyttää hyvin samalta joka minulla on veneessäni. Asennuksen on tehnyt entinen omistaja, joten sen osalta en osaa kommentoida. Hyvin on kuitenkin toiminut. Pistoke on asennettu kannelle keulaluukkuun ja keskus keulapiikin vaatekaappiin.
S/Y Vilppu, FE83
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

nikkem wrote:Pistoke on asennettu kannelle keulaluukkuun ja keskus keulapiikin vaatekaappiin.
Keulaluukku on siitä näppärä, että piuhan saa mukavasti rantaan, kun yleensä tulee keula edellä ajettua laituriin. Mulla oli kuitenkin ongelmia, kun liitin kastui aina kun ajoi aallosta läpi. Se piti sitten aina kuivata huolella ennen kytkemistä, ettei laukonut laiturin vikavirtasuojaa.

Asensin sitten vaatekaapin kohdalle ruffin kylkeen läpällisen pistokkeen, joka on pysynyt paremmin kuivana. Tossa Clixissä taitaa tulla mukana vähän laadukkaampi liitin, joka saattaa pitää veden paremmin ulkopuolella, mutta esim. Bilteman liittimet on syytä asentaa kuivaan paikkaan.
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Olli wrote:
nikkem wrote:Pistoke on asennettu kannelle keulaluukkuun ja keskus keulapiikin vaatekaappiin.
Keulaluukku on siitä näppärä, että piuhan saa mukavasti rantaan, kun yleensä tulee keula edellä ajettua laituriin. Mulla oli kuitenkin ongelmia, kun liitin kastui aina kun ajoi aallosta läpi. Se piti sitten aina kuivata huolella ennen kytkemistä, ettei laukonut laiturin vikavirtasuojaa.

Asensin sitten vaatekaapin kohdalle ruffin kylkeen läpällisen pistokkeen, joka on pysynyt paremmin kuivana. Tossa Clixissä taitaa tulla mukana vähän laadukkaampi liitin, joka saattaa pitää veden paremmin ulkopuolella, mutta esim. Bilteman liittimet on syytä asentaa kuivaan paikkaan.
Keulaboxin kosteus on niin suurta, että teki mieli välttää minkäänlaisen sähköliitoksen tekemistä sinne. Ostin pitkän roikan ja katkaisin naaraspään pois. Sen sai vedettyä keulaboxista pienen läpiviennin kautta mihin tahansa veneen sisälle kuivaan paikkaan suoraan vikavirtasuojalle. Siis yhtään liitosta ei veneen keulaosaan jäänyt, eikä ainakaan kosteaan boxiin.

Tuon asennuksen TI-henkisyys (lue: mahdollinen sääntöjen vastaisuus) on siinä, että johtohan on kiinteästi asennettu boxin ja vikavirtasuojan välillä. Kiinteisiin asennuksiin tulee käyttää yksisäikeistä johtoa ainakin rakennuksissa. Mutta sen käyttö on riskialtista jos johto ei oikeasti ole kiinteä vaan voi liikkua joiltain osin, kuten runkoa vasten pilssin reunaa pitkin vedettynä on mahdollista. Näin siis tulkitsin turvallisemmaksi ratkaisuksi valovirran kulkemisen veneen sisällä keulasta keskilaivaan monisäikeisessä johdossa kuin yksisäikeisessä.

Mitä mieltä tästä olette, insinöörit?
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Veneissä ei käytetä missään yksisäikeistä johtoa, koska se ei kestä liikettä, jota veneessä on.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Linkitetäänpä tähänkin ketjuun tämä venesähköopas:

http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf

Kansantajuinen pläjäys, joka kannattaa lukaista.
Olli Niemi
nikkem
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Feb 27, 2013 22:33 pm
Location: Turku

Post by nikkem »

Itselläni ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmia keulaluukun pistokkeen ja kosteuden kanssa. Pistoke on kannellinen ja uskoakseni myös melko tiivis. Sijainti on aivan takayläkulmassa. Saattaa toki olla, että olen välttynyt niiltä kovimmilta sukelluksilta.
S/Y Vilppu, FE83
Mikko E
alokas
Posts: 37
Joined: Mon Sep 19, 2011 23:56 pm

Post by Mikko E »

Pistoke on kannellinen ja uskoakseni myös melko tiivis. Sijainti on aivan takayläkulmassa. Saattaa toki olla, että olen välttynyt niiltä kovimmilta sukelluksilta.
Elecissä on myös pistoke tuolla takayläkulmassa, eikä ole ollut toistaiseksi ongelmia kosteudesta. Taitaa olla tota mallia: http://kauppa.maritimshops.fi/fi/pistor ... 4101141/dp Ollaan tolla jonkin verran myös vasta-aallokkoon paukutettu :)
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Olli wrote:Linkitetäänpä tähänkin ketjuun tämä venesähköopas:

http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf

Kansantajuinen pläjäys, joka kannattaa lukaista.
Onhan tuo tuolla laatikossa, mutta eipä ollut tuo sattunut silmään.
sivulla 31-32:

Veneessä ei saa käyttää tavallista talojen asennusjohtoa (MMJ). Veneessä käytettävien johtojen johtimien pitää olla monisäikeisiä eli kerrattuja.
Veneessä voi käyttää tavallista monilankaista yksijohtimista johtoa, jossa on 105 o PVC-eriste. Sitä voi ostaa metritavarana autotarvike- tai veneilyliikkeistä. Tällaisen johdon ongelmana on kuparin korroosio. PVC-muovi (polyvinylcloride) ei sitä paitsi
ole täysin vesitiivistä joten johto voi kastua.
Parempiakin johtoja on, mutta niiden saanti on
vaikeampaa. Kannattaa kuitenkin joka tapauksessa
pyrkiä käyttämään johtoa, jossa säikeet on tinattu ja
eriste on PE:tä (polyeteeni). Useimmat kaapelitehtaat tekevät tällaisia johtoja eivätkä ne maksa paljoa enempää. Tällä johdolla on erittäin hyvä korroosionsieto ja eriste on paljon vahvempaa ja tiiviimpää.
Post Reply