Clix-maasähköjärjestelmä
Clix-maasähköjärjestelmä
Onko kenelläkään kokemuksia Clix-maasähköjärjestelmästä?
Kyseistä itseasennettavaa järjestelmää myy Marinea. Harkitsen kyseisen järjestelmän hankkimista, koska valitettavasti Ctek:in maasähköjärjestelmää ei enää ole saatavilla (valmistus ilmeisesti lopetettu). Harmi, taisi olla paras markkinoilla.
Kyseistä itseasennettavaa järjestelmää myy Marinea. Harkitsen kyseisen järjestelmän hankkimista, koska valitettavasti Ctek:in maasähköjärjestelmää ei enää ole saatavilla (valmistus ilmeisesti lopetettu). Harmi, taisi olla paras markkinoilla.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Taitaa olla poistunut Bilteman valikoimista se pieni sähkökeskus vikavirtasuojalla ja 16A sulakkeella. Mutta eihän se lailliseen itseasennukseen soveltunutkaan. Saahan Biltemasta edelleen ostettua kaikki tarvittavat osat eli kaapin, DIN-kiskon, maakiskon, vikavirtasuojan ja automaattisulakkeen (tai useamman), mutta ei nuo itseasennukseen tarkoitettua ole, vaan sähkömieskamaa.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Tuon Clix etu ilmiselvästi on valmiit johtosarjat ja liittimet, jolloin sen voi maallikkokin asentaa turvallisesti. Veneiden maasähköjärjestelmissä on aika hurjia virityksiä raportoitu. Mm. yleinen tee-se-itse miehen ratkaisu on korvata 'kallis' pistokytkin veneen päässä tavallisella pistorasialla ja askarrella veneen ja rannan välille liitosjohto jonka molemmissa päissä on pistotulpat.
Maasähköjärjestelmä kannattaa tarkastuttaa vaikka sähkömiestuttavalla jos sellaisen saa käytetyn veneen mukana.
Maasähköjärjestelmä kannattaa tarkastuttaa vaikka sähkömiestuttavalla jos sellaisen saa käytetyn veneen mukana.
Keulaluukku on siitä näppärä, että piuhan saa mukavasti rantaan, kun yleensä tulee keula edellä ajettua laituriin. Mulla oli kuitenkin ongelmia, kun liitin kastui aina kun ajoi aallosta läpi. Se piti sitten aina kuivata huolella ennen kytkemistä, ettei laukonut laiturin vikavirtasuojaa.nikkem wrote:Pistoke on asennettu kannelle keulaluukkuun ja keskus keulapiikin vaatekaappiin.
Asensin sitten vaatekaapin kohdalle ruffin kylkeen läpällisen pistokkeen, joka on pysynyt paremmin kuivana. Tossa Clixissä taitaa tulla mukana vähän laadukkaampi liitin, joka saattaa pitää veden paremmin ulkopuolella, mutta esim. Bilteman liittimet on syytä asentaa kuivaan paikkaan.
Olli Niemi
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Keulaboxin kosteus on niin suurta, että teki mieli välttää minkäänlaisen sähköliitoksen tekemistä sinne. Ostin pitkän roikan ja katkaisin naaraspään pois. Sen sai vedettyä keulaboxista pienen läpiviennin kautta mihin tahansa veneen sisälle kuivaan paikkaan suoraan vikavirtasuojalle. Siis yhtään liitosta ei veneen keulaosaan jäänyt, eikä ainakaan kosteaan boxiin.Olli wrote:Keulaluukku on siitä näppärä, että piuhan saa mukavasti rantaan, kun yleensä tulee keula edellä ajettua laituriin. Mulla oli kuitenkin ongelmia, kun liitin kastui aina kun ajoi aallosta läpi. Se piti sitten aina kuivata huolella ennen kytkemistä, ettei laukonut laiturin vikavirtasuojaa.nikkem wrote:Pistoke on asennettu kannelle keulaluukkuun ja keskus keulapiikin vaatekaappiin.
Asensin sitten vaatekaapin kohdalle ruffin kylkeen läpällisen pistokkeen, joka on pysynyt paremmin kuivana. Tossa Clixissä taitaa tulla mukana vähän laadukkaampi liitin, joka saattaa pitää veden paremmin ulkopuolella, mutta esim. Bilteman liittimet on syytä asentaa kuivaan paikkaan.
Tuon asennuksen TI-henkisyys (lue: mahdollinen sääntöjen vastaisuus) on siinä, että johtohan on kiinteästi asennettu boxin ja vikavirtasuojan välillä. Kiinteisiin asennuksiin tulee käyttää yksisäikeistä johtoa ainakin rakennuksissa. Mutta sen käyttö on riskialtista jos johto ei oikeasti ole kiinteä vaan voi liikkua joiltain osin, kuten runkoa vasten pilssin reunaa pitkin vedettynä on mahdollista. Näin siis tulkitsin turvallisemmaksi ratkaisuksi valovirran kulkemisen veneen sisällä keulasta keskilaivaan monisäikeisessä johdossa kuin yksisäikeisessä.
Mitä mieltä tästä olette, insinöörit?
Linkitetäänpä tähänkin ketjuun tämä venesähköopas:
http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf
Kansantajuinen pläjäys, joka kannattaa lukaista.
http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf
Kansantajuinen pläjäys, joka kannattaa lukaista.
Olli Niemi
Elecissä on myös pistoke tuolla takayläkulmassa, eikä ole ollut toistaiseksi ongelmia kosteudesta. Taitaa olla tota mallia: http://kauppa.maritimshops.fi/fi/pistor ... 4101141/dp Ollaan tolla jonkin verran myös vasta-aallokkoon paukutettuPistoke on kannellinen ja uskoakseni myös melko tiivis. Sijainti on aivan takayläkulmassa. Saattaa toki olla, että olen välttynyt niiltä kovimmilta sukelluksilta.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Onhan tuo tuolla laatikossa, mutta eipä ollut tuo sattunut silmään.Olli wrote:Linkitetäänpä tähänkin ketjuun tämä venesähköopas:
http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf
Kansantajuinen pläjäys, joka kannattaa lukaista.
sivulla 31-32:
Veneessä ei saa käyttää tavallista talojen asennusjohtoa (MMJ). Veneessä käytettävien johtojen johtimien pitää olla monisäikeisiä eli kerrattuja.
Veneessä voi käyttää tavallista monilankaista yksijohtimista johtoa, jossa on 105 o PVC-eriste. Sitä voi ostaa metritavarana autotarvike- tai veneilyliikkeistä. Tällaisen johdon ongelmana on kuparin korroosio. PVC-muovi (polyvinylcloride) ei sitä paitsi
ole täysin vesitiivistä joten johto voi kastua.
Parempiakin johtoja on, mutta niiden saanti on
vaikeampaa. Kannattaa kuitenkin joka tapauksessa
pyrkiä käyttämään johtoa, jossa säikeet on tinattu ja
eriste on PE:tä (polyeteeni). Useimmat kaapelitehtaat tekevät tällaisia johtoja eivätkä ne maksa paljoa enempää. Tällä johdolla on erittäin hyvä korroosionsieto ja eriste on paljon vahvempaa ja tiiviimpää.