tutkaheijastin

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

tutkaheijastin

Post by Petri »

Jos saamme miehistön kasaan (heikolta näyttää...)niin olemme ensi viikonloppuna menossa sitten Tallinnaan ja yksi kohta tarvikelistassa on tutkaheijastin. Koska emme kuitenkaan aio aloittaa vakituista Helsinki-Tallinna-Helsin laivaliikennettä en näe tarpeelliseksi ostaa kunnollista heijastinta kun tarve on olematon.

Askartelukerhossa radiotekniikan DI ja fyysikko (allekirjoittanut) kykenevät toki rakentamaan jonkinlaisen riittävän tutkavasteen antavan härdellin, mutta helpoin ja luotettavin tapa lienee lainata joltain kunnon vehjettä.

ts. jos asut pk-seudulla ja tunnet vastustamattoman halun lainata tutkaheijastintasi meille niin ilmoittele asiasta. Tarpeen ajankohta selvinnee keskiviikkoon mennessä kunhan miehistö ja viikonlopun säätila selviävät.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minä voisin tarkistaa josko meillä olisi peräti kaksi tuollaista. Sellainen
muistikuva on jäänyt että liikaa alumiinipeltiä on kyydissä.

Lainata en voi, se kuuluu meillä katsastusvarustukseen ja katsastus on
ensinnäkin kesken enkä toisekseen uskalla jättää sitä pois Hangon
regattaan, jos siellä joku sen vaikka tarvitsisi (tarkastajat?). Tai tuo
laina voidaan järjestää jos se on takaisin viimeistään sunnuntaina.

Muuten huhu käy että muovipussi jossa rutistettuja oluttölkkejä olisi
hyvä. Näitähän on tosin vasta takaisinmatkalla. :)

Muistaakseni ei olla koskaan otettu tuota heijastinta esille matkalla
Piritaan. Olisi ehkä hyvä idea hankkia sellainen pötköheijastin jota voisi
pitää järkevästi ylhäälläkin. Eikä nuo hirveitä näytä edes maksavan:;

http://www.vestek.fi/vene/luettelo/turv ... timet.html
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tjooh, sunnuntaina olisi toki tarkoitus olla takaisin, mutta varmuuden vuoksi ei kannata tuollaista aikataulua tehdä. Tai katsoo nyt.

Mulla on itselläni aika suuruudenhullut ideat miten tutkavasteen saisi maksimoitua ja tulipa sitten mieleen myös aktiivitutkaherätteen rakentaminen (sellainen ympärisäteilevä antenni siis), joten jos askartelulinjalle mennään niin silloin ei tasan tyydytä mihinkään muovipussiviritelmiin :)

Itse kyllä näen, että 70¤ on aika iso hinta tuotteesta jota me emme luultavasti käytä kuin kerran vuodessa (tai siis silloinkin se on toivottavasti vain tarpeettomana jossain piilossa).
Jari
alokas
Posts: 41
Joined: Mon May 26, 2003 22:03 pm
Location: Espoo

Post by Jari »

Petri wrote:Itse kyllä näen, että 70¤ on aika iso hinta tuotteesta jota me emme luultavasti käytä kuin kerran vuodessa (tai siis silloinkin se on toivottavasti vain tarpeettomana jossain piilossa).
mulla on ollut jokaisessa veneessä tuollainen pötkylä (siis se 40¤ versio). on kokoajan ylhäällä, eikä ole tarvinut miettiä miltä me näytetään tutkassa (enempää en osaa tehdä asian eteen). 40¤ on mielestäni pieni hinta turvavarusteeksi luokittelemastani laitoksesta.

oletko muutes miettinyt, että tarviiko tuollainen jokasuuntaan säteilevä laitos jonkinlaisen radioluvan (käsittääkseni kaupalliset vastaavat tarvitsevat)
User avatar
pjh
alokas
Posts: 18
Joined: Tue Sep 24, 2002 14:41 pm
Location: Vantaa, FI
Contact:

Post by pjh »

Jari wrote:mulla on ollut jokaisessa veneessä tuollainen pötkylä (siis se 40¤ versio). on kokoajan ylhäällä, eikä ole tarvinut miettiä miltä me näytetään tutkassa (enempää en osaa tehdä asian eteen)
Sama täällä: pötkylä on kiinteästi perästaagissa. Ei ole koskaan tullut mieleenkään ottaa sitä pois, miksi ottaisin :?: Turvallisuusvaruste se on muuallakin kuin kaljanhakureissuilla! :shock:
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa »

Tutkaheijastimesta sanotaan katsastussäännöissä seuraavaa: "5.4 Tutkaheijastin
Tutkaheijastin vaaditaan 1-luokassa ja suositellaan 2-luokassa. Tutkaheijastin pitäisi asentaa mahdollisimman korkealle siten, että sen tehokkain heijastuspinta-ala on vaakatasossa veneen pituusakselin suunnassa. Tutkaheijastimen tyypin suhteen ei aseteta vaatimuksia."

Onko kellään käsitystä, kuinka korkealla on tarpeeksi korkealla, jotta toi heijastin johonkin "näkyisi"?
Perttu, satunnainen purjehtija
Jari
alokas
Posts: 41
Joined: Mon May 26, 2003 22:03 pm
Location: Espoo

Post by Jari »

itse olen aina laittanut (ylimmän) saalingin päälle. joissain veneissä olen nähnyt takastaakissa lähellä maston huippua. omassa isossani on sen verran roachia, ettei tule mieleen laittaa takastaakiin.

putkimallinen tutkaheijastin on tarkoitettu pystysuunnassa asennettavaksi, joten ei muutakuin nippusiteillä vanttiin kiinne (riigassa näin veneen, jossa heijastin oli vaakatasossa ylimmän saalingin alapinnassa :) )
User avatar
pjh
alokas
Posts: 18
Joined: Tue Sep 24, 2002 14:41 pm
Location: Vantaa, FI
Contact:

Tutkaheijastin

Post by pjh »

pjtuomaa wrote:Onko kellään käsitystä, kuinka korkealla on tarpeeksi korkealla, jotta toi heijastin johonkin "näkyisi"?
Korkeus vaikuttaa lähinnä siihen, kuinka kaukaa heijastin näkyy. Minulla se on osapuilleen takastaagin puolivälissä eli kun maston huippu on n. 11 m korkeudessa (FE74), heijastin on tuolla 5-6 metrissä.

Olisi kyllä ihan kiinnostavaa oikeasti joskus nähdä miten hyvin se näkyy tutkassa :!:
Post Reply