Hallitus: tieto vapaaksi

Moderators: Petri, harald

User avatar
Eetu
kokelas
Posts: 118
Joined: Wed Feb 24, 2010 22:04 pm

Post by Eetu »

Last edited by Eetu on Fri Mar 16, 2018 10:47 am, edited 1 time in total.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Jaa... muutama esimerkki? :shock:
Olen navigoinut Navionicsin kanssa viime kesänä "päällekkäin" Sea-Clearin kanssa ja kyllä mielestäni GPS -tarkkuus on jopa parempi johtunee s-c:n vanhoista ja konvertoiduista bittikartoista, tai sitten vaan I-Padin gps on tarkempi. Nopea vertailu karttamateriaalista Airiston lähialueelta ei ainakaan ns. vaarallisten paikkojen osalta poikennut mitenkään toisistaan.
I-Pad on tosin meillä varsinaisen plotterin varalaitteena. Plotterilla kun näyttää olevan taipumus tiltata silloin tällöin ja jokin kerta saattaa olla se viimeinen. Todennäköisesti juuri silloin, kun sitä tarvittaisiin #-o.
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Eetu wrote:Ei voi kyllä suositella saaristonavigointiin. Täynnä yllätyksiä ja puutteita.
Katsoin myös kotivesiltä ja ihan samalta näyttää kuin Reiskan plotterin kartat. Jokunen syvyyskäyrä on enemmän, toisaalla taas vähemmän. Mitään oleellista eroa en kuitenkaan löytänyt. Kaikissa kansainvälisissä sähköisissä kartta-aineistoissa taitaa olla sama harmi, ettei kivistä tiedä ovatko ne pinnan päällä, tasolla vai alla.
User avatar
Eetu
kokelas
Posts: 118
Joined: Wed Feb 24, 2010 22:04 pm

Post by Eetu »

Last edited by Eetu on Fri Mar 16, 2018 10:46 am, edited 1 time in total.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Not to be used for navigation

Post by FE-Sillanpää »

Eetu wrote:
Artsi: Jaa... muutama esimerkki?
https://www.dropbox.com/s/lk2kwtlv6glju ... .07.07.png
Missä väylä kulkee?

https://www.dropbox.com/s/qycfun429sdfs ... .41.57.png
Muodostavatko puucee ja grillipaikka palvelusataman?
Väylät ovat tosiaan sotkuisia: Kaikkiin on piirretty reunaviivat reimarilta reimarille (kts. myös Helsingin edusta) ja jos ei ole reimaria niin sitten muuten viivaa. Tuo ei ole oikein suomalainen tapa ilmaista huviveneväyliä, vaikka laivaväylällä tuo olisikin fiksua. Liiallinen saman värin käyttö myös hämää. Eipä silti, eihän purjevene kuitenkaan aja reittiviivaa pitkin mutta kaapelit ja linjojen jatkoviivat ovat aikamoisia sotkijoita. Onko uudemmissa plottereissa mahdollisuuksia poistaa näkyvistä esim. kaapelit, kun niitähän tarvitsee vain ankkuroituessa.

Palvelusatamamerkinnät ovat heikosti paikkaansapitäviä plotterikartoissakin. Kartantekijä taitaa tietää, että kun hätä on suurin tai makkaraa ja olutta kylmäboxissa, niin puucee ja grillipaikka muodostavat erinomaisen palvelusataman :-)
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

No eipä nuo esimerkit nyt kovin ihmeellisiä ole. Väylänäyttö toki on suomalaiselle outo, kun on tottunut yhteen mustaan viivaan, mutta muuten täysin omaksuttavissa, ja lisäksi siinä mielessä selkeämpi, että nyt tyhmempikin pikaliipparin kuljettaja ymmärtänee ajaa muuallakin kohtaa (lue:oikealla) väylää, kuin juuuri siinä keskiviivalla! :lol:
Kartan tekijä tuskin tietää, mitä suomalaisessa palvelusatamassa tulisi olla. Jostain suomalaisesta aineistosta tieto tuostakin satamasta on tullut. En päässyt vertaamaan sitä perinteiseen merikorttiin, kun en keksinyt mistä alueesta oli kyse. Kovin olennainen virhe ei kuitenkaan ole kyseessä. En kyllä näiden esimerkkien valossa mitenkään hyljeksisi Navionicsin materiaalia. Ei mielestäni ainakaan ole "täynnä yllätyksiä ja puutteita". Lisäksi muutamalla kympillä saa navigointimateriaalia lähes koko Euroopan vesistöille (jostain syystä poislukien Englanti). Tosin FEneellä nyt tuskin tulee lähdettyä esim. Välimerelle :roll: !
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Trafin vene-verorekisteri on nyt avointa dataa myös.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... Tc.twitter
Trafin avoin data laajenee ja nyt avaamme vesikulkuneuvojen tiedot. Veneiden avoin data julkaistaan Trafin nettisivuilla keskiviikkona 3.6.2015. Uusi aineisto ajoneuvojen teknisten tietojen avoimesta datasta huhtikuun lopulta on julkaistu tänään. Seuraava ajoneuvojen aineistopäivitys tulee perjantaina toukokuun lopun tiedoilla.
Pika-katselin CSV-tiedostoa. 170 riviä "83,Finn Express" on melko hyvin. Avoin data löytyy tuolta;

http://www.trafi.fi/tietopalvelut/avoin_data

edit: hih, vain yhdessä veneessä on henkilömäärä max 15. Kukahan lienee :lol:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Mielenkiintoista! 6mR:iä on 17 kpl, joten osa on myöntynyt, että kyseessä ei ole kisavene ja aika moni on vielä rekisteröimättä. Louhia ja 606:ia ei löytynyt yhtään.

Tempoja on peräti 4 kpl, 1999, 2000 ja 2*2004. Tuo 2000 lienee mun Göteborgiin myymä eli ei ole vielä poistunut rekisteristä.

Albin Expressejä oli 95. Aika heikkoa, etteivät saa enää oikein kisoja aikaan.

Bavaria purjeveneitä oli 535 kpl, mutta jostain syystä melkein kaikkien malli oli pelkkä Bavaria, vain muutamalla oli Cruiser + numero tai pelkkä numero. Miksiköhän? Noista vain 35 kpl on 2009 tai uudempia ja toisaalta 455 kpl 2000-luvulta. 2000-2008 malleja on siis 420 kpl eli melkein 50 kpl/vuosi.

Sama pätee 125 Dehleriin eli melkein kaikki ovat malliltaan pelkkä "Dehler".

Finngulffeja 310 ja niissäkin yli 100 mallia "Finngulf".

Infernoja 199 ja vain parissa malli "Inferno".

X:iä 139, tosin aika monella malli ja merkki pelkkä "X", joten voivat olla jotain muutakin.

Piti oikein kaivaa oma rekisteri-ilmoitus esille. Siinä olin kyllä antanut mallin, mutta se tieto on Trafilta hävinnyt.

Tässä vielä kaikki purjeveneet eri vuosimalleina:

1950 14
1951 21
1952 18
1953 7
1954 6
1955 8
1956 13
1957 9
1958 10
1959 12
1960 26
1961 20
1962 26
1963 30
1964 65
1965 66
1966 57
1967 78
1968 76
1969 104
1970 141
1971 131
1972 201
1973 301
1974 438
1975 495
1976 501
1977 432
1978 514
1979 490
1980 618
1981 599
1982 765
1983 621
1984 640
1985 529
1986 454
1987 360
1988 384
1989 434
1990 333
1991 208
1992 127
1993 97
1994 71
1995 88
1996 89
1997 80
1998 109
1999 146
2000 173
2001 142
2002 165
2003 196
2004 243
2005 247
2006 245
2007 253
2008 237
2009 103
2010 116
2011 121
2012 77
2013 49
2014 30
2015 7

Aika aneemisia on 2010-luvun venemäärät 2000-luvun puoliväliin verrattuna, puhumattakaan 70-luvun lopusta ja 80-luvusta. 90-luvun puolivälillä on edelleen hyvin syvä kuoppa, vaikka noita on tuotu kohtuu paljon käytettyinä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joken taulukko visuaalisemmassa muodossa, melkein gaussittunut toi 80-luku :)

Image

Kuka keksii miksi 90-luvun alku ja nykyaika ovat kovinkin samanlaiset ;)
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Ota nyt kuvaan vanhatkin. Kyseessä siis purjeveneet, mikä ei kuvan otsikosta tule selkeästi esiin. Alta poistettu vuodet, joissa ei yhtään venettä.

1875 1
1878 1
1880 1
1891 1
1898 2
1900 2
1903 4
1906 1
1908 2
1910 2
1911 2
1912 2
1913 2
1914 1
1915 1
1916 2
1918 2
1919 2
1920 4
1921 2
1922 1
1923 3
1924 1
1926 3
1927 5
1928 7
1929 10
1930 6
1931 1
1932 2
1933 5
1934 6
1935 5
1936 14
1937 21
1938 15
1939 19
1940 7
1941 12
1942 10
1943 8
1944 9
1945 14
1946 16
1947 37
1948 37
1949 31
Post Reply