Page 3 of 3

Posted: Mon Jun 11, 2012 13:07 pm
by harald
Ei kellään satu olemaan ns. tarkkuus-painemittaria? Sellainen jossa olisi 100 mbar skaalaa? Jos mukana tulee T-kappale ja 10 mm kara niin sitä parempi.

Posted: Mon Jun 25, 2012 14:15 pm
by harald
Kävin modaamassa keittimen kaasuputkea niin että pääsin ulkonevasta osasta eroon.

Image

Ennen;

Image

Työ koeponnistuksineen pari kymppiä. Nyt saan keittimen alemmas ja sisemmäs pentrin kalusteeseen. Ilman tuota jää keitin vähän liikaa tyrkylle ja riski on olemassa että joku nojaa siihen ja kaataa kattilan päällensä.

edit: Kävin Prestolla tarkistuttamassa sammuttimia niin tarttui kätösiin kaasuhälytin 39¤. Toimii 12VDC ja kulutus lienee noin 1W, ainakin paperin mukaan.

Posted: Wed Jan 23, 2013 09:55 am
by FE-Sillanpää
Tuli tuosta safeflame vs. origo vs. kaasu keskustelusta mieleen, että oliko kaasulaitteissa jotain sääntöjä kuinka usein kumiletku tms. pitää vaihtaa? Tukesin ohjeessa on asiasta sillä tarkkuudella että vaihda ikivanhat uusiin :-)

http://www.tukes.fi/tiedostot/vaarallis ... n_opas.pdf

Kaasukeitin kertakäyttörasialla

Posted: Sat Oct 31, 2020 19:57 pm
by jil83
Nostetaanpa vanhaa topikkia. Spriikeittimen korvaaminen kaasulla on alkanut kiinnostaa. Ensisijaisesti nämä kevyemmät "retkikeitin" vaihtoehdot.
239 wrote: Wed Jun 30, 2010 11:38 am Eivät missään nimessä sovellu veneen sisällä käytettäviksi. En tiedä Bistrosta, mutta bilteman vekottimissa ainakaan ei ole liekkivahtia.
Nykyään näyttäisi löytyvän näitä myös liekkivahdilla: Bright Spark BS100S.

Toinen vaihtoehto kiinteälle asennukselle olisi tämän tyyppinen kaasurasia-adapteri. Tällaisen kanssa voisi ilmeisesti käyttää jotain oikeaa veneliettäkin.

Kiinteiden kaasuasennusten suhteen säädökset ja katsastusvaatimukset ym. ovat kohtuullisen selviä, mutta onko niin, että näiden camping-rasioiden kanssa saa puuhailla miten lystää?

Re: Kaasukeitin kertakäyttörasialla

Posted: Sun Nov 01, 2020 00:14 am
by olpalon
jil83 wrote: Sat Oct 31, 2020 19:57 pm Nostetaanpa vanhaa topikkia. Spriikeittimen korvaaminen kaasulla on alkanut kiinnostaa. Ensisijaisesti nämä kevyemmät "retkikeitin" vaihtoehdot.
239 wrote: Wed Jun 30, 2010 11:38 am Eivät missään nimessä sovellu veneen sisällä käytettäviksi. En tiedä Bistrosta, mutta bilteman vekottimissa ainakaan ei ole liekkivahtia.
Nykyään näyttäisi löytyvän näitä myös liekkivahdilla: Bright Spark BS100S.

Toinen vaihtoehto kiinteälle asennukselle olisi tämän tyyppinen kaasurasia-adapteri. Tällaisen kanssa voisi ilmeisesti käyttää jotain oikeaa veneliettäkin.

Kiinteiden kaasuasennusten suhteen säädökset ja katsastusvaatimukset ym. ovat kohtuullisen selviä, mutta onko niin, että näiden camping-rasioiden kanssa saa puuhailla miten lystää?
Voin vilkaista, mitä standardi mahdollisesti sanoo kaasurasiosta veneessä kun pääsen takaisin ns. sorviin ääreen ensi viikolla. Avainasioita "juridisesti" ovat joka tapauksessa: kyseessä ei ole kaasupullo vaan kaasurasia ja kyseessä ei ole kiinteä asennus.

Olen joka tapauksessa kaasun puolestapuhuja ja uuniliesikombon erityisesti.

Re: Nestekaasu ja vene

Posted: Mon Nov 02, 2020 16:27 pm
by olpalon
Otteita standardista SFS-EN ISO 10239:

Vain meriolosuhteisiin sopivaa laitetta saa käyttää.
Laitteessa max 225 g rasia
Sellainen laite, että max yksi rasia kerrallaan kiinni.
Rasia on voitava irroittaa laitteesta tiiviinä.
Laite on suunniteltu niin, että vain kaasumaisessa olomuodossa oleva nestekaasu pääsee polttimelle.
Kaasunuppi on oltava sellainen (paina ja käännä), että se ei mene vahingossa päälle.
Laite on kiinnitettävä veneeseen.
Kattilat ja pannut on pysyttävä kyydissä 15 astetta pitch, 30 astetta roll tai ohjeistus, että laitetta ei saa käyttää kun ollaan liikkeessä.
Tyhjät ja ja täydet rasiat säilytettävä ulkona altapäin tyhjentyvässä, sisään päin tiiviissä tilassa (keulaboksi käytännössä).
Laitteen mukana on tultava asianmukaiset ohjeet.

Re: Nestekaasu ja vene

Posted: Mon Nov 02, 2020 17:36 pm
by harald
Käytännössä kaasuasennus ei ole kovin vaikea. Ja jos noita pitää noudattaa, etenkin tuo kallistus niin se vaatii joko sellaiset häkkyrät ympärille tai keinun niin samalla ostaa svb:stä sen Eno-keittimen suoraan.

Itse asensin Joakim hyvästä ideasta oman säiliön kaasua varten sitloodaan, tyhjennys peräpeilin läpi. Tuossa siis 2 kg kaasupullo.

Image Image Image Image Image Image Image

https://www.svb24.com/en/eno-gas-stove-with-gimbal.html 229 € maksaa tuo Eno keinulla.

Re: Nestekaasu ja vene

Posted: Mon Nov 02, 2020 18:24 pm
by olpalon
Nuo mainitut kohdat liittyvät venekaasustandardin alle 225 g rasiavirityksiin. Mitään kiikkuja tai pidikkeitä ei tarvita jos ohjeet kieltävät käyttämisen kun ollaan liikkeessä. Vakavampi ongelma on BT:n ylikokoiset 227 g:n kaasurasiat. :D

Re: Nestekaasu ja vene

Posted: Mon Nov 02, 2020 23:58 pm
by Olli
Mulla on sitten edelleen Haraldin ylijäämäpala tota isoa viemäriputkea. Ei tullut ikinä asennettua FEneeseen. Luovutan sen mielelläni, jos joku haluaa tehdä samanlaisen kaivon kuin Charlottassa.

Re: Nestekaasu ja vene

Posted: Fri Nov 06, 2020 13:13 pm
by jil83
Kiitos Ollille standardien kaivelusta ja Haraldille kuvista!

Rasiakoon rajoitus aiheuttaa sen, että ainakaan tuollainen kiinteä liesi + rasia-adapteriregulaattori ei vaikuta toteuttamiskelpoiselta.

Re: Nestekaasu ja vene

Posted: Fri Nov 06, 2020 21:11 pm
by harald
Ja kun FEneessä voi vielä istua sitloodassa spinnuskuutti kädessä vatkaamassa ruokaa keinuvan lieden päällä niin suosittelen sellaista. Oikeasti on kyllä kiva tuollainen keinuva kun voi keittää sumpit purjehtiessa.

Ja ehdottomasti kaasu. Muistan vieläkin kun vietin hiittisten kalliolla päivän hinkkaamassa kaikista kattiloista sen mustan noen pois. Kaapissa sitä on vielä vähän, pitäisi se rempata vielä.