Page 1 of 3

Nestekaasu ja vene

Posted: Wed Jun 23, 2010 23:40 pm
by harald
Kertokaa nyt aikuisen oikeasti, tuo energiasisältö 2 kg nestekaasupullosa rupesi houkuttamaan, samoin kuin punaspriin 5¤ litrahinta. Mitä kaikkea se kaasuasennus vaatii, kupariputkea letkua ja saippuvettä?

Onhan tuossa se rakkauden karavaanin stoory pelotteena mut ku sillä yhdellä 2 kg pullolla pärjäisi koko loman ilman että padat nokeentuisi.

Olenko vaihtamassa kantaa että ei koskaan kaasua veneeseen?

Posted: Thu Jun 24, 2010 10:54 am
by vvoltti
No hirveesti en tiedä, kun kaasu on suhteellisen uusi varuste itsellekin, mutta sen tiedän että takaisin spriihin en todellakaan haikaile.

Kaasuasennuksiin ei käsittääkseni saisi itse koskea muutoin kuin vaihtaa sen viimeisen metrisen letkunpätkän, joka on hyvä vaihtaa silloin tällöin. Eli ne kupariputkien vedot pitäisi periaattessa teettää ammattilaisella. Tarkastaakin se kaasujärjestelmä pitää, mutta en nyt muista mikä se aikaväli oli.

V.

Posted: Thu Jun 24, 2010 11:15 am
by jr

Posted: Thu Jun 24, 2010 11:36 am
by asalovuo
vvoltti wrote:No hirveesti en tiedä, kun kaasu on suhteellisen uusi varuste itsellekin, mutta sen tiedän että takaisin spriihin en todellakaan haikaile.

Kaasuasennuksiin ei käsittääkseni saisi itse koskea muutoin kuin vaihtaa sen viimeisen metrisen letkunpätkän, joka on hyvä vaihtaa silloin tällöin. Eli ne kupariputkien vedot pitäisi periaattessa teettää ammattilaisella. Tarkastaakin se kaasujärjestelmä pitää, mutta en nyt muista mikä se aikaväli oli.

V.
Katsastus säännöitä löytyy jotain tietoa...(4.13)

Kiinteistä nestekaasujärjestelmistä tulee olla hyväksytyn asennusliikkeen antama tarkastus/asennustodistus.

Letkuasennukset saa veneilijä tehdä omatoimisesti. Kaasun johtamiseen on käytettävä oranssin
väristä nestekaasuletkua, jonka yhteenlaskettu pituus saa olla enintään 120 cm.

Nestekaasujärjestelmän vuotuinen tiiviystarkastus on omistajan vastuulla.


Kokemukset on mullakin sen verran hyvät ettei pois vaihtaminen ole käynyt mielessä.
Tärkeää on, että putkiliitokset tarkistaa vuosittain. (Kaasuvaroitin voisi olla myös loistava kapistus...palovaroittimen lisäksi.)

Posted: Wed Jun 30, 2010 00:17 am
by harald
Aika hintavia ovat nuo kaasuliedet joissa on kaksi poltinta, keinukiinnitys ja kattilanpitimet. Onko ehdotuksia?

Posted: Wed Jun 30, 2010 07:46 am
by FIN11253
Jos/kun kaasuasennuksia tekee ja tarvii tarvikkeita ja asnnusapua, voin lämpimästi suositella Wilhtomia Olarinluomassa http://www.wilhtom.fi/

Positiiviseksi yllätyksekseni Wilhtom täyttää myös 2 kg kierreventtiilipulloja (tuli tuollainen ostettua veneen siirtoreissulla Visbystä). Suomessahan huoltoasemat eivät suostu vaihtamaan täysiksi kuin 2 kg painoventtiilipulloja.

Posted: Wed Jun 30, 2010 07:49 am
by rpuustin
Hei,

yksi vaihtoehto on Campingaz Bistro, jota olemme käyttäneet viimeiset kahdeksan vuotta. Siinä on yksi levy ja se toimii spraypullon tyyppisellä kaasupullolla, joita tänä päivänä saa käytännössä kaikilta huoltoasemilta. Ei tarvitse miettiä kaasuputkien asennuksia mutta kuitenkin pääsee nauttimaan kaasuhellan tehoista. Kaasupullo riittää meidän käytössä noin viikon riippuen totien määrästä.

Ruoanlaitossa käytämme alumiinisia kattiloita ja paistinpannuja ja esim. parin litran verran vettä saa kiehuvaksi todella nopeasti. Ohessa linkki: http://www.campingaz.com/c-546-camp-bistro.aspx .

Ostimme laitteen aikoinaan Kaasuvalosta, mutta nettisivuilta ei osunut ko. malli silmiini. Kannattaa kysyä joko heiltä tai sitten suoraan valmistajalta maahantuojasta.

t. Raimo

mode edit(hh): lisäsin välin linkin ja pisteen välille niin että linkki toimii

Posted: Wed Jun 30, 2010 10:26 am
by redwood
rpuustin wrote:yksi vaihtoehto on Campingaz Bistro,
Kopioita?

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -619_h.jpg

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -618_h.jpg

Hinnat 60/23 e. Kiikun rakentaminen näille onkin sitten toinen juttu! :oops:

Posted: Wed Jun 30, 2010 11:25 am
by harald
En kyllä uskaltaisi asentaa camping-keittiötä veneeseen. Niissä on kuitenkin vähän erilaisia vaatimuksia, mm. kooroosionkeston kannalta.

Posted: Wed Jun 30, 2010 11:32 am
by harald
svb.de on asennusvalmis rosterinen hintaan 199,90¤. Hmm, tuohan on vähän houkuttelevampi vaihtoehto.

Posted: Wed Jun 30, 2010 11:38 am
by 239
Eivät missään nimessä sovellu veneen sisällä käytettäviksi. En tiedä Bistrosta, mutta bilteman vekottimissa ainakaan ei ole liekkivahtia. Muutenkaan en välttämättä luottaisi pullon ja keittimen väliseen liitokseen niin paljon, että veneen sisällä käyttäisin. Ulkokäytössä aivan loistavia laitteita. Käytännössä aivan yhtä hyviä kuin "oikeat" kaasuliedet, mutta ilman asennushuolia. Kulkee näppärästi mukana esim grillipaikalle. Yksi pullo riittää täydellä teholla pitkälti toista tuntia ja biltemasta ostettuna kaasun hintakin on suunnilleen sama kuin 2 kilon pulloissa.

Viimekesän tapahtumiin sen tarkemmin menemättä, ottakaa aina pullo kokonaan pois keittimestä käytön jälkeen ja laittakaa venttiilin suojakorkki paikoilleen.

Posted: Wed Jun 30, 2010 11:46 am
by rpuustin
Hei,

tottakai tulen kanssa on oltava varovainen, mutta kuten totesin meillä ko. laitetta on käytetty kahdeksan vuotta ilman ongelmia ja tosi paljon liikkeellä olevassa veneessä. Tapana kun on syödä lämmin ateria normaaliin aikaan, että sopu säilyisi veneessä.

Joitakin vuosia sitten jotkut pullot olivat malliltaan ns. melkein sopivia ja silloin taistelimme lähinnä syttymisvaiheessa.

t. Raimo

Posted: Wed Jun 30, 2010 14:48 pm
by harald
Tuo TUKES:in dokumentti on hyvä;

http://www.tukes.fi/Tiedostot/vaarallis ... n_opas.pdf

(Meni puoli tuntia että sai linkin tuohon muotoon taas googlen search results listalta. Vinkkinä Firefoxin käyttäjille, asentakaa Greasemonkey ja siihen userscript nimeltään Google Anonymizer. Sen jälkeen toimii "Copy Link Location" taas.

edit: AGA:n nestekaasuopas.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970344
14 §
Kaasulaitteistot veneessä

Veneen kaasulaitteistossa nestekaasu tulee muussa kuin moottoripolttoainekäytössä ottaa säiliöistä höyrymäisenä. Kaasulaitteistot tulee suunnitella ja asentaa siten että estetään kaasuvuodot ja räjähdysvaara ja että on mahdollista tarkastaa niiden tiiviys. Käytettävien rakenneaineiden ja komponenttien tulee olla kaasukäyttöön tarkoitettuja ja niiden tulee kestää niitä rasituksia, joille ne joutuvat alttiiksi veneilyolosuhteissa.

Kaasulaitteiden jokainen poltin tulee olla varustettu liekinvalvontalaitteella. Jokaiselle kaasulaitteelle on oltava oma erillinen haaralinja kaasuverkostossa ja kaasun tulo kullekin kaasulaitteelle tulee olla suljettavissa erillisellä venttiilillä. Ilmanvaihdon on oltava riittävä estämään palamistuotteista ja nestekaasupäästöistä aiheutuvat vaarat.

Kaikissa veneissä, joissa on kiinteästi asennettu kaasulaitteisto, tulee kaasupullot säilyttää suljetussa tilassa. Säilytystilan on oltava erotettu kaasutiiviisti veneen asuintiloista siten, että sinne on pääsy ainoastaan ulkokautta. Säilytystilasta on oltava tuuletus suoraan ulos veneen ulkopuolelle. Jokainen kiinteästi asennettu kaasulaitteisto on koekäytettävä asentamisen jälkeen.
Itse voi asentaa, asennus pitää hyväksyttää ammattimiehellä ennen ensimmäistä koekäyttöä. Vuosittainen tarkastus on omistajan vastuulla, ellei veneseuralla ole tiukempia vaatimuksia voi letkujen taivutukset, koeponnistukset (ilmalla) ja saippuaveden tai vuodonilmaisukaasujen ruiskutukset tehdä itse.

http://www.pbk-pvk.fi/loki/2005/2/katsast.htm

Uusi spriikeitin kehiin

Posted: Mon Jul 19, 2010 11:48 am
by FE-Sillanpää
Meillä oli 80-luvun kaksiliekkinen spriikeitin (telamiinasäiliöt). Sellaiset joissa liekki sammutettiin heittämällä hattu päälle, täyttöä varten piti siirtää telamiinat laiturille ja täyttö kesti kauan.

Keväällä ostettiin uusi Origo 3000 ennen messuja tarjouksesta 225 e:llä (venemessuilla kaikki myivät niitä 199 e:llä) ja asennettiin vanhoihin keinuihin hieman soveltaen ja alumiinipeltiä kotikonstein pokaten.

Kyllä on elämänlaatu noussut! Teho on huimasti parempi ja tehonsäätö toimii pyöreästä säädöstä (ennen liuku), sammutus samasta namiskasta kuten sähköhellassa ja säiliön täyttö käy isosta reiästä 15 sekunnissa (ennen 5 min liruttelua).

Kaasuajatukset onneksi jäivät, tämä toimii mainiosti. Eikä sitä spriitä tarvitse ostaa kalleimmista paikoista, 3:lla alkaa halvimmillaan sinolin hinnat.

Miinuspuolelle toki jäävät kaksi asiaa:
- Spriin palaessa silmiä kirvelee, jos joutuu samalla kurottelemaan hellan yllä olevaan kaappiin
- Nokeentumiselta ei voi välttyä, vaikka uusi nokeaakin selvästi vanhaa vähemmään.

Posted: Mon Jul 19, 2010 19:33 pm
by Handy
Meillä on myös Origo 3000:n ja siinä poltetaan Marinolia. Ei pitäisi niin paljon noeta kuin Sinol, mutta kyllä kattilan pohjat mustia ovat.
Laiturilta muistelen kuulleeni että Sinolin sekaan voisi laittaa ruokalusikallisen(?) vettä nokeentumista vähentämään. Tuolla sanotaan että 5-10% vettä.