Nestekaasu ja vene

Moderators: harald, Petri

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10396
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Nestekaasu ja vene

Post by harald » Wed Jun 23, 2010 23:40 pm

Kertokaa nyt aikuisen oikeasti, tuo energiasisältö 2 kg nestekaasupullosa rupesi houkuttamaan, samoin kuin punaspriin 5¤ litrahinta. Mitä kaikkea se kaasuasennus vaatii, kupariputkea letkua ja saippuvettä?

Onhan tuossa se rakkauden karavaanin stoory pelotteena mut ku sillä yhdellä 2 kg pullolla pärjäisi koko loman ilman että padat nokeentuisi.

Olenko vaihtamassa kantaa että ei koskaan kaasua veneeseen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti » Thu Jun 24, 2010 10:54 am

No hirveesti en tiedä, kun kaasu on suhteellisen uusi varuste itsellekin, mutta sen tiedän että takaisin spriihin en todellakaan haikaile.

Kaasuasennuksiin ei käsittääkseni saisi itse koskea muutoin kuin vaihtaa sen viimeisen metrisen letkunpätkän, joka on hyvä vaihtaa silloin tällöin. Eli ne kupariputkien vedot pitäisi periaattessa teettää ammattilaisella. Tarkastaakin se kaasujärjestelmä pitää, mutta en nyt muista mikä se aikaväli oli.

V.

jr

Post by jr » Thu Jun 24, 2010 11:15 am


User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 799
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo » Thu Jun 24, 2010 11:36 am

vvoltti wrote:No hirveesti en tiedä, kun kaasu on suhteellisen uusi varuste itsellekin, mutta sen tiedän että takaisin spriihin en todellakaan haikaile.

Kaasuasennuksiin ei käsittääkseni saisi itse koskea muutoin kuin vaihtaa sen viimeisen metrisen letkunpätkän, joka on hyvä vaihtaa silloin tällöin. Eli ne kupariputkien vedot pitäisi periaattessa teettää ammattilaisella. Tarkastaakin se kaasujärjestelmä pitää, mutta en nyt muista mikä se aikaväli oli.

V.
Katsastus säännöitä löytyy jotain tietoa...(4.13)

Kiinteistä nestekaasujärjestelmistä tulee olla hyväksytyn asennusliikkeen antama tarkastus/asennustodistus.

Letkuasennukset saa veneilijä tehdä omatoimisesti. Kaasun johtamiseen on käytettävä oranssin
väristä nestekaasuletkua, jonka yhteenlaskettu pituus saa olla enintään 120 cm.

Nestekaasujärjestelmän vuotuinen tiiviystarkastus on omistajan vastuulla.


Kokemukset on mullakin sen verran hyvät ettei pois vaihtaminen ole käynyt mielessä.
Tärkeää on, että putkiliitokset tarkistaa vuosittain. (Kaasuvaroitin voisi olla myös loistava kapistus...palovaroittimen lisäksi.)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10396
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Jun 30, 2010 00:17 am

Aika hintavia ovat nuo kaasuliedet joissa on kaksi poltinta, keinukiinnitys ja kattilanpitimet. Onko ehdotuksia?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

FIN11253

Post by FIN11253 » Wed Jun 30, 2010 07:46 am

Jos/kun kaasuasennuksia tekee ja tarvii tarvikkeita ja asnnusapua, voin lämpimästi suositella Wilhtomia Olarinluomassa http://www.wilhtom.fi/

Positiiviseksi yllätyksekseni Wilhtom täyttää myös 2 kg kierreventtiilipulloja (tuli tuollainen ostettua veneen siirtoreissulla Visbystä). Suomessahan huoltoasemat eivät suostu vaihtamaan täysiksi kuin 2 kg painoventtiilipulloja.

rpuustin
kokelas
Posts: 222
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin » Wed Jun 30, 2010 07:49 am

Hei,

yksi vaihtoehto on Campingaz Bistro, jota olemme käyttäneet viimeiset kahdeksan vuotta. Siinä on yksi levy ja se toimii spraypullon tyyppisellä kaasupullolla, joita tänä päivänä saa käytännössä kaikilta huoltoasemilta. Ei tarvitse miettiä kaasuputkien asennuksia mutta kuitenkin pääsee nauttimaan kaasuhellan tehoista. Kaasupullo riittää meidän käytössä noin viikon riippuen totien määrästä.

Ruoanlaitossa käytämme alumiinisia kattiloita ja paistinpannuja ja esim. parin litran verran vettä saa kiehuvaksi todella nopeasti. Ohessa linkki: http://www.campingaz.com/c-546-camp-bistro.aspx .

Ostimme laitteen aikoinaan Kaasuvalosta, mutta nettisivuilta ei osunut ko. malli silmiini. Kannattaa kysyä joko heiltä tai sitten suoraan valmistajalta maahantuojasta.

t. Raimo

mode edit(hh): lisäsin välin linkin ja pisteen välille niin että linkki toimii
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414

redwood
kokelas
Posts: 101
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Post by redwood » Wed Jun 30, 2010 10:26 am

rpuustin wrote:yksi vaihtoehto on Campingaz Bistro,
Kopioita?

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -619_h.jpg

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -618_h.jpg

Hinnat 60/23 e. Kiikun rakentaminen näille onkin sitten toinen juttu! :oops:
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10396
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Jun 30, 2010 11:25 am

En kyllä uskaltaisi asentaa camping-keittiötä veneeseen. Niissä on kuitenkin vähän erilaisia vaatimuksia, mm. kooroosionkeston kannalta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10396
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Jun 30, 2010 11:32 am

svb.de on asennusvalmis rosterinen hintaan 199,90¤. Hmm, tuohan on vähän houkuttelevampi vaihtoehto.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

239
alokas
Posts: 26
Joined: Tue May 20, 2008 23:41 pm

Post by 239 » Wed Jun 30, 2010 11:38 am

Eivät missään nimessä sovellu veneen sisällä käytettäviksi. En tiedä Bistrosta, mutta bilteman vekottimissa ainakaan ei ole liekkivahtia. Muutenkaan en välttämättä luottaisi pullon ja keittimen väliseen liitokseen niin paljon, että veneen sisällä käyttäisin. Ulkokäytössä aivan loistavia laitteita. Käytännössä aivan yhtä hyviä kuin "oikeat" kaasuliedet, mutta ilman asennushuolia. Kulkee näppärästi mukana esim grillipaikalle. Yksi pullo riittää täydellä teholla pitkälti toista tuntia ja biltemasta ostettuna kaasun hintakin on suunnilleen sama kuin 2 kilon pulloissa.

Viimekesän tapahtumiin sen tarkemmin menemättä, ottakaa aina pullo kokonaan pois keittimestä käytön jälkeen ja laittakaa venttiilin suojakorkki paikoilleen.
Johannes
FIN-239 Ida Maria (H-vene)

rpuustin
kokelas
Posts: 222
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin » Wed Jun 30, 2010 11:46 am

Hei,

tottakai tulen kanssa on oltava varovainen, mutta kuten totesin meillä ko. laitetta on käytetty kahdeksan vuotta ilman ongelmia ja tosi paljon liikkeellä olevassa veneessä. Tapana kun on syödä lämmin ateria normaaliin aikaan, että sopu säilyisi veneessä.

Joitakin vuosia sitten jotkut pullot olivat malliltaan ns. melkein sopivia ja silloin taistelimme lähinnä syttymisvaiheessa.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10396
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Jun 30, 2010 14:48 pm

Tuo TUKES:in dokumentti on hyvä;

http://www.tukes.fi/Tiedostot/vaarallis ... n_opas.pdf

(Meni puoli tuntia että sai linkin tuohon muotoon taas googlen search results listalta. Vinkkinä Firefoxin käyttäjille, asentakaa Greasemonkey ja siihen userscript nimeltään Google Anonymizer. Sen jälkeen toimii "Copy Link Location" taas.

edit: AGA:n nestekaasuopas.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970344
14 §
Kaasulaitteistot veneessä

Veneen kaasulaitteistossa nestekaasu tulee muussa kuin moottoripolttoainekäytössä ottaa säiliöistä höyrymäisenä. Kaasulaitteistot tulee suunnitella ja asentaa siten että estetään kaasuvuodot ja räjähdysvaara ja että on mahdollista tarkastaa niiden tiiviys. Käytettävien rakenneaineiden ja komponenttien tulee olla kaasukäyttöön tarkoitettuja ja niiden tulee kestää niitä rasituksia, joille ne joutuvat alttiiksi veneilyolosuhteissa.

Kaasulaitteiden jokainen poltin tulee olla varustettu liekinvalvontalaitteella. Jokaiselle kaasulaitteelle on oltava oma erillinen haaralinja kaasuverkostossa ja kaasun tulo kullekin kaasulaitteelle tulee olla suljettavissa erillisellä venttiilillä. Ilmanvaihdon on oltava riittävä estämään palamistuotteista ja nestekaasupäästöistä aiheutuvat vaarat.

Kaikissa veneissä, joissa on kiinteästi asennettu kaasulaitteisto, tulee kaasupullot säilyttää suljetussa tilassa. Säilytystilan on oltava erotettu kaasutiiviisti veneen asuintiloista siten, että sinne on pääsy ainoastaan ulkokautta. Säilytystilasta on oltava tuuletus suoraan ulos veneen ulkopuolelle. Jokainen kiinteästi asennettu kaasulaitteisto on koekäytettävä asentamisen jälkeen.
Itse voi asentaa, asennus pitää hyväksyttää ammattimiehellä ennen ensimmäistä koekäyttöä. Vuosittainen tarkastus on omistajan vastuulla, ellei veneseuralla ole tiukempia vaatimuksia voi letkujen taivutukset, koeponnistukset (ilmalla) ja saippuaveden tai vuodonilmaisukaasujen ruiskutukset tehdä itse.

http://www.pbk-pvk.fi/loki/2005/2/katsast.htm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Uusi spriikeitin kehiin

Post by FE-Sillanpää » Mon Jul 19, 2010 11:48 am

Meillä oli 80-luvun kaksiliekkinen spriikeitin (telamiinasäiliöt). Sellaiset joissa liekki sammutettiin heittämällä hattu päälle, täyttöä varten piti siirtää telamiinat laiturille ja täyttö kesti kauan.

Keväällä ostettiin uusi Origo 3000 ennen messuja tarjouksesta 225 e:llä (venemessuilla kaikki myivät niitä 199 e:llä) ja asennettiin vanhoihin keinuihin hieman soveltaen ja alumiinipeltiä kotikonstein pokaten.

Kyllä on elämänlaatu noussut! Teho on huimasti parempi ja tehonsäätö toimii pyöreästä säädöstä (ennen liuku), sammutus samasta namiskasta kuten sähköhellassa ja säiliön täyttö käy isosta reiästä 15 sekunnissa (ennen 5 min liruttelua).

Kaasuajatukset onneksi jäivät, tämä toimii mainiosti. Eikä sitä spriitä tarvitse ostaa kalleimmista paikoista, 3:lla alkaa halvimmillaan sinolin hinnat.

Miinuspuolelle toki jäävät kaksi asiaa:
- Spriin palaessa silmiä kirvelee, jos joutuu samalla kurottelemaan hellan yllä olevaan kaappiin
- Nokeentumiselta ei voi välttyä, vaikka uusi nokeaakin selvästi vanhaa vähemmään.

Handy
Hallitus
Posts: 276
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy » Mon Jul 19, 2010 19:33 pm

Meillä on myös Origo 3000:n ja siinä poltetaan Marinolia. Ei pitäisi niin paljon noeta kuin Sinol, mutta kyllä kattilan pohjat mustia ovat.
Laiturilta muistelen kuulleeni että Sinolin sekaan voisi laittaa ruokalusikallisen(?) vettä nokeentumista vähentämään. Tuolla sanotaan että 5-10% vettä.

Post Reply