Reitittävä satamakartta

Moderators: Petri, harald

vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Reitittävä satamakartta

Post by vvoltti »

Tämmöstä reitittävää satamakarttaa pukkaa nettiin, vaikuttaa ihan pätevältä, venemessuilla tätä kai julkistetaan ja markkinoidaan. Nähtävästi yrittää pyöriä mainosrahoitteisesti eli käyttäjälle ilmainen.

http://www.vertti.info/

T.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ei ole muuten yhtään huono systeemi, mutta eri asia miten pitkään sinnittelee mainostuloilla.

Sinänsä tosin reitityksen reaalinen laatu on vähän mitä sattuu, kovasti tuntuu oikovan saarten läpi välillä yms. mutta kai tuohon on sitten jotkut perusparametrit väylistä laitettu ja se vain sitten vähän oikoo tarvittaessa.
Edit: Ja äh, tuo olettaa korkeudeksi 0m eikä sitä pysty näemmä muuttamaan. Lisäksi muutenkin tuntuu kyllä valitsevan sellaisia reittejä mitkä eivät ole oikein järkeviä millekään muulle veneelle kuin soutuveneelle.

Mutta silti ihan hyvä työkalu päivämatkojen summittaiseen arviointiin, jos vain tuollaiset typerät puutteet korjattaisiin, nykyisellään ehkä ainoa hyöty on satamien sijainti ja tiedot ja summittaisten matkojen arviointi, eipä tuo juuri muuhun kelpaa.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Niinno tuskin tuota sentään kukaan päätyönään duunaa. Tai mistä minä tiedän. Mutta luulisin että jos niillä mainoksilla nyt saa jokusen pennin vaivanpalkkaa koottua niin se riittänee tekijälle ja palvelu pysyy pystyssä. Valmistuttuaan tuo palvelu tuskin vaatii kovin paljoa ylläpitoduunia.

Noista puutteista. Yleensä julkaistut betat on ollu ihan täyttä sutta, "tavanomaiseen" betaan verrattuna tuo palvelu toimii mainiosti. Eiköhän siihen jossain vaiheessa tule väylien syvyydet mukaan ja sitten se on ihan toimiva vekotin käytännössäkin. Mä kyllä sain siihen asetettua jonkun muunkin korkeuden kuin nollan jo nyt. Ja veikkaisin että noi väylät on kuitenkin oikein koodattu ja jos mennään saarten päältä niin syyttäisin ennemmin googlen karttapohjaa, joka on aika summittainen tarkkuudeltaan.

Katellaan. Pitääpä etsiä kaveri käsiin venenäyttelystä ja vähän haastatella.

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Äh, siis korkeuden voi kyllä lisätä, muttei sillä ole mitään väliä, Suvisaariston siltojen läpi se yhä tahtoo FE:tä ajattaa :)
Ehkä tosiaan beta-bugi, ehkä ei.

Jep, ehkä palvelu voi juuri ja juuri olla itsensäkannattava, mutta jos nyt ajattelee että rahat pitäisi repiä mainoksista n. 3kk sesongin aikana käyttäjiltä joita on ehkä maksimissaan sellaiset 10 000 (hyvin karkea heitto) niin jotenkin ainakaan minun matematiikallani homma tuskin voi olla kannattavaa pelkkien webbibannerien voimalla (vierassatamien omista mainoksista voi toki saada sen verran fyrkkaa että toiminta voi kannattaa). Mutta ei kyllä toki yhtään haittaa, vaikka olisin väärässä.
Last edited by Petri on Wed Feb 10, 2010 14:53 pm, edited 1 time in total.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Petri wrote:Jep, ehkä palvelu voi juuri ja juuri olla itsensäkannattava, mutta jos nyt ajattelee että rahat pitäisi repiä mainoksista n. 3kk sesongin aikana käyttäjiltä joita on ehkä maksimissaan sellaiset 10 000 (hyvin karkea heitto) niin jotenkin ainakaan minun matematiikallani homma tuskin voi olla kannattavaa pelkkien webbibannerien voimalla (vierassatamien omista mainoksista voi toki saada sen verran fyrkkaa että toiminta voi kannattaa). Mutta ei kyllä toki yhtään haittaa, vaikka olisin väärässä.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Toisaalta luulisi että vastaava reittilaskuri olisi mielekkäämpää kehittää varsinaisten karttaohjelmien päälle.

Mutta mielestäni tällaisen palvelun käyttö vähentää veneilyn viehätystä. Kun reittisuunnittelu on kivaa juuri siten, että levität kartat ja satamakirjat pöydälle ja alat miettiä mistä menisi. Ihan sama juttu autonavigaattorien kanssa. Joskus sitä vaan haluaa ajaa eri reittiä kuin mikä Tomtomin mielestä on se minulle sopivin.
Mikko
alokas
Posts: 34
Joined: Sat Apr 15, 2006 18:31 pm

Post by Mikko »

Morjens,

Mukavaa kuulla palautetta kilkkeen käytöstä. Tässä kommentteja esiin tulleisiin asioihin.

Suvisaariston sillat on näköjään jäänyt merkkaamatta, kun korkeustieto otettiin mukaan vasta reittiaineiston luonnin jälkeen. Hoidetaan homma kuntoon seuraavassa reittiajossa. Pääosin sillat ja johdot ovat kyllä mukana.

Reittien laskennassa on käytössä itse tuotettu aineisto, joka ei sisällä tällä hetkellä syvyyksiä. Sinänsä käytetyt algoritmit tukevat syvyyksien käyttöönottoa, eli pitäisi vaan muutama yö käyttää syvyysaineiston luomiseen. Syvyydet varmaan tulevat jossain vaiheessa mukaan palveluun, mutta aikataulusta en osaa sanoa.

Vaikka Googlen kartoilla reitit menee välillä saarien yli (ja Pohojanmaalla jopa pitkälle sisämaahan), on kyseessä lähinnä Googlen kartta-aineiston epätarkkuus. Pääosin mallinnus on tarkkaa ja satamien väliset etäisyydet ovat luotettavia. Kartalle piirretyn reitin merkitys on käyttäjälle mielestäni lähinnä käyttäjän luoman matkasuunnitelman visualisointi ja jonkunlaisen aavistuksen antaminen siitä, että meneekö se lyhin reitti tyyliin ulko- vai sisäkautta.

Mikko
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Eikös siinä Uusi Loisto ohjelmassa ole reititys ollut jo hyvän aikaa toimintona. Tuo on vaan niin "suomalainen" juttu, että maailmalta (tai siis esim. plotterivalmistajilta) on turha odottaa mitään vastaavaa. Vähän vaikea on reitittää koneälyllä yksinkertaisesti jos ei ole väyläverkostoa vaan pelkkää vettä, saaria ja vuorovesivirtaa. Silloin tarvitaan jo polaarit ja vuorovesitiedot yms. ja puhutaan aika eri asiasta noissa reitinoptimointisoftissa.

Mutta tuoha nettipalveluhan on kai tarkoitettu lähinnä talviseen nettipurjehdukseen, kivahan tolla on surffailla tyyliin meillä olis kolme viikkoa aikaa, mitenköhän pitkälle sitä ehtisi. Näppärämpi tuo on kuin google maps jolla olen tähän mennessä maileja mittaillut. Ei kai tuota kukaan kuvittele käyttävänsä oikeasti reitinsuunnitteluun sillätavalla navigointimielessä, sehän nyt kuuloistaisi jo aika karmivalta ajatukselta.

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Näppärämpi tuo on kuin google maps jolla olen tähän mennessä maileja mittaillut. Ei kai tuota kukaan kuvittele käyttävänsä oikeasti reitinsuunnitteluun sillätavalla navigointimielessä, sehän nyt kuuloistaisi jo aika karmivalta ajatukselta.

V.
Mä olen käyttänyt vastaavaan ihan CD-merikarttaa, kai Seaclearillakin saman homman saisi tehtyä ja tällöin kuitenkin voi ottaa huomioon väylät ja "oikoreitit" kun oikea syvyysdatakin on käytössä.

Itse en yliarvioisi kanssaihmisiä, hyvä ettei kuukausittain löydy ihmisiä jotka ovat navigaattorin ohjeitten perusteella ajaneet mereen, jokeen tai ties minne. Eli eiköhän joku sankari tällaisen palvelun myötä vielä karauttaisi jostain sellaisesta välistä missä vettä ei ole riittävästi kun kerta reitti on merkattu siitä välistä.

Herää kyllä kysymys, että jos googlen aineisto on noin epätarkkaa, niin eikö vaihtoehtoja muka oikeasti ole vai onko Nokia estänyt Ovi-mapsin käyttöä vastaavissa appleteissa?
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Mikko wrote:Kartalle piirretyn reitin merkitys on käyttäjälle mielestäni lähinnä käyttäjän luoman matkasuunnitelman visualisointi ja jonkunlaisen aavistuksen antaminen siitä, että meneekö se lyhin reitti tyyliin ulko- vai sisäkautta.

Mikko
Reittien pituuden arvioinnissa tuo voisi olla ihan näppäräkin. Silloin siinä pitäisi olla mahdollisuuksia tehdä vertailuja samojen päätepisteiden välisillä vaihtoehtoisilla reiteillä.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

KaleviHarkonen wrote:
Mikko wrote:Kartalle piirretyn reitin merkitys on käyttäjälle mielestäni lähinnä käyttäjän luoman matkasuunnitelman visualisointi ja jonkunlaisen aavistuksen antaminen siitä, että meneekö se lyhin reitti tyyliin ulko- vai sisäkautta.

Mikko
Reittien pituuden arvioinnissa tuo voisi olla ihan näppäräkin. Silloin siinä pitäisi olla mahdollisuuksia tehdä vertailuja samojen päätepisteiden välisillä vaihtoehtoisilla reiteillä.
Ennemmin mä kaipaisin mahdollisuutta klikata kartalta mitä vaan pistettä että tästä tonne. Kyllähän sitä tulee käytyä tuttujen mökeillä, luonnosatamissa yms. joita ei kartalla näy kuitenkaan.

Pahoin pelkään että toteutus on semmoinen, että tuo ei ole mikään ihan triviaali juttu. Mutta mun käyttöön välttäisi semmoinenkin, että se vetää vapaavalintaisesta pisteestä "suoran katkoviivan" lähimpään väylään (tai jos teknisesti helpompaa, lähimpään väylien risteykseen) ja reitittää siitä eteenpäin, menköön vaikka saaren päältä mun puolesta se eka/vika legi.

Itse asiassa tuolla tavallahan niitä eri reittejäkin voisi testailla. Heittäisi vaan ylimääräisen täpän "sinne saaren toiselle puolelle", jolloin systeemi reitittäisi sitä kautta.

V.
wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Post by wiljo »

Läppäsillat on vissiin myöskin jätetty huomioimatta? Ainakaan en saanut 12m rajoituksella mitenkään reittiä Strömman kanavan läpi, jossa on avattava silta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Lisää kritiikkiä/palautetta:
- Reitinhakualgoritmissä on kyllä jotain pielessä jos EMK:n ja HSK:n välinen reitti kulkee ensin rantaväylää Westendiin (no onhan Olga nyt sellainen merkkikohde, että jokaisen itseäänkunnioittavan purjehtijan olisi suotavaa tehdä kunniakierros sen luona) josta sitten Hanasaareen ja siitä sitten yhä rantaväylää Tiirasaarten yms. kautta Melkille ja Larunkin edustalla vielä sitten tulee ihme kieppiä kehiin. Matka-arvio on helposti 30% liian suuri johtuen huonosta reitinhausta ja nyt kun sitä tietää että reitinhaku on puutteellista "tutuilla vesillä", niin voiko sitä luottaa sitten niihinkään reitteihin mitä ei tunne itse?

Samanlaiset oudot mutkat sinne sun tänne muillakin vaihtoehdoilla joita olen käynyt läpi, oikaisut matalikkojen läpi (esim. Suomenlinnan edustalla) jne. pistävät nuo lasketut matka-arvot vähän kyseenalaiseen rooliin. Jos hyväksyy toisaalta vaikkapa nyt 10% heiton, niin tokihan sivuston avulla voi helposti mitata matkoja paljon nopeammin kuin harpilla ja merikortilla.

Toisaalta suuressa mittakaavassa näitä virheitä ei tunnu olevan niin paljoa, EMK-Hanko matkaksi annetaan 66,7 mpk mikä ei nyt poikkea kovinkaan paljoa oikeasta matkastakaan.
Mikko
alokas
Posts: 34
Joined: Sat Apr 15, 2006 18:31 pm

Post by Mikko »

Petri wrote: Samanlaiset oudot mutkat sinne sun tänne muillakin vaihtoehdoilla joita olen käynyt läpi, oikaisut matalikkojen läpi (esim. Suomenlinnan edustalla) jne. pistävät nuo lasketut matka-arvot vähän kyseenalaiseen rooliin. Jos hyväksyy toisaalta vaikkapa nyt 10% heiton, niin tokihan sivuston avulla voi helposti mitata matkoja paljon nopeammin kuin harpilla ja merikortilla.
Pääosin kartalla oudolta näyttävät mutkat johtuvat siitä, että väylä yhtyy toiseen väylään erikoisella tavalla, vaikka vettä olisikin ottaa mutka nätimmin. Pääsääntöisesti mallinnuksessa ei ole otettu vapauksia oikaista tällaisia mutkia, mutta ehkä näitä kohtia on syytä järkeistää seuraavien iteraatiokierrosten yhteydessä.

Mainitsemasi EMK-HSK reitti menee ihan oikein, eli Melkiltä HSK:lle ajellaan väyliä pitkin, vaikka niin tuskin kukaan tekeekään reaalimaailmassa. Westendiin ajellaan, koska nuo kyseisen karttalehden venereitit (vai mitäs ne "katkoviivaväylät" olikaan nimeltään) puuttuu. Eli datassa on bugi, pitää korjata.

Jos käytössä olisi oikea digitaalinen kartta-aineisto, olisi varmasti mahdollista päästä yksityiskohdissa parempaan reititystulokseen. Vertissä käytetään kuitenkin Verttiä varten mallinnettua dataa, joka mahdollistaa verkkopalvelun olemassaolon tällä konseptilla.

Väylältä satamaan ajossa voi monessakin tapauksessa olla jonkun kaapelin heitto, mutta se ei kuitenkaan ole kovin dramaattista. Johtoajatuksena nimittäin on, että Vertti vastaa pikemminkin kysymykseen mitä satamia sopivan päivämatkan päässä on, kuin kysymykseen kuinka pitkä matka naapurisatamaan on.

Mikko
Mikko
alokas
Posts: 34
Joined: Sat Apr 15, 2006 18:31 pm

Post by Mikko »

wiljo wrote:Läppäsillat on vissiin myöskin jätetty huomioimatta? Ainakaan en saanut 12m rajoituksella mitenkään reittiä Strömman kanavan läpi, jossa on avattava silta.
Linjanveto on sellainen, että säännönmukaisesti aukeavat sillat eivät ole rajoite vapaalle kulkukorkeudelle. Eli tuo Strömman silta tullaan poistamaan kokonaan.

Nämä on hyviä huomioita, joita otetaan mielellään lisää vastaan.

Mikko
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Suomenlinnan vierasvenesatama sijaitsee väärin, opastaa nyt johonkin armeijan saareen. No reittietäisyyksiin tuo tuskin vaikuttaa.
Post Reply