ST1000/2000-malleissa on säätöparametreinä "gain" ja "damping". Gain varmaankin on jotain P:n tapaista, mutta mikä on damping? Manuaalissa neuvotaan:Petri wrote: Mä luulen, että iso ongelma tulee ihan puhtaasti siitä että eri veneet ovat erilaisia ja kokemuksesta voin sanoa että jos systeemit eroavat parametreiltään toisistaan, niin toisen systeemin PID-parametreillä ei saa mitään aikaiseksi.
Eli uskoisin, että olemassaolevien autopilottien suorituskykyä olisi parannettavissa jos olisi mahdollista kustomoida säätöalgoritmejä venekohtaisesti. Jos nyt käytössä on yksi? säätötekijä, niin ei sillä kyllä vielä kuuhun mennä, P-säädön mahdollisuudet ovat rajatut (olen nimittäin kyllä ollut osallisena P-säädölläkin toimivan systeemin kehityksessä, mikä taas kerran toimi ihan näppärästi niin kauan kunnes toimintaparametrit muuttuivat milloin olisi tarvittu I:tä ja D:tä).
• if the autopilot is over-active in calm conditions, increase the damping
• if the course keeping is not tight enough, decrease the damping
Gain taas säädetään siten, että 40 asteen käännöksestä tulee 5 asteen yliampuminen.
Noita säätämällä (molempia pitää muuttaa) siis saan vekottimen ohjaamaan Tempoa tyydyttävästi, mutta vain yhdessä tilanteessa. Noiden parametrien muuttaminen ei ole niin helppoa, että niitä viitsisi joka tilanteeseen muutella.