Autopilotti

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo SPX-5 core pack ei edes maksa niin hirveästi. Hmm.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Rupesi pännimään ST1000+:en vaeltelu, etenkin pohjoisilla suunnilla. Muistelin että sen kalibroinneissa oli jotain pohjoisen suunnista ja ajattelin katsoa kalibrointiarvoja, mutta en päässyt niihin ollenkaan. Googlailin vähän aikaa ja löytyi tällainen;

http://www.ybw.com/forums/showthread.ph ... 2000-users
have found several raymarine st1000 st2000 units that have changed identity either from 2000 to 800 or 1000 to 800. this stops the unit receiving nmea info, blocks calibration mode and makes the helm to helm speed very low.

This can be changed by a series of keys being pressed as follows:
Hold in the +1 and -10 keys for ten seconds . Unit will display type setting, i.e. 800. Release the keys and hold them in again for another 10 seconds until the display begins flashing the type setting. Toggle this setting to the appropriate type with the plus and minus keys. Repeat holding in the +1 and -10 keys for another 10 seconds to exit this calibration mode and save the changes to the settings.

I have also changed a 1000 to a 2000, this does increase the actuator speed slightly.

Steve
Heti tuon luettuani hoksasin että mun ST1000+ todellakin sanoo "800" kun tökkään töpselin kiinni. Tuo kikka toimi, paitsi että piti pitää napit vähän päälle 5 s pohjassa vain muuten ei toiminut. Nyt minulla onkin ST2000+ :)

Kalibrointiarvot olivat samalla hävinneet.

Onko teillä muuten muistissa mitä arvoja olette käyttäneet damping ja rudder gain?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Merellin st2000+ lakkasi toimimasta juhannusreissun aikana. Kompassi tuntui jumittavan (näytti ainoastaan 70 tai 320 astetta).
Avasin aparaatin ja mittasin kompassin vain todetakseni sen olevan kunnossa eli jotakin muuta oli mennyt rikki.
Kotona oli vanha mekaanisesti rikkoutunut st1000+, joten purin senkin :). Otin 2000+:sta koneiston ja vaihdoin sen vanhaan tonniseen. Sitten virrat päälle ja laite tuntui toimivan paremmin kuin hyvin.
Haraldin bongaamien ohjeiden mukaan toimittuani nyt laite ymmärtää olevansa st2000+...

Alla olevan linkin takaa löytyy ohjeet kompassin tarkistamiseen.
http://www.jgtech.com/pdf/st1%20&%20200 ... manual.pdf
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Autopilotti

Post by harald »

Tuli tuossa hankittua Raymarine EV-100 autopilotti. Tätä uskaltaa kyllä suositella. Videossa 8-9 m/s tosituulta ja lenssiä. Aika paljon tuli purjehdittua tämän kanssa nyt kesällä, eka viikko Leisure-moodissa ennen kuin huomasin sen ja laitoin Cruising-tilaan. Tästä on vielä sitten Performance-tila.

Ḱuudessa viikossa nolla vahinkojiippiä. Joskus sattuu aaltojen taajuus pahasti pilotin kanssa yhteen, ja silloin kannattaa pitää kiinni mutta asia korjaantuu aika nopeasti eikä siis yhtään vahinkoa tapahtunut.

Tuuli-peräsin toimii, mutta toimintaperiaate taitaa olla sellainen että se tarkkailee mitä apparenttia (tai tosikulmaa) nyt ajetaan ja sitten se valitsee jonkin kompassisuunnan ja ohjaa sen mukaan. Ja hetken päästä tarkkailee mikä tuulen kulma on, ja korjaa aika hitaasti. Tästä syystä kovin puuskaiset tuulet eivät oikein toimi tuuliperäsintilassa.

Kompassi on todella tarkka, ja yhtään perinteistä kalibrointia / deviointia ei tarvinnut suorittaa vaan pilotti tekee sen itse koko ajan.

Vendojen tekeminen on paljon parempaa tällä, sillä vaikka olisitkin kompassimoodissa pyrkii pilotti toistamaan saman apparenttikulman uudella halssilla. ST1000-han tekee vain 100° käännöksen ja se on siinä. Monasti tällä EV-100:sella ei tarvitse kuin vetää skuutti sisään ja kömpiä tuulen puolelle seuraamaan menoa. 28 astetta AWA on hyvä sileässä vedessä, 30 jos aallokkoa ja 32-33 jos on todella paljon aaltoa (en käyttänyt genoa ykköstä ollenkaan).

Kauko-ohjain on saatavissa tähän, pitää miettiä sitä talvena aikana.

Plussaa siitä että pilotin mukana tuleva näyttö näyttää paljon muuta kuin vain pilotin arvoja kytkettynä NMEA-2000 verkkoon. Minulla se näytää SOG, COG, TWS, TWA, veden lämpö ja syvyys.

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Autopilotti

Post by olpalon »

"Evolution sarjan pinnapilotti on oiva valinta isoihin pinnaohjattuihin huvijahteihin, joiden uppouma ulottuu aina 6000 kg saakka." :D
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Autopilotti

Post by harald »

Juu, eipä tuosta pienempää mallia ole, eikä edes tarvitsekaan. Pinnavoimat taitavat kuitenkin olla melko samanalaisia veneistä riippumatta, ihmiselle kun ne on kuitenkin mitoitettu. Saattaa jopa olla että pienemmässä veneessä on suuremmat haasteet kun se heittelehtii enemmän alloissa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Autopilotti

Post by Joakim »

Autopilotin valinta veneen painon perusteella on huuhaata, mutta kaipa sitä joku kriteeri on pitänyt keksiä. Veneen kasvaessa pinna pitenee, mutta AP laitetaan kuitenkin aina samalle etäisyydelle akselista. Pinnaa pidennetään lähinnä kasvavien voimien pitämiseen kohtuullisena, mutta mahdollisesti myös ulottumisen takia.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Autopilotti

Post by harald »

Ai niin, talvi oli lyhyt. Tai Marinealla oli sellainen tarjous mistä ei voinut kieltäytyä. Taitaa olla edelleen 229 €, normi 514.

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Autopilotti

Post by harald »

Näihin saa jopa softapäivityksiä. Ainakin ECU, mittari, kompassianturi. Ongelma on vain se, että se tehdään Raymarinen plotterin tai Multi Function Displayn (MFD) kautta.

No eihän minulla sellaista ole, enkä välttämättä edes halua sellaista kun katsoo virrankulutuslukemia (15W).

Support sanoo että irroita laitteet ja tuo ne tänne meidän huoltoon. Huoh, ei oikein nappaa irroitella laitteita ja kiinitellä niitä uudestaan.

Onko kellään tuollaista MFD tai Lighthouse (?) plotteria jotenkin niin irrallisena että sen tuominen mun veneelle olisi helpompaa kuin laitteiden irroittaminen ja kuljettaminen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Autopilotti

Post by harald »

Tuo EV-100 on nyt jossain messutarjouksessa marinealla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Autopilotti

Post by harald »

Kävin juttelemassa lauttasaarelaisen OK Mechanics:in kaverin kanssa, ja sain vinkin että jos haluaa Raymarine osia niin tämä on hyvä sivusto:

https://hudsonmarine.co.uk/

Muutenkin näytti asialliselta tuo paikka. Oikeasti ja rehellisesti romua ja työpajakoneita, sekä johtojen päitä. Jos tarvitsee jutella näistä niin tuo vaikutti hyvältä paikalta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Autopilotti

Post by harald »

Kävi sitten niin, että viime keskiviikkokisassa potkaisin tai astuin autopilotin työyksikön (ST-4000, SPX-5) päälle. Yhtäkkiä sitloodassa pyöri kolme pientä ratasta ja o-rengas.
st4000.jpg
Kävi sitten ilmi että tuo kuvan osa 4 "Gear annulus" on eräänlainen sulake. Se oli mennyt siististi poikki, ainoastaan yksi planeettapyöristä jäi kehään. Autopilotti on tarkoitettu asennettavaksi istuimen päälle keinuvassa veneessä, mutta se ei siis kestä istumista! Tuota osaa ei saa edes varaosana mitä ymmärsin OK Mechanics kaverilta Onnilta. Onneksi tuli takuuseen uusi laite. Tämä ei olisi lämmittänyt jos olisin ollut esim. veneessä ruotsissa ja yksin, ja laite olisi jo kolme + vuotta vanha.

Päätin tehdä varmistuksen ja kävin Moposportissa ostamassa 50x2x400 mm alumiiniputkea. Sahasin siitä 20 cm pitkän palan, ja rälläkän katkaisuterällä sahasin myös putken auki pituus-suunnassa. Sujautin 27.5"+ sisärenkaan palasen pinnan päälle, putki sen päälle ja sitten kaksi 32-50 mm letkunkiristintä. Nyt sen pitäisi kestää istumistakin, ellei tuo tappi-osa ratkea. Se on myös kuulemma sulake. Sen tapin saa ehkä kotikonstein vielä viritettyä, mutta tuota planeettavaihteistoa ei kyllä millään epoksilla liimaa kasaan.
20200827_185820.jpg
20200827_193935.jpg
edit: Luin että Pelagic'in moottori on melkein plug and play tämän EV-100 pilotin kanssa. Se työyksikkö on kuulemma oikeasti vesitiivis, ja niitä saa halvimmillaan 40 $ kpl kiinasta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Autopilotti

Post by Panu »

harald wrote: Thu Aug 27, 2020 19:54 pm Kävi sitten niin, että viime keskiviikkokisassa potkaisin tai astuin autopilotin työyksikön (ST-4000, SPX-5) päälle. Yhtäkkiä sitloodassa pyöri kolme pientä ratasta ja o-rengas.
st4000.jpg
Kävi sitten ilmi että tuo kuvan osa 4 "Gear annulus" on eräänlainen sulake. Se oli mennyt siististi poikki, ainoastaan yksi planeettapyöristä jäi kehään.
Tervehdys

Kyseessä lienee niin sanottu "planeetankantaja". Eli runko, johon on kaikki planeettapyörät kiinnitetty...
harald wrote: Thu Aug 27, 2020 19:54 pm edit: Luin että Pelagic'in moottori on melkein plug and play tämän EV-100 pilotin kanssa. Se työyksikkö on kuulemma oikeasti vesitiivis, ja niitä saa halvimmillaan 40 $ kpl kiinasta.
Jännä, että liki kaikki suunnittelutyö on valmiiden osakokoonpanojen ja komponenttien etsimistä ja niiden soveltamista. Siksi esim. monet auton komponentit ovat samoja merkistä ja mallista rippumatta.

Insinööri, joka keksii pyörän on varmasti viisas, mutta kun sellainen löytyy vakio-osien komponentti toimittajilta suoraan hyllystä, niin miksi vaivautua.

Sama varmasti pätee näihin pilottienkin osiin. Ne ovat jonkun toimittajan luettelosta löydettävissä. Mutta kukapa kertoisi minkä...?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Autopilotti

Post by olpalon »

harald wrote: Thu Aug 20, 2020 11:44 am Tuo EV-100 on nyt jossain messutarjouksessa marinealla.
Alessa edelleen:

https://www.marinea.fi/raymarine_evolut ... nnapilotti
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Autopilotti

Post by harald »

Älä odota enää Olli :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply