Dieselin talvihuolto

Moderators: Petri, harald

vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Dieselin talvihuolto

Post by vvoltti »

Noniin.

Minä olen nyt sitten vaihdanut dieselmoottorin öljyt! \:D/

Ja minä olen jopa ilmannut koneeni! \:D/

Kaikkea sitä oppii... Mutta tuota, olisin jotenkin kuvitellut, että tämmösen perusasian kuin sisäkoneen talvihuollon "hyvät käytännöt" olisi jotenkin vakiintuneet vuosien mittaan. Nyt kun on neuvoja kysellyt, niin esimerkiksi polttoainesuodattimen vaihtoväli on vähän vastaajasta riippuen 1 vuosi tai ainakin 5 vuotta?!? Ja olisi myös kuvitellut, että tältä saitilta löytyy kaikki mahdolliset vastaukset valmiiksi. Mutku mutku haku talvihuolto tuo yhden osuman ja glykoli nolla osumaa. Haen varmaan jotenkin väärin?

Kuiteski, MUUN MUASSA seuraavien asioiden kanssa arvon tällä erää.

1) Jäähdytinnesteet. En tykkää myrkyistä noin ylipäätään, mutta nyt etenkään kun veneessä on lapsia. On olemassa semmoista myrkytöntä (=vähemmän myrkyllistä?) pakkasnestettä kuin propyleeniglykoli. Ainakin Neste Biojäähdytinneste ja Zero Propylen. Kuitenkaan en ole kuullut kenenkään käyttävän tätä? Tätä ei käsittääkseni tarvitsisi edes kerätä merivesipuolelta talteen keväällä ennen vesillelaskua. Kaikki tieto mitä olen löytänyt puhuu tuon käyttöturvallisemman vaihtoehdon puolesta ja meinaan sitä tästälähin tuupata omaan veneeseeni, ellei joku osaa sanoa jotain järkevää vastaan.

2) Vesi ja sakka polttoaineessa. Valuttelin sieltä vedenerottimesta noin 0,5 desin näytteen pieneen kippoon, vaikka kupissa ei mitään näkyvää vesikerrosta ollutkaan. Vettä ja sakkaa oli, ehkä noin 0,2 desiä, alle puolet näytteestä kuitenkin kirkkaasti. Tämän näytteeni kanssa kiertelin sitten kokeneempien veneilijöiden parissa ja sain kaksi tuomiota: a) tosi hyvän näköinen, ei ole paljoa epäpuhtauksia sekä b) tuo on todella vakavaa, nyt pitää kaikki suodattimet vaihtaa ja tankki tyhjentää ja puhdistaa huolellisesti. :madlaugh:

Samalla sekunnilla kun valutin sitä näytettäni muuten tajusin että niin, tässä operaatiossahan sinne pääsee ilmaa. :idea: Siitä siis sinänsä yleishyödyllinen ilmausharjoitus.

Mutta ota nyt tuosta sitten selvää. Aikaisempi omistaja on aina tyhjentänyt tankin ja laittanut sinne syksyllä talvilaatua tilalle, ei tankkia täyteen kuitenkaan. Ja suodatinta ei ole tyhjennetty kun ei ole mitään vettä vedenerottimessa näkynyt eikä suodattimia ole vaihdettu. Nyt kai neljäs kausi ajettu tällä systeemillä ja lopputuloksena tuo mainitsemani näyte. Mistä päästään kolmoseen.

3) Polttoainesuodattimien vaihtoväli. Toiset sanoo joka vuosi, huoltokirja 750 tuntia (koneella ajettu neljässä vuodessa alle 300 tuntia) ja yksi asintuntija mainitsi että samanlaisella suodattimella mennään henkilöautolla 50 000 km. Mun suodattimilla on nyt vedetty se neljä vuotta. Uskon tuon perustelun että ei se polttoainemäärä mitenkään näillä ajotunneilla suodatinta tuki, mutta kuinka välttämätöntä on ajaa se "calibration fluid" sinne pottoainejärjestelmään. Eli kun ohjeet sanoo että uusi polttoainesuodatin täytetään tuolla mömmöllä ja sitten käytetään konetta niin että mömmö on sisällä suuttimissa ja muualla. Näkisi että suodattimen vuosittain vaihtamisessa ainoa mun kaaliin menevä juju olisi juuri näiden suojaöljyjen saaminen sinne koneeseen.

4) Pakosarjaan pitäisi suihkia jotain sprayta. Mikä on pakosarja? Oman kokeen käyttöohjeet ei tommosesta puhu ollenkaan.

5) Pakoputken läpivienti ja koneen ilmanottoaukko pitäisi tukkia jollain muovipussilla. Miksi?

6) Lämmönvaihtimen putsaus. Mulla ei merivesisuodattimessa ole oikeastaan muruakaan mömmöjä. Kuinkahan välttämätöntä on ruveta availemaan sitä lämmönvaihdinta ja putsailemaan sitä?

Odotan mielenkiinnolla lopullista totuutta (tm) asiaan.

T.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Haku "pakkasnest*" toiminee paremmin. Olen kovasti koittanut etsiä nimenomaan tuollaista ystävällisempää ainetta, lauttaasaaressa ei huoltsikoissa pitäisi muuta myydäkkään. Mistä löysit?

Ostimme Charlottan 1999, en ole vaihtanut polttoainesuodattimia. Joskus pitäisi varmaan...Tankki pestiin kyllä webaston asennuksen yhteydessä joskus 2002.

Pitäisi varmaan katsoa tuo vedenerotin, onkohan siinä vettä meidän veneessä. Me täytämme tankin piripintaan syksyllä jotta tilaa kondenssivedelle ei ole.

Jos on tarkoitus ajaa (diesel) lämppäriä talvella (pitäisi kyllä) niin kannattaa varmaan tankata talvilaatua (haku "talvilaat*") jos sitä vain siihen aikaan vuodesta saa vielä. Tankin tyhjentämistä pitäisi vähän hätävarjeluna.

Joku muu saa kertoa miksi pako- ja imuaukot pitäisi muovilla sulkea. Ilmeisesti kondenssihommia taas? Emme ole sitäkään siis tehneet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

harald wrote:Haku "pakkasnest*" toiminee paremmin. Olen kovasti koittanut etsiä nimenomaan tuollaista ystävällisempää ainetta, lauttaasaaressa ei huoltsikoissa pitäisi muuta myydäkkään. Mistä löysit?
En vielä ole tosissani etsinyt kun olen vielä epäröinyt, nyt vasta alan kallistua päätöksen puolelle. Mutta Östersundomissa on kuulemma joku pulju josta saa tota Nesteen kamaa ja Zeron tuotteita löysin netistä ainakin hessumobiilin sivuilta. Eiköhän se googlettamalla ja puhelimella löydy joku sopiva kauppa, tuskin kannattaa yrittää lähteä summassa autolla etsimään, sen verta harvinaista tavaraa tuntuu olevan. Ilmotan jossain vaiheessa kun on jotain ilmoitettavaa.

Harald näköjään vetää tätä ns. vapaamielisempää linjaa koneensa kanssa.

V.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Ympäristönäkökulmat on toki hienoa huomioida, mutta onko tuon glykolin tapauksessa sillä niin väliä? Syksyllä se imaistaan koneeseen, keväällä koekäynnistyksen yhteydessä siitä saa melkein kaiken talteen kun laittaa pesuvadin pakoputken alle.

Tuohon muuhun aiheeseen, me ollaan syksyisin vaihdettu öljyt ja tehty glykolikäsittely, ei muuta. Tosin tässäkin asiassa lienee kaksi tapaa: (a) se meidän tapa ja (b) se oikea tapa.

Tänä syksynä ajattelin hifistellä vielä kattilakiven poistoaineen kanssa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

If it ain't broke, don't fix it.

Näitten kanssa on erilaisia koulukuntia, vähän kuten neuvottiin synnytyslaitoksessa että ei missään nimessä pakkasessa lapsi nukkumaan parvekkeella, kunnes vaihtui vuoro ja seuraava kätilö sanoi että siitä vain kunhan ei ole -20°C.. Tiedä näistä sitten.

Me ajamme koneella niin vähän, ja suomessa pa on yleensä tankkausasemilla puhdasta vrt. kansainväliseen tilanteeseen että en ole jaksanut ottaa stressiä aiheesta.

Koneen sisäisen anodin olen vaihtanut, ja kerran rikkimennyt implellerikin.

Öljyjen ja pakkasnesteiden kanssa olen ollut ehkä liiankin huolellinen, sillä tiedän mitä käytetyssä dieselmoottorin voiteluöljyssä lymyää ja mitä se tekee seiosessaan paikallaan moottorissa.

Mutta kieltämättä on kyllä ensi keväänä tulossa vähän isompi remppa kun pitäisi kaikki suotimet (ilma, öljy, pa), anodi ja ehkä sen varaimpellerin voisi asentaa ja siirtää nykyinen varaimpelleriksi ihan vain varmuuden maksimoimiseksi. Samalla olisi hyvä korjata sähköt kuntoon niin, että summeritkin soivat taas.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

KaleviHarkonen wrote:Ympäristönäkökulmat on toki hienoa huomioida, mutta onko tuon glykolin tapauksessa sillä niin väliä?
Enemmän se on mulla tuo työturvallisuus ja lapsiturvallisuus -näkökulma. Vihreä glykoliseos vanhaan limupulloon käyttövalmiiksi 50/50 sekoitettuna on aika lailla muumilimpparin näköistä ja desi riittää tappamaan... Eikä se kai ihollakaan kovin hyvää tee se glykoli, imeytyy hyvin ja oliko se jotain munuaisvaurioita mitä se tuottaa...

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tietenkin sitten kannattaa myös empiirisesti muodostaa oma välimuotonsa ts. vaihdoimme 5v olleen pa-suodattimen pari v. sitten ja se oli ihan puhdas ts. en usko että vuoden vaihtoväli on kauhean tarpeellinen, pikemminkin 5-10v.

Toisaalta kun katsoo vanhoja öljyjä syksyllä, on aika selvä että on kiva vaihtaa talveksi uudet öljyt kehiin.

Glykolien kanssa ostan aina kamaa missä on korroosionestomömmöjä. Nyt koneessa on jotain Nesteen punaista kamaa, ajo koneeseen tapahtuu makeavesiämpärin kautta hiljalleen tiukentamalla seosta kunnes lopussa kone imee puhdasta glykolia.

Eli syksyisin uudet öljyt ja glykolit, keväällä sitten uudet öljyt suodattimen vaihdon yhteydessä. Konesinkki vaihdetaan kun se näyttää kuluneelta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En ole keväällä enää vaihtanut öljyjä, vaan talven öljyillä ollaan se kesäkin sitten ajettu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Yleisesti monet merimoottorien huolto-ohjeet ovat kovin ylipedanttisia. En tiedä onko kyse huoltofirmojen myyntitavoitteista vai mistä. Tietysti koneen luetettavuus on turvallisuusasia purjeveneessäkin, joten hyvinhän tuota pitääkin hoitaa.

En ymmärrä miksi öljyt pitäisi vaihtaa uudestaan keväällä. Jos kondessivettä muka kertyy (onko tosiaan öljytaso noussut jollain?), haihtuu vedet pois koneen lämmetessä.

Vesipumpun siipipyörän huoltoväli on helposti 1000 tuntia eli ei ole järkeä vaihtaa joka vuosi. Jos on pakko, voi sen tarkistaa. Oman veneen mukana tuli 4 aivan uuden näköistä käytettyä siipipyörää..


1. Myrkytöntä vaihtoehtoa tyrkytettiin paljonkin tuossa vajaat 10 vuotta sitten. mutta nykyään on aikalailla kiven alla. Oli selvästi kalliimpaa ja huonompaa teknisesti (huonompi jäänkesto ja lämmönsiirto), joten ei kai löytynyt markkinoita.

2. Vettä tulee kai joko vuotovetenä (täyttökorkki tai huohotus) tai sitten ostettavan dieselin mukana. En usko, että kondenssilla tulisi havaittavia määriä. Vesi pysäyttää koneen ja erityisen paha juttu on talveksi polttoainejärjestelmään jäänyt vesi, joka voi ruostuttaa arat ja kalliit osat.

Oma tankki on läpinäkyvää muovia, joten aika helpolla näkee, jos sinne jotain kertyy. Veneen oston jälkeen tyhjensin sen ja asensin oton lämppärille. Ei ollut juuri moskaa eikä havaittavasti vettä. Tankkaan yleensä 10 l varakanisterilla maa-asemilta. Aina välillä kuulee juttuja meriasemien vesistä ja moskista.

Suodattimen avasin parina ekana vuotena, mutta en nähnyt tarvetta vaihtoon. Täksi kaudeksi laitoin uuden esisuodattimen, koska edellinen oli kokonaan metallinen eli ei nähnyt moskia/vettä ja siihen pelkkä uusi vaihtopanos maksoi saman kuin uusi suodatin panoksineen.

Periaatteessa kai kesälaatu voisi muodostaa parafiinia, joka ei sitten sulakaan keväällä ja tukkii suodattimen tms., mutta käytännössä en ole tällaisista kuullut ja en tunne ketään, joka tankin sisällön vaihtaisi.

3. Suodattimien ja kaiken muunkin vaihtoväli on tunneissa aivan järjetön suomalaiseen vuosikäyttöön nähden. Polttoainesuodatin ei voi nähdäkseni miksikään mennä ellei sen läpi mene tarpeeksi likaista polttoainetta. Pidä ehdottomasti varapatruuna mukana, sillä joskus se voi mennä tukkoon merellä.

Joissain ohjeissa neuvotaan syöttämääm ennen talvea koneelle dieseliä, jonka seasssa on 1/3 jotain öljyä. Ei ole tullut tehtyä.

4. Pakosarja on se metalliosa koneen ja kumisen pakoputken välillä. Enpä ole kuullutkaan, että sinne jotain pitäisi ruiskia. Kai ruostumisen ehkäisemiseksi, mutta luulisin tuon hoituvan glykolillakin.

5. Koneen sisustan ilmanvaihton estämiseksi. Jos ilma ei vaihdu, koneen sisälle ei tule uutta kostea ilmaa eikä siten myöskään kondessivettä. Pakoputki kuitenkin on käsittääkseeni jo vesilukolla tukossa, joten sitä en ole tukkinut. Toisaalta varmaankin tuosta vesilukosta voi mukavasti haihtua vettä koneeseen...

6. Ei ole lämmönvaihdinta, mutta mullakin on täysin puhtaana pysynyt merivesisuodatin. Ihan vain noin lämmönsiirrollisesti lämmönvaihtimeen mahdollisesti kertyvä levä/lima/lika/kalkki tms. heikentää merkittävästi lämmönsiirtoa. Ehkä se joskus sitten näkyy ylikuumenemisena? Tuskin tarttee puhdistaa kuin kerran 5-10 vuodessa, jos silloinkaan.
Arttu

Re: Dieselin talvihuolto

Post by Arttu »

vvoltti wrote: 2) Vesi ja sakka polttoaineessa. Valuttelin sieltä vedenerottimesta noin 0,5 desin näytteen pieneen kippoon, vaikka kupissa ei mitään näkyvää vesikerrosta ollutkaan. Vettä ja sakkaa oli, ehkä noin 0,2 desiä, alle puolet näytteestä kuitenkin kirkkaasti. Tämän näytteeni kanssa kiertelin sitten kokeneempien veneilijöiden parissa ja sain kaksi tuomiota: a) tosi hyvän näköinen, ei ole paljoa epäpuhtauksia sekä b) tuo on todella vakavaa, nyt pitää kaikki suodattimet vaihtaa ja tankki tyhjentää ja puhdistaa huolellisesti. :madlaugh:

Samalla sekunnilla kun valutin sitä näytettäni muuten tajusin että niin, tässä operaatiossahan sinne pääsee ilmaa. :idea: Siitä siis sinänsä yleishyödyllinen ilmausharjoitus.

Mutta ota nyt tuosta sitten selvää. Aikaisempi omistaja on aina tyhjentänyt tankin ja laittanut sinne syksyllä talvilaatua tilalle, ei tankkia täyteen kuitenkaan. Ja suodatinta ei ole tyhjennetty kun ei ole mitään vettä vedenerottimessa näkynyt eikä suodattimia ole vaihdettu. Nyt kai neljäs kausi ajettu tällä systeemillä ja lopputuloksena tuo mainitsemani näyte. Mistä päästään kolmoseen.

3) Polttoainesuodattimien vaihtoväli. Toiset sanoo joka vuosi, huoltokirja 750 tuntia (koneella ajettu neljässä vuodessa alle 300 tuntia) ja yksi asintuntija mainitsi että samanlaisella suodattimella mennään henkilöautolla 50 000 km. Mun suodattimilla on nyt vedetty se neljä vuotta. Uskon tuon perustelun että ei se polttoainemäärä mitenkään näillä ajotunneilla suodatinta tuki, mutta kuinka välttämätöntä on ajaa se "calibration fluid" sinne pottoainejärjestelmään. Eli kun ohjeet sanoo että uusi polttoainesuodatin täytetään tuolla mömmöllä ja sitten käytetään konetta niin että mömmö on sisällä suuttimissa ja muualla. Näkisi että suodattimen vuosittain vaihtamisessa ainoa mun kaaliin menevä juju olisi juuri näiden suojaöljyjen saaminen sinne koneeseen.
Minä vaihdoin omaani kuukausi sitten ekan kerran ikinä (6-7 vuoteen) koneeseen suodattimen ja siellä ei ollut mitään muuta kuin löpöä. Ei sitten kerta kaikkiaan mitään muuta.

Sen sijaan samassa hässäkässä tuli irroitettua koko vedenerotin ja sieltä sitten löytyi kaikenlaista muhjua. Todenäköisesti koko 25 vuoden muhjut. Eli tuntuu siltä, että se kiinteä tavara mitä tankista tulee jää käytännössä vedenerottimeen ja suodatin jää vihoviimeiseksi backupiksi ennen kuin tapahtuu kauheita. Ehkä tuo kannattaa tehdä aina joskus, mutta tällä perusteella sen vedenerottimen siivousväli voisi olla joku 20-25 vuotta?

Tuon vedenerottimen veden tarkastamisen oon tehnyt kahdessa vaiheessa. Ensin valutan 0.5-1dl sieltä läpinäkyvään muovimukiin ja katson jääkö mukin pohjalle vesikerrosta. Jos ei, niin lopetan siihen ja olen tyytyväinen. Jos taas jää vesikerros, otan uuden mukin pohjallisen sieltä ja varmistan siitä, ettei enää jää vesikerrosta. Kolmatta kierrosta ei ole koskaan tarvinnut tehdä, enkä tiedä tarviiko tuota toistakaan...

-Arttu-
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Joakim wrote:Yleisesti monet merimoottorien huolto-ohjeet ovat kovin ylipedanttisia. En tiedä onko kyse huoltofirmojen myyntitavoitteista vai mistä. Tietysti koneen luetettavuus on turvallisuusasia purjeveneessäkin, joten hyvinhän tuota pitääkin hoitaa.
Varmaankin on kyse ihan valmistajan tuotevastuusta. Valmistaja ei voi tietää millaisiin olosuhteisiin moottori on menossa joten ohjeet on sitten varman päälle. Jos takuuaikana tulee ongelmia, voi valmistaja kysyä onko huolto-ohjetta noudatettu ja jos (kun) ei ole, vierittää vastuuta asiakkaalle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;

Image
Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?

Voi olla että käyn hakemassa kokonaan uuden suodattimen jossa lasikansi, kuten Joakim tuossa aikaisemmin neuvoi. Samalla tuli hankittua vähän muutakin, kun Antti sanoi että voimaa tuli reippaasti lisää venttilien välyksiä säätämällä.

Image

Samalla kun vaihtaa sinkin voisi työntää vesiletkulla vettä järjestelmän läpi väärään suuntaan, kuten täällä jossain oli joku tehnyt.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

harald wrote:Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;

Image
Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?
Mulla oli tuonnäköinen Novassa ja se oli pelkkä "Sedimenter". Se pistää polttoaineen pyörimään ja linkoaa isoimmat roskat reunoille. Vaihdoin sen tällaiseen.
Tuosta varoituksen sana. En tiedä kiristinkö liikaa vai oliko valmistusvirhe mutta viikon päästä asennuksesta kun tulin veneelle niin lasikuppi oli räjähtänyt ja tankillinen n. 40 litraa dieseliä löytyi pilssistä.
Motonet antoi uuden osan takuuseen sekä korvasi polttoaineet ja siivouksen joten kiitos heille siitä.

//Tomppa
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;

Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?
Tervehdys

Meillä näyttäisi olevan samanlainen. Itselläni oli tämä sama kysymys akuutti vuosi sitten kesällä, kun kone rupesi käymään epätasaisesti. Otin myös kuvan härpättimestä ja kävin läheisen sataman venetarvikeliikkeessä kysymymässä suodatinta. Sellainen minulle myytiin noin 8¤ hintaan.

Ei kun veneelle hommiin. Ensimmäiseksi piti avata tuon "suodatimen" kannessa keskellä oleva pultti, niin alapuoliset osat lähtivät irti. Dieseliä tietysti valuu moottoritilaan, joten kannattaa laittaa jokin valuma-astia alle jos mahtuu. Jos ei niin riittävästi imeytysmateriaalia sitten.

Suurin ylläri oli ettei tuossa ole mitään suodatinta. Se on VEDENEROTIN ja sen sisällä on sellainen kartiollinen systeemi, mikä erottaa painavan veden kevyemmästä Dieselistä. Haaste tuossa härpättimessä on saada se kasaan ja tiiviiksi. Ainut konsti tiiveyden tarkistukseen on imeä tankista dieseliä erottimeen ja laittaa puhdas paperi alle ja odotella tulisikohan sieltä jostain tippoja.

Eli ehdotan, että et avaa tuota härpätintä, vaan tyhjennät erotetun veden yms töhnän pohjan tyhjennytproppun kautta. Tuo proppu on ihan tavallinen pultti + tiiviste. Se on irroitettava kokonaan, ennen kuin jotain alkaa tulla ulos. Näin sinun ei tarvitse huolehtia tiiveydestä eikä tarvitse töherrellä suodattimen ilmauksen kanssa. Polttonesteen siirtopumppu ei sitten jaksa imeä löpöä tankista asti täyttäen tuota erotinta vaikka kuinka kauan jaksaisit pumppua heilutella. Itse otin erottimen pa-menolinjan irti ja laitoin siihen erillisen ja puhtaan letkun josta imin niin kauan, että letkuun tuli löpöä. Sitten letkujen vaihto, niin ollaan jo melkein voiton puolella.

Ainoa oikea suodatin on se Yammun kyljessä oleva suodatinpatruuna. Sen vaihdon jälkeen kannattaa muistaa kiristää kiristysrengas naputtamalla ruuvaria pienellä vasaralla. Käsin et sitä riittävän kireälle saa ja se alkaa vuotamaan hetken koneajon jälkeen. Älä kysy mistä tiedän. :x Ai niin muistathan, että tuon patruunapesän kannessa on KAKSI ilmausruuvia. Toinen suodattinen ulko- ja toinen sisäpuolinen.

harald wrote: Voi olla että käyn hakemassa kokonaan uuden suodattimen jossa lasikansi, kuten Joakim tuossa aikaisemmin neuvoi. Samalla tuli hankittua vähän muutakin, kun Antti sanoi että voimaa tuli reippaasti lisää venttilien välyksiä säätämällä.

Samalla kun vaihtaa sinkin voisi työntää vesiletkulla vettä järjestelmän läpi väärään suuntaan, kuten täällä jossain oli joku tehnyt.
Venttilien välysten säätö on hyvä ajatus tuo lasinen suodatin ei. Meillä erotin + Yammun suodatin toimi vaihtamatta vajaat 20 vuotta. En oikein ymmärrä mitä tuo lasisuodatin tuossa välissä vielä tekisi. Erotin pitää töhnät ja veden poissa suodattimesta ja homma pelittää.

Tuo käänteinen vesikierto voi olla ihan OK, mutta taaskin tekisin mieluummin ensin kattilakiven poiston sitruunahapolla. Apteekista 2 pussia sitruunahappoa a' euron tai kaksi + vajaa 4 litraa vettä ämpäriin ja toimit samoin kuin syksyllä klygolien kanssa. Imu- ja paluuletkuun jatkot ja ämpäriin, kone käyntiin ja odotat lämpöreleen huutoa. Sammuta koneen ja annat jäähtyä kunnolla. Toistat tätä kolme kertaa ja sitten huuhtelet koneen puhtaalla vedellä. Tulet yllättymään kuinka kamalan väristä ja likaista tuo happovesi tulee olemaan.

Itse yllätyin kuinka hyvin kattilakivi tuli em. prosessilla poistettua. Nyt kun meillä on kansi auki on kannen vesikanavat hyvinkin puhtaat, vaikka tuosta käsittelystä on jo muutama vuosi. Pysyy muuten koneen lämmöt paremmin kurissa, kun sylinterinkannessa virtaa vesi esteettä. :D
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos toxi ja Panu, kävelin miesten leikkikalukaupassa tunnin tuo CAV-jalka korissa mutta jätin sitten hyllyyn kun ilmeni että tuo oma ei olekaan suodatin. Jos se on toiminut koskematta vähintään 16 vuotta niin pärjätköön jos valutan siitä hiukan nesteitä nyt kerran.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply