OpenSeaMap

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11037
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

OpenSeaMap

Post by harald »

Aika kunnianhimoinen projekti:

http://www.openseamap.org/

Tarkoituksena siis open-source menetelmällä luoda merikarttoja. Aika työläs opensource-projekti, ainakin näin meidän saariston tuntien. Toisaalta, jos nyt yhdestä satamasta aina yksi veneilijä tekisi työn niin eihän tuossa kauaa menisi kun muurahaiset jättikokoisen keon kasaisivat.

Helsingin alueella on jo jotain, lauttojen ajoreitit...

edit: Ja toinen vastaava projekti: http://www.freietonne.de/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Post by wiljo »

Ja nuokin lauttojen ajoreitit taitaa tulla openstreetmapin aineistosta.

Muuten tuo onkin sitten erittäin tervetullut projekti.
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Re: OpenSeaMap

Post by risto »

harald wrote:Aika kunnianhimoinen projekti:

http://www.openseamap.org/

Tarkoituksena siis open-source menetelmällä luoda merikarttoja. Aika työläs opensource-projekti, ainakin näin meidän saariston tuntien. Toisaalta, jos nyt yhdestä satamasta aina yksi veneilijä tekisi työn niin eihän tuossa kauaa menisi kun muurahaiset jättikokoisen keon kasaisivat.

Helsingin alueella on jo jotain, lauttojen ajoreitit...

edit: Ja toinen vastaava projekti: http://www.freietonne.de/
Hyvä aloittaa projekti just Warnemündesta, missä on jo kaikki alueen merkit pistetty tuohon kartalle. :-) On muuten hyvä paikka ajaa kisaa, kun ei ole häiritseviä saaria. Virtauksia kylläkin yllättävän kaukana merellä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11037
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kuka näyttää esimerkkiä ja merkkaa lauttasaaren lounaispuolella olevat merkit? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Näkisin kyllä että pitää olla jo aika vannoutunut OS-fanaatikko että uskaltaa luottaa OS-tuotteisiin asioissa joissa luotettavuudella yms. on oikeasti väliä, ainakin itselle kun kartat noin yleisesti ovat asioita joissa en tingi laadusta. Tosin eivätpä nuo kaupallisetkaan toimijat hommia aina holdaa, pari Lapin alueen maastokarttaa on niin surkeita tekeleitä, että vituttaa kun mistään ei enää saa (helposti) vanhoja topografikunnan karttoja.

Mutta sikäli toki olisihan tuollainen yleisenä nettipalveluna ihan kätevä reittisuunnitteluun yms. mutta toisaalta aika hyödytön toisaalta jos se kuitenkin sisältäisi vain merkatut reitit eikä sitä olennaisempaa infoa syvyyksistä, yllärikivistä keskellä selkää jne.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11037
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai niin kuin internetin ja monen monen muun kriittisen järjestelmän laatuun?

Eiköhän OS-menetelmällä saavuteta iteroimalla ajan myötä laadukkaampikin suoritus, kun se "wow, it kinda works, let's shrinkwrap and ship it"-pajat, jotka tekevät just niin hyvää että liikaa ei valiteta laadusta.

En minä pidä sitä fanaatikon asiana, vaan tiedon vapaa saatavuus ja työmenetelmä (moni tekee yhdessä, myös tarkastavat toistensa työt) on se mikä tuossa minua kiehtoo. OS-puolella työt tehdään yleensä mielenkiinnosta, eikä palkansaajana ja tämäkin mielestäni näkyy kyllä tuotteihin panostetun ajan muodossa.

Tuossahan on myös se hyvä puoli että me voisimme aloittaa vain niistä alle 3 metrin syvyyden omaavista ylläreistä, ja vielä lisätä siihen ne omat havaintomme, kuten se käärmesaarten kaakkospuolella oleva merkkaamaton kivi (heti tuli se OS-idea esille että miksi).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Ai niin kuin internetin ja monen monen muun kriittisen järjestelmän laatuun?

Eiköhän OS-menetelmällä saavuteta iteroimalla ajan myötä laadukkaampikin suoritus, kun se "wow, it kinda works, let's shrinkwrap and ship it"-pajat, jotka tekevät just niin hyvää että liikaa ei valiteta laadusta.
Toki näin, mutta jos sen iteroinnin aikana sitten pamauttaa täysillä kiville tai eksyy metsään niin ei se lohduta sitä yksittäistä ihmistä.
Vaikka noin teoriassa monen kriittisen järjestelmän runko voi olla teknisesti OS:a, niin laadullinen ero laadunvarmistuksessa keskimääräiseen OS-tekeleeseen on aika valtaisa.

Ja nyt tosin pitää huomioida noin filosofiselta puolelta, että tällainen OS-kartta ei kylläkään ole varsinaisesti edes OS:ää, vaan enemmän tai vähemmän luultavasti tekijänoikeudellista immateriaalitiedon "lainausta", heittäisin pienen epäilyn ettei kukaan noita esim. merimerkkien paikkoja ole tuonne pistänyt käymällä koppaamassa itse koordinaatteja talteen. Paljon helpompaa kun on vain ottaa koordinaatit olemassaolevista kaupallisista (tai sellaisista joissa jokatapauksessa on tekijänoikeudet) tuotteista ja lämäistä ne tuonne.

Hyödyt nyt ovat selvät, esim. juuri tuon Käärmeluodon kiven osalta jota Merenkulkuhallitus ei varmaankaan jaksa ihan heti päivittää karttoihin (ties vaikka uusimmissa tosin se jo olisi siellä, kyllähän ne päivittävät karttoja ilmoitusten perusteella etenkin jos havainto on noin helposti varmistettavissa), mutta toisaalta ei sellainen kartta paljoa lohduta missä näkyvät vain ne kivet mitä eivät näy muissa kartoissa :)
Ja toisaalta jos sitten ko. karttaan merkattaisiin myös "ne muut kivet" tällöin etenkin Suomen kivimäärällä kyse olisi selvästi sinänsä lähinnä kopioimisesta ja herää aina kysymys miten luotettavasti paikkatiedon kopiointi tapahtuu...tosin vielä huolestuneempi olisin siitä jos paikkatietoa ei kopioitaisi mistään vaan annettaisiin itse (näin ihmisten keskimääräisen suunnistustaidon huomioiden).
Ongelmahan juuri merikartassa on näin suomalaisesta perspektiivistä se, että vaikka ehkä Euroopasta katsoen on ihan riittävää nähdä esim. ilmakuvista rantaviivat yms. niin täälläpäin pitäisi kyllä nähdä myös pinnan alle.
JIm
alokas
Posts: 23
Joined: Thu May 22, 2014 14:36 pm
Location: Espoo
Contact:

Post by JIm »

Missäs kohtaa tämä Käärmeluodon merkkaamaton kivi tarkalleen sijaitsee? Oletan puhuttavan Helsinki-Espoo rajan Käärmeluodoista. Trippiläisille paikka on lähin luonnonsatamarantautumistreenikohde.

Kartta on tietysti yhtä hyvää kuin aineisto johon se pohjautuu. Nykyisillä luotaimilla karttojen uusinta ja tarkastaminen olisi kohtalaisen nopeaa ja tarkkaa touhua. Onko esim yli 10m syvyyksiltä löytynyt yllätyksiä viime vuosina?

Ruotsin saaristopurjehduksella vältettiin kokonaan epävarmasti luodattua aluetta vaikka kortin mukaan vettä yli 10m ja useimmiten yli 20m. Kuinka paljon merikortteihin yleensä voi luottaa?


Suoli24:n luottolähteen mukaan merkkaamattomia kiviä löytyy sieltä täältä.

Merikortissa tässä on 7.1m syvää.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... mode=rasta

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... mode=rasta

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11857258
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11037
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se on siinä 3m viivan kohdalla, luotojen eteläkaakon puolella. Tuossa näkyy aika hyvin kohdassa 16:57 eteenpäin:

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=174

Kartta ei ole ehkä tarkka, mutta XML-tiedoston sijainti on.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply