Lazybag, stak-pak, autopak jne kokemuksia?

Moderators: Petri, harald

klabbe
alokas
Posts: 10
Joined: Wed May 05, 2004 20:51 pm

Post by klabbe »

Sea Monkey:ssa ratsastajia hajosi tasatahtiin jiipeissä, kunnes älysin/viitsin laittaa muutaman kierroksen teippiä ratsastajan "aisan" yli. Tämän seurauksena purjeenpuoleinen "aisa" ei mahtunut menemään liian syvälle maston uraan menevän kappaleen sisälle, ja ne kääntyivät nätisti sivulta toiselle. Aiemmin saattoi jokin ratsastaja jäädä klinkkaamaan jiipissä väärinpäin. Kovemmassa kelissä ne sitten paukkuivat rikki. Tämän olisi myös välttänyt jos ratsastajien reijät olisivat alunperin olleet tarpeeksi etäällä liikistä.

Klas
Guest

Post by Guest »

Anonymous wrote:Minulla on 6 vuoden kokemus Nortin stakkerista ja uskallan suositella. Äärettömän näppärä käyttää ja pussin kankaan saa pakattua rullalle puomille, siten ettei se läpsytä purjeeseen. Samalla siirtää lazy narut puomia pitkin mastolla olevalle knaapille niin nekään eivät hankaa purjetta. Tämä tietysti vaatii mastolla käymistä nostoissa ja laskuissa, mutta varsinkin pidemmillä matkoilla tämä tulee tehtyä. Lisäksi purjeen pois ottaminen käy näppärästi kun pitää pussin kiinni ja irrottaa ratsastajat mastosta sekä halssikulman ja outhaulin, niin purje tulee pussin sisällä irti puomilta ja ko makkaran voi nostaa laiturille. Omassa veneessäni on läpilattaiso joka varmaan helpottaa purjeen tipahtamista lazy narujen väliin, mutta vastaavasti nostossa pitää olla tarkkana että purje ei sotkeennu lazy naruihin.

Pete
Tuo purjeen vaihto, ottamatta pois pussistaan on hyvä pointti. Mistä veneestä sinulla on kokemusta?

onko nortin säkistä mitään hintakuvaa?

mode edit(hh): edellinen siis minä, Harald windows-koneeltani
Guest

Post by Guest »

Veneet joissa minulla on ollut stakkeri oli ensin NF 4 kesää ja nyt EF 34 2 kesää.
Lazy köydet todellakin kannattaa kiinnittää saalinkeihin, jotta saa tarpeeksi leveälle, mielestäni korkeus ei ole niin oleellista. NF:ssä ne oli kiinnitetty maston klkee saalinkien yläpuolelle ja siitä oli pari haittaa. Ensinnäkin niiden välinen kulma jäi pieneksi, jolloin nostossa sai olla todella tarkkana ja toiseksi tuulisella säällä ne hakkasivat häiritsevästi satamassa mastoon, jolloin piti aina viritellä levittäjiä, jotta satamarauha säilyi.

Pete
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuli vähän harjoiteltua tuota isopurjeen rullaamista yksin perjantai-illalla. Vaikka satamaoluet olivat jo kurkkua voidelleet jonkin verran oli tuo sittenkin helpompaa kuin muistelin.

Isopurje kipataan toiselle puolelle puomia, halssikulma jätetään kiinni ja skuuttikulma aukaistaan sakkelistaan.

Rullataan ylälatasta lähtien toiselta puolelta puomia niin, että isopurje liukuu puomin yli rullalle. Rullaaja siirtyy taaksepäin sitä mukaa kun rulla ja purje levenee. Tuo että halssikulma (ja cunningham) auttaa sen verran että rulla pysyy käsiteltävissä yksinkin.

Kun halssikulma sanoo stop, kietaistaan vielä skuuttikulma rullan ympärille, ja lasketaan isopurje ruffikaton päälle ja pää sitloodaan.

Pujotetaan putkipussi purjeen päälle halssikulmaan asti, ja nyöräistään pussin suu kiinni. Nostetaan pussi puomin päälle, ja sidotaan kahdesta kohtaa.

Tuo oli nyt kuitenkin sen verran helppoa, jopa vain kerran harjoitelleena että jatketaan varmaan näin. Seuraava purje sitten joskus ehkä ratsastajilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Kokeileppa Harald ensi kerralla seuraavanlaista rullausta: kun lasket purjeen, älä päästä toppia pois liikkiurasta. Jäti nostin kiinni. Etsi sitten etuliikin keskikohta ja aliota rullaaminen siitä siten, että purje on kaksinkerroin. Ei mene yhtä pienelle ja kauniille rullalle, kuin "normaalisti, mutta purje on heti valmiina nostoon. Näppärää esim. viikonloppuretkellä, kun purje pitää saada parina iltana pakettiin ja aamulla helposti ylös. Yksin purjehdittaessa tämä on mitä mainion systeemi.
Danielassa on uusi Matrixx-iso ratsastajilla ja säilytetään puomilla koko kesän. Ratsastajat eivät ole ongelma. Missään vaiheessa niille ei juurikaan tule rasitetta. Pienenä ongelmana on ollut purjeen laskostus puomille. Laminaatti on jäykkää, varsinkin kun sisällä on vielä taffeta (tiettävästi ensimmäinen amatööreille kaupattu versio ainakin Euroopassa). Ikävän näköisiä vekkejä tulee helposti juuri purjetta laskettaessa, jollei mastolla ole "ammattimaista" viikkaajaa. Purjetta on nyt nostettu ja laskettu reilut parikymmentä kertaa, ja jäykkyys on hieman poistumassa. Puomipeittetä meillä on kaksi päällekäin. Sisempi on purjepussista modifiotu peite, joka käsittääkseni ei päästä uv-säteilyä läpi. Lähinnä ulkonäkösyista päällä on vielä varsinainen puomipeite osittain senkin takia, kun se ylipäätään on olemassa. Sisäinen purjepussi ei itsellään näytä kovin ryhdikkäältä. Kosteutta on joskus ollut sisällä, mutta homeesta ei ainakaan vielä näy merkkejä. Katsotaan pari vuotta ja raportoidaan, jos jotain ongelmia ilmenee.
Kahta isoa ei raahata mukana, vaan tuolla uudella seilataan kaikki matkat. Pidemmille kesälomareissuille saatetaan ottaa vanha iso mukaan varalle, jos saadaan johonkin mahtumaan.

terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ihan hyvä idea. Meillä taitaa olla sellainen sininen viiva keskellä joka auttaa kohdan löytämisessä. Miten lattojen kulma sitten, sinulla taitaa olla vaakasuorat latat ja meidän 90° kulmassa takaliikkiin nähden.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Käytettiin tätä systeemiä AE:ssä, jossa taitaa myös olla latat 90 asteen kulmassa. Niiden takia ei rullasta tule kovin pieni ja jää vähän "muhkuraiseksi". Järjestely olikin vain tilapäinen viikonloppuyöpymisten aikana. Dacron mukautui kuitenkin melko helposti pieneen "vääntämiseen". Voi olla, että laminaatin kanssa on vaikeampaa saada rullausta onnistumaan lainkaan, mutta kannnattanee kuitenkin kokeilla.

terv. Artsi/DANIELA
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Lazy muttei bag

Post by FE-Sillanpää »

Tuossa topicissa äänestettiin nimenomaan lazy jackeista (joista tässä ei varsinaisesti ensisijaisesti ollut kyse). http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1458

Joka tapauksessa omat laiskajaakkokokeiluni otin pois. Paras parannus viikkaukseen sen kokeilun jälkeen: Leveä (n. 5 cm) erittäin tiukkaan kiinni käyvä venymätön tarranauha. Niitä on kolme irtonaista (74 cm, 82 cm ja 90 cm pitkät), jotka kukin tekevät sopivan tiukan lenkin purjeen eli puomin ympärille. Päihittävät hämähäkkikuminauhat ylivoimaisesti, enkä ole enää kaivannut parannuksia systeemiin. Ei jää enää roikkuvia takaliikkilenkkiä kihnuttamaan sprayhoodiin satamaolosuhteissa.

Tosin , meilläkin on ratsastajat.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Edellisestä linkistä "Haraldin Porttiteoria" ... :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko kellään kuvaa WB-sailsin puomipeitteestä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Eipä ole kuvaa webarin peitteestä, mutta täytyy tähän pistää linkki Danielan uuteen lazybagiin (omatekemä prototyyppi :lol: ). Tämä poikkeaa "normaaleista" bägeistä siinä, että puoliskot voi rullata kiinni puomiin, jolloin ne eivät haittaa purjeen virtauksia, eivätkä läpsyttele purjeeseen. Varsinaista purjehduskokemusta ei vielä ole, mutta ensi viikolla ollaan hitusen viisaampia 8) .
https://www.fe83.org/gallery/view_photo ... id=lazybag

No nyt toimii:
https://www.fe83.org/gallery/view_photo ... ackvaiheet
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joutui venymään uuteen puomipeitteeseen, ja myös fokkapussi oli tarpeen kun tuo pitkä racingpussi ei oikein sovellu kietaisumaan sekä purjeen että keulaharuksen ympäri. Puomipeite on just eikä melkein, maston ympärys ei kiristy jos nyt jotain moitittavaa pitää löytää. Pituus on juuri 1 cm pidempi kuin purje puomilla.

Kuvien fokkapussi on tyhjä
Image Image Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply