Hintaero Albiniin nähden?
Hintaero Albiniin nähden?
Voiko Albin olla oikeasti noin paljon halvempi (<10k), vai ovatko feneitten pyyntihinnat ihan taivaissa, kun välillä näkyy pyyntejä pitkälti yli 20k.
http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... .php?t=117
Jos siis täysin kisakuntoista Albinia myydään alle kymppitonnin, pitää panee miettimään montako tonnia kannattaa sitoa feneeseen jotta siitä saisi ehkä kisakuntoisen No, onhan toki veneissä eroa käytettävyyden kannalta, mutta silti. Jos mulla olisi tarvetta ostaa vene juuri nyt, niin ostaisin tuon kyllä pois kuljeksimasta.
Toisaalta Albinit ovat kyllä luokkana hieman kuolemassa, tai ainakin taantumassa rajusti, että kai se on vain kysyntä/tarjonta mikä tuossa merkitsee.
http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... .php?t=117
Jos siis täysin kisakuntoista Albinia myydään alle kymppitonnin, pitää panee miettimään montako tonnia kannattaa sitoa feneeseen jotta siitä saisi ehkä kisakuntoisen No, onhan toki veneissä eroa käytettävyyden kannalta, mutta silti. Jos mulla olisi tarvetta ostaa vene juuri nyt, niin ostaisin tuon kyllä pois kuljeksimasta.
Toisaalta Albinit ovat kyllä luokkana hieman kuolemassa, tai ainakin taantumassa rajusti, että kai se on vain kysyntä/tarjonta mikä tuossa merkitsee.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
- harald
- Hallitus
- Posts: 11034
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Eiköhän se ole nimenomaan se arvostuksen nousun myötä tullut kysynnän kasvu, joka on hintoja hiukan nostanut. -99 omastamme maksettiin muistaakseni 89 kmk, mutta toisaalta inflaatiokin on vaikuttanut hiukan.
Ne veneet, joihin on jo vaihdettu diesel-moottori uusiin ovat järjestään siinä 20 t¤ pinnassa ihan oikeutetusti minun mielestäni. Eri asia on sitten että aivan vakiokuntoisista wallas/yanmar/fogh-sails/vaijerifalli+jukovan lukot-veneestä pyydetään joissain tapauksissa 20 t¤. Ei se ole tyhmä joka pyytää.
Ruotsissa, missä veneen kysyntä ei ole yhtä rajua, pyydetään näköjään noin 12 t¤ FEneestä. Harvoin on vain myynnissä.
nettivene.com:issa on pyyntejä 12,900¤ - 17,800¤. Loppupään veneessä on jo kaikki rätit uusia.
Ne veneet, joihin on jo vaihdettu diesel-moottori uusiin ovat järjestään siinä 20 t¤ pinnassa ihan oikeutetusti minun mielestäni. Eri asia on sitten että aivan vakiokuntoisista wallas/yanmar/fogh-sails/vaijerifalli+jukovan lukot-veneestä pyydetään joissain tapauksissa 20 t¤. Ei se ole tyhmä joka pyytää.
Ruotsissa, missä veneen kysyntä ei ole yhtä rajua, pyydetään näköjään noin 12 t¤ FEneestä. Harvoin on vain myynnissä.
nettivene.com:issa on pyyntejä 12,900¤ - 17,800¤. Loppupään veneessä on jo kaikki rätit uusia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Onhan se FE kuitenkin puoli pykälää Expressiä isompi. (Eikös veneissä pykälä ole metri / 3 jalkaa, Express on 7,8 m, FE 8,3 m) Ja sisäkone on yksi aika hinnakas elementti, varsinkin jos on uusi.
Expressien hintahaitari on iso, 8-14 k¤, yksittäisiä poikkeuksia löytyy jopa yli ja alle tuon. Kyseinen yksilö on kyllä jonkinlaisessa alennusmyynnissä, hyvä kauppa jos Expressiä on hankkimassa.
Mun mielestä FE hintapyynnöissä on vähän sitä ongelmaa, että katotaan mitä muista on pyydetty ja valitaan se korkein omaksi pyynnöksi. Jos FE:ssä on kaikki konetta, purjetta, sisustusta ja heloja myöten uutta, niin 20+ k¤ on ihan järjellinen hinta. Mutta jos taas mennään alkuperäisasetuksilla, niin henkilökohtaisesti en edes harkitsisi esim. viittätoista, aivan liikaa.
Ville
Expressien hintahaitari on iso, 8-14 k¤, yksittäisiä poikkeuksia löytyy jopa yli ja alle tuon. Kyseinen yksilö on kyllä jonkinlaisessa alennusmyynnissä, hyvä kauppa jos Expressiä on hankkimassa.
Mun mielestä FE hintapyynnöissä on vähän sitä ongelmaa, että katotaan mitä muista on pyydetty ja valitaan se korkein omaksi pyynnöksi. Jos FE:ssä on kaikki konetta, purjetta, sisustusta ja heloja myöten uutta, niin 20+ k¤ on ihan järjellinen hinta. Mutta jos taas mennään alkuperäisasetuksilla, niin henkilökohtaisesti en edes harkitsisi esim. viittätoista, aivan liikaa.
Ville
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Joo pakko sen on iskussa olla kun on meidänkin FE:n tiistiksissä peitonnutAnonymous wrote:Expressien hintahaitari on iso, 8-14 k¤, yksittäisiä poikkeuksia löytyy jopa yli ja alle tuon. Kyseinen yksilö on kyllä jonkinlaisessa alennusmyynnissä, hyvä kauppa jos Expressiä on hankkimassa.
Siis jos hakee tässä hintaluokassa venettä, jossa yhdistyy kohtuullinen asuttavuus, kohtuulliset purjehdusominaisuudet ja vielä haluaa, ettei ostettava tapaus ole itsevalmiste tai ainoa yksilö Suomessa, niin vaihtoehdot on aika vähissä. FE:stä pykälää isommat ja/tai uudemmat maksavat sitten jo paaaljon enemmän.Anonymous wrote:Mun mielestä FE hintapyynnöissä on vähän sitä ongelmaa, että katotaan mitä muista on pyydetty ja valitaan se korkein omaksi pyynnöksi. Jos FE:ssä on kaikki konetta, purjetta, sisustusta ja heloja myöten uutta, niin 20+ k¤ on ihan järjellinen hinta. Mutta jos taas mennään alkuperäisasetuksilla, niin henkilökohtaisesti en edes harkitsisi esim. viittätoista, aivan liikaa.
No mutta onhan nyt tossa 15-25 eur / noin 8+ metriä / 80-luvulta luokassa nyt sentään jotain valikoimaa olemassa. (Inferno 29, Finnflyer, Albin Alpha, Shipman 28, Maxi 84, Maxi Magic, Sunwind 27, ...)
Koita ettiä jotain 90-luvun paattia, siinä on vaihtoehdot vähissä.
Mikään noista ei tietenkään ole FE, eikä varmasti teidän mielestä mitenkään ole yhtä hyviä kompromisseja, mutta ovatpahan kuitenkin samassa "pääluokassa" mielestäni.
Ville
Koita ettiä jotain 90-luvun paattia, siinä on vaihtoehdot vähissä.
Mikään noista ei tietenkään ole FE, eikä varmasti teidän mielestä mitenkään ole yhtä hyviä kompromisseja, mutta ovatpahan kuitenkin samassa "pääluokassa" mielestäni.
Ville
Villen listasta voin sanoa kyllä heti 10+ vuoden perhepurjehdusten kokemuksesta, että FE on kyllä merkittävästi "isompi" kuin esim. nuo Maxit, se ruma ruffikatto kuitenkin tuo todella paljon lisää sisätilaa ja istumalaatikkohan FE:ssä on kokoisekseen veneeksi varmaan isoimpia mitä on, jos siis perheveneistä on kyse.
Joo, uusi kone varmaan on se mikä nostaa pyyntejä, Olgan hinnaksi olen arvioinut ehkä 12-13k lippukunnan omaisuutta arvioitaessa, tuokin vaatisi pari kosmeettista remppaa etteivät ostajaehdokkaat heti pelästyisi.
Joo, uusi kone varmaan on se mikä nostaa pyyntejä, Olgan hinnaksi olen arvioinut ehkä 12-13k lippukunnan omaisuutta arvioitaessa, tuokin vaatisi pari kosmeettista remppaa etteivät ostajaehdokkaat heti pelästyisi.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
No jos vielä tuo yleisyys otetaan kriteeriksi, niin mielestäni jäljelle jää lähinnä Sunwind 27, ehkä myös Maxi Magic.Anonymous wrote:No mutta onhan nyt tossa 15-25 eur / noin 8+ metriä / 80-luvulta luokassa nyt sentään jotain valikoimaa olemassa. (Inferno 29, Finnflyer, Albin Alpha, Shipman 28, Maxi 84, Maxi Magic, Sunwind 27, ...)
Koita ettiä jotain 90-luvun paattia, siinä on vaihtoehdot vähissä.
Mikään noista ei tietenkään ole FE, eikä varmasti teidän mielestä mitenkään ole yhtä hyviä kompromisseja, mutta ovatpahan kuitenkin samassa "pääluokassa" mielestäni.
Ville
Ainakin minulle yleisyys oli tärkeä kriteeri, kun hankin ensimmäistä purjevenettäni. Venetyypin rakenne ja ominaisuudet on yleisesti tunnettu, vene ei ole mikään kiertopalkinto josta pääsee eroon vain hyvällä tuurilla, ongelmatapauksissa neuvojia riittää (mm. tällä palstalla) jne. En tarkoita tällä että mikään luettelemasi vene olisi huono, mutta toisaalta mikään niistä ei ole niin hyvin dokumentoitu kuin FE.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11034
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Niin jo, tällaisen yhteisön takia on jo melkein pakko ostaa FEne. Veneestä nyt hälläväliä jos netti-yhteisö on kunnossa
Tästä suuret kiitokset teille kaikille. Mielestäni tämä ulottuvuus FEneilystä, joka siis laajentaa harrastusta, osaamista ja sosiaalista aspektia on äärimmäisen tärkeä osa omaa harrastustani. Onpahan mahdollista harrastaa lajia talvellakin, sillä varsinainen FEneily ei rajoitu pelkästään vesillä tapahtuvaan toimintaan, vaan itse saan paljon muutakin irti tästä.
Tästä suuret kiitokset teille kaikille. Mielestäni tämä ulottuvuus FEneilystä, joka siis laajentaa harrastusta, osaamista ja sosiaalista aspektia on äärimmäisen tärkeä osa omaa harrastustani. Onpahan mahdollista harrastaa lajia talvellakin, sillä varsinainen FEneily ei rajoitu pelkästään vesillä tapahtuvaan toimintaan, vaan itse saan paljon muutakin irti tästä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
FE 83 on ainakin minulle tällä hetkellä juuri oikea vene. Sopivan pieni yksinpurjehdukseen. Riitävän iso perheveneilyyn ja matkaveneilyyn. Riittävän vanha että ei tarvitse koko ajan varoa ja soveltuu myös kisaamiseen jos siihen joskus innostun ja aikaa riittää. Löytyi vielä riittävän siisti yksilö jossa on mukava viettää aikaa vaikka laiturissa. Ja tietenkin vielä FE83org!
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
TervehdysKaleviHarkonen wrote:Pitäisi. Ja sitten kun kunnolla vauhtiin päästään, lähetetään valtioneuvostoon karvalakkivaltuuskunta joka vaatii Eivind Stillin syntymäpäivää valtakunnalliseksi liputuspäiväksi!Anonymous wrote:Pitäiskö teidän perustaa ihan oma threadi aiheelle "kuinka jumalaisen hyvä vene FE83 onkaan"?
Ville
Hmm... Tuo karvalakkivaltuuskunta voitaisiin korvata mielestäni sydwest valtuuskunnalla ja kyllä tuo liputuspäiväkin on ihan hyvä alku. Kyllähän meillä lopullisena tavoitteena on saada Feneily verovähennyskelpoiseksi harrastukseksi, valtiollinen Feneilytuki ja vielä sokerina pohjalla kaikille Feneilijöille lakisääteiseksi vähintään neljän kuukauden palkallisen kesäloman...
Onko jollakin mielessä muitakin tavoitteita, joita voisimme aja Feneilijöille...
Ystävällisin veneily terveisin PR
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
hintatarkkailua
Oho, nyt lähtisi 741 halavalla http://www.nettivene.com/purjevene/finn-express/586819
Vaikka tuohon laittaisi sprayhoodin, vesivessan ja sitloodan pintojen tiikin verran kunnostuskuluja niin olisi silti alle kymppitonnin budjetissa. Halpa harrastus tämä purjeveneily.
Vaikka tuohon laittaisi sprayhoodin, vesivessan ja sitloodan pintojen tiikin verran kunnostuskuluja niin olisi silti alle kymppitonnin budjetissa. Halpa harrastus tämä purjeveneily.