Tuulimittarista

Moderators: Petri, harald

Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Tuulimittarista

Post by Erkka »

Mulla on Nasan tuulimittari veneessä, eli kertoo tuulen nopeutta ja suuntaa. Koska käyttöohjeita ei lueta, laitoin piuhan kiinni saman tien maston pystytyksen jälkeen. Mittari näytti aikatasan 90 astetta pieleen, ja syy löytyi käyttöohjeesta: piuhaa kiinnilaitettaessa pitää olla dead-ahead wind eli suoraan takaa. No ei hätää, piuha irti, sähköt pois, vene toiseen asentoon ja piuha kiinni. Tällä kertaa mittari muisti asentonsa, ja näyttää edelleen siis 90 astetta hutiin. Olisiko ajatusta, miten tuon mittarin saisi täysin nollattua, käyttöohje ei osaa kertoa tähän mitään, maahantuojaakaan ei taida olla (ainakaan virallista). Jonkunlainen konkkahan tuon mittarin muistia pitää yllä, mutta mitenköhän pitkään?
-Erkka / Awasome
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

dead-ahead on suoraan vastatuuleen. Parhaiten tuo onnistuu kaasu pohjassa ajaen aivan tyynessä ja virrattomissa olosuhteissa.

Koita yhdistää mittarin (!) puolelta miinus ja plussa, ehkä se tyhjentää muistin? Omalla vastuulla tietenkin.

Olethan googlannut?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Eipä ole kokemusta, mutta ihan mielenkiinnosta vilkaisin manuaaleja, kun mittarin hankinta on jossain haaveiden listalla. Onko sulla joku noista nykyään myytävistä malleista:

http://www.nasamarine.com/proddetail.ph ... ind&cat=15

tai

http://www.nasamarine.com/proddetail.ph ... ind&cat=15

Noissa ainakin manuaalissa kerrotaan miten wind vane dead-ahead alignment tehdään... Tossa clipperissä on parikin monimutkaista tapaa, ja tossa toisessa painetaan vain kaikkia nappeja yhtä aikaa kun härpätin on suorassa...
Olli Niemi
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Jep, tätä mieltä minäkin olin tuosta dead-ahead-tuulesta, mutta mittari näytti tuulen tulevan suoraan takaa kun sipasin piuhan kiinni. Ja tosiasiassa siis tuli suoraan sivusta. Toi miinus-plus ainakin tekee jotain muutoksia, ehkä säästän sen vimoseksi keinoksi. Meillä on tuo Target-sarjan tuulimittari eli ei ihan tuore enää. Todnäk vuosituhannen alusta. Ja namiskat ei reagoi mihinkään, ei reagoinut kyllä viime kesänäkään. En vain sitten millään jaksaisi ryhtyä vaihtelemaan näyttöä. Mastoanturit kai sinällään sopisivat tuoreempiinkin malleihin. Kiitos kuitenkin, kokeilen vielä kaahaamalla suoraan vastaiseen ja sitten piuha kiinni, toivottavasti toimii. Olli, noi Nasan mittarit on aika huokeita, niitä myy Aquastore Larussa.
-Erkka / Awasome
msalmi1
alokas
Posts: 24
Joined: Tue Jun 02, 2009 17:20 pm

Post by msalmi1 »

Itsellä kävi täysin sama kämmi Nasa Clipperillä. En ole vielä jaksanut resetoida laitetta, mutta muistaakseni ohjeläpyskässä sanottiin, että ohjelmointitilaan mennään pitämällä "illum" nappia pohjassa käynnistyksen yhteydessä ja sitten tuulen suunta kalibroidaan painamalla jompaa kumpaa kahdesta muusta napista (vai oliko se kaksi nappia pohjassa). Tarkemmin en ulkoa muista, mutta voin skannata ohjeen kun jonkun päivän päästä käyn taas veneellä.

Jos resetoit plussan ja miinuksen oikosulkemalla, niin laita edes lamppu tai muu vastus väliin, jottei tule virtapiikkiä (vastus rajoittaa konkan purkausvirtaa).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Erkka wrote:Olli, noi Nasan mittarit on aika huokeita, niitä myy Aquastore Larussa.
Niin, päteekö näihin kuitenkin se, että jos haluaa halvan ja hyvän pitää ensin ostaa se halpa ja sitten ostetaan se hyvä? :) Aika paljon on noitten kanssa tullut kuunneltua sitä laiturimarinaa että näyttöön hiipii kosteutta, joka ei sieltä pois pääse. Takuu onneksi toimii, ja uusia näyttöjä on saatu.

Huokeudestakin voi olla kahta mieltä. Nexuksen Sea Data start pack, johon kuuluu tuuli-, loki- ja kaikuanturit 650¤ vs. Nasa Clipper Wind 329¤ on vähän vaikeasti vertailtavissa kun toiseksi mainittu on pelkkä tuulimittari.

Mun mielestä Sea Data start pack kahdella näytöllä 840¤ on kohtuuhintainen, paketin sisältöön nähden. Ehkä ottaisin perinteisen kaapelilla toimivan tuulianturin kuitenkin...

Ja jos kisavenettä on rakentamassa niin Server+Multi loki- ja kaikuantureineen hintaan 699¤ on hyvä lähtöpaketti, jonka päälle on sitten hyvä laajentaa järjestelmää sitä mukaa kun rahaa löytyy lisää. Tällä mallilla Charlottan järjestelmä on rakennettu.

Nexuksen (ent. Silva) tuulimittarissa ja -anturissa on ainakin se hyvä puoli että kalibrointimahdollisuudet ovat erittäin laajat, ja kalibrointi on pysyvä, eli mittarit näyttävät kaudelta kaudelle samoja apperenttilukuja kryssillä ilman säätöjä. Tämä ei välttämättä ole tilanne kaikissa järjestelmissä (huhu että raytheon olisi sellainen).

Edelleen on vain minulle jäänyt epäselväksi että voidaanko SeaData-sarjan instrumentteja käyttää Nexus-verkossa...

Nexuksessa minua kiehtoo tuo tekniikan avoimuus (perustuu pitkälti NMEA-standardeihin), ilmainen race-softa ja liitettävyys läppäriin ilman eri lisälaitteita. NX2-järjestelmä on erittäin hyvin laajennettavissa erilaisilla antureilla.

edit: http://www.fe83.org/wiki/index.php/Char ... ktroniikka
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jukkaa
alokas
Posts: 11
Joined: Tue Apr 04, 2006 18:57 pm

Post by jukkaa »

harald wrote: Nexuksen (ent. Silva)

Edelleen on vain minulle jäänyt epäselväksi että voidaanko SeaData-sarjan instrumentteja käyttää Nexus-verkossa...
Eli uusia antureita (NX2) vanhan serverin (NX) kanssa?

Ymmärtääkseni (keväällä Nexusmarinen webbisivuja ahkerasti selailtuani) lähes kaikki anturit toimivat, lukuunottamatta kaikua. NX2-kaikuanturissa ei ole enää ulkoista vahvistinboksia, mikä vanhemmassa oli. Uusi anturi liittyy serveriin kai kolmella karvalla, kun vanhassa oli neljä (vai oliko se toisinpäin).

Omassa veneessäni oli ostettaessa NX-systeemi, jossa kaikki muu paitsi tuulimittari oli alkuperäistä. Tuulimittari oli joskus uusittu, oli NX2-mallia ja toimi mainiosti. Yksi näytöistä oli kuitenkin vähän rikki ja kaiku oli enemmän rikki. Korjaamiseksi piti ostaa uusi serveri, koska uusi kaikuanturi ei sopinut vanhaan serveriin. Nykyinen sekasysteemi, jossa on siis uusi serveri ja sen lisänä sekä uusia että vanhoja antureita ja näyttöjä, toimii mainioisti.

Ps. Mulla on siis ylimääräinen toimiva NX-serveri, josta luovun sopuhintaan, jos joku sellaista sattuu tarvitsemaan.

Jukka
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meilläkin on siis uudemman mallinen NX2-serveri + kaikuanturi. Sen lisäksi kaksi vanhaa multimittaria+wind. Sekajärjestelmä toimii myös mainiosti.

Tarkoitin tuolla kysymykselläni sitä tilannetta, että ostetaan tuo SeaData starter pack, ja voiko em. laitteet sitten myöhemmin liittää Serveriin, jos keksii sellaisia tarpeita.

Anturit toimivat ristiin, se on totta (kaikua lukuunottamatta), kuten myös kaikki Nexus-väylän omaavat mittarit yhdessä NX2 serverin kanssa. Mutta saako SeaData mittarit kiinni NX2 serveriin, eli onko SeaData mittareissa Nexus-väylää, on varmaan se kysymys kiteytettynä.

Kas. Nexus-mittareissa on ainakin marineasta ostettuna 24kk takuu!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Soitin Nexuksen hotline-numeroon ja kyllä se on niin, että SeaData mittarit (ja anturit) sopivat (puhuvat Nexus-kieltä) serveriin kiinni sitten jos tulevaisuudessa haluaa laajentaa järjestelmää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Post by topi »

harald wrote:
Erkka wrote:Olli, noi Nasan mittarit on aika huokeita, niitä myy Aquastore Larussa.
Niin, päteekö näihin kuitenkin se, että jos haluaa halvan ja hyvän pitää ensin ostaa se halpa ja sitten ostetaan se hyvä? :) Aika paljon on noitten kanssa tullut kuunneltua sitä laiturimarinaa että näyttöön hiipii kosteutta, joka ei sieltä pois pääse. Takuu onneksi toimii, ja uusia näyttöjä on saatu.

Huokeudestakin voi olla kahta mieltä. Nexuksen Sea Data start pack, johon kuuluu tuuli-, loki- ja kaikuanturit 650¤ vs. Nasa Clipper Wind 329¤ on vähän vaikeasti vertailtavissa kun toiseksi mainittu on pelkkä tuulimittari.

Mun mielestä Sea Data start pack kahdella näytöllä 840¤ on kohtuuhintainen, paketin sisältöön nähden. Ehkä ottaisin perinteisen kaapelilla toimivan tuulianturin kuitenkin...

Ja jos kisavenettä on rakentamassa niin Server+Multi loki- ja kaikuantureineen hintaan 699¤ on hyvä lähtöpaketti, jonka päälle on sitten hyvä laajentaa järjestelmää sitä mukaa kun rahaa löytyy lisää. Tällä mallilla Charlottan järjestelmä on rakennettu.

Nexuksen (ent. Silva) tuulimittarissa ja -anturissa on ainakin se hyvä puoli että kalibrointimahdollisuudet ovat erittäin laajat, ja kalibrointi on pysyvä, eli mittarit näyttävät kaudelta kaudelle samoja apperenttilukuja kryssillä ilman säätöjä. Tämä ei välttämättä ole tilanne kaikissa järjestelmissä (huhu että raytheon olisi sellainen).

Edelleen on vain minulle jäänyt epäselväksi että voidaanko SeaData-sarjan instrumentteja käyttää Nexus-verkossa...

Nexuksessa minua kiehtoo tuo tekniikan avoimuus (perustuu pitkälti NMEA-standardeihin), ilmainen race-softa ja liitettävyys läppäriin ilman eri lisälaitteita. NX2-järjestelmä on erittäin hyvin laajennettavissa erilaisilla antureilla.

edit: http://www.fe83.org/wiki/index.php/Char ... ktroniikka

Itseäni on kuumottanut vähän tuulimittarin hankkiminen, koska windexin tähyily mastosta pistää niskat jumiin pitkillä matkoilla. Toi näyttäisi ihan hyvältä toi Nexuksen setti, mutta mitä luulet, tartteeko kahta näyttöä mihinkään? Luulis että yhdellä pärjää, hintaeroa kun tulee melkein 200e tohon 2 näytön starter packiin. Mutta, mullahan ei oo mitään kokemusta mistään, joten en tiedä.

Tietääkö/arvaako kukaan, paljon tollanen vanha kaikuluotain syö ampeereja? Akut on rajallisia, ja yksi motivaatio loki/kaikujärjestelmän uusimiseen on nimenomaan virrankulutus. Mulla on nyt joku 80-luvulta peräsin oleva Seasearcher Twin -kaiku, joka on asennettu hankalasti ruffiin niin ettei sitä näe sitloorassa istuessaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä minun mielestäni kisaveneessä pitää saada mittareille sekä veneen nopeus, suunta, tuulen nopeus ja tuulen suunta. Samaan aikaan. Näitten lisäksi Charlottassa on vielä apparenttikulma (tuulen näennäinen suunta keulaan nähden, eli "windex-kulma") sekä tuulen apparenttinopeus. Sitten jos haluaa syvyydenkin näkyviin niin tinkii suunnasta ja käyttää kompassia siihen.

Charlottassa seuraavat arvot koko ajan mittaristossa

ylämittari
LOG
SOG/COG (vaihtuu 2-3s välein) (ennen starttia tämä on starttikello)

keskimittari
TWA
TWS
(plus se ruusu joka näyttää graafisesti kulmat, sekä TBS. Näistä TBS on ehkä katsotuin, TWA lisäksi)

alamittari
AWA
AWS (tai kompassianturin lukema, riippuu vähän siitä mitä tarvitaan)

Kyllähän yhdelläkin pärjäisi. Silloin ehkä LOG ja AWA olisi ne arvot joita näytettäisiin. Mutta välillä pitää sitten ravata mittareille vaihtamaan näyttämää. Pahimmillaan kryssillä sitten AWA ja lenssillä TWA.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

topi wrote:Tietääkö/arvaako kukaan, paljon tollanen vanha kaikuluotain syö ampeereja? Akut on rajallisia, ja yksi motivaatio loki/kaikujärjestelmän uusimiseen on nimenomaan virrankulutus. Mulla on nyt joku 80-luvulta peräsin oleva Seasearcher Twin -kaiku, joka on asennettu hankalasti ruffiin niin ettei sitä näe sitloorassa istuessaan.
Suurin ero verrattuna nykykaikuun tulee näytöstä. 80-luvulla käytettiin 7-segmenttiledejä, jotka kuluttavat 20mA per segmentti. Nykyiset nestekidenäytöt ei kuluta käytännössä mitään, taustavalo toki vähän.

Vanha kaiku voi siten viedä lähes amppeerin. Kulutus on toki helppo mitata jos sattuu omistamaan yleismittarin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kävin äsken tarkastamassa, ja oma mittaristo vie 0,2 A. Tämä sisältää kompassi, tuuli, kaiku- ja lokiantureiden sekä GPS-vastaanottimen ottama virta. Sekä tietenkin kolme mittaria ja se Nexus-serveri.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Post by topi »

hetken mielijohteesta klikkasin sitten itelleni sieltä marinea.fi:n verkkokaupasta itelleni ylempänä suositellun Nexus Sea Data Starter Packin. nyt kävin veneellä tarkistelemassa, että millainen se läpivienti lokille oikein on. Veneessäni on siis VDO:n "sumlog" loki, liekö tämä se alkuperäinen, joka on toimitettu veneen vakiovarusteena? Onko kellään tätä lokia?

Veppisivuilla sanotaan, että Nexuksen läpivienti olis 43mm halkaisijaltaan. Mittasin just tuon VDO:n lokipylpyrän (tai siis sen kepin, jonka päässä se pylpyrä on) ja sen halkaisija on 28mm. Nyt alkaa kovasti ahdistaa. Ymmärrän kyllä, että se 28mm on vaan sen putken sisähalkaisija, joka on jollain sikafleksillä tai ties millä keinoin ekaksi ruuvattu rungossa olevaan aukkoon, mutta jos se on tosiaan tiukasti sikailtu kiinni runkoon, niin...

Joka tapauksessa, mietityttää vähän millainen homma on poistaa toi vanha VDO:n läpivienti ja tökätä tilalle se Nexuksen. Jos menee rälläkkähommiksi niin a) en uskalla kun rungon lasikuitu voi vaurioitua ja b) veneen vesillesaanti viivästyy :(

Olisko kellään tarvetta ylimääräiselle käyttämättömälle Sea Data Starter Packille? :evil:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kuva kertoisi kyllä nyt enemmän kuin tuhat sanaa :)

Pelkäätkö siis reiän avartamista? Huoletta, se on aika ongelmaton työ. Se vanha irtoaa kyllä puukolla ja partaterällä.

Olen kyllä rälläköinytkin läpivientejä irti, eikä siinä runko vahingoittunut. Aikaa tuossa ei kauaa mene.

Missäs sinulla on vene? edit: Oulussa, vähän kaukana ... :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply