Tuulimittarista

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

matti wrote:
Mitä eroa muuten on Nexuksen NX- ja NX2-sarjoilla?
NX-sarjassa ei ole serveriä, ei saa aivan kaikkea dataa näkyviin eikä ole lainkaan NMEA-porttia. Käyttävät kuitenkin samaa väylää eli näyttöjä ja muitakin komponentteja voi vaihtaa ristiin. NX on selvästikin vain profiloitu halvemmaksi eli samaa tavaraa, mutta ohjelmallisesti poistettu ominaisuuksia.

Omassa käytössäni oleellisimmat puutteet:

1. Ei mahdollisuutta datasiirtoon tietokoneen kanssa, mistä seuraa
a) Ei saa targetteja
b) Ei saa mittaridataa talteen

2. Ei saa GPS:ää mittaristoon. Tai saa, muttei NMEA:lla ilman lisäyksikköä (vaikkapa NX2 GPS-näyttö).

3. Ei trimmifunktiota tuulimittarissa

4. Ei Steer Pilot ohjausta

En tiedä mitä tapahtuu, jos sekoittaa sarjoja. NX2:ssa voi hyvin käyttää halvempaa Sea Data näyttöä, kunhan systeemissä on yksi NX2 Multi Controller. Mutta saako NX-sarjaan lisäominaisuuksia laittamalla sekaan NX2 Multi Controllerin tai Wind Datan?
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

harald wrote:Kyllä minäkin ottaisin Nexus-paketin jos tänä päivänä pitäisi jotain hankkia. Kehitys ei ole järin nopeaa tällä saralla ainakaan antureiden ja keskusyksiköiden osalta, vaikka elektroniikasta onkin kyse.
Väliaikatietoa S/Y Valpurin tuulimittariprojektista:
Tuulianturia voisi vielä kehittää paremmaksi - minun anturi ei herännyt henkiin ja lukuisten elvytysyrityksien jälkeen anturi takuukorjaukseen...
tuomiona viallinen anturi :shock:

Paketin myynyt Aquastore on onneksi vienyt asiaa hyvin eteenpäin - ehkä tuulimittarin saa kuntoon jo ensiviikon Gastikoulutukseen :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meidänkin twin-fin anturin ensimmäinen kappale oli DOA. Onneksi Captains Shop hoisi homman kunnialla silloin, vaikka vedinkin vähän rumasti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Sain vihdoin tuulimittarin näyttämään tuulennopeuksia, jotka tosin ovat aika huikeita - 150-400 m/s... täytynee viedä maahantuojalle kalibroitavaksi :(
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Ilmeisesti näissä on eroja aika paljon. Meillä Nexus (NX, anturi tuo twin-fin) näyttää hiukan optimistisia lukemia (eli vähän enemmän kuin on), ainakin noin fiilispohjalta. Eleciin asennettu Furunon mittari näyttää ainakin fiilispohjalta aika tarkasti oikein, lukemat vastasi regatassa hyvin sekä perstuntumaa että virallisia ja laiturilla liikkuneita lukemia. Nexuksen johdottomuus helpottaa kyllä asennusta aika runsaasti. Toisaalta Furunon analoginen näyttö hakkaan Nexuksen digitaalisen luettavuudessa 100-0.

Toisaalta Furunon loki on aika turha kapine, kun kalibrointikerrointa saa säätää vain 0.1 välein, hitaassa vauhdissa näyttää pahasti alle ja pysähtelee, ja vaikka näytössä on 2 desimaalia niin käytännössä näyttää jollain 0.09kn pykälillä lukemia. Toki tyhjää parempi mut ei pärjää Nexukselle alkuunkaan.

Furunon kaiku on toisaalta Nexusta parempi, ei näytä satunnaisia hutilukemia (kalaparvia tai roskia?) vaan seuraa pohjaa.

Pitäis kait kalibroida tuo Nexus jotenkin mut vaikea löytää luotettavaa referenssiä. Lähinnä kai ajamalla Harmajan viereen ja sit kännykästä tuulitietoa vertailuun tjsp. Ja siltikin ongelma sen kanssa et mikä on hetkellistä ja mikä jatkuvaa tuulta.

Mites muuten kun Nexuksiin tiivistyy kosteutta lasin alle? Koitettiin auttaa asiaa poraamalla pienet hengitysreiät mittareiden alareunaan, lokikaiun näyttö kirkastui mutta tuulimittarissa on edelleen kosteutta, aurinkoisena päivänä selkenee mut muuten hiukan sumuinen. Vika/ominaisuus, voiko tälle tehdä jotain? (Siis muuta kuin latoa talikollisen rahaa marmoritiskille tai tihrustaa ohuen sumun läpi joista valitaan jälkimmäinen, ongelma ei ole ainakaan vielä niin iso, lähinnä pikku ärsyttävyys)
Mikko
alokas
Posts: 34
Joined: Sat Apr 15, 2006 18:31 pm

Post by Mikko »

VVille wrote:Mites muuten kun Nexuksiin tiivistyy kosteutta lasin alle? Koitettiin auttaa asiaa poraamalla pienet hengitysreiät mittareiden alareunaan, lokikaiun näyttö kirkastui mutta tuulimittarissa on edelleen kosteutta, aurinkoisena päivänä selkenee mut muuten hiukan sumuinen. Vika/ominaisuus, voiko tälle tehdä jotain? (Siis muuta kuin latoa talikollisen rahaa marmoritiskille tai tihrustaa ohuen sumun läpi joista valitaan jälkimmäinen, ongelma ei ole ainakaan vielä niin iso, lähinnä pikku ärsyttävyys)
Muistaakseni ainakin NX:n manuaaleissa todetaan, että näytöissä on vesieristeenä joku goretex-henkinen hengittävä kalvo, joka päästää kosteutta sopivalla säällä toki sisäänkin. Ohjeeksi kosteuden poistoon annetaan näytön valojen asettaminen täysille, jolloin lämpö painaa kosteuden ulos. Tuo on ainakin mulla toiminut sumun poistossa.
kviljamaa
alokas
Posts: 24
Joined: Mon Mar 14, 2011 11:22 am

Langaton tuulianturi hiipuu

Post by kviljamaa »

Meillä laitettiin NX start pack 4 (2 näyttöä, langaton tuulianturi, erilliset loki ja kaikuanturit) 2011 keväällä. Tänä vuonna langattoman tuulianturin kantomatka hiipunut. Kun hakee anturin alas niin toimii moitteetta, mutta signaali ei jaksa vastaanottimelle ja näytölle asti kun anturi on topissa. Takuuasiaa hoitava Vestekin huolto epäili vian olevan vastaanottavassa WSI-boksissa eikä anturissa. Pitää viedä anturi ja WSI-boksi vestekille kunhan kerkii niin testaavat kummassa vikaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Istuin kaverin veneessä käpelöimässä järjestelmää jossa serveri oli uusi NX2, mittarit Nexus ja anturit WSI-boksilla. Ainakaan sellaiseen komboon missä ei ole ainuttakaan NX2 Multi-instrumenttia en lähtisi sotkemaan tuollaista langatonta tuulianturia vain pitäytyisin langallisessa.

Langallinen on siitä hyvä että yleismittarilla saa aika hyvin testattua perusteet jos ei toimi. Rupeaa pää kiehumaan välillä näitten elektroniikkalaitteiden kanssa etenkin merellä missä haluaa vain kaiken toimivan. Eli suosittelisin ottamaan sen langallisen tuulianturin aina.
Last edited by harald on Sun Aug 05, 2012 23:24 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

VVille wrote:Ilmeisesti näissä on eroja aika paljon. Meillä Nexus (NX, anturi tuo twin-fin) näyttää hiukan optimistisia lukemia (eli vähän enemmän kuin on), ainakin noin fiilispohjalta. Eleciin asennettu Furunon mittari näyttää ainakin fiilispohjalta aika tarkasti oikein, lukemat vastasi regatassa hyvin sekä perstuntumaa että virallisia ja laiturilla liikkuneita lukemia. Nexuksen johdottomuus helpottaa kyllä asennusta aika runsaasti. Toisaalta Furunon analoginen näyttö hakkaan Nexuksen digitaalisen luettavuudessa 100-0.
Mikä teillä on kalibrointi-arvo C53 kohdassa multissa? Sen pitäisi kolmilapaisella potkurilla olla 1.70, ja vanhalla kaksilapaisella 1.50. Multin manuaalissa lukee että tätä arvoa ei pidä muuttaa, ja anturin manuaalissa että se pitääkin muuttaa.
Toisaalta Furunon loki on aika turha kapine, kun kalibrointikerrointa saa säätää vain 0.1 välein, hitaassa vauhdissa näyttää pahasti alle ja pysähtelee, ja vaikka näytössä on 2 desimaalia niin käytännössä näyttää jollain 0.09kn pykälillä lukemia. Toki tyhjää parempi mut ei pärjää Nexukselle alkuunkaan.
Eikös tuo Furuno ole yksi-yhteen Nexuksen tekeleitä? Ainakin aikaisemmin oli.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
kviljamaa
alokas
Posts: 24
Joined: Mon Mar 14, 2011 11:22 am

Etenee, pikkuhiljaa

Post by kviljamaa »

NX -sarjan langattoman kantavuusongelman selvitys etenee, pikkuhiljaa. WSI -boxi ja tuulianturi kävivät Vestekin huollossa tarkistettavana. Testasivat anturin joka vaikutti ehjältä ja antoivat toisen (ei uuden mutta testatun) WSI-boxin. Ilmeisesti heillä ei ollut käytettävissä mitään varsinaista anturin lähetystehoa mittaavaa menetelmää. Ei kovin suureksi yllätykseksi tilanne oli maanantaina testattaessa aivan sama kuin aikaisemmin. Tuulianturin radioyhteyden kantavuus loppuu pari metriä ennen toppia.

Vestekin huolto toimii ja palvelee kyllä hyvin. Vaihe yksi (WSI -boxin vaihto) hoitui puolessa tunnissa. Vaihe kaksi (anturin vaihto) e-mail -alustuksen jälkeen luultavasti valmistuu alle 5 minuutissa.
kviljamaa
alokas
Posts: 24
Joined: Mon Mar 14, 2011 11:22 am

Nyt kunnossa.

Post by kviljamaa »

Vestek antoi uuden anturin alkuperäisen tilalle ja nyt toimii hyvin. Kyse oli siis NX sarjan langattoman tuulimittarin kantavuusongelmasta. Ekan vuoden toimi hyvin, mutta sitten hiipui. Vestekin huolto sanoi, että aikaisemman sukupolven antureita on tullut huollon kautta useita takaisin, mutta uusimpia ei.
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Jankka wrote:Sain vihdoin tuulimittarin näyttämään tuulennopeuksia, jotka tosin ovat aika huikeita - 150-400 m/s... täytynee viedä maahantuojalle kalibroitavaksi :(
Nyt sai Vestek selvitettyä, miksei minun tuulimittari näyttänyt mitään järkevää - "Network" tuulianturi laitetaan tosiaan verkkoon, ei siis siihen kohtaan serverillä, missä lukee "wind" :oops:
mhelin
alokas
Posts: 13
Joined: Mon Apr 11, 2011 15:41 pm
Location: Helsinki

Post by mhelin »

Mikäs olis arvovaltaisen raadin suositus tuulimittarista FE83:seen, jossa on Raymarinen st40 bidata veneen nopeudelle ja lokille. Onko hyviä vaihtoehtoja pelkästä tuulimittarista ja olisiko suositus langallinen versio vai uskaltaako miettiä langatonta?
PasiP
alokas
Posts: 6
Joined: Mon Nov 02, 2015 23:44 pm

Garmin?

Post by PasiP »

Tuli siis hankittua alkuperäiskuntoinen FE83. Talven aikana muun ohessa tuulimittariasiat olisi tarkoitus fiksata kondikseen. Onko mielipiteitä ko sarjasta?

http://www.marinea.fi/garmingwindwirelessbundlev2

P
RaiRaiRai
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Varauksella tuo langaton anturi. Anturi sinänsä on todella hyvä, pitää kalibroinnin vuodesta toiseen mutta mitään kokemusta tuosta garminista ei ole. Olli kirjoitteli jotain niistä, eikö?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply