Pohjamaalit

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Pohjamaalit

Post by harald »

Aikaisemmin puhuttiin coppercoatista. Ympäristöministerilöllä on lista hyväksytyistä
myrkkyväreistä, joka on valitettavan lyhyt. Toisaalta, listassa on aika paljon
dikuparioksidiin perustuvia maaleja, joten uskoisi että Coppercoat ei
mikään mahdoton ole?

Kelluvassa oli esillä uusi epoksipohjainen Sea Speed v4 josta juttua myös seacoat.com sivulla.

Hakusessa siis maali, joka on monivuotinen, kova, hiottavissa sekä kiillotettavissa
sekä ruiskutettavissa. Hempelin Hard Racing ei taida olla kovin pop ruiskutettavana.

Mielenkiintoista muuten että Hempel Hard Racing Xtra:n tehoaineena on
40-42%(pain.) dikuparioksidi, ja Coppercoatin on "puhdas kupari" joka vedessä
muuttuu kuparioksidiksi. Coppercoatin sideaineena on epoksi, ja seossuhde
on jotain 2kg kuparia per litra epoksia.

Periaatteessa tuo coppercoat kiinnostaa, etenkin jos sen tehoaine on sama
kuin hard racingissä. Mutta mitenköhän tuo Sea Speed toimisi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Nykyiset pohjamaalit ovat jo niin luontoystävällisiä, että levät ja näkit tuntuvat niistä pitävän kovasti :roll:. Olemme tulleet tilanteeseen, missä kaikki tehoaineet ovat kielletyjen listalla ja melkein ainoa sallittu "lisäaine" onkin luontoystävällinen juuriharja annosteltuna runsain käsi- ja uintiliikkein 2-3 kertaa kesässä.

En oikein tiedä miten tämä tilanne tulee kehittymään tulevaisuudessa, kun ilmastonmuutoksen (?) mukanaan tuoma vesien lämpeneminen tulee pahentamaan tilannetta vielä entisestään.

Erikoista on, että parivuotta sitten veneen pohja oli elokuussa kokonaan näkin peitossa. Viime vuonna näkii loisti poissa olollaan, mutta tänä vuonna taas on näkki käynyt vierailulla...??? Käytetyt maalit ovat olleet koko ajan samaa merkkiä / mallia ja vieläpä ostettukin samalla kertaa, joten tuotantoerien välinen vaihtelu ei käy selitykseksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

voi -kkari miten voidaan säätää lakeja, säädöksiä ja direktiivejä joissa viitataan
liitteeseen 1b. Ja sitten sitä liitettä ei löydä koko internetistä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Panu wrote:Olemme tulleet tilanteeseen, missä kaikki tehoaineet ovat kielletyjen listalla ja melkein ainoa sallittu "lisäaine" onkin luontoystävällinen juuriharja annosteltuna runsain käsi- ja uintiliikkein 2-3 kertaa kesässä.
Venelehdessä (muistaakseni) on mainostettu pohjaharjaa, millä pohjan saa (myyntipuheen mukaan) puhtaaksi ihan veneen kannelta käsin. Tuonkin homman voisi siten hoitaa herrasmiesmäisesti mirri kaulassa. Kimppahankintaan?
Guest

Post by Guest »

Kelluvassa oli esillä uusi epoksipohjainen Sea Speed v4
Tuo on tosi mielenkiintoinen. Nimittäin JOS se toimisi, niin tuo maali olisi oikeasti monivuotinen, ei tarttisi keväisin tehdä mitään pohjalle. Jonkun pitäis vaan kokeilla Suomessa 5 knots purjeveneen pohjassa käytännön olosuhteissa, anyone? Meillä maalinvaihto ajankohtainen (ehkä yrittäis lykätä vielä vuodella) ja tuo on houkutteleva vaihtoehto. Noilla ekomaaleilla joutuu pahimmilaan sekä maalaamaan vuosittain että pesemään pohjaa kesken kesää. Tuo Seaspeed olisi varmaankin pestävä kesken kesää, mutta eipähän tarttisi maalata keväisin. Vielä jos se olis niin nopea kuin väittävät...

Ville
Jan

Post by Jan »

Laitoin kysymys maahantuojalla jos vielä joku on kokeillut tuota täällä Helsingin seudulla. Muuten voitaisiin ehkä toimia koeveneenä :roll: .
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Keskustelin Eva Nurmen kanssa (ylitarkastaja, ymparisto.fi). Listalla olevia maaleja
saa käyttää, kaikkien muiden maalien käyttö tai myynti on kiellettyä suomessa.
Biosididirektiivi ei ole valmis vielä, siitä syystä litetttä 1B ei löydä mistään. Meneillään
on 10 vuoden ylimenoaika, minä aikana kansalliset lait säätelevät biosidien
käytön.

Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.

Laissahan sanotaan että biosidivalmistetta ei saa..käyttää ..eikä luovuttaa markkinoille. Jos sekoittaa
itse, tulee(ko?) sekoituksesta biosidivalmiste?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote: Tuo on tosi mielenkiintoinen. Nimittäin JOS se toimisi, niin tuo maali olisi oikeasti monivuotinen, ei tarttisi keväisin tehdä mitään pohjalle. Jonkun pitäis vaan kokeilla Suomessa 5 knots purjeveneen pohjassa käytännön olosuhteissa, anyone?
Kuvissa on Hai-vene. Pitäisi varmaan selvittää kenen Haista on kyse? Toivottavasti
on Hui-Hai :)

Onpa tuolla vielä maininta että "Lue Kippari 5/2008 käyttötesti" mutta mikään
linkki se ei ole. Enkä halua maksaa 4,50 kipparilehdellä "mainoksen" lukemisesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.
Hiphei, kun ottaa huomioon myrkkymaalien menekin, niin tuohan tarkoittanee jo aikalailla suoraan purnukan hinnassa näkyvää lisää.

Mites se kimppatilaus Norjasta ;)
Tosin käyttö on myös kielletty, että sikäli pitäisi olla joka kerta paniikissa kun poliisivene ajaa ohi.
Guest

Post by Guest »

harald wrote:

Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.



Hiphei, kun ottaa huomioon myrkkymaalien menekin, niin tuohan tarkoittanee jo aikalailla suoraan purnukan hinnassa näkyvää lisää.
Se mitä tuo myös tarkoittaa / tarkoitti on, että maalinvalmistajat karsivat valikoiman minimiin. Meillä on ollut pohjassa Maailman Ylivoimaisesti Paras (TM) pohjamaali. Vai miltä kuulostaa: vesiohenteinen tosi kiva käyttää, tulee tyynyllä sileä pinta yhdellä vedolla, voi silti varovasti hioa jos haluaa hifistellä, nätti väri, monivuotinen (meidän "sarja" suunnilleen: maalaus 2 krs, ei mitään, paikkamaalaus, eimitään, uusintamaalaus kauttaaltaan 1 krs, ei mitään), kuluu pois käytössä eli ei kerry lohkeilevaksi klöntiksi. Ja maali siis poistettu valikoimasta, koska ei ollut taloudellisesti mieltä hyväksyttää saman valmistajan kahta kilpailevaa tuotetta ja millenpaska möi paremmin. Mites se Lapinlahden Lintujen vitutuslaulu nyt menikään...

Ville
Guest

Post by Guest »

Niin ja unohtui tuosta maalin ominaisuuksien listasta se tärkein, että meidän pohja on järjestään ollut nostettaessa sataman puhtain, niinäkin vuosina kun ei olla ajettu tuhatta mailia tai pesty pohjaa kesken kesää.

V.
Guest

Post by Guest »

Pitäisköhän vaikka Janin tai Haraldin ruveta enempi kaveraamaan tuon maahantuojan kanssa. Jos sille vähän vihjaa, että mielenkiintoa olis testata tätä tuotetta ja sit jos se on hyvä niin voitais suunnitella semmosta reippaammanpuoleista (esim. FE:t ja Expressit kimpassa) yhteistilausta aktiivisten ja tunnettujen kilpaluokkien porukoissa, mikä taas edelleen saattais auttaa tuotteen markkinoinnissa... Saattais vaikka maahantuoja kiinnostua.

V.
Guest

Post by Guest »

Tietääkö kukaan, mitä maaleja vakavamielisesti kisaavat avomeripurret (Tea Mono etc) käyttävät?

Tuossa Sea Speed V4:ssa mietittää aika paljon ylimainonta. http://www.seacoat.com/Intrigue.htm
Yli solmun nopeampi. Tottakai. Vastaavia luotettavia lupauksia ilmestyy muihin suorituskykyihin liittyen mun sähköpostiin päivittäin...

Voiko mikään tuote olla hyvä, jos mainonnassa täytyy valehdella tuolla tavalla?

Janne
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:Tietääkö kukaan, mitä maaleja vakavamielisesti kisaavat avomeripurret (Tea Mono etc) käyttävät?
Tean Monossa on (tai ainakin oli) Interspeediä, suoraan alfan sivulta kopipeistattuna:
"Maritim lahjoitti tiimillemme annoksen uutta Interspeed myrkkymaalia, jota testaamme Alfa Romeon pohjassa tulevalla purjehduskaudella"

Mikä on sitten tilanne tällä hetkellä, on eri asia. Jos myrkky on pettänyt, perisuomalaiseen tapaan siitä kyllä vaietaan monella kielellä ja vaihdetaan hiljaisuudessa Hartti taas pohjaan.
Yli solmun nopeampi. Tottakai. Vastaavia luotettavia lupauksia ilmestyy muihin suorituskykyihin liittyen mun sähköpostiin päivittäin...
Jep, kai tosin se riippuu mihin vertaa. Kyllä solmun vauhtiero näkkiä täynnä olevaan pohjaan syntyy nopeasti, mutta Joakim pystynee antamaan eksaktimman vastauksen onko pohjan sileydellä mahdollista saavuttaa solmun nopeuseroa reaalimaailmassa, jos siis vertailukohtana on sanottakoon P600-tasoon hiottu Hard Racing ja sitten tuo.
Niinno, kai se solmu on mahdollista jos vauhdit ovat luokkaa 20+knots.
Post Reply