Pohjamaalit
- harald
- Hallitus
- Posts: 11030
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Pohjamaalit
Aikaisemmin puhuttiin coppercoatista. Ympäristöministerilöllä on lista hyväksytyistä
myrkkyväreistä, joka on valitettavan lyhyt. Toisaalta, listassa on aika paljon
dikuparioksidiin perustuvia maaleja, joten uskoisi että Coppercoat ei
mikään mahdoton ole?
Kelluvassa oli esillä uusi epoksipohjainen Sea Speed v4 josta juttua myös seacoat.com sivulla.
Hakusessa siis maali, joka on monivuotinen, kova, hiottavissa sekä kiillotettavissa
sekä ruiskutettavissa. Hempelin Hard Racing ei taida olla kovin pop ruiskutettavana.
Mielenkiintoista muuten että Hempel Hard Racing Xtra:n tehoaineena on
40-42%(pain.) dikuparioksidi, ja Coppercoatin on "puhdas kupari" joka vedessä
muuttuu kuparioksidiksi. Coppercoatin sideaineena on epoksi, ja seossuhde
on jotain 2kg kuparia per litra epoksia.
Periaatteessa tuo coppercoat kiinnostaa, etenkin jos sen tehoaine on sama
kuin hard racingissä. Mutta mitenköhän tuo Sea Speed toimisi?
myrkkyväreistä, joka on valitettavan lyhyt. Toisaalta, listassa on aika paljon
dikuparioksidiin perustuvia maaleja, joten uskoisi että Coppercoat ei
mikään mahdoton ole?
Kelluvassa oli esillä uusi epoksipohjainen Sea Speed v4 josta juttua myös seacoat.com sivulla.
Hakusessa siis maali, joka on monivuotinen, kova, hiottavissa sekä kiillotettavissa
sekä ruiskutettavissa. Hempelin Hard Racing ei taida olla kovin pop ruiskutettavana.
Mielenkiintoista muuten että Hempel Hard Racing Xtra:n tehoaineena on
40-42%(pain.) dikuparioksidi, ja Coppercoatin on "puhdas kupari" joka vedessä
muuttuu kuparioksidiksi. Coppercoatin sideaineena on epoksi, ja seossuhde
on jotain 2kg kuparia per litra epoksia.
Periaatteessa tuo coppercoat kiinnostaa, etenkin jos sen tehoaine on sama
kuin hard racingissä. Mutta mitenköhän tuo Sea Speed toimisi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11030
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://yle.fi/genreportaalit/portaali.p ... tunid=5017
http://yle.fi/genreportaalit/portaali.p ... tunid=5618
http://yle.fi/genreportaalit/portaali.p ... tunid=5618
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdys
Nykyiset pohjamaalit ovat jo niin luontoystävällisiä, että levät ja näkit tuntuvat niistä pitävän kovasti . Olemme tulleet tilanteeseen, missä kaikki tehoaineet ovat kielletyjen listalla ja melkein ainoa sallittu "lisäaine" onkin luontoystävällinen juuriharja annosteltuna runsain käsi- ja uintiliikkein 2-3 kertaa kesässä.
En oikein tiedä miten tämä tilanne tulee kehittymään tulevaisuudessa, kun ilmastonmuutoksen (?) mukanaan tuoma vesien lämpeneminen tulee pahentamaan tilannetta vielä entisestään.
Erikoista on, että parivuotta sitten veneen pohja oli elokuussa kokonaan näkin peitossa. Viime vuonna näkii loisti poissa olollaan, mutta tänä vuonna taas on näkki käynyt vierailulla...??? Käytetyt maalit ovat olleet koko ajan samaa merkkiä / mallia ja vieläpä ostettukin samalla kertaa, joten tuotantoerien välinen vaihtelu ei käy selitykseksi.
Nykyiset pohjamaalit ovat jo niin luontoystävällisiä, että levät ja näkit tuntuvat niistä pitävän kovasti . Olemme tulleet tilanteeseen, missä kaikki tehoaineet ovat kielletyjen listalla ja melkein ainoa sallittu "lisäaine" onkin luontoystävällinen juuriharja annosteltuna runsain käsi- ja uintiliikkein 2-3 kertaa kesässä.
En oikein tiedä miten tämä tilanne tulee kehittymään tulevaisuudessa, kun ilmastonmuutoksen (?) mukanaan tuoma vesien lämpeneminen tulee pahentamaan tilannetta vielä entisestään.
Erikoista on, että parivuotta sitten veneen pohja oli elokuussa kokonaan näkin peitossa. Viime vuonna näkii loisti poissa olollaan, mutta tänä vuonna taas on näkki käynyt vierailulla...??? Käytetyt maalit ovat olleet koko ajan samaa merkkiä / mallia ja vieläpä ostettukin samalla kertaa, joten tuotantoerien välinen vaihtelu ei käy selitykseksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Venelehdessä (muistaakseni) on mainostettu pohjaharjaa, millä pohjan saa (myyntipuheen mukaan) puhtaaksi ihan veneen kannelta käsin. Tuonkin homman voisi siten hoitaa herrasmiesmäisesti mirri kaulassa. Kimppahankintaan?Panu wrote:Olemme tulleet tilanteeseen, missä kaikki tehoaineet ovat kielletyjen listalla ja melkein ainoa sallittu "lisäaine" onkin luontoystävällinen juuriharja annosteltuna runsain käsi- ja uintiliikkein 2-3 kertaa kesässä.
Tuo on tosi mielenkiintoinen. Nimittäin JOS se toimisi, niin tuo maali olisi oikeasti monivuotinen, ei tarttisi keväisin tehdä mitään pohjalle. Jonkun pitäis vaan kokeilla Suomessa 5 knots purjeveneen pohjassa käytännön olosuhteissa, anyone? Meillä maalinvaihto ajankohtainen (ehkä yrittäis lykätä vielä vuodella) ja tuo on houkutteleva vaihtoehto. Noilla ekomaaleilla joutuu pahimmilaan sekä maalaamaan vuosittain että pesemään pohjaa kesken kesää. Tuo Seaspeed olisi varmaankin pestävä kesken kesää, mutta eipähän tarttisi maalata keväisin. Vielä jos se olis niin nopea kuin väittävät...Kelluvassa oli esillä uusi epoksipohjainen Sea Speed v4
Ville
- harald
- Hallitus
- Posts: 11030
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Keskustelin Eva Nurmen kanssa (ylitarkastaja, ymparisto.fi). Listalla olevia maaleja
saa käyttää, kaikkien muiden maalien käyttö tai myynti on kiellettyä suomessa.
Biosididirektiivi ei ole valmis vielä, siitä syystä litetttä 1B ei löydä mistään. Meneillään
on 10 vuoden ylimenoaika, minä aikana kansalliset lait säätelevät biosidien
käytön.
Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.
Laissahan sanotaan että biosidivalmistetta ei saa..käyttää ..eikä luovuttaa markkinoille. Jos sekoittaa
itse, tulee(ko?) sekoituksesta biosidivalmiste?
saa käyttää, kaikkien muiden maalien käyttö tai myynti on kiellettyä suomessa.
Biosididirektiivi ei ole valmis vielä, siitä syystä litetttä 1B ei löydä mistään. Meneillään
on 10 vuoden ylimenoaika, minä aikana kansalliset lait säätelevät biosidien
käytön.
Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.
Laissahan sanotaan että biosidivalmistetta ei saa..käyttää ..eikä luovuttaa markkinoille. Jos sekoittaa
itse, tulee(ko?) sekoituksesta biosidivalmiste?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11030
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kuvissa on Hai-vene. Pitäisi varmaan selvittää kenen Haista on kyse? ToivottavastiAnonymous wrote: Tuo on tosi mielenkiintoinen. Nimittäin JOS se toimisi, niin tuo maali olisi oikeasti monivuotinen, ei tarttisi keväisin tehdä mitään pohjalle. Jonkun pitäis vaan kokeilla Suomessa 5 knots purjeveneen pohjassa käytännön olosuhteissa, anyone?
on Hui-Hai
Onpa tuolla vielä maininta että "Lue Kippari 5/2008 käyttötesti" mutta mikään
linkki se ei ole. Enkä halua maksaa 4,50 kipparilehdellä "mainoksen" lukemisesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Hiphei, kun ottaa huomioon myrkkymaalien menekin, niin tuohan tarkoittanee jo aikalailla suoraan purnukan hinnassa näkyvää lisää.harald wrote: Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.
Mites se kimppatilaus Norjasta
Tosin käyttö on myös kielletty, että sikäli pitäisi olla joka kerta paniikissa kun poliisivene ajaa ohi.
Se mitä tuo myös tarkoittaa / tarkoitti on, että maalinvalmistajat karsivat valikoiman minimiin. Meillä on ollut pohjassa Maailman Ylivoimaisesti Paras (TM) pohjamaali. Vai miltä kuulostaa: vesiohenteinen tosi kiva käyttää, tulee tyynyllä sileä pinta yhdellä vedolla, voi silti varovasti hioa jos haluaa hifistellä, nätti väri, monivuotinen (meidän "sarja" suunnilleen: maalaus 2 krs, ei mitään, paikkamaalaus, eimitään, uusintamaalaus kauttaaltaan 1 krs, ei mitään), kuluu pois käytössä eli ei kerry lohkeilevaksi klöntiksi. Ja maali siis poistettu valikoimasta, koska ei ollut taloudellisesti mieltä hyväksyttää saman valmistajan kahta kilpailevaa tuotetta ja millenpaska möi paremmin. Mites se Lapinlahden Lintujen vitutuslaulu nyt menikään...harald wrote:
Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.
Hiphei, kun ottaa huomioon myrkkymaalien menekin, niin tuohan tarkoittanee jo aikalailla suoraan purnukan hinnassa näkyvää lisää.
Ville
Pitäisköhän vaikka Janin tai Haraldin ruveta enempi kaveraamaan tuon maahantuojan kanssa. Jos sille vähän vihjaa, että mielenkiintoa olis testata tätä tuotetta ja sit jos se on hyvä niin voitais suunnitella semmosta reippaammanpuoleista (esim. FE:t ja Expressit kimpassa) yhteistilausta aktiivisten ja tunnettujen kilpaluokkien porukoissa, mikä taas edelleen saattais auttaa tuotteen markkinoinnissa... Saattais vaikka maahantuoja kiinnostua.
V.
V.
Tietääkö kukaan, mitä maaleja vakavamielisesti kisaavat avomeripurret (Tea Mono etc) käyttävät?
Tuossa Sea Speed V4:ssa mietittää aika paljon ylimainonta. http://www.seacoat.com/Intrigue.htm
Yli solmun nopeampi. Tottakai. Vastaavia luotettavia lupauksia ilmestyy muihin suorituskykyihin liittyen mun sähköpostiin päivittäin...
Voiko mikään tuote olla hyvä, jos mainonnassa täytyy valehdella tuolla tavalla?
Janne
Tuossa Sea Speed V4:ssa mietittää aika paljon ylimainonta. http://www.seacoat.com/Intrigue.htm
Yli solmun nopeampi. Tottakai. Vastaavia luotettavia lupauksia ilmestyy muihin suorituskykyihin liittyen mun sähköpostiin päivittäin...
Voiko mikään tuote olla hyvä, jos mainonnassa täytyy valehdella tuolla tavalla?
Janne
Tean Monossa on (tai ainakin oli) Interspeediä, suoraan alfan sivulta kopipeistattuna:Anonymous wrote:Tietääkö kukaan, mitä maaleja vakavamielisesti kisaavat avomeripurret (Tea Mono etc) käyttävät?
"Maritim lahjoitti tiimillemme annoksen uutta Interspeed myrkkymaalia, jota testaamme Alfa Romeon pohjassa tulevalla purjehduskaudella"
Mikä on sitten tilanne tällä hetkellä, on eri asia. Jos myrkky on pettänyt, perisuomalaiseen tapaan siitä kyllä vaietaan monella kielellä ja vaihdetaan hiljaisuudessa Hartti taas pohjaan.
Jep, kai tosin se riippuu mihin vertaa. Kyllä solmun vauhtiero näkkiä täynnä olevaan pohjaan syntyy nopeasti, mutta Joakim pystynee antamaan eksaktimman vastauksen onko pohjan sileydellä mahdollista saavuttaa solmun nopeuseroa reaalimaailmassa, jos siis vertailukohtana on sanottakoon P600-tasoon hiottu Hard Racing ja sitten tuo.Yli solmun nopeampi. Tottakai. Vastaavia luotettavia lupauksia ilmestyy muihin suorituskykyihin liittyen mun sähköpostiin päivittäin...
Niinno, kai se solmu on mahdollista jos vauhdit ovat luokkaa 20+knots.