Rekisteröinti

Moderators: Petri, harald

Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Rekisteröinti

Post by Erkka »

Jos hankkii uuden uutukaisen tai Suomeen aiemmin rekisteröimättömän veneen, pitää tietty marssia Maistraattiin. No, entäpä purjetunnus? A: tarvitaanko sitä enää B: vaaditaanko sitä enää minkään instanssin taholta?

Tämmöstä oli esillä, ja ajattelin että täältä sitä faktaa on ennenkin tietämättömille irronnut.

t. Erkka
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Ei kai tuota purjetunnusta ole ennenkään vaadittu muuta kuin kisoissa. Ainakin meidän (joka taitaa olla myös teidän?) seurassa voit valita rekisteröidäänkö vene purjehtijaliittoon vai veneilyliittoon. Jos valitset SPL:n, niin saat numerot purjeisiin, mutta joudut siitä lystistä maksamaan satasen, ja täyttämään lomakkeen http://www.purjehtija.fi/uploads/nj9m11zu97.pdf

Maistraattiin joudut sitten rekisteröimään joka tapauksessa.

Tämä siis mutua, koska eihän mulla mitään uusia veneitä ole ollut. Kerro nyt meille kuitenkin mikä sulle on tulossa :roll:
Olli Niemi
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Jaa, kertosinko...no kerrotaan. Elan 33:sen runkoon saksalainen veneenrakentaja tehnyt ittelleen veneen, eli tehdasrunko ja ite tehty vimosen päälle sisusta. Aikani kattelin kuvia, sitten käväisin Germaaniassa kattomassa ja loppu on historiaa. Runko vm. -98, veteenlaskettu 2001. Eli kevättä kohti...
-Erkka / Awasome
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Onnittelut! Meinaatko noutaa uuden perheenjäsenen vesiteitse?
Olli Niemi
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Rekkakyyti on kuitilla semmosen vähintään 5 tonnia, ja ilman kuittiakin varmasti 3-4 tonnin huiteilla. Kyllä se vesitse tuominen on aika vahva vaihtari, ottanee semmoisen 4-5 päivää sisältäen Visbyssä pysähdyksen. Vuan ans kattoo, kevääseen on pitkä aika. Pirskatti kun en saa vaihdettua allekirjotusta Awa II:ksi. Awa I matkannee Saloon keväällä.
-Erkka / Awasome
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Awa wrote:Rekkakyyti on kuitilla semmosen vähintään 5 tonnia, ja ilman kuittiakin varmasti 3-4 tonnin huiteilla. Kyllä se vesitse tuominen on aika vahva vaihtari, ottanee semmoisen 4-5 päivää sisältäen Visbyssä pysähdyksen. Vuan ans kattoo, kevääseen on pitkä aika. Pirskatti kun en saa vaihdettua allekirjotusta Awa II:ksi. Awa I matkannee Saloon keväällä.
Eli ainakaan et antanut mielikuvituksen rajoittaa nimen valinnassa :)

Saksasta Suomeen on loppupeleissä aika kevyt keikka noin isolla veneellä, jos miehistöä on edes vähäsen.
Entinen työkaveri toi parin kaverinsa kanssa X-37:n Hampurista muistaakseni alle viikossa Helsinkiin (mua pyydettiin mukaan, kulutkin olisivat maksaneet, mutta oli muita liian suuria esteitä sillä aikataululla:( )

Kun isoa vettä pitkin posottaa 7-8 solmua niin matkaa taittuu. Käytännössä siis aika kivan kesälomareissun saa, jos aikaa käyttää vaikka 3 viikkoa ja viettää sitten aikaa Gotlannissa yms.
kimmo

purjenumero/rekisteröinti

Post by kimmo »

Jos aiot joskus osallistua veneellä kisoihin, niin purjenumero pitää hakea ja samalla vene rekisteröidään SPL:n purjevenerekisteriin. Tämä onnistuu ainoastaan SPL:n jäsenseuran kautta.

Lisäksi laki edellyttää joka tapauksessa veneen rekisteröimistä viralliseen vesikulkuneuvorekisteriin (maistraatissa).

Molemmista tulee ikävä kyllä omat numeronsa: purjenumero purjeeseen ja rekisterinumero runkoon.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Mutta venehän pitää saada Suomeen heti keväällä, että pääsee liikkeelle. Ajattelin, että Awa II on just oikee nimi, kun tuolla näkee noita jahteja joissa on esmes Liisa VII niin pitäähän se ite kokeilla mihin asti pääsee.

Kaveri oli kyydissä tuomassa Dehler 34:sta Hampurista myös viime keväänä, ja heillä oli mennyt 4 päivää Kielistä Porkkalaan. 750 mailia, josta spinnulla reilu 400. Ja tietty se illanvietto Visbyssä. Tuon 7 solmun mukaan itse matkaa olisi 100 tuntia, ja siihen kaikki kiemurtelut ja tuulen tyyntymiset niin se on aika lailla viikko. Ajankohta varmaan tuossa touko-kesäkuun vaihteessa, toivottavasti.
-Erkka / Awasome
Riksi
alokas
Posts: 22
Joined: Mon Nov 19, 2012 22:27 pm
Location: Järvenpää

Post by Riksi »

Kävin galleriassa katsomassa jäsenien veneiden kuvia ja niissä ei näkynyt rekisteritunnusta.
Miten on, onko pakollista merkitä rekisteritunnus veneen kylkeen?
Jos olette liimanneet tunnarin, niin mihinkä kohtaan venettä?
Tietenkin olisi kiva, jos laki ei vaatisi tätä toimenpidettä, niin ei tarvitsisi pilata veneen kaunista kylkeä jollakin numerosarjalla :D
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Meillä oli edelliset omistajat liimanneet vauhtiraidan yläpuolelle takaosassa venettä. Näkyy tässä kuvassa
Image
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tästä kuvasta voi tarkkasilmäinen bongata 5 suoritusta tarrojen liimauksesta:

Image

Tämän otannan perusteella ruffin yläreuna on suosituin paikka. Charlottassa, Merellissä ja Annelissa ikkunan päällä, Lisbethissä ja Danielassa vähän edempänä.

Anneli näkyy vähän heikosti, mutta sähköteippi on kyllä juuri sopivan arvoinen materiaali noiden turhakkeiden taiteiluun...

Lisbethissä laitoin aikanaan teipit niin, että ne jäävät edes vähän ST-fokan kiskon taakse katveeseen, mutta poistin sitten kiskon myöhemmin. Nyt nuo ovat sitten turhan näkyvällä paikalla.
Olli Niemi
Post Reply