Page 1 of 13

Sähkömoottori taas

Posted: Fri Sep 22, 2006 11:32 am
by harald
Joku suomessa ehti ennen:

http://www.electricocean.fi/blog/

Lithiumakusto :shock:

Posted: Fri Sep 22, 2006 11:33 am
by harald

Posted: Fri Sep 22, 2006 11:49 am
by harald
Janne lupasi kertoa enemmän asiasta. Kokeiluvene on vielä 1.5kk vedessä joten
halukkaat pääsevät kokeilemaan kyseistä vekotinta jos kiinnostusta on.

Testivenehän on myös 2.5tn ja aika samankokoinen, akselilla ja alkuperäis-
potkurilla joten lupaa hyvää vaihtoehtoa yanmarin tilalle..

Re: Sähkömoottori taas

Posted: Fri Sep 22, 2006 11:56 am
by Panu
harald wrote:Joku suomessa ehti ennen:

http://www.electricocean.fi/blog/

Lithiumakusto :shock:
Tervehdys

Pari vuotta sitten oli muistaakseni purjehtijalehdessä artsu puisesta purjeveneestä, josta vanha dieselkone oli korvattu sähkömoottorilla. Veneellä kuulema käytiin ulkona vain viikonloppuisin ja koneella ajettiin vain satamasta ulos ja satamaan sisään. Viikot vene oli maasähkökaapelin päässä laiturissa latautumassa. Omistaja vakuutti tyytyväisyyttään ratkaisuun. Ei polttoainetta, pakokaasuja ja melua.

Posted: Fri Sep 22, 2006 13:40 pm
by KaleviHarkonen
Onko tuollaisen systeemin hintatasosta kenelläkään mitään tuntumaa? Lisäksi vielä tarvittaisiin suhteellisen jööti laturi että 200 Ah saisi yön aikana maasähköllä täyteen.

Nojaa, ehkä se ei sittenkään ensisijaista olisi, kyseessähän on purjevene 8) .

Nimim. öljynvaihtoja en jäisi kaipaamaan.

Posted: Fri Sep 22, 2006 13:48 pm
by KaleviHarkonen
...jaha se hinta löytyikin netistä:

"
Complete electric propulsion system exclusive of batteries
Price: 39.100 SEK approx. (4.460 EUR) exclusive of V.A.T
Freight Costs additional.
"

Yllättävän lähelle ovat hinnoitelleet Yanmaria...

Re: Sähkömoottori taas

Posted: Fri Sep 22, 2006 14:01 pm
by Guest
Panu wrote: Pari vuotta sitten oli muistaakseni purjehtijalehdessä artsu puisesta purjeveneestä, josta vanha dieselkone oli korvattu sähkömoottorilla.
Ko. vene on parin paikan päästä omasta veneestäni. Liikkuu täysin äänettömästi ainakin hiljaisilla nopeuksilla. Juttelin omistajan kanssa pari vuotta sitten koneesta ja sen toiminnasta. Muistaakseeni siinä piti kytkimellä valita 12 tai 24 V. 24 V käytöllä kulki ~5 kn, mutta akut ei kestä kuin pari tuntia. Seuraava pykälä on sitten 12 V, jolla kulkee vain ~3kn, mutta akut kestävät pitkään.

Joakim

Posted: Fri Sep 22, 2006 14:05 pm
by harald
No tuo on se ruotsalainen, katsotaan mitä tämä Electric Ocean tarjoaa.

Posted: Fri Sep 22, 2006 14:06 pm
by harald
Meille riittäisi jotenkuten tuo 4 knots ja 5h. Harvoin on niin paljon pläkää että
tarvitsee tuntikausia puksuttaa.

Toisaalta löpön energiatiheys on tosi hyvä. Mutta yanmar maksaa 6k¤.

Electric Ocean sähkömoottorivaihtoehto

Posted: Sat Sep 23, 2006 15:48 pm
by jannek
Tässä hieman kuvia, faktoja ja subjektiivisia kokemuksia yritykseni valmistamasta purjeveneen sähkömoottorijärjestelmästä sekä sen käytöstä yhden kesän osalta.

Aihepiiri alkoi tosiaan kiinnostaa jo vuosia sitten ja selvitettyäni markkinoilla olevat vaihtoehdot ja niiden hinnat tuli perinteinen "itse tekisin paremman" fiilis. Lähtökohtana oli käyttää mahdollisimman paljon valmiita ja koeteltuja komponentteja, sekä tehdä loput itse niin hyvin ja kestäväksi kuin mahdollista. Itse järjestelmää myydään jo, mutta perinteisillä lyijyakuilla. Oma uskoni on kuitenkin että 1-3 vuodessa litium kennot tulevat laajemmin markkinoille ja niiden hinta alkaa hiljalleen tippumaan inhimillisiin mittoihin.

Pilottiveneemme Jeanneau Sun 2500 (25 jalkaa, reilu 2 tonnia) on kesän aikana seilannut tähän mennessä yli 800 mailia. Alkukesän akustona oli 4 x 75Ah AGM-lyijyakkua ja heinäkuussa saimme tilalle 200Ah litium paketin. Ero akkupakettien suorituskyvyssä on ollut todella huima, lyijyakuilla käyttösäde oli hiljaa ajaen noin 10 mailia ja litiumeilla puhutaan 40+ mailista. Tehon tarvehan toki kasvaa miltei nopeuden neliössä, eli mitä lujempaa ajetaan, sen lyhyemmälle pääsee.

Ruotsalaiseen OzEcoon verrattuna järjestelmässämme on kaksi isompaa eroa.

Ensimmäinen on portaaton nopeudensäätö joka tehdään erillisellä säätimellä. Oz:han käyttää sinänsä nerokasta on-12v-24v kytkentää jolla saavutetaan kaksi nopeutta sekä eteen että taakse vain kytkemällä akut rinnan tai sarjaan. Itse koimme kuitenkin tarpeelliseksi että nopeutta voi säätää portaattomasti, varsinkin rantautuessa ja pidempiä pätkiä ajaessa.

Toinen ero on alennusvaihde (1:2.46) jolla mahdollistetaan se että moottori pyörii jäähdytyksen kannalta tarpeeksi nopeasti ja sille ei tarvitse syöttää älyttömiä amppeerimääriä tarvittavan väännön saavuttamiseksi. Alennusvaihde maksaa valitettavasti useita satoja euroja tehdä (alumiinivalu), mutta saavutettavat hyödyt ovat mielestäni ylivoimaiset joten siihen kannattaa satsata. Moottorin hyötysuhde paranee ja akselista/potkurista tulevat värinät pienenevät kun sinne ei syötetä liian isoja kierroksia.

Tässä näin pikaisesti ynnättynä mieleen tulleita asioita. Jäljempänä vielä muutama kuva ja linkki esitteeseen josta löytyy teknisiä faktoja. Mikäli kiinnostusta on enemmän, voisin vaikka Haraldin kanssa koittaa sopia jonkun ajankohdan jolloin venettä voisi tulla ihmettelemään. Kotisatama sillä on Helsingin Moottorivenekerho.

Esite moottorista ja vaihteesta.

Kuvia:
http://www.electricocean.fi/kuvia/kone_edesta.jpg
http://www.electricocean.fi/kuvia/kone_sivusta.jpg
http://www.electricocean.fi/kuvia/akusto.jpg

mode edit(hh, 25.9 08): kuvat muutettu linkeiksi koonsa takia

Posted: Sat Sep 23, 2006 16:01 pm
by harald
Kiitos Janne kuvista ja selostuksesta. Miten on Litiumakuston kanssa, olen saanut
ymmärtää että saatavuus on vähän niin ja näin, ja eikös niiden lataaminen ole
pienoinen ongelma? Hintakaan ei varmaan ole siitä halvimmasta päästä?

Ymmärrän että tuotteistus on aika alkuvaiheessa, mutta meitä kiinnostaa varmasti
myös jonkinlainen hintakuva. Onko siis kyseessä 5k¤ vai 10k¤ investoinnista?

Posted: Sat Sep 23, 2006 16:05 pm
by harald
Mikä on muuten akuston fyysiset ulkomitat? Paino tuolle paketille taisi olla 89kg?

Posted: Sat Sep 23, 2006 16:22 pm
by harald
Tuossa myös aiempaa keskustelua aiheesta:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=akusto

Posted: Sat Sep 23, 2006 16:25 pm
by harald
Ja aiemmin mainittu puufiskari, joka mainitaan myös edellisessä mainitussa
säikeessä:

http://www.albica.com/

Ja eräs toinen sivusto:

http://www.electricboats.co.uk/intro.html

hinnoittelusta..

Posted: Sat Sep 23, 2006 23:54 pm
by Guest
Hinnoittelun osalta voidaan sanoa karkeasti että täydellinen järjestelmä 4 x 75Ah suljetuilla lyijyakuilla maksaa noin 5700 eur (sis alv).

Ilman akkuja, laturia ja virtamittaria hinta tippuu 3700 euroon (sis alv).

Koko järjestelmän osalta kannattaa tietenkin laskea esim. viiden vuoden käyttö ja huoltokustannukset mukaan. Sähkömoottorilla nämä ovat ihan olemattomat, dieselin kanssa saa jo öljyistä ja suodattimista maksaa toistasataa euroa vuodessa.

Litium akkupakettia ei tällä hetkellä tietääkseni kukaan myy suoraan kuluttajille. Kuvittelen että tuolle paketille tulisi hintaa noin 10 000 euroa (sis alv) laturin ja suojaelektroniikan kanssa. Akuston fyysiset mitat ovat noin 50x36x28 senttiä missä 28 on korkeus.

Lataus ei ole mitenkään ongelmallista. Veneessä on normaali maasähkökeskus jonka yhdestä töpselistä tulee virta automaattiselle laturille. Kun kytken veneen maasähköön, akut latautuvat. Maasähkörasiasta otetaan virtaa noin 5 amppeeria eli ei pitäisi olla ongelma moderneissa satamissa. Hangossa tosin yhdestä tolpasta lämpösulake pomppasi ylös. Ovat siellä koittaneet rajoittaa sähkölämmittimien käyttöä veneessä ja sulakkeet on kovin "herkät".

Viikon lomareissun aikana muuten ladattiin akut kerran. Tosin noudatettiin pääasiassa veneen ohjekirjassa ollutta neuvoa missä sanottiin purjeiden olevan pääasiallinen tapa viedä venettä eteenpäin :)