Sähkömoottori taas
Lisbethin 2-tahtikone tykkää ottaa kierroksia. Lämä tiskissä ja kaikki 7 kaakkia pelissä (laturi pois päältä) kulkee hyvissä olosuhteissa 6,5 solmua. Meteli, tärinä, aallonmuodostus, savu, bensan kulutus ja pelko hajoamisesta kasvavat eksponentiaalisesti 5,7 solmun jälkeen.
Täysin näkin peittämällä taittolapapotkurilla huiput jäi loppukaudesta alle 6 solmun.
Täysin näkin peittämällä taittolapapotkurilla huiput jäi loppukaudesta alle 6 solmun.
Kova saavutus! Kertoisitko koneen mallin, kierrokset, välityksen ja potkurin mitat, niin voisin vähän laskeskella siitä takaisinpäin työntövoimaa.Olli wrote:Lisbethin 2-tahtikone tykkää ottaa kierroksia. Lämä tiskissä ja kaikki 7 kaakkia pelissä (laturi pois päältä) kulkee hyvissä olosuhteissa 6,5 solmua.
Joakim
Kone on siis vanha Vire7. En tiedä mistä kohtaa mitattuna siitä irtoaa 7 heppaa, mutta luulisin, että tuon koneen tehosta on muutettavissa eteenpäin vieväksi voimaksi enemmän kuin saman tehoisessa dieselissä, koska tossa on hyvin vähän voimaa vieviä apulaitteita. Laturinkin saa kytkettyä pois päältä.Anonymous wrote: Kova saavutus! Kertoisitko koneen mallin, kierrokset, välityksen ja potkurin mitat, niin voisin vähän laskeskella siitä takaisinpäin työntövoimaa.
Manuaalia ei ole nyt käsillä, mutta netistä kaiveltuna välityssuhde on 2:1. Potkuria en valitettavasti pääse tsekkaamaan, kun olen melko kaukana veneestä. Joka tapauksessa kyseessä on 2-lapainen taittolapapotkuri ja akseliveto.
Koneen tehokäppyrä löytyy tuolta:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/images/power.jpg
Ja vääntökäyrä:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/images/torque2.gif
7 hv ilmoitetaan 3200 kierroksella, mutta näköjään tehokäyrän mukaan ylikierroksilla irtoaa enemmän. Kierrosmittaria mulla ei ole, mutta metelistä päätellen veikkaisin vähintään 3200
Tuolta Vire7:n epävirallisilta kotisivuilta löytyy myös vertailua nopeuksista eri veneillä:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/topic005.htm
Ja toinen taulukko, jossa myös potkureiden kokoja:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/topic017.htm
Näin vanhoissa **skoissa kuitenkin koneen kunto vaikuttaa varmaan aika paljon tulosten vertailukelpoisuuteen. Mulla on mm. kaasari huollettu viime keväänä.
Dieseliin verrattuna tuossa myllyssä ei ole mitään alavääntöä, mutta kierroksilla kulkee ihan hyvin. Ja jos joku haluaa kokeilla konetta omassa veneessä, kone on myytävänä
Jos Viressä on potkurina 12x8 tai 13x7, sen pitäisi työntää kutakuinkin 900 N 6,5 kn vauhdissa ja kierrosten olla ~3200 rpm. Työntö on suurempi tehoon nähden kuin tekemässäni taulukossa, koska potkurin hyötysuhde yli 50%.
Jos potkuri on jyrkempi (12x10 tai 13x8), jää työntö ja kierrokset selkeästi alemmaksi (alle 800/2700 ja 840/2900).
Taulukkoni mukaan 900 N työnnöllä pitäisi päästä vain 6,4 kn...
Joakim
Jos potkuri on jyrkempi (12x10 tai 13x8), jää työntö ja kierrokset selkeästi alemmaksi (alle 800/2700 ja 840/2900).
Taulukkoni mukaan 900 N työnnöllä pitäisi päästä vain 6,4 kn...
Joakim
TervehdysOlli wrote:Lisbethin 2-tahtikone tykkää ottaa kierroksia. Lämä tiskissä ja kaikki 7 kaakkia pelissä (laturi pois päältä) kulkee hyvissä olosuhteissa 6,5 solmua. Meteli, tärinä, aallonmuodostus, savu, bensan kulutus ja pelko hajoamisesta kasvavat eksponentiaalisesti 5,7 solmun jälkeen.
Täysin näkin peittämällä taittolapapotkurilla huiput jäi loppukaudesta alle 6 solmun.
Meillä Yanmar 1GM 6,5 / 7,5 hv, jolla puhtaalla pohjalla ja ilmaputsarilla (vaikuttaa merkittävästi) täyskaasulla pääsee GSP kalibroidun lokin mukaan nuo samat 6,5 solmua. Koneessa on suora akseli ja muistaakseni potkurin navassa luki jotain 15x17. En valalle noista numeroista mene, mutta kohtahan niitä taas pääsee katsomaan ja tarkistamaan. Alennusvaihteesta yms välityksistä en tiedä.
Täyskaasulla meteli on kova, mutta ravistusta ei ole havaittavissa. En tiedä johtuuko tämä siitä, että seurassamme nostetaan veneet slipillä, jolloin ei ole nostoliinoja, jotka voisivat vahingossa vääntää potkuriakselia?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Haraldin mukaan potkuri on 15x10: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ight=15x10Panu wrote:
Meillä Yanmar 1GM 6,5 / 7,5 hv, jolla puhtaalla pohjalla ja ilmaputsarilla (vaikuttaa merkittävästi) täyskaasulla pääsee GSP kalibroidun lokin mukaan nuo samat 6,5 solmua. Koneessa on suora akseli ja muistaakseni potkurin navassa luki jotain 15x17. En valalle noista numeroista mene, mutta kohtahan niitä taas pääsee katsomaan ja tarkistamaan. Alennusvaihteesta yms välityksistä en tiedä.
Välitys voi olla 2,21, 2,62 tai 3,22, joista ainoastaan viimeisellä on mahdollista päästä yli 3000 rpm, joten välitys lienee 3,22.
Noilla tiedoilla kone puskee 900 N 6,5 kn vauhdissa, aivan kuten Virekin, kierrosten noustessa juuri ja juuri "tappiin" eli 3600 rpm. Potkuri olisi siis erinomaisesti mitoitettu.
Vene-lehden testissähän kierrokset oli 3450 rpm, mutta nopeus vain 6,0 kn. Myös oma muistikuva 90-luvun alkupuoliskolta Trip Teasella viittaisi vain 6,0 kn vauhtiin. Olisikohan pohja ollut noin paljon huonompi noissa?
Joakim
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.whisperprop.de/E_2_6_30545F2 ... D2C_p.html
http://www.whisperprop.de/
Joidenkin muiden mielestä tuo ei olekaan niin huono idea
Katselin diesel-hytikka ( hydrauli hakukoneelle) järjestelmää myös, mutta
siinä on omat ongelmansa.
http://www.whisperprop.de/
Joidenkin muiden mielestä tuo ei olekaan niin huono idea
Katselin diesel-hytikka ( hydrauli hakukoneelle) järjestelmää myös, mutta
siinä on omat ongelmansa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Varmasti aivan erinomainen ratkaisu moniin tarkoituksiin. Sellainen oli muistaakseeni jo Väinämöisessä ja Ilmarisessa ja nykyään lähes kaikissa uusissa matkustaja aluksissa ja jäänmurtajissa. Se ei kuitenkaa tarkoita, että systeemi olisi ideaalinen PURJEveneeseen.harald wrote:http://www.whisperprop.de/E_2_6_30545F2 ... D2C_p.html
http://www.whisperprop.de/
Joidenkin muiden mielestä tuo ei olekaan niin huono idea
Tuossa systeemissä näytti olevan AC-generaattori, mikä onkin ainoa järkevä tapa, kun teho nousee kilowatteihin. Nopeulla vilkaisulla en havainnut mahdollisuutta pelkkään akkukäyttöön.
Isojen laivojen Azipod-systeemien hyödyt tulevat siitä, että yksikkö on kääntyvä ja potkuri sijoitettavissa paremmin. Näillä saadaan paljon parempi ohjailtavuus ja hiukan parempi hyötysuhde. Käytettäessä purjevenevetolaitetta ei näitä hyötyjä tule suoraan dieselkäyttöön verrattuna.
Joakim
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
No purjeveneessä mikään moottorijärjestelmä ei ole ideaalinen. Yksi
muuttuja kompromissikaavassa johon haluaisin vaikuttaa on koneen
sijoitus ja sen vaatima tilavuus/tiloja/tilaa veneen sisällä. Mahdollisuus
lähteä akuston voimalla ja ajaa lyhyitä pätkiä ilman moottoria olisi myös
kiva. Toisaalta en haluaisi tinkiä sisäkoneen kantamasta.
muuttuja kompromissikaavassa johon haluaisin vaikuttaa on koneen
sijoitus ja sen vaatima tilavuus/tiloja/tilaa veneen sisällä. Mahdollisuus
lähteä akuston voimalla ja ajaa lyhyitä pätkiä ilman moottoria olisi myös
kiva. Toisaalta en haluaisi tinkiä sisäkoneen kantamasta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja PMG 132 moottorista:
http://www.robotmarketplace.com/marketp ... _perm.html
http://www.robotmarketplace.com/images/pmg_132_e.pdf
http://www.robotmarketplace.com/marketp ... _perm.html
http://www.robotmarketplace.com/images/pmg_132_e.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.amplepower.com/products/genie/index.html
Edit: Tuolla on siis esimerkkitoteutus missä Kubotan vaakasylinterikonetta
käytetään jauhamaan 24V75A jatkuvasti. Tämä on luokkaa 1.8kW.
Ei vaikuta siis mahdottomalta.
Edit: Tuolla on siis esimerkkitoteutus missä Kubotan vaakasylinterikonetta
käytetään jauhamaan 24V75A jatkuvasti. Tämä on luokkaa 1.8kW.
Ei vaikuta siis mahdottomalta.
Last edited by harald on Thu Oct 19, 2006 13:52 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TervehdysAnonymous wrote:...Olisikohan pohja ollut noin paljon huonompi noissa?
Joakim
Itselläni on kokemus tuon ilmapuhdistimen vaikutuksesta. Likaisella kone savuttaa voimakkaasti ja vene ei oikein kulje. Puhdistetulla (kukaan ei halua ostaa uutta, kun on hinnoiteltu taivaisiin ) ilmaputsarilla tulee jo vajaa puoli solmua lisää nopeutta (näin siis ainakin meillä). Kaikki varmasti riippuu kuinka tukossa putsari on, mutta esimerkki ainakin osoittaa saavutettavan muutoksen suuruusluokan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.svb.de/ löytyy 24V 80A Prestolite laturi hintaan 370¤.
https://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?make= ... 1931673233
https://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?make= ... 1931673233
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tuli vaihdettua pilottiveneeseen huollon yhteydessä kiinteä kolmilapainen 14x13 potkuri (oli kaksilapainen 14x9, flex-o-fold). Kuten kuvasta näkyy, vene liikkuu huomattavasti pienemmällä energialla ja huiput on nyt 5.9 solmua. Bonuksena ennen vaivannut värinä katosi lähes kokonaan.
Luultavasti menee vielä kesällä lujempaakin, nyt akuston jännite tippui isoilla virroilla 44 volttiin (55:estä). Näköjään litiumit eivät ole ihan parhaimmillaan pakkasella
// Janne