Sähkömoottori taas
- harald
- Hallitus
- Posts: 11021
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Aika paljon tuollainen kiinteälapainen jarruttaa. 0.2kn VMG kryssi on
ikuisuus yämerkillä!! Mutta nähtiinhän me espoogp:ssä mitä näkit
pohjassa tekevät, Anneli oli aivan eri vene tokana päivänä vaikkei ihan
täydellisesti ollutkaan pesty näkkejä pois.
Verrattuna tuuligeneraattoriin nuo lataustehot vaikuttavat onnettomilta. Olisiko
niin että laahusgeneraattori olisi tehokkaampi vaihtoehto?
ikuisuus yämerkillä!! Mutta nähtiinhän me espoogp:ssä mitä näkit
pohjassa tekevät, Anneli oli aivan eri vene tokana päivänä vaikkei ihan
täydellisesti ollutkaan pesty näkkejä pois.
Verrattuna tuuligeneraattoriin nuo lataustehot vaikuttavat onnettomilta. Olisiko
niin että laahusgeneraattori olisi tehokkaampi vaihtoehto?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kryssillä kaikki lisävastus vaikuttaa hurjasti, koska voimat eteenpäin ovat pieniä. Tuo oli tosiaankin IMS 3-lapaisella (15"), joka olisi siis mahdollisimman pienelle vastukselle optimoitu kiinteälapainen. Tavallinen koneajoon suunniteltu (tai aukinainen taittolapa) vastustaa arvioni mukaan 3 kertaisesti.harald wrote:Aika paljon tuollainen kiinteälapainen jarruttaa. 0.2kn VMG kryssi on
ikuisuus yämerkillä!!
Verrattuna tuuligeneraattoriin nuo lataustehot vaikuttavat onnettomilta. Olisiko
niin että laahusgeneraattori olisi tehokkaampi vaihtoehto?
Latausteho on suoraan suhteessa vastukseen. Jos haluaa lisää tehoa, tulee lisää vastusta. Tuuligeneraattori toimii varmasti huonommalla hyötysuhteella, joten se vastustaa enemmän samalla latausteholla. Tietysti myötätuulessa se työntää venettä, mutta silloin taas ei yleensä kovinkaan kummoista suhteellista tuulta ole.
Saisiko FE:hen tosiaan järkevästi tuuligeneraattorin, joka oikeasti tuottaisi yli 100 W? Tässä yksi malli, jonka väitetään tuottavan 100 W 10 m/s tuulessa: http://www.sunwind.fi/tuotteet.php?mcat=3&cat=25
Laahusgeneraattori ei varmasti ole järkevä vaihtoehto, jos veneen omaakin potkuria voi käyttää. Köysi aiheuttaa lisävastusta ja käyttö on paljon hankalampaa.
Vene-lehdestä 5/96 löytyy Ampair generaattoreiden testit. Toinen oli perämoottorin tapainen toinen köyden päässä. Max lataustehot 8 ja 6 A vaativat 7 kn nopeuden, joten eivät olleet kovinkaan tehokkaita. 6 kn vauhdissa laahuksen vastus oli 110 N ja virta 4,75 A. Hyötysuhde (14 V jännite) siis ainoastaan 20%.
Tuon laahuksen potkuri oli 2-lapainen 11", joten vastuksesta varmaankin 30-50 % tulee köydestä. Teho (ja vastus) kasvaa potkurin halkaisijan 2. potenssisa, joten 15" potkurilla voisi saada vastaavasti 9 A.
Joakim
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Mastonhuippuun...Anonymous wrote:Saisiko FE:hen tosiaan järkevästi tuuligeneraattorin, joka oikeasti tuottaisi yli 100 W? Tässä yksi malli, jonka väitetään tuottavan 100 W 10 m/s tuulessa: http://www.sunwind.fi/tuotteet.php?mcat=3&cat=25
Tämä sähkön riittämättömyys on oikeastaan elintason mukanaan tuoma ongelma. Aikana ennen dieselmoottoreita oltaisiin oltu tosi ihmeissään purkkarista joka liikkuu 10 tuntia pläkässä - soutamatta.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Tuollainen Sillette alennuksella ja Lynchin LEM-200 moottorilla löytyisi myös ylimääräisenä tuosta keittiön hyllystä.. Sovin aikoinaan heidän kanssa noiden maahantuonnista mutta ovat turkasen kalliita.harald wrote:Ja tähän liittyen niin englannista saa Sillette-Sonic S-vetolaitteita sähkökoneella
joko suoravedolla, tai välityksellä:
http://www.sillette.co.uk/elect_saildrives.pdf
Moottori eroaa tuosta meidän käyttämästä siten että ottaa jatkuvasti virtaa 200A, kun tuo PMG-132 kestää 110A. Eli tehoa saa miltei puolet enemmän ken sellaista kaipaa.. Itse teen pohdintaa että voisiko tuollainen LEM-200 olla riittävä 48 jalkaiseen seuraavaan projektiin (60V*200A=12kW)
// Janne
Tästä käytännön kokemuksia sen verran että tänä kesänä ainoa paikka missä oli latauksen kanssa ongelmia oli Hangon itäsatama jossa jouduin vaihtamaan toiseen töpseliin kun tolpassa ollut lämpösulake pompsahti ylös. Toisaalta täytyy myöntää että paikat missä kävimme olivat kaikki kohtuu moderneja ja laitureilla oli yleensä tolpat missä oli 10A sulakkeet per rasia.harald wrote:Taitaa olla niin että tämä on kyllä se tulevaisuuden juttu. Ainoa mikä epäilyttää
on tuo kantama, joka (vieras)satamassa on kyllä sähköä mutta kun laturi on
teholtaan 1kW niin voi olla vaikeaa käytännössä ladata ilman että sulakkeet
paukkuu, ja aina ei purjehdita satamasta satamaan missä on sähköä. 30l löpöä
on aika paljon energiaa, etenkin painoonsa nähden.
Hangossa tuli mieleen että olisi mukavaa jos olisi laturi missä olisi manuaalinen "puoliteho" kytkin kyljessä.
Latureita kyllä tietenkin saa myös pienempiä, ainakin 600W löytyy. Me valittiin 1kW laturi sen johdosta että yön yli saisi ladattua "täyden satsin".
// Janne
- harald
- Hallitus
- Posts: 11021
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja jos todella halvalla haluaa dieselaggregaatin niin Glans Poweristahan
niitä saa:
http://www.glanspower.fi/products.php?g1=983ab6
3kVA = 695¤
Sähköstartti. Ilmajäähdytteinen tosin. Ja mitä minä olen tuollaisia nähnyt
niin äänimaailma on mahtava.
niitä saa:
http://www.glanspower.fi/products.php?g1=983ab6
3kVA = 695¤
Sähköstartti. Ilmajäähdytteinen tosin. Ja mitä minä olen tuollaisia nähnyt
niin äänimaailma on mahtava.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tässä oman VPP-ohjelmani antamia nopeuksia ja vastuksia eri konetehoilla (oletettu 50% hyötysuhde propulsiolle) FE83:lle
Teho KW, Nopeus kn, kokonaisvastus N
0,05 1,7 29
0,1 2,1 47
0,2 2,7 73
0,3 3,0 96
0,5 3,5 140
1 4,3 220
1,5 5,0 290
2 5,4 360
3 5,8 500
4 6,0 650
5 6,2 780
6 6,4 910
8 6,7 1200
10 7,0 1400
15 7,4 2000
30 8,7 3400
Tuosta voi sitten joku innokas laskea vaikkapa kulutuksen (l/mpk tai kWh/mpk) eri vauhdeilla. Laskelmasta selviää hyvin se, miksi Ozecodrivessa on matkavauhdiksi valittu n. 3 kn ja miksi dieselilläkin kannattaisi malttaa tiputtaa vauhtia.
Joakim
Teho KW, Nopeus kn, kokonaisvastus N
0,05 1,7 29
0,1 2,1 47
0,2 2,7 73
0,3 3,0 96
0,5 3,5 140
1 4,3 220
1,5 5,0 290
2 5,4 360
3 5,8 500
4 6,0 650
5 6,2 780
6 6,4 910
8 6,7 1200
10 7,0 1400
15 7,4 2000
30 8,7 3400
Tuosta voi sitten joku innokas laskea vaikkapa kulutuksen (l/mpk tai kWh/mpk) eri vauhdeilla. Laskelmasta selviää hyvin se, miksi Ozecodrivessa on matkavauhdiksi valittu n. 3 kn ja miksi dieselilläkin kannattaisi malttaa tiputtaa vauhtia.
Joakim
Käyrät näyttävät olevan uudemmalle 1GM10:lle, jossa 9 hv.
Niistä ei kuitenkaan ole hirveästi iloa, sillä ylemmällä käyrällä ollaan ainoasti kaasu pohjassa ja alempi taas on kuvitteellinen eli sisältää hyvin paljon oletuksia potkurista ja veneestä. Käyristä ei voi siis päätellä, että vaikkapa 2800 rpm kohdalla kone tuottaa 3 kW, vaan teho saattaa olla potkurista riippuen mitä tahansa 1-5 kW.
Joakim
Niistä ei kuitenkaan ole hirveästi iloa, sillä ylemmällä käyrällä ollaan ainoasti kaasu pohjassa ja alempi taas on kuvitteellinen eli sisältää hyvin paljon oletuksia potkurista ja veneestä. Käyristä ei voi siis päätellä, että vaikkapa 2800 rpm kohdalla kone tuottaa 3 kW, vaan teho saattaa olla potkurista riippuen mitä tahansa 1-5 kW.
Joakim
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Miksi sen pitää olla diesel? Miltä tämä näyttäisi:harald wrote:Ja jos todella halvalla haluaa dieselaggregaatin niin Glans Poweristahan niitä saa
http://www.honda.brandt.fi/power/mallisto.php?m=31&l=11
Tällähän saisi ilmeisesti 4-5 solmun jatkuvan nopeuden. Desibelilukema näyttää hyvin siedettävältä mutta se ymmärtääkseni ilmoitetaankin 7 metrin päässä.
Mitä jos tätä pitäisi keulakannella ajon aikana, jolloin se olisi myös kaukana pinnamiehen korvasta. Siellä keulassahan se maasähköliitinkin on. Juu on arka paikka mutta tätähän käytettäisiinkin vain silloin kun on pläkä.