Sähkömoottori taas

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Azipodia kehiin

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:Ongelma lasikuituveneessä olisi varmaan ne pakokaasut...
Eikös se ole sama mikä sitä voimaa polttoaineesta generoi, ainahan pakokaasua syntyy. Hoituuhan se sisäkoneenkin kaasujen poisto, niin miksei aggregaatinkin / turbiinin?

Turbiiniuutinen toi sentään yhden uuden innovaation siitä, että ei sitä aina tartte mäntämoottorilla genua pyörittää.
Mitä tässä vielä keksitäänkin... polttokennotko? Paattiin vetypullo mukaan... tuskinpa ihan lähitulevaisuudessa!

Mutta siinä vaiheessa kun meidän diesel todella hajoaa, uskon, ettei samanlaista hankita vaan sähkömoottori + akkuja + aggregaatti. Tosin, uskon ja toivon että nykyinen Yanmar kestää pitkälle 2020-luvulle. Ehtii turbiineja tai mitä vaan tuotteistaa siihen mennessä :-)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Taitaa olla vain niin että märkä pakoputki, etenkin merivedestä märkä sopii melkoisen huonosti 80 krpm pyörivän turbiinin kanssa. Ensimmäinen askel on vastapaine/turbiini/merivesi pakoputkessa.

Surunmaassa oli kuivat pakoputket, ja arvatenkin melkoisen kuumat sellaiset. Kannella vielä. Koko oli myös aivan eri luokkaa kuin noitten MTU 60l turbodieseleiden pakoputket.

Ja onhan noita polttokennoja ollut esillä suomen venemessuilla jo vuonna 2006, metanolilla tosin;
Image

Olen samoissa aikeissa. 1GM pyörii sen mitä pyörii ja sen jälkeen tulee kyllä joku pikkudieseli (kubota oc60 2 k¤ keskolta vapaasti varastolta), 24V laturi ja jonkinlainen AC tai DC moottori akselin päähän. Kone tulee anopinkoteloon osin pentrin taakse, osin nykyiseen konetilaan.

Vapautunut tila käytetään hyväksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
NZ

Post by NZ »

harald wrote: Surunmaassa oli kuivat pakoputket, ja arvatenkin melkoisen kuumat sellaiset. Kannella vielä. Koko oli myös aivan eri luokkaa kuin noitten MTU 60l turbodieseleiden pakoputket.
Hyvinhän ne kaasuturbiinin pakoputket lämmittivät peräskanssiakin... Onhan toki RR Siddeley Olympus turbiinin tehokin noin 12 x MTU 12V493 risteilydieselin (niitä tosin oli kolme kappaletta). Keskimmäinen diesel pyöritti samaa potkuria kuin turbiini, laitimmaiset KaMeWa potkureita.

No, karkasi hieman kauas FEneestä. Tulee vaan nostalginen olo, kun kuulee FNS 03:sta :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ken on uusimman Navigaren lukenut tietää nyt miksi teekkareiden uusin FEne onkin nimeltään ElecTrip. Sitä projektia olisi kiva seurata, olisikohan siitä mitään julkaistu netissä?

LiOn kuullostaa HiPo-osastolta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Joo eli tosiaan puuhastellaan ihan tosissaan tuota sähkömoottorilla kulkevaa venettä, ja vähän sillä silmällä tuo Kumiankka poistettiinkin markkinoilta talvella. Hirveän paljon kivampi aloittaa projekti kun ei tarvii kelkota sataa kiloa romurautaa huitsiin moottoritilasta ja muutenkin voi aloittaa suht neitseelliseen tilaan nuo asennukset.

Tekniikka pohjautuu Oceanvoltin moottoriin ja vetolaitteeseen, akut Torqueedon litiumeja. Samalla puuhataan kaikenlaista muutakin ekologista veneilyä edistävää ja muutenkin rakennellaan venettä uuteen parempaan uskoon. Katsotaan mitä kaikkea kivaa tuohon saadaan aikaan, kuudes punkka ei oikein mahdu ilman et olisi joutunut kajoamaan nykyisellään hyvin toimivaan istumalaatikkoon liiankin kanssa mut osan tuosta nykyisestä moottoritilasta saa kyl avattua säilytystilaksi joka tuo avaruutta sisätiloihin ja nielee muutaman kassin tavaraa. Akut olis tarkoitus laitella salongin sohvien alle jos vain suinkin mahtuvat, siellähän ne painopisteen kannalta parhaat.

Touhua voipi seurailla
http://e-vene.blogspot.com/
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Tuosta mittaritelineestä olisi kannattanut tehdä muotti ja ryhtyä rahoittamaan projektia osaksi myymällä noita telineitä! Ostajia todennäköisesti olisi muitakin, kuin allekirjoittanut. :D
terv. Artsi/DANIELA
redwood
kokelas
Posts: 101
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Post by redwood »

Artsi wrote:Tuosta mittaritelineestä olisi kannattanut tehdä muotti ja ryhtyä rahoittamaan projektia osaksi myymällä noita telineitä! Ostajia todennäköisesti olisi muitakin, kuin allekirjoittanut. :D
Niin olisi. :-)
Kommentoinkin asiaa teekkarien sivuille. Mitenkähän sprayhoodin etureuna mahtaa istua yhteen kotelon kanssa?
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

[quote="harald"]Ja aiemmin mainittu puufiskari, joka mainitaan myös edellisessä mainitussa
säikeessä:

http://www.albica.com/

Kas hyvä ystäväni Jussilan Markku siinä poseeraa sähköfiskarissa!

Markulla oli noita vuokrattavana Naantalissa jokunen vuosi sitten. Olin kerran kyydissä ja meno oli lähes uskomatonta! Moottorista ei kuulunyt juuri mitään ääntä. Muistaakseni tuossa mallissa moottori oli kiinnitetty peräsimen alaosaan, joten vene kääntyikin todella näppärästi. Ongelmana tuolloin oli akkujen lyhyt kesto.
Busines ei kuitenkaan tuolloin taitanut olla kannattavaa.
:(
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

ElecTrip on suorittanut ensimmäisen oikean moottoriajonsa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mikko E
alokas
Posts: 37
Joined: Mon Sep 19, 2011 23:56 pm

Post by Mikko E »

Ja tulihan sitä tietysti otettua selvää, kenellä keulii mopo parhaiten :)

http://www.youtube.com/watch?v=qbgehS9XmzU

Lisää tarinaa blogissa: http://e-vene.blogspot.fi/

-Mikko Eronen
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

=D>

Sääli vaan ettei ketään patonkipurjehtijaa saatu houkuteltua ottamaan haastetta vastaan ;)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Vein Merellin Marjaniemeen odottelemaan nostoa ja juttelin x-302 kipparin kanssa, kun hän käynnisteli konettansa (1GM10).

Vene oli lähdössä koneen vaihtoon, jossa 1GM10:n tilalle vaihdetaan samainen mylly kuin ElecTripissä!
Alkaakohan nämä sähkökoneet ihan oikeasti yleistymään? Vakuuttavan näköinen kokonaisuushan tuo Trippiläisten viritys on mutta hinta varsinkin akkujen osalta mietityttää...(tosin en tiedä mitä täydellinen sähkökonepaketti maksaa ja tuota varmaan tulee selviteltyä jossakin välissä).
Ko. X-302:seen tullee kaksi lithium akkua eli toimintasäde ei ole samalla tasolla kuin Electripissä mutta kaiketi tuollakin voi selvitä :)

Electripin kaudesta olisi mukava kuulla lisää ja toivottavasti blogiin tulee jonkin tyyppinen kooste kauden käyttökokemuksista.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Noin, ny olis tarinaa kauden kokemuksista. Yleisesti vois todeta että tuo sähkömoottori on hirveän positiivinen tuttavuus, ja jos lompakko ei estäis niin muuta en purjeveneen apumoottoriksi edes harkitsisi :) Eiköhän nuo hinnatkin tipu sitämukaa kun vehkeet yleistyvät, ekoissa kappaleissa on aina tuotekehityksen hintaa enempi mukana ja akut halpenee varmasti kun niitä aletaan puskea isolta liukuhihnalta. http://e-vene.blogspot.fi/2012/12/yhtee ... eneen.html

Hienoa et muitakin uteliaita kokeilijoita löytyy :) Jahka näitä saadaan muutamia liikkeelle ja suuri yleisö näkee että toimivat hyvin myös käytännössä ni kiinnostus varmasti kasvaa ja yleistyvät. Kaksikin akkua tarjonnee käyttökelpoisen toimintasäteen, mut arvaan et tuossa täytyy jo vähän enempi muistaa miettiä et mihin asti koneella pääsee, neljällä saa mennä jo aika huoletta kunhan malttaa olla kaahaamatta eikä yritä ylittää Itämerta tyynellä.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

onneksi olkoon kesän kokemuksista. Hieno juttu ja hyvä tilannetiedotus.

Tuntuu, että pienikin salkkuaggregaatti (1kw, 300-1000 eur) voisi olla hätävarana tilanteeseen "täyspläkä isolla merellä", silloin ei paljoa tehoa tarvittaisi että pääsisi eteenpäin.

[edit] oho, verkkokauppa.com myy 800 w Autobil FP950C aggregaattia hintaan 49.90 eur!

Isommissa veneissä aggregaatti (kiinteä hybridiratkaisu) tulee varmaankin olemaan must ja en keksi muuta lisättävää kuin että joku kehittää niihin aggregaatteihin vielä käyttöveden lämmitykseen lämmönvaihtimen, niin ei tule minkäänlaista mukavuustason laskua verrattuna Yanmareihin ja VP:ihin.
Last edited by FE-Sillanpää on Wed Jan 02, 2013 09:51 am, edited 1 time in total.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Nyt kun uusi vuosi väkisin taas ajoi hyvän vanhan yli, ja kun näitä "turhia päiviä, jolloin ei ole mitään tekemistä" on kärsitty jo jonkin aikaa, niin voisi näin perusskeptisesti kevyesti kommentoida tätä sähkömoottorikeskustelua.

Kehitys tietysti kehittyy kehittymistään, mutta mutta... Usein näissä uusissa jutuissa ollaan niin innoissaan, ettei nähdä kaikkia asioita tarpeeksi laajasti. Hyvin toimiva olemassaoleva halutaan lähes hinnalla millä hyvänsä korvata uudemmalla. Harrasteilmailu taitaa olla ainoa alue, jossa järki on pidetty kädessä pitkään, ja vanhaa kalustoa perushuolletaan säännöllisesti uutta käyttöä varten. 70-luvun koneilla lennetään yhä!

Autoteollisuus on ehkä pahimmasta päästä typerässä kulutuskulttuurissa. Monelle uusi auto on välttämättömyys parin vuoden välein! Lisäksi nykytuotteista tehdään businesstarpeesta max viiden vuoden tuotteita. Sähköauton tulemisesta hehkutellaan koko ajan, mutta harva osaa kuvitella, minkälaisia ongelmia se toisi globaalisti: todennäköisesti satoja, tai tuhansia uusia ydinvoimaloita, eikä tietenkään tiedossa ole, paljonko sähkön hinta nousee autojen kulutuksen myötä. Kun verotus vielä sitten vielä seuraa nykyistä bensiiniverotusta (yli 70 prossa jo nyt) , niin kyllä siinä halvimmatkin ledlamput himmenevät monessa taloudessa.
Sähkömootoreiden ylivoimainen etu on saasteettomuus, jos jätetään pois sähköntuotannon aiheuttamat joko suoranaiset saasteet, tai muu (ympäristö-) kuormitus, mikä sekään ei ole vähäinen. Ideaalista olisi saada sähköä "suoralla systeemillä", kuten tuuli, tai aurinkoenergialla, mutta varastointi järkevästi on vielä toivotonta. Pienpurjeveneessä tosin ei mahdotonta nykyiselläkin akkutekniikalla. (Tietysti voidaan skeptisesti suhtautua myös akkuteollisuuden aiheuttamaan ympäristökuormaan, mutta jätetään tällä kertaa, vaikka puhutaankin ehkä suuresti luultua pahemmasta ongelmasta).

Olin itsekin hämmästynyt nähdessäni Hangossa Elctripin "näytöksen". Äkkiseltään näytti siltä, ettei vanhaan enää olisi paluuta. Asiaa pitemmälle mietittyäni, tulin tulokseen, ettei tämän ikäiseen veneeseen lähimpään 5-8 vuoteen kannata moista systeemiä asentaa. Nykyisen moottorimme kannen vaihto maksoi kaikkineen kuluneen alle 800 euroa. Toimintaodotus on 8-10 vuotta. Moottoritilalle ei muutenkaan löydy järkevää käyttöä ilman TODELLA suuria muutoksia veneen rakenteeseen. Kuvittelin kokonaiskevennyksen sähköasennuksen myötä olevan liki 50 kiloa, mutta lopputulema olikin nykyistä suurempi paino, joka on olemassa AINA riippumatta veneen kulkusäteestä. Kilpailuissa deiseltankin voi ajaa lähes tyhjäksi ennen kisaa ja säästää taas 30 kiloa. Matkapurjehduksessa vaikkapa 60 lisäkiloa ei vaikuta juuri mitään, mutta lisää käyttösädettä merkittävästi. (meillä riittää 30 litraa lähes koko kesäksi, purjevene kun on!). Potkurirakenne jäi selvittämättä, mutta tuskin puhutaan 1GM:n yhteydessä normaalisti käytettävästä taittolapapotkurista, eli vastus todennäköisesti on mahdoton kilpapurjehdusta ajatellen,( ja myös jarru matkapurjehduksella) vai kuinka? Lisäksi tulee vielä hinta, joka on älytön, eikä todennäköisesti lähimpään 3-5 vuoteen laske kilpailukykyiseksi dieselmoottorille. Nykyisen biodieselsysteemin kehittyessä saattaa käydä niin, että kokonaiskulut jopa laskevat (no...verottaja taitaa kuitenkin huolehtia asiasta). Joka tapauksessa pidän järkevämpänä hyödyntää nykyisen jätteen tuottamista polttoaineeksi, kuin lisäsätä jätettä uuden energia tuottamiseen. Se septitankki siellä veneessä saattaisi jo olla alku vaikkapa valaisusähkön tuottoon! Kannattaisi tutkia!!!
Vielä nousee eteen eräs "eettinen" asia: Kilpailussa on todella helppo huiputtaa. Jos kone käy "tyhjäkäynnillä", ei potkurivirtaa juurikaan voi havaita, mutta veneen nopeus kasvaa riittävästi ja varsinkin vaikutta nousukykyyn. Takavuosina meillä Naantalissa oli tällainen veijari, jota edelleen pidetään eräänä Suomen merkittävimmistä kilpapurjehtijoista. Sai "elämänikäisen kilpailukiellon" käytettyään moottoria, aina kun se oli mahdollista, mutta näyttää jo parina viime vuonna keränneen palkintoja Hangon Regatan Hai-luokassa! (Hävisimme hänelle vuonna papu Luonnonmaan Ympäripurjehduksessa, kun emme pystyneet luovimaan meidän 26 jalkaista katamaraania Särkänsalmen sillan alitse vastavirtaan, mutta hän ajoi Avance 36:lla lähes suoraan vastavirtaan niin pitkään, ettemme voineet nähdä peräpeiliä ja sammutti konneen vasta sillan alla.)

Hyvää työtä olette kuitenkin tehneet asian hyväksi, eivätkä asiat kehittyisikään, jos aina jäätäisiin meidän vanhojen pierujen "viisauden" varaan. Hullu keksiminen meidät erottaa apinoista. Ne olisivat kyllä varmaan pahuksen tyytyväisiä nykytilanteeseenkin, jos osaisivat purjehtia!
Perusapinana olen tyytyväinen Danielan nykyiseen varusteluun. Uusiin veneisiin sitten näitä hienompia ratkaisuja! :D
terv. Artsi/DANIELA
Post Reply