harald wrote:Kerrotko vähän fysiikasta tuon paaluvedon voiman ja tarvittavan
vauhdin ylläpitämiseen tarvittavan voiman erotuksesta? Miksi
staattinen voima on noin suuri verrattuna saatavaan voimaan
kulussa?
Paaluveto on englanniksi
Bollard Pull (wikipedia).
Tuo riippuu hyvin paljon potkurin mitoituksesta ja moottorista. Potkurin työntövoima kasvaa voimakkaasti luiston kasvaessa. Määritelmän mukaan nollaluistolla työntö on nolla (ei päde kaikille potkureille, koska nousu on hiukan väärin ilmoitettu). Jos vene siis kulkee (=vedetään, menee purjeilla) teoreettista noususta laskettua nopeutta, potkuri ei työnnä eikä jarruta.
Paikallaan ollessaan (siis paaluveto) luisto on 100%. Käytännössä työntövoima pysyy lähes samana niin kauan kuin luisto on suuri ja sitten alenee nopeasti luiston pienentyessä (eli vauhdin kasvaessa). Jos siis potkuri mitoitetaan suurelle luistolle, sen työntövoima ei juuri riipu vauhdista.
Suurella luistolla työntövoima voidaan laskea kaavalla:
F = 2 * PI * T / P,
Missä T on vääntömomentti potkuriakselilla (Nm) ja P nousu (m). Nousu on siis potkurin "välityssuhde" vähän niinkuin auton vaihteet. Pienellä välityksellä (sähkömoottori) saadaan suuri työntö, mutta välitys loppuu kesken vauhdin kasvaessa. Dieseleillä vääntömomentti ei juuri riipu kierrosluvusta (huipputeholla 10-20% vähemmän kuin maksimi). Sähkömoottoreilla tilanne saattaa olla hyvinkin erilainen ja molemmilla vääntömomentti laskee voimakkaasti huipputehon jälkeen.
Summa summarum: Työntövoima vähenee vauhdin kasvaessa koska potkurin luisto vähenee, jolloin suurempi osa vääntömomentista menee muuhun kuin työnnöksi. Ja työntövoima vähenee, koska moottorin ei pysty tuottamaan yhtäsuurta vääntömomenttia vauhdin (ja kierrosluvun) kasvaessa.
Ei ollut kovin selkeästi sanottu, toivottavasti joku ymmärsi jotain.
Joakim