Veneen maadoitus

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Veneen maadoitus

Post by harald »

Tuppasi tuollainen video eteeni; https://youtu.be/7hrOZRaglyI

Siellä puhutaan eri maatasoista veneissä. En ole itse asiassa koskaan miettinyt asiaa, mutta ymmärsin vähän enemmän nyt kun siellä mainitaan että akun maa on yhteydessä moottorilohkoon, siitä vaihteiston kautta akseliin joka on meressä eli meritetty tai maadoitettu. Jos sun veneessä on nivel, kannattaa katsoa että galvaaninen yhteys on edelleen olemassa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Veneen maadoitus

Post by Joakim »

Taitaa olla melko erilainen filosofia maadoituksen suhteen jenkeissä ja Suomessa/Euroopassa. Yleensä Suomessa maasähkö on kelluva eli ei ole yhdistetty suojamaata mereen. Myös DC on usein niin.

Esimerkiksi 2000-luvun VP:n purjevenevetolaitteet ovat galvaanisesti erotettuja moottorista ja asennusohjeissa painotetaan, ettei yhteyttä saa muodostaa.

Samoin Jefa painottaa, että peräsinakseli ja -laakeri ei saa olla galvaanisessa yhteydessä veneen sähköjärjestelmiin eikä muihin metalliosiin.

Maadoituksista tehty opinnäytekin
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... o9qPHBPZsf
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Veneen maadoitus

Post by harald »

Kiitos, tuo oli mielenkiintoinen.

Katsoin Madsin videoista että vetolaite on tosiaan erotettu koneesta. Yritetäänkö tuolla suojata vetolaitetta joka on alumiinia? Onko veneissä joissa on Volvo-Penta sitten aina oma maadoituspisteensä?

Meidän tapauksessa haponkestävä akseli on varmaan ihan hyvä johdin, kunhan pitää anodista huolta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Veneen maadoitus

Post by Joakim »

Ei minun veneessä tietääkseni ole mitään maadoitusta. Riki on kyllä kytketty kölipulttiin, mutta lyijyköli on kokonaan maalattu eli ei tuosta taida tulla suoraa sähköyhteyttä. Salama lyö tietysti läpi.

Riki ei tietääkseni ole mitään kautta yhteydessä sähköjärjestelmiin.

En ymmärrä miksi DC-järjestelmä pitäisi maadottaa mereen. Eihän se edes ole mahdollista makeassa ja puhtaassa vedessä, jonka johtavuus on huono. Ehkä jotkut antennit voivat sen vaatia, mutta ei tavalliset veneessä käytetyt VHF-, radio- ja mobiiliantennit. SSB jne. ehkä toinen juttu.

AC-maadoitustakaan mereen ei mihinkään tarvita ja sitä ei missään tapauksessa saa suoraan tehdäkään. Muutenhan veneet muodostavat virtapiirin galvaaniselle korroosiolle.

Galvaaninen korroosio tietysti on syy vetolaitteen eristykseen.
Post Reply