Kilpaileminen ja SM

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Kilpaileminen ja SM

Post by harald »

Luin tuossa http://www.purjehtija.fi sivuilta että jotta voitaisiin purjehtia SM-skaboja on
edellisvuoden LM tai SM kisojen osallistujamäärän oltava vähintään 20 venettä,
viidestä eri seurasta.

Eli, jotta voidaan purjehtia FE83 SM-mestaruudesta vuonna 2004 on vuoden 2003 aikana
saatava vähintään 20 venettä viivalle purjehtimaan LM (luokkamestaruudesta) ja sitten
syksyllä 2003 anomus SPLään vetämään.

Kiinnostuneita?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Taisi muuten vuoden 2003 ilmoittautumiset mennä umpeen jo. Eli näin on suunnitelma:

Ensi vuoden (2003) elo- tai syyskuussa purjehditaan epävirallinen FE-cup. Todennäköinen
paikkakunta espoo/helsinki-akselilla, tästä voidan tietenkin keskustella... Tavoite 20 venettä.

Syksyllä 2003 anomus SPL:ään jotta saadaan järjestää ja purjehtia vuoden 2004 syksyllä
luokkamestaruudesta. Anomusmenetelmänt jne ovat aivan samat luokkamestaruudelle, mutta
jotta kisat voidaan kutsua suomenmestaruuskisoiks pitää siis edellisvuoden luokkamestaruus-
kisoissa olla min 20 venettä jne...

Jos luokkamestaruuden täyttävät ehdot täyttyvät (min 20 venettä, 5 seuraa) vuoden 2004
kisoissa saamme anoa suomenmestaruusstatusta vuoden 2005 kisoille.

Sitä ennen pitäisi keskuudessamme saada aikaan luokkasäännöt. Näissä määritellään
sellaisia sääntöjä jotka mm estävät kilpavarustelun, muuten joku tulee sitten hiilikuitumastolla
jne kilpailemaan. Tavoitteena luokkasäännöissä on siis pitää kustannukset kurissa sekä
veneet mahdollisimman tasaväkisinä. Lähtökohtana voisi mahdollisesti ottaa jonkun
Albin Express purjehtijoiden luokkasäännöt pohjaksi, tjms? Voisi myös ajatella että
ne muutokset jotka eivät vaikuta veneen lys-lukuun ovat sallittuja (mieleen tulee
ensimmäisenä peräjatkeet, ehkä barduunat, barduunoita ei sallita mielestäni, turvasyistä).

Jotta SM-2005 projekti (virallinen julkistus?) saadaan vedettyä läpi tarvitaan varmaan
jonkinlainen oikea kokous ensi vuoden keväällä jossa saamme tavata muutenkin asian tiimoilta.
Voidaan ajatella jonkinlainen luentokin, jos vain saadaan joku mielekäs luennoitsija...

Ja sitten jäsenmäärän pitäisi kasvaa. Eli jokainen läsnäolija ottaa nyt tehtäväkseen saada
toinen vene kaveriksi mukaan tähän projektiin.

Ja mitä tehdä niille kymmenille FE-porukoille keillä ei ole osaamista/halua/tjms osallistua
toimintaan netin kautta? Onko kellään ehdotuksia miten tavoittaisimme heidät? Ehkä jos
lähetän jokaisen pursiseuran kansliaan pynnön tulostaa fe83.org etusivun illmoitustauluilleen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Post by Kari »

Onkos tällä alueella menty eteenpäin?

Meillä on vähän sellaiset suunnitelmat, että ollaan "mamman" kanssa lähdössä tulevaisuudessa hieman pidemmälle reissulle kun asiat vaan ottavat oikean sen suunnan kun on suunniteltu (duuni y. asiat).

Samalla kun päätetään että rakennetaanko se meitin Lopullinen Vene, vai ostetaanko käytettynä, pitää seilaamisen himo saada tyydytettyä Itämerellä. Siksi nimittäin olemme myymässä pois hai-venettämme ja 32' kryssarea, koska puu vaatii niin paljon ja jos rupeamme rakentamaan, niin tuo savotta on kaamea.

Olemme päätyneet ostamaan (jos sopiva tulee) FE 83, ja pitkään tuumailimme myös Albin X-pressiä. Näin siksi että niillä on skabailut , kisaililut oikealla tavalla hallinnassa. Kisailevat kun on kivaa, mutta ei verenmaku suussa. En nyt niin kovin kilpahenkinen ole, mutta olisi se kiva koettaa. En nimittäin ole koskaan kilpaillut, seurojen skaboja lukuunottamatta. Mutta nyt tekisi vähän mieli vähän kalistella sapelia :twisted:
Ja mikäs sen kivampaa olisi kuin voittaa ensimmäinen SE tässä luokassa... vai mitä? Ja positua sitten Atlantin laineille voittamattomana... mitali kaulassa.

Mutta miten tosiaan homma tämän tilanteen suhteen etenee? Olisin kovin mielelläni asiasta koko ajan kärryillä. Laitan nyt ensialkuun tämän palstan "seurantaan".

Miten ne "nukkuvat" FE venekunnat löytää, on kova duuni. Mutta vielä kovempi on saada ne 20 viivalle. Parhaiten varmaan veneet löytyy ihan omasa elemantistä, eli vedestä. Ottaa kiinni ja kysyy tai muuten vaan puskaradion kautta. Olen itse tutustunut FE 83 Baltic Cruising Oy:n kautta, kun oltiin siellä kursseilla ja siitä innostunut veneestä. Olen uuden vaimoni kanssa seilannut 4 kesää, ja nyt hän oli siinä pisteessä että en viitsinyt (sattuneista syistä) enää opettaa, joten siirsin opetusvastuun Esa Kalervolle. Taisi olla elämäni viisain rfatkaisu. Yhden vaimon opetin seilaamaan, mutta nythän ollaan joe rottu 1999..... tai jotain.
Alkeiden jälkeen kun tuo vaimo yleensä osaa jo kaiken, niin se opettaminen ja neuvominen on jonkun muun helpompi opettaa.

Mutta kuullaan lisää tästä :!:
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Itse huomasin FEn siitä kun se oli eka vene jonka vuokrasin joskus 90 luvun alussa.
Sen jälkeen ei oikein mikään vuokravene vastannut sitä, onhan niitä parempiakin
veneitä mutta se kukkaro... Kaikki elämässä on kompromisseja ja meille tuo FE on
meille sopiva purjehduskompromissi. Kokemusta minulla Hsta, Inferno 28, Albin Express,
GibSea 26, ja parista muusta mitä en nyt muista. Nämä siis yli viikon matkoilla...

Ja skaboista niin suunnitelmana että yritetään nyt saada niin että kukin harjoittelee
alkukaudella kilpailemista omalla alueellaan esim juuri seuraskaboissa. Näin saadan paremmat
kilpailut meidän kesken kun kukin venekunta on jo hiukan harjoitellut eikä tulla suoraan
kylmiltään mukaan. Katsotaan sitten loppukesästä elo-syyskuussa joku aikakohta jolloin
purjehdittaisiin epävirallinen luokkamestaruus. Tuon voisi mahdollisesti hoitaa niin että se
purjehdittaisiin jonkun suuremman kilpailun omana luokkana, tai sitten vain veneitä viivalle
jonain viikonloppuna omaan kisaan.

Ehdotuksena esim lauantaina avomeriskaba ja sunnuntaina ratakisa. Yhteistulokset sitten
määräävät voittajan. Albinit vissiin tekee noin. Siinä on sitten lauantaiilta pyhitetty
sosialiseen elämään kerholaisten kesken?

Rankingpisteet voidaan tietenkin laskea, tämä olisi hyvä juttu koska meillä on jo tällä
hetkellä aika maantieteellisesti laaja jäsenistö. Eli kukin purjehtii omia kisojaan ja niistä
saa sitten rankingpisteet osanottajamäärän vs. voitettujen veneiden mukaan. Minulla
on jossain kaavat olemssa noita varten sitten.. 20 parhaimmat rankingissa sitten saavat
tulla purjehtimaan "mestaruudesta". :) Tai no ei ilman joukkia niin vaatimuksena jotta
saa tulla meidän kanssa purjehtimaan olisi esimerkiksi kahden tai kolmen seurakisan
kokemus vuodelta 03. Pääkaupunkilaiset voivat hyvin helposti ottaa osaa pariin
KoPun järjestämään tiistaikisaan joten tuo ei liene kovin ylitsepääsemätön vaatimus?

Ja ei näissä oikeasti haeta toisten voittamista vaan kaikkien FE-veneiden ja -miehistöjen
vauhdin parantamista. Tämä on tietenkin jokaisen FE-omistajan motiivien mukaista koska
hyvä kerho ja joku kilpailuluokkakin (yksityyppiluokat nostavat tällä hetkellä suosiotaan, ei
tarvii arvailla maalissa kuka on voittaja) nostavat veneen haluttavuutta ja näin arvoakin.
Eli vaikkei niin hae sitä mitalia niin kannattaa olla mukana senkin takia että veneen arvostus
nousee. Hauskanpito ja oppiminen pitäisi olla se johtotähti täällä eikä niinkään muiden
voittaminen. Toisaalta sapeleiden kalistelu on aina hauskaa :twisted:

Joissain yksityyppiluokissa on niin hyvä henki, tai sitten vain hyviä henkilöitä, että kisan
jälkeen tulee vielä voittajat johonkin hitaampaan veneeseen katsomaan vähän mitä tehdään
ja autetaan näitä pääsemään lähempää kärkeä. Toivottavasti meidänkin kesken kehittyy
tällainen tapa jolloin kaikki oppivat ja homma pysyy mielekkäänä. Jos joku voittaa joka
kerralla niin hänkään ei jaksa sitä loputtomiin, on se varmaan hauskaa alussa mutta jossain
kohtaa alkaa hyvän vastuksen saaminen olla yllättävän paljon hauskempaa vaikka häviäisikin.
Ideana on enemmänkin nostaa (kaikkien) FE veneiden vauhtia muihin veneisiin verrattuna.
Paras tapa nostaa yhden venetyypin vauhtia on harjoitella/kilpailla muita samanlaisia veneitä
vastaan, ei jää tilaa jossittelulle. Ei ole sattumaa että Americas Cup veneet kehitetään niin että
on kaksi venettä tiimissä.

On aika vaikeaa jos LYS kisassa arvioida että miten mennään jossain kohtaa rataa muihin
verrattuna. Puhumattakaan IMSistä. Näissä katsotaan sitten tuntien päästä maalintulon
jälkeen miten meni. Omassa luokassa tätä ongelmaa ei ole, se joka ylittää viivan ekana
on voittaja. Kaunista.

Jotta tuohon saadaan jotain järkeä pitää tehdä jonkinlaiset tyyppisäännöt joissa kielletään
hiilikuitumastot ja määritellään minimipainot, varustus jne jottei kustannukset karkaa käsistä.
Pitäisi pystyä pärjäämään huippuun asti ilman tähtitieteellisiä summia.

Näitä varten pitäisi varmaan järjestää jonkinlainen tapaaminen jossa voitaisiin hiukan
puhua kerhosta/säännöistä jne. Venemessut taitaa olla hiukan liian aikaisin, josko
purjehdittaisiin vähän ensin ja katsotaan syksyllä -03? Vai?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Post by Kari »

Moikka taas, täällä sitä nysvätään vaimon isän luona ja hypistellään läppäriä yöllä. Maalla kun on totuttu menemään klo 19 nukkumaan ja noustaan klo 4.... Voi tuska :x

Tuo 03 syssy on varmaan viisasta kokoontua, että venekunnat pääsee hauduttamaan asiaan ja vähän treenaamaan. Olisipa itselläänkin FE jo seuraavalla kaudella, mutta saa nyt nähdä:?:
Olen tässä kyttäillyt; muutama on ottanut yhteyttäkin. Joku ilman konetta ja joku 18.000 euron hintaan ja muutama siltä väliltä. Mutta katsellaan..... Ei viitsi nyt iha hosua kun on se Suuri Suunnitelma edessä ja pitää olla tarkka pennien kanssa.

Mutta just Hesan seudulla tuo KoPu on aikasten aktiivinen kisojen suhteen. Käsittääkseni saivat jonkun erityismaininnankin kun on kisoja niin tiuhaan saaneet vedettyä läpi -- ja vielä kunnialla.

Meillä on vaimon kanssa Hangossa snadi viersvenesatama, Hangonkylän Marina, josta käsin voisi pitää jotakin harkkakisoja. Vierasvenemaksut ym. tsydeemit voisi tulla sponssina ja siitä on suora reitti mm. Hangon "saaristoon" taikka sitten Hangon Läntiselle, eli Hanko-Hiittinen väylälle.
Taikka sitten kun lähtee etelään, niin tulee vastaa Viro. On siis ratamahdollisuuksia ja avomerta. Ja jos on porukka maantieteellisesti hajalla, niin voisihan Hanko olla kompromissi?

Kuulun itse HUS (Hangö Udds segel...) ja Hangon Navogattioklubiin (olen sen kommodorina) ja meitin on tarkoitus yheyistyössä järkestää kaikkea kivaa skabailua seuraaville vuosille. HUS:lla ekat kisat muistaakseni on vappuna ja päätöskisat on lokakuussa (muistaakseni). Sitten on kesäkuun 2. viikonloppu eskadeeriskaba Hanko - Haapsalu, joka on ystävyyskaupunkimme. Hanko on hyvä city seilata.

Mutta silleen täällä Savossa yön tunteina. Toivotaan että saan veneen hallintaan ja päästään kisailemaan. Pikkuinen "poikastelu" tuo mukavasti värinää elämään... tai mikä tahansa tuo värinää kunhan pääsee merelle :!:
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pidetään Kari tuota marinaa lupauksena sitten :) Hanko on ilmeisen hyvä paikka, kaikki
löytää sinne ja se on "puolimatkan krouvi".

Onnea venehakuun!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Post by Kari »

Joops'

Seikka on saletti :!:

En tiedä miten uusi juttu FE83.org on, mutta jos on kovin nuori ja venekuntia on sieltä-täältä, ei se kovin ison synti tavata kisailun merkeissä taikka sitten ihan vaan muuten. Marinassamme on siis tilaa aina tällaiselle sessiolle.

Meillä oli viime vuonna erilaisia yhdistyksiä pitämässä kokouksiaan, eli tapailivat toisiaan ja kisailivat omia skabojaan. Koska olemme Suomen Navigaatioliiton paikallisosasto (tai siis satamakapteeni siihen kuuluu, ja HNK:n pesä on marinassamme), niin meillä opn tuota navi-prukkaa ollut. Ovat tehneet radan ja sitten kisailleet. Meillä oli kesällä tarjolla yksi omakototalo + sauna, jossa makuupaikkoja 6-8. Tätä ollaan vuokrattu veneporukoille ja kisaporukoille ulos. Nyt ensi kesänä tulee toinen talo sataman vierestä, eli niitä on nyt kaksi taloa joissa voi majoittua. Talot ovat kyllä erikseen toisistaan, mutta ehkä parempi niin koska mahtuu selkeesti 2 eri porukkaa. Talot on erityisen kysyttyjä kisojen aikaan Hangossa kun majoitussysteemit on muutenkin täällä kortilla.

Eli jos tulee tapaamista kisailun taikka muun ilostelun merkeissä, niin tervetuloa vaan meille. Venepaikat + talomajoitusta saunalla ja ilman löytyy veneporukoille aina. Ja kun on omatkin intressit mukana, oli sitten hankittu kesäksi Fe83 tai ei, niin silloihan kyseessä on ihan vaan tavallinen kutsu -- ei "pisnis".

Jos halutaan kisailla vaikka HUS:n järjestämissä kilpailuissa, niin voin selvitellä niiden kisa-aikatauluja kesällä 2003, sillä niiden kanssa pääsisi valmiille radalle ja valmiiseen pöytään. Ne kisaa milloin mitäkin; rataa ja matkakisaa. Keskellä kesää on ainakin "Högsåra runt". Eli Hangon Läntiseltä startti, Högsåra ympäri ja takas. Maali niin ikään Läntisellä. Kiva kisa, on avovettä ja sisempääkin saaristoaluetta Hiittisten jälkeen.

Mutta laitahan/laittakaahan mietintään tämä asia, ja jos HUS:n kanssa haluaa pelata kisasysteemeillä, niin se käy. Tilanne on siis ihan sama kuin KoPu:n tiistai skaboissa, eli (lähes) kuka vaan voi tulla mukaan. Mutta jos halutaan jotakin toiveita radan suhteen taikka lähtö- ym. aikojen suhteen, on hyvä avata neuvottelu jo keväällä kun kilpailutoimikunta aloittaa duunit.

Ei muuta kun palaillaan astialle ja kesää odottamaan 8)
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Kilpaileminen ja SM

Post by harald »

Tämä meidän ensimmäisiä ketjuja tällä foorumilla melkein 20 vuoden takaa. Tämä on sinänsä ajankohtainen siksi että nykyään raja on 10 venettä. Eli jonkin verran olisi mahdollisuuksia jos tätä haluamme. Henkilökohtaisesti en haluaisi uhrata FEneilyn henkeä ja hyvää yhteenkuuluvuutta mitaleiden alttarille, mutta mikäs siinä jos muut ovat mukana tässä.

Nythän on todella hyvä kausi miettiä mitä me oikeasti haluamme tehdä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply